سفرنامه ییلاقات پونل

دوشنبه 6 مرداد: ساعت حدود 7 بعد از ظهر بود که افراد گروه  سوار دو دستگاه مینی بوس شدند. مبدا حرکت پشت درب  باغ گلها بود.  آن شب ، شب عید فطر بود و فضای شهر حال و هوای قشنگی داشت. ساعت حدود 8.5  بود که از شهر خارج شدیم و از اصفهان  به سمت  ییلاق پونل در گیلان حرکت کردیم.

تمام شب  در راه بودیم. در مسیر حرکت در مینی بوس بسیار خوش گذشت. بچه های گروه با هم بسیار صمیمی هستند و ارتباطات دوستانه  فضای مناسبی برای  شادبودن  فراهم میکند. تبادلات علمی هم انجام شد و بسیارمستفیذ شدیم!

از مسیر میمه، دلیجان، ساوه، بوئین زهرا و قزوین حرکت میکردیم. و بعد از آن باید به رودبار ، فومن و پونل میرسیدیم. طول مسیر حدود 770 کیلومتر بود. صبح زود به رودبار و منجیل رسیدیم . هواسنج های  بزرگ منجیل که در حال چرخش بودند رویت شدند!

3 شنبه 7 مرداد:

صبح  به شهر پونل رسیدیم و از آنجا با ماشین به سمت روستای “ارده ” ادامه مسیر دادیم. ارتفاع روستا  980 متر بود. طول مسیر هم 30کیلومتر بود.

در روستای ارده  هم نماز عید فطر با تشریفات خاصی در حال اجرا بود! صبحانه را در روستا  بهمراه  افراد گروه صرف کردیم و با بچه ها با کوله سبک به سمت ییلاقات مرتفع تر پیمایش را آغاز کردیم.

افراد گروه به 2 دسته تقسیم شدند:  تیم 1: که مسیر رفت و برگشت 8 کیلومتری که حداکثر ارتفاع آن 1550متر بود را پیمودند و به روستای ارده برگشتند و تیم2: که مسیر را ادامه دادند و به” ییلاق برزه کوه” رسیدند  و در ادامه تا “ییلاق زندانه” پیمایش داشتند. مسیر پیمایش از ارده تا زندانه 14 کیلومتر بود.

ییلاق زندانه منطقه ای بسیار زیبا و سر سبز و خوش آب و هوا بود که ارتفاع آن 1680متر میباشد.

در ادامه با ماشین از زندانه به سمت” ییلاق لواش”  حرکت کردیم. طول مسیرمان حدود 5.5 کیلومتر بود. آن شب در نزدیکی ییلاق لواش که ارتفاع آن حدود 1970متر بود کمپ زدیم و شب را با بچه های گروه در آن محل در چادر ها استراحت کردیم.

شبی بسیار زیبا و آرام و پرستاره ….. چادر ها را بنا کردیم( در تاریکی!) و مشغول پختن غذا شدیم( بازهم در تاریکی). باد ملایمی می وزید. آسمان آرام و پرستاره بود و فضای دوستانه ای در گروه حاکم بود که گرمای خاصی به محیط می بخشید. آن شب را در چادر ها خوش گذراندیم. شبی آرام  توام با سکوت در طبیعت بکر……

4 شنبه 8 مرداد:

صبح  شد . هوا بسیار لطیف و مطبوع بود. بعد از صرف صبحانه با ماشین به ییلاق زندانه برگشتیم، و در یک مسیر خاکی از ییلاق زندانه به سمت” ییلاق صالح ” ادامه دادیم. طول مسیر با ماشین حدود 2.2 کیلومتر بود.

پیمایش روز 4 شنبه شروع شد. که با کوله سنگین بود. همه وسایل مورد نیاز را برداشتیم و به راه افتادیم، با کوله های سنگین  مملو از خوراک و پوشاک و کلیه مایحتاج سفر قندهار!….

از ییلاق صالح پیمایش شروع شد. طول مسیر10.5 کیلومتر بود.مسیری بسیار زیبا که ارتفاع آن در مبدا حرکت 1750متر و ارتفاع مقصد که محل کمپ در شب دوم بود 2200 متر بود.حداکثر ارتفاع در طول پیمایش 2290متر بود.

شب دوم هم  در کمپ بودیم. در محل کمپ یک کلبه ییلاقی  بود که خانواده ای روستایی در آن ساکن بودند. آن خانواده  صاحب چند راس گاو و گله گوسفند ، چند بوقلمون، مرغ و خروس و غاز و 2 قلاده سگ گله بودند. محیطی کاملا بکر و با صفا و سرشار از آرامش و هوایی مطبوع و نسبتا خنک را تجربه کردیم.  واقعا که باید گهگاهی از هیاهو و استرس شهر نشینی به دامن طبیعت پناه برد…….

عصر آنروز به همراه دوستان در کمپ قدم زدیم و بعد از صرف چای و شام مختصر در یکی از چادرها جشن باشکوهی برگزار شد به همراه پانتومیم و جالب تر از همه موسیقی زنده همراه با نورافشانی اجراء شد!

5شنبه 9 مرداد:

بعد از صرف صبحانه، وسایل جمع آوری شد و گروه همراه با کوله سنگیناز محل کمپ شب دوم عازم “ییلاق دشت دامن” شدند که آنجا محل کمپ شب سوم هم بود. طول مسیر پیمایش 11کیلومتر بودو ارتفاع محل شب سوم حدود 1500متر بود.

در مسیر پیمایش چهره طبیعت فوق العاده زیبا بود و گله های اسب آزاد در حال چرا بودند که در طول مسیراز کناراین مناظر لذت بخش با فاصله کمی عبور میکردیم و تا اینکه رسیدیم به محل کمپ شب سوم. و شب را آنجا خوابیدیم.

یک پیمایش ویژه هم داشتیم که مربوط به قسمت کوچکی از”خط الراس شوشل” می شد که توسط تیم 3 نفره انجام شد.

توضیح: خط الراس شوشل استان گیلان را از استان اردبیل جدا می کند و بیشترین ارتفاع آن کمتر از 2900متر است. بر فراز این خط الراس همزمان امکان دیدن بندر انزلی و دریای خزر از سویی و شهر خلخال و کوههای آذربایجان از سوی دیگر وجود دارد. طول پیمایش 8.2کیلومتر و حداکثر ارتفاع در طول مسیر2700 متر بود.

جمعه 10 مرداد:

به دستور مدیر برنامه صبح زود ساعت حدود 5 بود که همه از خواب پریدیم و عازم حرکت به سمت پل میانرود در حاشیه جاده پونل به خلخال شدیم.

با کوله سنگین از مسیر خاکی حرکت میکردیم. هوا در آن ساعات صبح زود بسیار دلپذیر بود و همراه با بچه های گروه آخرین پیمایش را تا محل استقرار ماشین ها ادامه دادیم. طول مسیر پیمایش 6.7 کیلومتر بود و ارتفاع محل خاتمه پیمایش 850متر بود.

مختصات ها

N37 28 37.5 E48 48 04.4

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.