سفری رؤیایی به طبیعت بی‌بدیل طارم

به گزارش بزنیم بیرون ، اکوتوریسم یا همان گردشگری طبیعی فرصتی ارزشمند برای توسعه صنعت گردشگری در مناطق مختلف محسوب می شود ولی این فرصت ارزشمند آنچنان که باید نتوانسته به سرمنزل  مقصود برسد.

دره زیبا و شگف انگیز طارم،  دشت آهو خیز سهرین، حیات وحش خرمنه سر، چمن با ارزش سلطانیه، شکارگاه ها و مناطق حفاظت شده ی استان، دره ها و دربندهای ییلاقی منطقه، سواحل زیبای رودخانه قزل اوزن، چشمه های متعدد آب گرم، منطقه ییلاقی گاوازنگ، کناره های سد تهم، کوه های منطقه ی ماه نشان، روستاهای صخره ای و طبیعی استان زنجان و مناطق حفاظت شده ی این ناحیه برخی از مناطق توریستی- طبیعی استان زنجان هستند که برای گسترش گردشگری طبیعی مناسب به نظر می آیند.

طارم دره ای سرسبز با طبیعت شگفت انگیز در انتهای جاده ای زیبا با بیش از ۱۶۰پیچ واقع شده است منطقه ای که از قابلیت های فراوانی در زمینه گردشگری طبیعی برخودار است.

طارم در انتهای جاده ای با بیش از ۱۶۰ پیچ با مناظر زیبا و دلنواز به دلیل بهره مندی از سرسبزی ناحیه خزری و هوای کوهستانی، یکی از بی نظیرترین شهرهای ایران به لحاظ زیبایی است و در خود آثار تاریخی و طبیعی فراوانی را جای داده است.

 جاده پیچ در پیچ که در برخی مواقع سال در دل ابرها مسیر حرکت مسافران را در بر می گیرد. گردنه زیبای خانچایی و چشم اندازهای زیبا در دو طرف جاده منتهی به منطقه طارم و همچنین دشت سرسبز طارم هر انسانی را ترغیب می کند برای یک بار هم شده به این منطقه سفر کند.

در حال حاضر محور تهم و چورزق نیز برای تردد به این شهر در نظر گرفته شده است که زیبایها و جلوه خاصی دارد. در مسیر شهرستان طارم، روستای «شیت» با طبیعت بکر و زیبایش و شگوفه های گیلاس گوشه ای کوچک از طبیعت زیبای این منطقه را به تصویر می کشد.

شهرستان طارم یکی از مناطق زیبا و دیدنی کشور است که به خاطر استعدادهای کشاورزی و دامپروری، حاصلخیزی اراضی و برخورداری از شرایط اقلیمی مناسب، به عنوان "هندوستان ایران" از آن یاد می شود.

طبیعت زیبا و متفاوت، وجود آبشارها، چشمه ها، ییلاقات، یخچالهای طبیعی و غار شگفت انگیز، کوهپایه های سرسبز، سر به فلک کشیده و با طراوت شهرستان طارم از توابع استان زنجان، در انتظار حضور گردشگران داخلی و خارجی است.

آتشکده ها ، غار خرمنه سر، یخچال طبیعی و دائمی «ولیدر» ، درختان کهنسال، آب و هوای مطبوع و دلنشین، مناظر و آبگیرهای طبیعی بکر و دست نخورده مانند سد طبیعی «کردکندی »، از جمله ثروت های خدادادی منطقه است که توجه علاقمندان به آثار طبیعی را به خود جلب می کند.

شهرستان طارم از توابع استان زنجان، از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متعددی برخوردار است تا جایی که از این شهرستان به‌عنوان هندوستان ایران یاد می‌شود ولی این ظرفیت مناسب و در خور توجه آنچنان که باید معرفی نشده و مغفول مانده است.
 


طبیعت بکر و دست نخورده ای مانند سد طبیعی «کردکندی» از جمله ثروت های خدادادی منطقه است که توجه علاقمندان به آثار طبیعی را به خود جلب می کند.

سد طبیعی کرد کندی که درپی زلزله ۳۱ خردادماه سال ۱۳۶۹ شمال و شمالغرب کشور و در اثر رانش زمین در سه کیلومتری شهر آب بر مرکز شهرستان طارم به وجود آمده، یک معجزه الهی است.

این آبگیر طبیعی و زیبا به لحاظ موقعیت استثنایی و سکوت حاکم بر محدوده آن، به محلی نادر و شگفت انگیز، برای تفریح و گشت و گذار گردشگران تبدیل شده است.

