شهربازی، بازارچه و آبشار در روستای امامزاده داوود(ع)

25 کیلومتر که از ابتدای جاده کن - سولقان می‌روی و چندین روستا را رد می‌کنی،‌گنبد طلایی رنگ با دو گل دسته بلند که در دره‌ای بین دو کوه قرار گرفته نظرت را جلب می‌کند.

تابلوهای کنار جاده را که می‌خوانی متوجه می‌شوی این همان بارگاه امامزاده داود(ع) است.

السلام علیک یا سیدالکریم، الشهید شرف‌الدین، داودبن‌مجتبی (ع)

 

 

در مسیر امامزاده داود (ع) از جاده کن، سه امامزاده دیگر نیز وجود دارد. یکی در شهران (قبل از کن)، یکی در سولقان و دیگری در سنگان که ظاهرا پدر و برادران امامزاده داود (ع‌) هستند. به گفته افراد محلی بقاع این دو امامزاده بزرگوار در حال متروکه شدن است و نیازمند توجه خاص مسئولان.

همچنین در مسیر امامزاده، محل وقوع سیل را مشاهده کردیم که البته مردم هنوز هم در آن مکان به پیک‌نیک مشغول بودند! و خاکروبی از جاده و کانکس مچاله شده کارگران چینی هم از نظر ما گذشت.

از محل وقوع سیل تا پارکینگ مرقد مطهر  امامزاده که کیلومتر زدیم، 22 کیلومتر شد. این نشان می‌دهد که حادثه سیل هیچ ربطی به امامزاده نداشت و فقط بر اثر بی‌تدبیری برخی مسئولان اسم آن به گردن امامزاده افتاد.

با اینکه بنا به گفته برخی بعد از سیل تعداد زائران امامزاده داود (ع) ریزش کرده ولی باز هم تعداد خودروها بسیار زیاد بود و از چند کیلومتری مرقد خودورها در حاشیه جاده پارک کرده بودند و این نشان دهنده حضور فوق‌العاده مردم برای زیارت امامزاده‌ای که تقریبا نزدیک به قله کوه قرار گرفته، است.

وقتی به روستای امامزاده داود (ع) رسیدیم دیدن درمانگاه، داروخانه، رستوران‌های فراوان، بازارچه و شهربازی در دل کوه نظرمان را جلب کرد.

در بدو ورود دهیار، رئیس شورای اسلامی روستا، اعضای شورای اسلامی روستا و تولیت آستان مقدس امامزاده داود (ع) به استقبال ما آمدند.

* امامزاده داود (ع)، امامزاده‌ای مغفول مانده

از آنها آمار جمعیت روستا را گرفتیم. گفتند: طبق آمار رسمی سال 90، روستای امامزاده داود (ع) 268 سکنه دارد که طبق آمار ما حدود 800 نفر جمعیت ثابت در این روستا زندگی می‌کنند.

آنها بسیار از کمبود امکانات گلایه می‌کردند و از بی‌توجهی مسئولان به این روستا و مغفول ماندن امامزاده شکایت داشتند.

 

 

مشکلاتی که بومیان این روستا از آن رنج می‌بردند عبارت است از:

مشکل راه و آسفالت نیمه‌کاره جاده فرحزاد

در آوردن مکان امامزاده از بن‌بست با احداث جاده کمربندی

عدم گازرسانی

ورود فاضلاب محلی به رودخانه (که البته بنا به گفته تولیت آستان مقدس اعتبار احداث تصفیه‌خانه فاضلاب ابلاغ شده و از شهریور ماه احداث آن آغاز می‌شود)

عدم وجود اورژانس و آتش‌نشانی

عدم هتل‌ها و مسافرخانه‌های مدرن

اما از مشکلات روستای امامزاده داود(ع) که بگذریم این روستا به‌دلیل قرار گرفتن در فاصله 2 هزار و 600 متری از سطح زمین از آب و هوای بسیار مطبوعی برخوردار است.

