قطب «تاناکورا» در ایران

به گزارش بزنیم بیرون ، این بازار یک خیابان بزرگ پر از مغازه و مرکز خرید است که حتی یک سطل زباله هم در آن دیده نمی‌شود و برای گشت‌وگذار در آن، یک روز هم کم است. در این بازار به‌جز لباس‌های دست دوم، پارچه، لوازم آرایشی و بهداشتی و خوراکیهایی وارداتی هم به‌فروش میرسد.

بازار رسولی زاهدان شهرت زیادی دارد و شاید بتوان آن را قطب لباس‌های دست دوم در ایران نامید. بسیاری از گردشگران هم فقط برای دیدن و خرید از این بازار راهی این شهر میشوند .از لباس و کفش کوهنوردی گرفته تا لباس‌های رنگارنگ سنتی مردم پاکستان، در این بازار عرضه میشود. کفش‌های رنگارنگ زنانه در بسیاری از مغازهها روی هم تلنبار شدهاند و به مغازه‌ها که وارد می‌شوید خریداران در حال زیر و رو کردن آن‌ها هستند.

 برخی کوچه‌ها نیز پر از میزهایی است که روی آن‌ها، لباسهای دست چندم روی هم ریخته‌ شده‌اند.    

برخی مشتری‌های بازار رسولی کوهنوردانی هستند که بعد از صعود به کوه تفتان، زمانی را هم برای خرید از این نقطه مشهور شهر زاهدان میگذارند؛ چون معتقدند جنسهای این بازار، هرچند دست دوم هستند، اما اصل‌اند و سالها در سرما و گرمای کوهستان دوام می‌آورند. شاید هم دیدن قیمت ۱۰ هزار تومان برای یک شلوار ورزشی کمی وسوسه‌برانگیز باشد و هر بینندهای را که حتی قصد خرید ندارد، قلقلک بدهد.

یکی از مغازه‌دارها درباره رضایت از کاری که انجام میدهد، به ایسنا گفت: پدرم این کار را انجام می‌داد و من هم این کار را ادامه داده‌ام. بعد از من، پسرم همین کار را ادامه میدهد، زیرا کار دیگری در زاهدان نیست که بخواهیم انجام دهیم. خدا را شکر از کارمان راضی هستیم و لقمه‌ی بخور و نمیری داریم. بسیاری از فروشگاههای تاناکورای تهران هم اجناسشان را از ما تهیه میکنند.

او درباره این‌که لباسها را چطور تهیه میکنند؟ توضیح داد: هر سه‌ماه یک‌بار به مرز پاکستان میرویم و گونی لباسها را به‌شکل عمده میخریم. بعد از آن‌که در گونیها را باز کردیم، لباسها را تفکیک و روی چوب رختی آویزان میکنیم.

با این‌که بازار، بورس لباسهای دست دوم است، اما فروشندهها و مغازه‌داران و حتی آن‌هایی که جوان هستند همچنان لباس بومی مردم سیستان و بلوچستان را به تن دارند.  

حمید قبادی - مدیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت ارشاد - نیز درباره برنامه این کارگروه برای فروشگاه لباسهای دست چندم یا تاناکورا در تهران و شهرهای دیگر، به ایسنا گفت: این موضوع کاملا مغایرت قانونی دارد. اتحادیه پوشاک از این موضوع اطلاع دارد و تذکرات جدی در این زمینه داده است، اما برخی ملاحظات دست نهادها را بسته و شاید یکی از آن‌ها تعطیل نکردن کسب و کار مردم باشد.

او اظهار کرد: این لباسها از نظر بهداشتی و صنفی مغایرت صریح قانونی دارند و این موضوع قابل برخورد است، چون کارگروه موضوعات مهم‌تری دارد که باید به آن‌ها توجه کند، باید نهادهای صنفی در این زمینه برخورد لازم را انجام دهند.

قبادی با اشاره به آخرین اخباری که درباره این موضوع دارد، بیان کرد: اتحادیه پوشاک تهران اخطاریه‌های قانونی را به این فروشگاه‌ها ابلاغ کرده و تا آنجا که من مطلع هستم، حتی چند فروشگاه لباس‌های دست دوم در تهران پلمپ شده‌اند. این روند ادامه دارد و در برخی مواقع تشدید می‌شود.

مدیر کارگروه ساماندهی مد و لباس افزود: البته بازار رسولی سال‌ها قدمت دارد و قبل از انقلاب هم بوده است؛ اما در کل، فروشگاه‌هایی که لباس دست دوم عرضه می‌کنند، هیچ تأییده‌ای ندارند و ما هم آن‌ها را تأیید نمی‌کنیم و مرجع برخوردکننده با این موضوع اتحادیه پوشاک است  .

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.