عضو شورای اسلامی شهر چورزق درگفتگو با مهر با بیان اینكه یخچال‌های طبیعی ولیدر با معرفی هر چه بیشتر، قابلیت جذب گردشگر  را دارند گفت:  این یخچال‌ها به صورت دستساز توسط بومیان منطقه ییلاقی ولیدر و با مصالح بومی منطقه ساخته شده، در فصل تابستان بسیار خنک است.

محمد محمدی افزود: با توجه فقدان درآمدهای ثابت در شهرداری چورزق باید ادارات ذی ربط در بهسازی  مسیر دسترسی به یخچال های طبیعی همكاری كنند.

وی با تاكید بر ضرورت شناخت و توسعه صنعت توریسم  ادامه داد: شهرستان طارم قابلیت های فراوانی برای جذب توریست دارد.

مدیر كل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان زنجان نیز با اشاره به ظرفیت های متعدد گردشگری روستای ولیدر گفت: این روستا با برخورداری از جاذبه های طبیعی همچون یخچال های طبیعی،خصوصیات جغرافیایی و طبیعت بكر آن جزو آثار طبیعی كم نظیر است.

یحیی رحمتی  در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: منطقه طارم و مجموعه روستاهای هدف گردشگری می تواند قطب جاذبه های گردشگری در حوزه اكوتوریسم باشد.

وی یادآور شد: نمی توان ظرفیت های گردشگری را به صورت مجزا بررسی كرد بلكه با نگاهی جامع همه این ظرفیت ها در بسته گردشگری استان زنجان مورد توجه و برنامه ریزی قرار می گیرد.

مدیركل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان زنجان اظهار كرد: یكی از برنامه ها برای جذب توریسم در این منطقه تقویت زیرساخت ها از جمله راه دسترسی است كه در حال مذاكره با اداره كل راه و شهرسازی هستیم.

وی  اظهار كرد: باید توجه داشت دخالت های غیر اصولی در طبیعت بكر روستاهای هدف گردشگری به واسطه حضور گردشگران یا  اقدامات غیر كارشناسی  به این منطقه آسیب می زند.

رحمتی یخچال های طبیعی ولیدر را یكی از جاذبه های كم نظیر گردشگری برشمرد و گفت: این یخچال ها برای نگهداری محصولات لبنی و گوشتی مردم استفاده می شده است اكنون نیز برخی از این یخچال ها باقی مانده و در فصولی مورد استفاده است.

وی ابراز كرد: برنامه ریزی برا ی معرفی یخچال طبیعی ولیدر در قالب برنامه ریزی برای این محور گردشگری انجام می شود.

غار خرمنه سر طارم از غارهای معروف استان زنجان است که در ارتفاعات ۱۶۰۰ متری خرمنه سر در شمال روستای شاه نشین در دل کوه ها واقع شده است.

مسیر دسترسی به دهانه غار بسیار زیبا و مفرح بوده و برای رسیدن به آن باید از میان رودخانه پر آب و انبوه درختان زیتون و انجیر گذشت.
 
 در بررسی های باستان شناسان بر روی سفال هایی که از دهلیزهای این غار به دست آمده، روشن شده که غار خرمنه سر در دو دوره مختلف تاریخی، یکی پیش از تاریخ و دیگری پس از اسلام در قرن چهارم هجری، زیستگاه انسان ها بوده است، ولی نشانه ای از تمدن کهن خاصی که مربوط به پیش از تاریخ باشد، در آن یافت نشده است.

سنگ های آهکی که به صورت ستون های استالاکتیت و آویزه های استالاگمیت در این غار وجود دارند، منظره زیبایی به داخل غار داده اند. در فاصله ۵۰ متری دهانه بزرگ غار، حفره ای شبیه به دهانه چاه وجود دارد که برای ورود به این حفره باید به حالت خزیده و درازکش حرکت کرد.

پس از ورود به داخل این حفره پر رمز و راز، دنیایی پر از دیدنی ها و شگفتی ها در برابر بازدیدکنندگان پدیدار می شود. کف دهلیزی که در غار وجود دارد، شباهت زیادی به بنای بازارهای قدیمی داشته و چاه عمیقی در کف آن وجود دارد. در چند نقطه از این دهلیز در فاصله های ۲۰ تا ۳۰ متری طاقچه های کوچکی با دست کنده و حفر شده است.