* آب و هوای بسیار مطبوع و تمیز امامزاده داود(ع) به فاصله یک ساعت از تهران

اگر می‌خواهید از دست دود و آلودگی هوای تهران فرار کنید، کافی است کمی همت داشته باشید و یک ساعت مسیر امامزاده داود(ع) را طی کنید.

جالب است که از میدان آزادی و شهران وسیله نقلیه عمومی برای رسیدن به امامزاده داود(ع) وجود دارد.

به جز آب و هوای بسیار خوب امامزاده داود(ع)، مسیر این روستا نیز از جاذبه‌های گردشگری فراوان از قبیل رستوران‌های سنتی برخوردار است.

همچنین جاده‌ای که از میان دو کوه می‌گذرد و در پیچ‌های پایانی پدیدار شدن مرقد امامزاده داود(ع) بسیار چشم‌نواز است.

از سویی خانه‌های کوهستانی روستا که اهالی آن را به زائران اجاره می‌دهند، بسیار زیباست. خانه‌هایی که اطراف امامزاده و مشرف به آن ساخته شده است. حتی پنجره بعضی خانه‌ها رو به گنبد امامزاده باز می‌شود.

بسیاری از مردم پس از زیارت در هر دو صحن امامزاده زیراندازی می‌اندازند و به استراحت و غذا مشغول می‌شوند.

قرار است در همین ایام آشپزخانه حضرت، آش حضرتی به‌دست زائران بدهد. آش‌هایی که در کاسه‌های مسی نذری به زائران فروخته می‌شود.

 

 

* بازارچه قدیمی با سقف‌های برزنتی

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری بسیار زیبا در روستای امامزاده داود(ع)، وجود بازارچه بسیار قدیمی و زیبایی است که در ضلع شمالی حرم قرار دارد.

با متولّی آستان مقدس که در بازارچه‌ قدم می‌‌زدیم از ادب و خونگرمی مردمان روستای امامزاده داود(ع) سخن می‌گفت. به قول او اگر بر سر این مردمان داد هم بزنیم آن‌قدر مودبانه رفتار می‌کنند که احساس شرم به انسان دست می‌دهد.

بازارچه‌ای که همه نوع جنس در آن پیدا می‌شود. از اسباب‌بازی‌فروشی گرفته تا سوهان‌پزی و ارائه سوهان داغ و لباس‌فروشی.

نکته جالب قیمت‌های نازل این مغازه‌ها بود که دلیلش را دوری از شهر و قدرت خرید مردم عنوان می‌کردند.

در میانه بازارچه چند رستوران سنتی زیبا همراه با فضای سبز و آب‌نما وجود داشت که به‌دلیل استفاده از گوشت تازه و غذای خوب معروف بودند. همچنین نانوایی هم در خود داشتند. در اصل هر رستوران یک نانوایی داشت تا به اصطلاح نان داغ و کباب داغ دست مردم بدهد.

در این بازارچه، چایخانه سنتی و تنها زائرسرای نوین امامزاده را هم دیدیم.

قرار است با شناسنامه‌دار شدن مغازه‌ها و زائرسراها از ورود افراد غیربومی در این منطقه جلوگیری شود تا امنیت روستا و زائران بیش از پیش تأمین گردد.

یکی از اعضای شورای اسلامی روستا گفت که تا 5 سال گذشته روستای امامزاده داود(ع) روستای هدف گردشگری بود ولی به‌دلیل بی‌توجهی مسئولان روستای برقان هدف‌ گذاشته شد.

* شهربازی ایمن در 5 طبقه با چشم‌انداز عالی

از بازارچه که می‌گذریم به شهر بازی روستای امامزاده داود(ع) می‌رسیم که چرخ‌ و فلک آن از دور مشخص بود.

حاج مرتضی فتحعلی،‌ مسئول شهر بازی می‌گوید: این مجموعه از سال 1361 کار خود را با تاب و سرسره شهرداری آغاز کرده است. هم‌اکنون با سختی فراوان این شهر بازی را در 5 طبقه به‌دلیل کوهستانی بودن راه‌اندازی کردیم.

