سوغات تبریز را از کجا بخریم

به گزارش بزنیم بیرون ،تبریز به غیر از شهر فرش، شهر شیرینی و آجیل ایران هم هست و به غیر از آن پنیر لیقوانش طعم صبحانه‌ها را متفاوت می‌کند. اما سوغات تبریز را از کجا می‌شود خرید؟

آجیل؛ همه‌پسندترین سوغات تبریز

کی از معروف‌ترین سوغاتی های تبریز ، آجیل است و در نزد خود تبریزی‌ها محبوبیت خاصی دارد. سرانه مصرف آجیل در تبریز بالاست و از قدیم الایام پای ثابت مراسم و جشن‌ها بوده. تبریزی‌ها در شب یلدا آجیل را به همراه هدایای دیگر به خانه تازه عروس می‌فرستند و در مواقع دیگر مثل مراسم مذهبی از آن غافل نمی‌شوند. شهرت آجیل تبریز آنقدر زیاد است که به کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ترکیه، هند و پاکستان صادر می‌شود. در تبریز آجیل را می‌توان از ابتدای بازار شیخ صفی و مغازه مهدوی خرید که قیمتش نسبت به جاهای دیگر ارزان‌تر است. آجیل تواضع جنب دانشگاه تبریز و آجیل سرای تبریز در  بلوار ۲۹بهمن بالاتر از دانشگاه تبریز هم جایگاه و کیفیت خود را دارد، ولی کمی قیمتیش بالاست

قرابیه؛ سوغات اعیانی تبریز

یکی از شیرینی‌ها معروف تبریز قرابیه است که یکی از پرمصرف ترین شیرینی‌‌های تبریز است. قرابیه که شبیه کلوچه است و در جشن‌ها و عروسی‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد، شیرینی نسبتا گران قمیتی است. بادام را با تخم مرغ و شکر، وانیل، سفیده تخم مرغ و پسته مخلوط می‌کنند و در فر می‌گذارند و در نوع نارگیلی اش به جای بادام از نارگیل استفاده می‌کنند. قرابیه، شیرینی‌ای است که بدون روغن پخته می‌شود و به همین دلیل برای سالمندان و کودکان هم مناسب است. در تبریز قرابیه باکیفیت را می‌توان از قنادی تکدرخت در ائل گلی، قنادی کریمی در پیاده روی ولیعصر و قنادی تشریفات در خیابان آبرسان خرید. قرابیه‌های قنادی رکس هم که قدیمی‌ترین قنادی تبریز است و دو شعبه در خیابان امام و مرکز خرید لاله در میدان شهدا دارد، خوش طعم است و در تبریز تعریفش را زیاد میکنند.

اریس؛ شیرین‌ترین سوغات تبریز

با اینکه اریس شیرینی بسیار خوشمزه‌ای است، اما شیرینی‌اش آنقدر زیاد است که جز با چای یا نوشیدنی‌های گرم نمی‌توان زیاد از آن خورد. اریس را با کاکائو، شیر، شکر و وانیل درست می‌کنند، شیرینی ای که به شکل معکب یا مستطیل است و رویش خلال پسته می‌ریزند. اریس خوب را هم می‌شود از همان مغازه آقای افتخاری در خیابان منصور، نرسیده به پل منصور خرید.

نوقا؛ گزی به سبک تبریزی‌ها

یکی از شیرینی‌های محلی تبریز، نوقاست. نوقا که به آن لوکا هم می‌گویند، نوعی شیرینی است که شباهت زیادی با گز دارد، با شکر، سفیده تخم مرغ، گردو، وانیل ونان میکادو درستش می‌کنند و در نوع آجیلی اش گردو، فندق و بادام هم می‌ریزند. نوقا را که شیرینی محبوب قدیمی‌هاست و بچه‌ها هم دوستش دارند هم می‌شود از بازار تبریز خرید و هم از مغازه افتخاری در خیابان منصور، نرسیده به پل منصور که سالهاست که خودش نوقا می‌پزد و دست مشتری می‌دهد. آجیل سرای تبریز در بلوار ۲۹بهمن هم به نوقاهای خوشمزه‌اش معروف است.

باقلوای تبریز؛ نمونه‌ای از خوشمزه‌ترین باقلواها

باقلوا شیرینی محبوبی بین ایرانی‌ها و ترک زبان‌هاست، شیرینی‌ای که از ترکیه و آسیای میانه به بقیه دنیا رفته است و با چای محشر می‌شود. باقلوا را با آرد، هل، شکر درست می‌کنند و در آن مغز پسته یا بادام و نارگیل می‌ریزند. در ایران بهترین باقلواها را در تبریز و از باقلوای جام جم در بلوار، روبروی خیابان جام جم و باقلوای شیرونه در باغمیشه می توان خرید.

پنیر لیقوان؛ طعم تکرارنشدنی پنیر تبریز

همانطور که درختان گردو، فندق و بادام در آب و هوای تبریز خوب بار می‌دهند، مراتع و چمن زارهایش هم در این آب و هوا سرسبزند و برای پرورش دام مناسب. تبریزی‌ها خودشان از شیر، ماست و پنیر می‌زنند و شهری در ایران نیست که با پنیر لیقوان و مزه بسیار خوبش آشنا نباشد. آنطور که می‌گویند مزه پنیر تبریز را هیچ کجا نمی‌شود پیدا کرد و آنطور که مشهور است لذت صبحانه‌ای که پنیر تبریز شاملش باشد، چیز دیگری است و آدم به سختی از پای سفره بلند می شود. درست است که در همه جا می‌توان پنیر تبریز را که به پنیر لیقوان هم معروف است، پیدا کرد ولی به قول معروف این کجا و آن کجا

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.