سفری یک روزه به روستاهای ییلاقی کویر قم!

منطقه ییلاقی کهک

شهر کهک با روستاهای اطراف آن، آب و هوای معتدل کوهستانی دارد و از مناطق ییلاقی استان قم به شمار می‌رود. وجود باغ‌های زیبا، کوه‌های مرتفع و آب شیرین از ویژگی‌های منطقه است. این ویژگی سبب شده تا گردشگران داخلی از این منطقه استقبال چشمگیری کنند و عده‌ای برای جذب توریست به سرمایه گذاری بپردازند.

وجود مجتمع‌های توریستی و تفریحی مانند: کشتی آبی، باغ سنگی، کلبه سبز، کوهستان پارک، و پروژه‌های دیگری که در دست ساخت هستند از این قبیل است. روستاهای بالادست شهر کهک مانند: فردو، وشنوه، کرمجگان، اول، خاوه، بیدهند و ... روستاهای ییلاقی و از زیباترین روستاهای ایران به شمار می‌روند.

دهستان قاهان

دهستان قاهان در خلجستان هم یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی قم محسوب می‌شود. این دهستان دارای دو دره است. یکی دره کهندان در روستان ونان و دره دیگر که از آغلک شروع و بعد از روستای زیبای بنابر و روستاهای جمیزقان، قاهان و نویس به کاسوا و انجیله ختم می‌شود. دره‌هایی پر از ریواس که قمی‌ها خاطرات خوبی با آن دارند.

وجود باغ‌های زیبا، مجموعه گلخانه کوثر، کوه‌های مرتفع، آب شیرین و ... سبب شده تا گردشگران از این منطقه دیدن کرده و بخش خصوصی هم برای احداث تأسیسات گردشگری اقدام کند. برخی از این روستاها از جمله نویس ارزش تاریخی هم دارند.

غار روستای وشنوه

از دیگر جاذبه‌های طبیعی استان قم می‌توان به دو غار شگفت‌انگیز اشاره کرد. غار وشنوه  در ۶۰ کیلومتری قم در کوه اردهال چهار غار قرار دارد که در داخل یکی از آنها منبع عظیمی از آب وجود دارد.

این آب از شکاف کوه سرازیر می‌شود و به صورت چشمه فوران می‌کند. غار کهک در ۳۰ کیلومتری جنوب قم واقع است و یکی از آثار طبیعی و باستانی استان به شمار می‌رود.

روستای فردو

فردو روستایی است جزو دهستان قهستان بخش کهک شهرستان قم که در ناحیه کوهستانی سردسیر واقع شده و از جنوب غربی به کوه برف انبار، تخت سرحوض و کوه چال، از جنوب شرقی به کوه عبدالوهاب و از شرق به کوه سلطان سعید شاه محدود می شود. ارتفاع این روستا از سطح دریا ۲ هزار و ۷۰ متر و آب و هوای آن در فصل بهار و تابستان خنک و بسیار مطبوع است.

روستای فردو قدمت و پیشینه تاریخی طولانی دارد. دو بنای امامزاده بوره (باوره) در حوالی روستا و همچنین امامزاده ای در داخل روستا متعلق به دوره صفوی، قدمت این روستای کوهستانی را نشان می دهد.

روستای فردو

فردو با ویژگی های منحصر به فرد طبیعی یکی از روستاهای جالب توجه منطقه است و ارتفاعات اطراف، مراتع وسیع، کشتزارهای پیرامون و باغ های روستا چشم اندازهای زیبا و شگفت انگیزی را پدید آورده اند. همچنین جریان چشمه هایی که به فاصله یک کیلومتری روستای فردو از زمین می جوشند و مزارع و باغات منطقه را سیراب می کنند از جاذبه های زیبای اطراف روستا هستند.

به علاوه در فاصله ۱۰ تا ۱۲ کیلومتری اطراف روستای فردو رودخانه پرآبی جریان دارد که حواشی آن زیستگاه پرندگان و جانوران گوناگونی است؛ سواحل این رودخانه در فصل های بهار و تابستان بسیار سرسبز است و محل مناسبی برای گشت و گذار و تفرج گردشگران به شمار می رود.روستای فردو دارای جاذبه‌های طبیعت گردی بسیاری است که از جمله آنها می‌توان به آبشار زیبایی که در دامنه‌های کوه برف انبار قرار دارد و از جلوه‌های زیبای طبیعت ناشناخته استان قم است، اشاره کرد.

اما این روستای ناشناخته در سال ۲۰۰۹ به شهرتی جهانی دست یافت. شهرت جهانی فردو به دلیل جاذبه گردشگری و جلوه‌های طبیعت ناشناخته آن نیست، بلکه نام‌گذاری یکی از پیچیده‌ترین تأسیسات هسته‌ای دنیا به نام این روستا، فردو را به یک مکان جهانی تبدیل کرده است.

روستای نویس

روستای نویس از روستاهای قدیمی و نسبتا کهن شهرستان قم بوده و عوامل متعددی چون منابع آب و خاک‌های مرغوب و حاصلخیز و اقلیم مناسب و امنیت در پیدایش و شکل گیری آن تأثیری بسزائی داشته است. مذهب مردم  شیعه اثنا عشری است و از نظر فرهنگ مذهبی مشابه مردم قم می‌باشند و از بزرگان مذهبی معروف نویس می‌توان به مرحوم آیه الله نویسی، مرحوم آیه الله شیخ حسین رجبی نویسی اشاره نمود. نویسی‌ها گویش فارسی دارند.روستای نویس در۵۰ درجه ۱۳ دقیقه شرقی و عرض جغرافیایی ۳۴درجه ۴۳ دقیقه شمالی در استان قم واقع شده است.

روستای کرمجگان

روستای کرمجگان در دامنه شمالی کوه‌‌های جنوب کهک و در منطقه‌ای سرسبز و حاصلخیز واقع شده است. این منطقه به جز آثار و سکونتگاه‌‌های باستانی فراوان که در سراسر منطقه دیده می‌شوند، از لحاظ بررسی‌های زمین ‌شناسی و بازمانده فسیل‌‌های چند میلیون ساله نیز غنی و ارزشمند است. این فسیل‌ها متعلق به انواع ماهی‌ها، صدف‌های دوکفه ‌ای، مرجان‌ها، ستاره‌‌های دریایی هستند که برخی از آنها متعلق به دوران پالئوزوئیک است.

رودخانه دره باغ رودخانه‌ای فصلی به طول ۴۵ كیلومتر است که در طول مسیر از روستاهای مسیر كرمجگان، بیرهند، ابرجس، كهک، سیرو و ورجان عبور می‌کند و رودخانه فردو به آن می‌‌ریزد. رود دره باغ از ریزابه‌های قم رود و حوزه آن دریاچه نمک قم است. شیب متوسط این رود ۵/۳ درصد و مسیر كلی آن شمالی است. این رودخانه از میان روستای کرمجگان می‌گذرد و مکانی با صفا را برای بازدید نوروزی فراهم کرده است.

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.