طبیعت زیبای روستای هدف گردشگری گلابر

روستای پلكانی گلابر در شهرستان ایجرود با ۴۰ پله ساسانی، جزیره ای در وسط سد، منظره چشم نواز سد گلابر، مسجد قدیمی گلابر و طبیعت زیبای آن كماكان سایبانی برای گردشگران ندارد.

روستای گلابر در ۵۲ کیلومتری سمت جنوبی زنجان واقع شده است. در این روستا آثاری از قلعه زیبایی در بالای کوه مشرف بر روستا دیده می­ شود.

در دامنه غربی این ارتفاعات تل تاریخی مسجد گلابر واقع شده که مورد حفاری قرار گرفته و مجموعه بسیار ارزشمندی از دل خاک نمایان شده است.

این مجموعه از یک مسجد و یک خانقاه تشکیل شده که احتمال دارد بقعه باشد. مسجد دارای پلان مربع نسبتا کوچکی است که دور تا دور آن تا ارتفاع ۱.۵ متری از سنگ تراورتن ساخته شده و بر روی آن اسماء جلاله و اسامی ائمه اطهار (ع) و نام حضرت فاطمه (س) همراه با نقوش اسلیمی حکاکی شده است.

در حفاری انجام گرفته در محل، اثری از نوع سقف مسجد، پدیدار نشد اما با مشاهده سنگ­ های اطراف بنا و قراین موجود و مقایسه با بناهای هم­ردیف آن چنین می­نماید که سقف ابتدایی مسجد، گنبد مدوری بوده که به لحاظ عدم انسجام سنگ ­ها فرو ریخته و در دوره ­های بعدی، سقف با تیر و تخته پوشیده شده است.

قدمت این مسجد به حدود قرن پنجم هجری باز می­ گردد. این بنا بعد از بازسازی، اکنون مورد استفاده اهالی قرار گرفته است. در سمت شمالی آثار و بقایای ساختمانی مشهود است که گمان می­رود آرامگاه شیوخ بوده است.

صخره معروف به قیرخ ایاق (هزار پا) نیز در جنوب روستای گلابر قرار گرفته و از ارتفاع جالب توجهی برخوردار است که از پایین آن مسیر پل ه­ای برای بالا رفتن از آن وجود دارد که به همین دلیل آن­را قیرخ ایاق نامیده­ اند.

 همه فصول سال به ­ویژه تابستان روستای گردشگری گلابر پذیرای میهمانانی است كه برای استفاده از طبیعت چشم ­نواز گلابر وارد این روستا می­ شوند.

 گرچه حالا به­ دلیل نبود خدمات رفاهی و گردشگری در روستای گلابر و بلااستفاده رها شدن ساختمان­های اطراف سد، اغلب گردشگران از سمت روستای شویره برای ماهیگیری روانه روستای مجاور گلابر می­ شوند اما این نوع گردشگری نه به مذاق گردشگر و نه اهالی خوش نمی­ آید.

مردم روستای گلابر سال­هاست که آماده پذیرایی از گردشگرانی هستند كه قرار بود با تكمیل شدن ساختمان­های اطراف آن به میهمانی بیایند،  اما حالا فقط ظرفیت­هایی را می­ بینند كه مغفول واقع شده است.

مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر می ­گوید: خبرهای نویدبخش برای احیای روستای گردشگری گلابر داریم، با شركت آب منطقه ­ای برای تبدیل تاسیسات پایین­ دست سد گلابر با كاربری گردشگری و احیای قلعه ساسانی جزیره وسط سد به توافق رسیده­ ایم.

یحیی رحمتی خاطرنشان می­ كند: سرمایه­ گذار پیشین كه اقدامی در گلابر انجام نداده خلع ید شده و برای جذب سرمایه­ گذار جدید اقدامات لازم صورت می گیرد.

 به گفته وی، طرح مطالعات جامع گردشگری منطقه گلابر كه اعتبار اولیه آن مصوب شده است، امسال اجرایی می­ شود.

مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به كمبود زیرساخت­ های در گلابر، می­ گوید: مادامی كه زیرساخت­ ها و امكانات خدماتی رفاهی در منطقه وجود نداشته نباشد، نمی ­توان بیش از این برای جذب گردشگر تبلیغ كرد.

رحمتی یادآور می­ شود: مشكلات سفره ­خانه سنتی مستقر در گلابر رفع شده و امیدواریم با جذب سرمایه گذار شاهد رونق بیشتری در ارائه خدمات در این منطقه باشیم.