 

 

در این شهر بازی کوهستانی که بسیار کم‌نظیر است تمام وسایل بازی با استانداردهای تهران نصب و استفاده شده است. حتی دو وسیله بازی که استاندارد آن تعیین نشده است در گوشه‌ای از شهر بازی خاک می‌خورد و استفاده نمی‌شود.

بنابه گفته فتحعلی هر ساله در ایام نوروز تمام دستگاه‌ها سرویس و ایمنی آن توسط بازرسان سنجیده می‌شوند.

در این شهر بازی 60 نفر مشغول کار هستند و روزانه به بیش از 10 هزار نفر در ایام تابستان خدمات ارائه می‌کنند.

استخر توپ، سینما 5 بُعدی، آکروجت، سالتو، تاب برقی، قطار کودک، صندلی پرنده، کشتی کودک و کشتی بزرگسال فقط تعدادی از دستگاه‌هایی است که در این شهر بازی قرار دارد.

در هر طبقه فضای سرسبزی برای نشستن مسافران و مغازه‌های بستنی‌فروشی و بقالی برای استفاده آنها تعبیه شده است.

* باغ‌وحش متنوع و آبشار زیبا در روستای امامزاده داود(ع)

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری روستای امامزاده داود(ع) وجود باغ‌وحش متنوع که بالاتر از شهر بازی قرار گرفته، است.

گونه‌های متعدد پرنده‌ها یکی از خصوصیت‌های این باغ‌وحش است.

 

 

همچنین وجود آبشار بزرگ و بسیار زیبا که از زیر مرقد امامزاده به درون دره می‌ریزد هم یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری است.

البته ناگفته نماند هنوز مناسب‌سازی و بهره‌برداری برای استفاده عموم از باغ‌وحش و آبشار صورت نگرفته و مسئولان امامزاده قویاً دنبال بهره‌برداری از این دو مجموعه هستند.

* انباری پر از ظروف مسی نذری

«مس، نذر امامزاده داود(ع)»

جمله‌ای که قدیمی‌های امامزاده با آن آشنا هستند. در گذشته مردم برای امامزاده داود(ع) مس نذر می‌کردند و هم‌اکنون در انبار این آستان کوهی از ظروف مسی نذری قدیمی و ارزشمند وجود دارد.

 

 

دیگ‌های مسی، کاسه‌های مسی، قاشق و چنگال مسی و هر ظروف دیگری که از مس باشد را می‌توان در اینجا پیدا کرد.

گذشته از تمام جاذبه‌های ذکرشده، مسیر کوتاه امامزاده داود(ع) تا ایستگاه 7 توچال و همینطور چشم‌انداز بسیار زیبای جاده فرحزاد می‌تواند جاذبه خوبی برای یک کوهنوردی ساده و جذاب باشد.

یکی از خواسته‌های اهالی روستا حضور پلیس راهور ناجا برای ساماندهی به اوضاع ترافیکی منطقه است.

این منطقه به‌دلیل وجود جاذبه‌های سیاحتی و زیارتی فراوان و نزدیکی به تهران مورد استقبال بسیاری از مردمان استان تهران قرار گرفته که همین امر موجب بروز ترافیک در جاده منتهی به امامزاده شده است. حضور پلیس راهور مانند سال گذشته می‌تواند کمک شایانی به رفع این مشکل کند.

اگر ساکن تهران هستید و مشغله‌های فراوان فرصت یک سفر طولانی را از شما گرفته است ...

اگر ساکن ایران هستید و روزمرگی‌های فراوان فرصت یک خلوت ناب و مناجات با خدا را از شما گرفته است ...

اگر در هر کجای جهان زندگی می‌کنید و گره‌های کوری به کارتان افتاده و به دنبال یک گره‌گشا می‌گردید ...

برای زیارت و سیاحت به امامزاده داود(ع) بروید.

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.