عجیب ترین «کتابخانه بدون کتاب» جهان

به گزارش بزنیم بیرون ، کتاب‌ها این امکان را به ما می‌دهند تا از فضای ذهنی و تجربیات نویسنده آن‌ها باخبر شویم، اما اگر این امکان وجود داشته باشد تا به جای خواندن نوشته‌های برخی افراد پای صحبت‌های آن‌ها بنشینیم و درباره تجربیات‌شان بشنویم، اتفاق جالبی است. کتابخانه‌ای در دانمارک در تلاش است که به جز کتاب‌ها تجربیات افراد مختلف را در دسترسی قرار دهد و به این شکل شرایطی برای خواندن «کتاب‌های انسانی» را به وجود بیاورد.

در این کتابخانه خوانندگان در بخش عناوین می‌توانند تجربه‌ای را که می‌خواهند درباره آن اطلاعات کسب کنند را انتخاب و به بخشی بروند که فردی قرار است درباره موضوع صحبت کند. این افراد که به مدت ۳۰ دقیقه صحبت می‌کند و با عنوان «کتاب قرضی» شناخته می‌شود، می‌توانند هرکسی با هر شغلی باشند؛ کسی که مراسم ختم برگزار می‌کند، سیاستمدار و یا حتی یک کودک که داستان جالبی برای تعریف کردن داشته باشد. در این میان موضوعات شامل بحث‌های هولوکاست، جنگ عراق، المپیک، ورزش و مباحث مذهبی می‌شود.

این کتابخانه بر اساس ایده‌ای چند جوان دانمارکی در سال ۲۰۰۷ مشغول به کار کرده، آن‌ها معتقد بودند با این کار فرصت برقراری ارتباط به آدم‌هایی را می‌دهند که شاید هرگز در زندگی‌شان با چنین کسانی روبرو نشوند. این کتاب‌خانه که در آن از نژادها، فرهنگ‌ها و مذاهب مختلف حضور دارند، فرصتی برای گفت‌وگو وجود دارد که افراد مختلف بتوانند اعتقادات و نظریه‌های شخصی خودشان را به چالش بکشند. حالا از این شکل کتابخانه‌ها در کشورهای دیگر هم می‌توان پیدا کرد.

اما اولین باری که مجموعه‌ای از کشورها با این نوع از کتابخانه آشنا شدند، در جشنواره‌ای در کپنهاگ بود که یکی از بزرگترین جشنواره تابستانی در اروپاست. اما حالا مدتی است که بیش از ۵۰ کشور در این جشنواره حضور پیدا می‌کنند و کتاب‌های انسانی خود را به اشتراک می‌گذارند. زیبایی این نوع از کتابخانه این است که در هر نقطه‌ای از جهان می‌تواد برپا شود و افرادی که در ان حضور دارند، می‌توانند داستان‌های‌شان را در اختیار دیگران بگذارند.

یکی از کسانی که در کتاب‌خانه انگلستان به عنوان داوطلب حضور دارد، درباره این پروژه می‌گوید: «این کتابخانه‌های انسانی کمک می‌کنند که داستان آدم‌های مختلف دهان به دهان بچرخد و تجربه‌های دیگران را می‌شنویم که در شرایط مختلف چه کارهایی انجام اده‌اند یا چه تصمیم‌هایی گرفته‌اند. همچنین کمک می‌کند بتوانیم کلیشه‌ها و تعصبات خودمان را به چالش بکشیم.»

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.