سیازگه؛كویر بكر ناشناخته در قلب اصفهان

آرامش گردش در ميان تپه‌ها و رمل و ماسه‌هاي بيابان با پاي‌برهنه، شترسواري در دل كوير و جاذبه‌هايي مانند سافاري‌ سواري هر گردشگر بي‌تجربه كوير را نيز به ادامه سفر در دل بيابان‌هاي بکر ايران تشويق مي‌كند.

در ميان اين زيبايي‌ها رصد آسمان كوير از جذابيت ويژه و وصف‌نشدني برخوردار است؛ درواقع رصد كامل آسماني كه ستارگانش در شب‌هاي سياه كوير صدها برابر مي‌شود و تماشاي واضح ستارگاني كه هيچ‌گاه در دل شهر موفق به كشف و مشاهده آن‌ها نشده‌ايم جاذبه سفر به كوير را چند برابر مي‌كند.

از سويي كوير به‌عنوان يكي از جذاب‌ترين نقاط گردشگري دنيا در فصل‌هاي خنك سال شناخته مي‌شود و  كشور ايران نيز با توجه به‌قرار گرفتن در فلات خشك مركزي داراي استعدادهاي بالقوه فراواني در اين زمينه است.

اما در اين ميان كويرهاي اصفهان شهرتي بنام در تمام دنيا دارند و نام‌هاي كوير ورزنه، مرنجاب و مصر شهرتي نام‌آشنا در ميان علاقه‌مندان به كويرگردي دارد.

اين در حالي است که بسياري از کويرهاي كشورمان نيز تا سال‌هاي سال ناشناخته مانده‌اند كه نيازمند توجه ويژه ميراث فرهنگي و گردشگري براي معرفي اين جاذبه‌ها به دنيا و حتي مردم کشورمان هستيم.

درخشش «سيازگه» در ميان کويرهاي مختلف ايران

در ميان كويرهاي مختلف ايران نام «سيازگه» به‌عنوان پهنه‌اي گسترده در دامنه ريگزارهاي شمال ابوزيدآباد در بخش کويرات آران و بيدگل قرار مي‌درخشد اما اين كوير زيبا تاكنون از چشم گردشگران و كوير دوستان داخلي و خارجي دورمانده است.

دراين‌ارتباط جواد صديقيان، سرپرست ميراث فرهنگي آران و بيدگل در گفت‌و‌گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: در منطقه ابوزيدآباد آران و بيدگل منطقه‌اي‌ هست كه سياهي زمين از مسير حرکت مشخص است كه اين منطقه را مردم محلي سيازگه مي‌نامند چراکه خاک و فضاي سياه‌رنگ منطقه با ديگر رمل‌ها و مناطق اطراف فرق دارد.

وي با بيان اينكه قرار گرفتن اين پهنه در ميان رمل‌هاي دست‌نخورده خاکي‌رنگ جلوه‌اي بي‌نظير به منطقه بخشيده است، ابراز داشت: اين رمل‌هاي ماسه‌اي و تپه‌هاي جلوه‌اي ديدني به كوير سيازگه داده است.

سرپرست ميراث فرهنگي آران و بيدگل با اشاره به جاذبه‌هاي طبيعي منطقه سيازگه گفت: آسمان صاف و روشن شب بدون که دامني انبوه از ستارگان را در برابر چشم تماشاگران آسمان مي‌گستراند، از قابليت‌هاي بي‌بديل اين منطقه است.

سيازگه، طبيعتي بکر براي گردشگري علمي اهالي دانش

وي با بيان اينكه پوشش گياهي و جانوري سيازگه مي‌تواند حتي در گردشگري علمي موردتوجه و مقصد قرار گيرد، ابراز داشت: پوشش گياهي در مناطق شني درختان تاغ و نسي و در مناطق استپي تاغ، درمنه، جگن، رشمه، شور الوان، شور بياباني است اما وجود گونه‌هاي گياهي کمياب و دارويي مانند اشنان، گز و اسکنبيل در اين منطقه خود يکي از جاذبه‌هاي مهمي است که مي‌تواند موردتوجه اهالي علم و دانش باشد.

صديقيان ادامه داد: همچنين به دليل بکربودن طبيعت، حيات‌وحش اين منطقه از امنيت خوبي برخوردار بوده و پوشش جانوري منطقه شامل شاهين، عقاب، خرگوش، روباه شني، گربه شني، شغال، گرگ، جرد، هوبره، انواع آگاما و مار و پامِسواکي است.

برگزاري مسابقات شترسواري سيازگه در بهار

وي اضافه کرد: همچنين باوجود خشکي و بي‌آبي، گونه‌هاي نادر جانوري مانند يوزپلنگ آسيايي، کاراکال در اين منطقه يافت مي‌شود كه تمام اين‌ها خود از جاذبه‌هاي منطقه است.