لاله عبدی­ كیا رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان ایجرود نیز تاكید می­ كند: مهم‌ترین اقدامی که می‌توان در شهرستان ایجرود انجام داد که منجر به تحول گردشگری آن می‌شود، جذب سرمایه ­گذار برای منطقه گردشگری گلابر است.

وی خاطرنشان می ­كند: با توجه به اینکه سد گلابر دارای ظرفیت بالایی برای جذب گردشگر است و استقبال مناسبی از این منطقه وجود دارد­، از سوی دیگر در مسیر ترانزیتی و پرتردد قرار گرفته است، ظرفیت بالایی برای جذب گردشگر دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ایجرود اظهار می­ كند: آمارهای گردشگری سال گذشته مبین آن بود که مسیر گردشگری گلابر جزو پرتردد‌ترین مسیرهای گردشگری در استان بوده است.

عبدی­ کیا یکی از دلایل عدم جذب سرمایه­ گذار در این منطقه را عدم اعتماد سرمایه ­گذاران نسبت به بازگشت سرمایه برشمرده و می­ گوید: گلابر از موقعیت بی‌نظیری برای سرمایه ­گذاری برخوردار است و در صورت سرمایه­ گذاری بسیار سودده خواهد بود؛ چراکه صنایعی همچون سیمان خمسه، فولاد سهند، روی و پتروشمی که هزاران کارمند و کارگر را مقیم شهرستان ایجرود کرده، نیاز به مناطق تفرحی گردشگری را دوچندان کرده است.

منطقه حفاظت ‌شده انگوران

منطقه حفاظت ‌شده و پناهگاه حیات ‌وحش انگوران درشمال غرب کشور در ناحیه‌ای کوهستانی در رشته کوه‌های زاگرس قرار گرفته است. این منطقه در جنوب غرب استان زنجان در مرز سه استان آذربایجان شرقی و غربی و کردستان واقع شده و از نظر تقسیمات کشوری قسمت عمده‌ای از شمال، شرق و جنوب آن در دو بخش انگوران و مرکزی و قسمتی از جنوب غرب منطقه در بخش افشار شهر تکاب در استان آذربایجان غربی قرار گرفته است.

منطقه حفاظت شده انگوران در مساحتی معادل ۹۰ هزارهکتار و پناهگاه حیات وحش انگوران با مساحت ۳۵ هزار هکتار، دارای انواع پوشش گیاهی، بوته‌ها و درختچه‌ها، فورب‌ها و پهن برگ‌ها و گندمیان و شبه گندمیان است. بر اساس مطالعات انجام شده ۲۹ گونه بوته و درختچه، ۹۶ نوع علفی‌های پهن برگ و ۴۶گونه گرامینه و شبه گرامینه در محدوده مورد مطالعه وجود دارد.

همچنین تعداد ۳۳گونه پستاندار، ۱۰۷ گونه پرنده، ۲۳ گونه خزنده، 8 گونه آبزی، 7 گونه دوزیست و ۷۸گونه حشرات هوازی و خاکزی حیات وحش این منطقه را تشکیل می‌دهند

.

قلعه لک ‎لک ها در روستای شکورچی یکی از زیباترین جاذبه‌های استان زنجان می باشد.

قلعه لک لک ها در فاصله حدود یکصد کیلومتری زنجان- ماهنشان و در جوار روستای شکورچی (بین روستای قره بوطه - حصار) واقع شده است.

قلعـه لک لک ها و لانه های این پرندگان زیبا روی تیغه ای از عوارض طبیعی زمین که به صورت دیواره ای عظیم و مرتفع تشکیل شده برپا شده است

به نظر می رسد علت برپایی لانه ها توسط این لک لک ها در این منطقه، وجود هوای مناسب - کشتزارهای برنج - رودخانه قزل اوزن و وجود انواع آبزیان در این منطقه می باشد.

وجود کوههای رنگی ماهنشان- رودخانه قزل اوزن و قلعه لک لک ها در این منطقه می تواند در جذب گردشگر و توسعه اکوتوریسم نقش مهمی بر عهده بگیرد.

راه دسترسی مناسب(اتوبان زنجان-تبریز) و سهولت سفر به منطقه می تواند در برنامه ریزی سفرهای یک روزه برای خانواده ها گنجانده شود.

آبشار شارشار

آبشار شارشار از نقاط دیدنی استان زنجان است. این آبشار در منطقه تهم، در شمال باختری شهر زنجان قرار دارد. این آبشار در میان سنگ‌های صخره‌ای قرار گرفته است‌ و حدود ۵ کیلومتر با دریاچه مصنوعی سد تهم فاصله دارد.

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.