شکوه تاریخ را در مرودشت مشاهده کنید

شهرستان مرودشت با داشتن پیشینه‌ای کهن و همپایه تاریخ ایران توجه بسیاری از باستان‌شناسان و علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر ایرانی را به خود معطوف می دارد.

شهرستان مرودشت دارای چهار هزار و ۶۴۹ كیلومتر مربع گستردگی است و در ۴۵ کیلومتری شمال غربی شیراز است. این شهرستان از شمال با شهرستان‌اقلید، از شرق با شهرستان‌های پاسارگاد و ارسنجان، از جنوب با شهرستان شیراز، از جنوب شرقی با شهرستان خرامه و از غرب با شهرستان  سپیدان هم مرز است.

این شهرستان دارای بی نظیرترین بناها و سازه های تاریخی ایران و جهان است که ازجمله آن می توان به تخت جمشید اشاره کرد.

تخت جمشید

بر فراز تپه سنگی در دامنه غربی كوه رحمت (كوه مهر باستان)، در فاصله ۵۰ كیلومتری شمال غربی شیراز و در پنج كیلومتری مرودشت، بقایای یكی از عظیم ترین بناهای سنگی جهان قرار گرفته است. ساختمان این بنای شكوهمند كه اندكی بیش از ۱۲۵ هزار مترمربع گستردگی دارد، در سال ۵۱۸ ق. م به دستور داریوش اول هخامنشی آغاز شد و كارهای ساختمانی در آن تا پایان دوران فرمانروایی هخامنشیان ادامه داشت.

این مجموعه كه بر روی صفهای كه هشت تا ۱۸ متر از سطح دشت بالاتر است قرار گرفته اند، دربرگیرنده چهار بخش كلی كاخهای تشریفاتی، سرای نشیمن و كاخهای كوچك اختصاصی، خزانههای شاهی دژ و باروی حفاظتی است.                     

ساختمانهای موجود در این مجموعه شامل كاخ كوچك یا دروازه ملل، آپادانا بزرگترین كاخ موجود بر روی صفه كاخ داریوش این کاخ از نخستین كاخهایی است كه بر روی صخره تخت جمشید بنا شده است. این كاخ را كاخ تچر و كاخ آیینه نیز گفته اند.

این مجموعه بی مانند تا سال ۳۳۰ ق. م كه در آتش انتقام اسكندر مقدونی سوخت، پابرجا بود و كارهای ساختمانی در آن انجام می گرفت.

ویرانه های شهر استخر

شهر استخر، بزرگترین شهر باستانی ایران بوده كه از حدود پنج سده پیش از میلاد تا ده سده بعد از میلاد، دایر و آباد بوده و مركز سیاست و بازرگانی و همچنین مقر روحانیون، موبدان و دستوران بوده است. هم اینك ویرانه های آن در هفت كیلومتری شمال تخت جمشید قرار دارد و آثاری چند از دروازه های سنگی و كاخهای ویران شده با ستونهای آن موجود است.

نقش رستم

نقش رستم یكی از جایگاههای مقدس و مورد احترام ادوار باستانی بوده و از هزاران سال پیش از میلاد آباد و دارای اهمیت بوده است. در این منطقه آثاری از سه دوره تاریخی ایلامی، هخامنشی و ساسانی بر سینه كوه سنگتراشی شده است.

آرامگاه های پادشاهان هخامنشی در بخش بالایی كوه و همانند یكدیگر كنده شدهاند و نمای هر كدام تجسمی از صلیب را نشان میدهد.روبروی این آرامگاهها، بنای مكعب شكلی دیده میشود كه متعلق به دوران هخامنشیان است و كعبه زرتشت نامیده میشود.

نخستین پادشاهان ساسانی نیز كه از پارس برخاستند، به دلیل دلبستگی فراوان به زادگاه خویش و برای بزرگداشت آیین‌هایی همچون توجیه معنوی، كسب قدرت و یا پیروزی بر دشمن، نقوشی را در دامن این كوه به یادگار گذاشته اند. نقش برجسته ناتمام، نقش برجسته های نرسی، نبرد بهرام دوم، پیروزی شاپور بر امپراتوران روم (گردیانوس، فیلیپ عرب و والرین)، آذر نرسه یا شاپور دوم، نبرد شاپور دوم، بهرام دوم و درباریانش و تاجگذاری اردشیر بابكان نقش برجسته های نقش رستم هستند.

كهن ترین اثر موجود در این مكان، یك نقش برجسته ایلامی است. از دیگر آثار این مكان می توان سنگ نبشته بزرگ شاپور اول بر دیواره کعبه زرتشت و یک چاه آب را نام برد.

نقش رجب

در شمال تخت جمشید، نقوشی از دوران ساسانیان در پسرفتگی كوه حجاری شده است كه به نقش رجب معروف است. دلیل نامیده شدن آن به این نام، بر ما روشن نیست. موربه و اوزلی در سالهای ۱۸۱۱ و ۱۸۱۲ میلادی موفق به تشخیص سه نقش در دامنه كوه رحمت شدند و فلاندن، كوست، دیولافوا و همسرش زاره و سپس هرتسفلد محل را بررسی كرده و تشخیص آنها را تایید كرده اند. این نقشها از سمت چپ به راست شامل شاپور اول و خانواده اش، تاجگذاری اردشیر اول و تاجگذاری شاپور اول است.

پل خان این پل كه در اوایل سده ۱۱ هجری قمری به دستور امام قلیخان والی فارس برای سهولت رفت و آمد كاروانیان بر روی رودخانه كر ساخته شد، یكی از شاهكارهای معماری عصر صفوی به شمار می‌رود.

دریاچه سد درودزن

طبیعت بكر و چشم‌نواز پیرامون سد، وجود جنگلهای طبیعی، امكانات رفاهی مانند هتل و مجموعه اقامتی آن و امكانات دریاچهگردی از ویژگیهای دریاچه سد درودزن به شمار می‌رود. این گردشگاه طبیعی در فاصله حدود ۹۰ كیلومتری شمال غربی مرودشت قرار دارد

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.