سرپرست ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري آران و بيدگل با اشاره به اينكه در کوير سيازگه مسابقات شترسواري در بهار نيز برگزار مي‌شود، گفت: در کنار اين جاذبه‌هاي زيستي هم‌جواري سيازگه با آثار تاريخي و فرهنگي شهر ابوزيدآباد به‌عنوان پايتخت گويش‌هاي کهن ايراني، قلعه عباسي و کاروانسراي خشتي ابوزيدآباد مي‌تواند در جذب گردشگران بسيار مؤثر باشد.

جاذبه‌هاي متفاوت کويرهاي مختلف ايران

شايد جاذبه‌هاي کويرگردي مانند شترسواري، سافاري سواري، پياده‌روي در دل کوير و غيره به نظر مشابه يکديگر باشد اما جالب اينکه جاذبه‌هاي طبيعي هر کوير با ديگري متفاوت است به‌گونه‌اي که حتي جنس و حالت رمل‌ها و تپه ماسه‌ها در دل کوير ورزنه تا کوير مصر که ساعت‌ها با اصفهان فاصله دارد متفاوت است و کشف محل و تغييرات هرکدام از تپه‌ ماسه‌ها در هر کوير جذابيت تازه‌اي جداي از ديگر موارد دارد.

در اين ميان سيازگه نيز کوير دست‌نخورده ديگري است که زيبايي‌هاي متنوع و تازه‌اي دارد اما در ميان نام کويرهاي مشهور تا حدودي نام آن گم‌شده است و بر اين اساس نيازمند توجه بيشتر مسئولان براي بهره‌گيري از جاذبه‌هاي يک کوير بکر و تا حدودي ناشناخته است که اين امر به‌يقين در افزايش گردشگري داخلي و به‌ويژه خارجي اهميت بسزايي دارد.

فريدون ‌الله‌ياري، مديرکل ميراث فرهنگي اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرنگار مهر، در ارتباط با برنامه‌هاي ميراث فرهنگي در راستاي ارتقاي سطح گردشگري اين منطقه كويري اظهار داشت: به‌طورکلي مناطق کويري چند سالي است که مورد استقبال بسيار خوب گردشگران داخلي قرارگرفته است و بر اين اساس طرح‌هاي گردشگري زيادي نيز براي  کويرهاي آران و بيدگل در دست است که نيازمند حمايت سرمايه‌گذاران است.

حفظ طبيعت کوير بيش از تأسيس مجموعه‌هاي گردشگري اهميت دارد

وي افزود: با توجه به اينکه بخش مهم کويرگردي طبيعت آن مانند استفاده از برنامه‌هاي رصد آسمان شب، شترسواري، پياده‌روي در کوير و غيره است بايد پيش از ايجاد مجموعه‌هاي گردشگري ملاحظات زيست‌محيطي لازم درزمينهٔ منابع طبيعي منطقه مانند حفظ منابع طبيعي اعمال شود.

مديرکل ميراث فرهنگي اصفهان در ارتباط با ايجاد اقامتگاه‌هاي گردشگري در اين منطقه تأکيد کرد: بر اين اساس با توجه به اينکه اغلب اين کويرها در حاشيه روستاها و يا شهرها قرار دارند در اين مناطق بوم گردهاي سنتي براي گردشگران تعبيه‌شده است و در منطقه کويرات آران و بيدگل‌ که کوير سيازگه نيز در اين بخش قرار دارد نيز همانند بسياري از کويرهاي ايران اقداماتي در دست انجام است که همان‌طور که بيان شد نيازمند حمايت سرمايه‌گذاران بخش‌هاي خصوصي نيز هست.

نزديکي سيازگه به پايتخت، مهم‌ترين مزيت کوير براي جذب گردشگران  

باوجود خصوصيات بکر زيستي و فرهنگي، منطقه سيازگه نسبت به ديگر مناطق کويري اصفهان کمتر مورد بازديد و توجه گردشگران قرارگرفته است، درحالي‌که اين منطقه به‌واسطه نزديکي به پايتخت کشور و همچنين جاده دسترسي آسان مي‌تواند با يک برنامه‌ريزي ساده گردشگران زيادي را به‌سوي خود جذب کند.

مسير دسترسي:

سيازگه پهنه‌اي گسترده در دامن ريگزارهاي شمال ابوزيدآباد است، جاده‌اي كويري را كه به سمت شمال دنبال كنيد در حصار تپه‌ماهورها به مساحتي هموار و بكر برمي‌خوريد كه در تلاقي با ناهمواري ريگزار، بسيار جذاب است؛ بنابراين شما اکنون در دل کوير سيازگه هستيد.

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.