سینما در قزوین جان ندارد

به گزارش بزنیم بیرون ، در این مطلب می خوانیم: تنها سه نفر در سالن بزرگ سینما نشسته اند، یک نفر از آنها که شاید مسافری باشد بی اعتنا به فیلم روی صندلی اش به خواب رفته است قطره های باران از روی سقف چکه و سینمای ملت آخرین فیلمش را اکران می کند.

آنقدر از سال های بسته شدنش گذشته که دیگر فراموش شده است؛ سینمایی که در سال های اوج خود صف های طولانی خیابان فردوسی را به چشم دیده بود، حالا تبدیل به یک بنای متروکه شده است، شاید سرنوشت سینما ملت بی شباهت به کل سینما در قزوین نباشد، سینمایی که هر سال مخاطبانش کمتر شده است.

بر اساس آمارهای رسمی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین، گنجایش سالن های سینما از هزار نفر در سال 89 به تنها پانصد نفر در سال 92 رسیده است و تعداد تماشاگران هم از حدود 250 هزار نفر به زیر صدهزار نفر در بین همین سال ها رسیده است.

سینمایی که خاک می خورد

سابقه نمایش فیلم در قزوین به سال 1307 بر می گردد تاریخی پر فراز و نشیب که با سینماهایی چون باربد و مهتاب و آریا و سینما تابستانی گره خورده است.

سینما ملت یکی از همین سینماها است آن گونه که اهالی سینما در قزوین می گویند وراث سینما ملت در قزوین علاقه ای به تعمیر و بازگشایی مجدد آن ندارند و دلیل آن هم هزینه بالای بازسازی و سود پایین سینما در قزوین است.

بصیری صاحب سینما مهتاب درباره سینما داری در قزوین می گوید: بر طبق قوانین ارشاد نمی توان سینما را تغییر کاربری داد و به خاطر همین سینما ملت به همان حال متروکه افتاده است البته باید به وراث آن حق داد، چون سینما سودی ندارد.

او درباره فروش سینما در قزوین می گوید: کافی است به سایت های سینمایی نگاه کنید و آن وقت متوجه فروش کم سینما می شوید، ما هم برای آنکه جبران هزینه کنیم، پس از تعمیر سینما یک کافی شاپ به آن اضافه کردیم تا بتوانیم ضررها را جبران کنیم.

شاید در این میان وضعیت سینمای حوزه هنری بهتر از همه باشد.

مدیر سینما بهمن با اشاره به اینکه در بین سینماهای حوزه هنری مقام اول را در چند ماه کسب کرده ایم می گوید: به دلیل اینکه سلیقه های بیشتری را پوشش بدهیم 5 اکران در هر روز داریم که 2 تا از سانس ها برای مدارس است. سعی می کنیم با فراهم کردن امکانات بهتر مثل اینترنت رایگان مخاطب بیشتری جذب کنیم.

نادری پور همچنین نگاه مدیران فرهنگی استان را یکی از دلایل عدم پیشرفت سینما می داند و اضافه می کند: بخشی از مشکلات به نگاه مدیران فرهنگی بر می گرده که نگاه فرهنگی ندارند با تغییر دولت ها هم شاهد تغییرات زیادی نیستیم، در فضای قزوین کار کردن خیلی سخت شده و فرهنگ در حاشیه است.



سینما مهجور است

چه کسانی در قزوین دلشان را به دریا می زنند و به سراغ سینما می روند؟ آیا وضعیت برای علاقه مندان به یادگیری سینما در قزوین فراهم است؟

گل اندام صفری، کارشناس ارشد سینما و یکی از مستندسازان قزوینی می گوید: فرصت و فضای کافی برای اینکه جوانان به سینما وارد شوند در قزوین وجود ندارد، تنها محلی که برای آموزش در قزوین وجود دارد انجمن سینمای جوان است که آنجا هم همیشه با بحران مالی روبرو است.

او درباره کیفیت آثار ارایه شده سینمایی قزوین می گوید: فیلم های بلند به دلیل کمبود امکانات با کیفیت پایینی ساخته می شوند؛ اما در فیلم های مستند کارهای خوبی انجام شده و جوایز متعددی هم در این بخش نصیب فیلم سازان قزوینی شده است.

وضعیت نهادهای متولی سینما در قزوین چگونه است؟

صفری با اشاره به ضعف حوزه هنری و ارشاد در این زمینه ادامه می دهد: تنها جایی که می توان روی آن حساب کرد، انجمن سینمای جوان است، اداره ارشاد و حوزه هنری کمک زیادی نمی کند در زمینه آموزش فقط یک دوره 9 ماهه در انجمن سینمای جوان وجود دارد و با توجه به شرایط، پاسخگوی نیازها نیست.

با این حال او به علاقه مندان سینما در قزوین توصیه می کند تا نا امید نشوند و تلاش کنند، زیرا در قزوین پتانسیل زیادی وجود دارد؛ اما از آن استفاده نمی شود، البته در کل خود سینما در کشور مهجور مانده است.

پس از گذشت بیش از یک سال از روی کار آمدن مدیرکل جدید اداره کل ارشاد و فرهنگ اسلامی قزوین، هنوز تکلیف معاون فرهنگی آن مشخص نشده است، جابجایی های مکرری که تنها روند کند پیشرفت فرهنگی قزوین را کندتر می کند. در این میان نمی توان آینده ای برای سینما در قزوین متصور شد شاید دیگر سینمایی در قزوین ساخته نشود، شاید سینما را فراموش کنیم.

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.