شال و کلاه کردن چقدر آب می‌خورد؟

به گزارش بزنیم بیرون ، برای وارد شدن به جمع بافنده‌های حرفه‌ای اولا باید اصول اولیه بافتنی را بلد باشید، یعنی حداقل یک بار در عمرتان شال کشباف ساده که فقط کاموا را پشت سر هم زیر و رو می‌کنند بافته باشید. دوم این که صبر و حوصله زیادی داشته باشید، چون که یادگیری انواع بافت‌ها و راه انداختن آن نیاز به سعی و تلاش زیادی دارد. سوم هم باید استعداد و سلیقه کافی در زمینه بافتنی داشته باشید. این مورد حتی از دو مورد بالا هم مهم‌تر است، یعنی اگر زمینه و استعداد لازم را نداشته باشید قطعا تمام کلاف‌هایتان روی دستتان نبافته می‌ماند.

بعد از این که از خودتان مطمئن شدید که می‌توانید به جمع بافنده‌ها ملحق شوید، برای خرید ابزار اولیه پیشنهاد می‌کنیم راهی میدان حسن‌آباد تهران شوید. بهترین مسیر برای رسیدن به راسته کاموافروش‌ها، متروی خط2 است که روبه‌روی فروشگاه‌ها خروجی دارد. این فروشگاه‌ها علاوه بر این‌که تنوع زیادی در محصولات و قیمت‌ها دارند، ابزار جانبی مثل میل بافتنی، قلاب، دکمه، سنجاق، انواع ژورنال‌های ایرانی و خارجی، لوح‌های فشرده آموزشی و دیگر ملزومات فرعی بافتنی را هم می‌فروشند.

برای شروع بهتر است که میل ساده، دو سه کلاف کاموای معمولی با ضخامت کم و یک ژورنال ایرانی بخرید و یک شال گردن با عرض 30 سانتی‌متر را راه بیندازید. کمک گرفتن از خبره‌های این حرفه که در اقوام و آشنایان حتما پیدا می‌شود، تاثیر زیادی در روند یادگیری شما دارد. در بافتنی ضرب‌المثل «شنیدن کی بود مانند دیدن» خیلی مصداق پیدا می‌کند، چراکه دانه‌های بافت آن‌قدر ریز و حساس است که هر چقدر از روی فیلم یا کتاب‌های آموزشی هم دقت کنید، باز هم تاثیر یادگیری بی‌واسطه را ندارد.

اما برای بافتن یک دست کامل «شال، کلاه، دستکش و پاپوش» نیاز به شش کلاف کاموا دارید که اگر بخواهید از نخ مرغوب و مقاوم ببافید باید حداقل کلافی 6000 تومان هزینه کنید که سرجمع نزدیک به 36 هزار تومان می‌شود. دو میل ساده هم بین پنج تا ده هزار تومان برایتان آب می‌خورد. البته دقت کنید که برای بافت‌های مختلف میل‌های مختلفی که بین شماره دو تا 20 ضخامت دارد را باید تهیه کنید. اگر خودتان دست به کار شوید و مدل دلخواهتان را ببافید که چه بهتر، اما اگر بخواهید یک بافنده حرفه‌ای برایتان ببافد باید به ازای هر کلاف کاموا بین هفت تا ده هزار تومان هزینه پرداخت کنید که این قیمت برای بافت‌های خیلی ریز یا طرح‌دار بیشتر هم می‌شود. پس در مجموع برای یک دست کامل باید نزدیک 82 هزار تومان هزینه کنید که رقم چندانی برای یک کارِ دست زیبا و ماندگار نیست.

این را هم بگوییم که ممکن است قیمت یک لباس بافتنی نسبت به مدل مشابه موجود در فروشگاه‌ها که به شکل ماشینی بافته می‌شوند، برایتان بیشتر تمام شود، اما به این نکته دقت کنید که لباس‌های دستباف مثل فرش دستباف یا هر هنر دستی دیگر ماندگاری و زیبایی بیشتری دارند، ضمن این‌که تنوع رنگ و مدل بافت‌های دستی چند برابر مدل‌های انبوه موجود در بازار است و خلاصه این بافتنی‌های مامان‌باف در هر تار و پودشان هزاران مهر و محبت و خاطره نهفته است.

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.