سفر به خوزستان، مهد تمدن ایران

به گزارش بزنیم بیرون ، بهترین زمان برای سفر به این استان، فصل زمستان و اوایل بهار است. در زمستان درحالی‌که می‌توان در کوه‌های شمال خوزستان، برف بازی کرد، با حرکت به سمت جنوب به فاصله 3 ساعت، می‌توان از هوای مطبوع و خنک بهره برد. در نوروز نیز دشت‌های به شقایق نشسته که با عطر بابونه عطرآگین شده‌اند شما را به خود فرا می‌خوانند. خوزستان 27 شهرستان دارد که مردمان آنها همگی به مهمان‌نوازی و خونگرمی شهره‌اند که شاید یکی از دلایل آن مهاجرپذیر بودن این استان در دوره‌های مختلف تاریخی و به دلایل اقتصادی و سیاسی باشد. رونق کشاورزی از دیرباز و کشف نخستین چاه نفت در این استان در سده اخیر و همچنین احراز عنوان پر آب‌ترین استان کشور،‌ خوزستان را به یکی از استراتژیک‌ترین مناطق کشور تبدیل کرده است؛‌ اما اینها، همه آن چیزی نیست که باید در مورد این استان بدانید؛ ‌خوزستان نه تنها ذخایر طبیعی بسیاری را در دل خود جای داده، بلکه از حیث آثار تاریخی نیز صاحب جایگاهی منحصر به فرد در میان دیگر استان‌های کشور است. ثبت سه اثر تاریخی در فهرست آثار جهانی یونسکو،‌ از این جهت خوزستان را صاحب مقام نخست آثار ثبت شده در کشور کرده است. همانطور که پیش‌تر اشاره شد، یکی دیگر از مهم‌ترین گنجینه‌های این سرزمین، تنوع قومی آن است؛‌ اقوامی که سال‌ها با رعایت اصل حسن همجواری در کنار یکدیگر زیسته‌اند و گنجینه‌ای عظیم از خرده فرهنگ‌ها و آداب و رسوم محلی را از خود به یادگار گذاشته‌اند.

 
 
مسیرهای دسترسی
 
از هر چهار راه جاده‌ای،‌ هوایی، آبی و ریلی می‌توان به این استان ورود کرد. خوزستان از طریق راه آهن به لرستان و تهران متصل مى‏شود و خطوط راه آهن در استان از شهرهاى اندیمشك و اهواز عبور كرده و به بندر امام خمینى می‌رسد. طول خطوط راه‏آهن خوزستان 673 كیلومتر و داراى 20 ایستگاه راه آهن است. خوزستان همچنین توسط بنادر خود با آب‌هاى خارجى و دریاهاى آزاد ارتباط پیدا مى‏كند که این بنادر در كنار رودها و خورها واقعند. راه‏هاى ورودى اصلى به استان از طریق زمینی نیز عبارتند از راه اندیمشك –اهواز که استان‏هاى مركزى و غربى كشور را به مركز استان متصل مى‏کند؛ راه بهبهان ـ اهواز که استان‏هاى فارس، كهگیلویه و بوشهر از این مسیر به مركز خوزستان متصل مى‏شوند؛ و در نهایت مسیر خرمشهر ـ اهواز که استان بصره عراق را به مركز خوزستان می‌رساند. یكى دیگر از راه‏هاى ارتباطى این استان راه هوایى است و در حال حاضر چندین فرودگاه درشهرهای مختلف استان وجود دارند.
 
 
جاذبه‌های گردشگری
 
اما در سفر شهر به شهر در این استان، ‌می‌توانید موزه شوش، کاخ آپادانا، قلعه فرانسوی‌ها، مقبره دانیال نبی، موزه هفت تپه و زیگورات چغازنبیل در شوش؛ پل لشکر، پل شادروان، خانه تاریخی مستوفی، تونل داریون، قلعه سلاسل، بند میزان، کلاه فرنگی، آبشارها و آسیاب‌های آبی در شوشتر؛ ساحل بسیار زیبای رودخانه‌های اروند و بهمن‌شیر، نخلستان‌های سرسبز، کنیسه یهودیان و کلیسای ارامنه و بازار ته لنجی در آبادان؛ پل سفید یا پل معلق و ساحل زیبای کارون در اهواز؛ خانه تیزنو، پل ساسانی، مسجد جامع، حمام کرناسیون و آبشار شوی در دزفول؛ قدیمی‌ترین نرگس‌زارهای ایران،‌ ‌شهر ارجان برجای مانده از‌دوره‌‌عیلامی‌، پ‍ل ‌س‍‍اس‍‍انی‌ خیر‌آب‍‍اد، ‌آت‍ش‍ک‍ده ‌خیر‌آب‍‍اد و ک‍‍ارو‌ان‍س‍ر‌ا‌ی ‌دژ م‍‍ه‍ت‍‍ابی متعلق به دوره ساسانی در بهبهان؛ اش‍ک‍ف‍ت‌س‍ل‍م‍‍ان‌ و خ‍ون‍گ‌‌اژدر در ایذه؛ و نیز قایق‌سواری در تالاب بین‌المللی شادگان، هورالعظیم، موزه جنگ،‌ مسجد زنگویی‌ها و اسکله صیادی در بخش‌های جنوبی این استان را ببینید و از دیدن این‌همه زیبایی و روایت‌های تاریخی خفته در دل ابنیه و اماکن تاریخی شگفت زده شوید.
 
از میان این همه جاذبه، رفتن به تالاب هورالعظیم و چغازنبیل شوش را از دست ندهید. برای رفتن به هور العظیم که در غرب استان خوزستان و در انتهای رود کرخه واقع شده باید به منطقه مرزی دشت آزادگان بین دو کشور ایران و عراق بروید. برای دیدن چغازنبیل نیز باید به شوش رفته و از آنجا در جاده شوش - هفت تپه به سمت جنوب شرقی شوش 45 کیلومتر مسافت را طی کنید.
 
 
چه بخوریم و چه بخریم؟
 
پس از ورود به خوزستان برای اقامت شبانه می‌توانید به اقامتگاه‌ها و هتل‌هایی که در شهرهای این استان وجود دارد مراجعه کنید. خوزستان در مجموع 32 هتل دارد که تنها دو هتل از این هتل‌ها چهار ستاره و الباقی سه، ‌دو یا تک ستاره هستند. در سفر به این استان می‌توانید غذاهای متنوعی را نیز تجربه کنید و از چشیدن طعم‌های جدید لذت ببرید. قلیه ماهی،‌ ماهی صبور،‌ آش ارده، ‌برونی، ‌فلافل،‌ اشکنه و کبه از جمله غذاهای محلی خوزستانند و سوغاتی‌هایی نیز که می‌توانید از این استان به همراه ببرید، میناکاری قوم صابئین از اهواز، جاجیم، گلیم، انواع بافته‌های حصیری، انواع ترشی، انواع خرما، ارده، شیره خرما، حلوا شکری و انواع کلوچه است. به خوزستان که می‌روید ذهن جست‌وجوگر و چشمان مشتاق از ضروریات سفر است و البته یک دوربین عکاسی،‌ برای ثبت لحظات به یاد ماندنی.
Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.