سفری به جنگل (پل‌ها)

به گزارش بزنیم بیرون ، در ۲۲ کیلومتری جنوب پیرانشهر، بر سر راه جاده پیرانشهر به سردشت، جنگل‌های سرسبز و خوش آب و هوای پردانان قرار دارند. جاری بودن رودخانه دایمی و خروشان پردانان یکی از سرچشمه‌های اصلی رود زاب کوچک است که بر زیبایی آن دوچندان افزوده است.

به جهت وجود تعداد زیادی پل روی رودخانه در مسیر جنگل، این منطقه به پردانان  که در زبان کردی به معنای پلها است، معروف شده است؛  جنس پل‌های منطقه پردانان، با ترکیب سنگ و چوب است و با ترکه‌های چوب به طرز زیبایی به هم بافته شده است. این جنگل همچنین دارای انواع پوشش گیاهی و درخت گوناگون است و رودها و آبشار (خرپاپ) در منطقه به زیبایی و اهمیت منطقه اضافه کرده است.

این آبشار زیبا و بلند که توسط رودخانه خروشان جنگل تشکیل شده زیبایی جنگل را دو برابر کرده به گونه‌ای که امروزه جنگل‌های پردانان یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری در استان به شمار می رود.

برای دیدن آبشار خرپاپ از پیرانشهر به سمت سردشت حرکت کنید و پس از سپری کردن 25 کیلومتر به روستای گز کسگ خواهید رسید. ابتدای مسیر رسیدن شماست به جنگل پردانان و همینطور آبشار خرپاپ که در زبان کردی به معنی (فراوانی آب) است در همین جنگل ها قرار گرفته است.

در جنگل های منطقه، گیاه گزنه به وفور رشد می‌کند و از آن جایی که بومی‌ها به گزنه، گزگسک می‌گویند نام روستا نیز از روی آن برداشته شده است.

اهالی روستای کردنشین با لباسهای محلی زیبا و طبع مهمان نواز خود و طبیعت خوش آب و هوای منطقه پذیرای مهمانان از اقصی نقاط استان و کشور در ایام گرم تابستان هستند.

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.