قم قطب فرش دست باف از دیر باز تا به امروز + تصاویر

اهمیت فرش ایرانی برای هیچ کسی پوشیده نیست و این صنعت که قدمتی به درازای تاریخ دارد به طور متوسط سالانه از لحاظ تجارت جهانی  یک میلیارد و 200 میلیون دلار برای کشورهای تولید کننده درآمد زایی دارد که در این میان کشور ایران سهم 30 درصدی این بازار را دراختیار گرفته است.

حمید کارگر رئیس مرکز ملی فرش ایران نیز این کالای با ارزش را همواره برای کشور ارز آور می داند و از تاثیر آن بر روی اقتصاد داخلی می گوید و اعتقاد دارد در دهه‌های اخیر به طور متوسط سالانه 500 میلیون دلار صادرات داشته ایم.

همچنین کارگر اضافه می کند: طبق اعلام گمرک در سال گذشته330میلیون دلار فرش دستباف ایرانی به 80 کشور دنیا صادر شده که این رقم در مقایسه با سال 92 افزایش را هم از نظر وزنی و هم از نظر ارزشی نشان می‌دهد.

از طرفی، ایران به عنوان یکی از کشورهای در حال توسعه ظرفیت های فراوانی در زمینه های مختلف اقتصادی و صنعتی دارد که یکی از این بخش ها فرش دست باف است و در این میان دو شهر تبریز و قم  به عنوان پرچمداران این صنعت پر درآمد در کشور شناخته می شوند.

به گفته امیر محمدی معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت قم  ۴۰ هزار بافنده دراستان قم  فعال هستند و صنعت فرش مهم‌ترین خوشه اشتغال در استان قم محسوب می‌شود.

علاوه بر این، موضوعات صنعت فرش قم از سابقه ی تاریخی خاصی در قم برخوردار است که گواه این موضوع تیمچه بازار قم است که بنای آن مربوط به دوران قاجار است.

این بنا داخل راسته بازار واقع شده و به گفته بسیاری از قدیمی های بازار این بنا از ابتدا جهت تجارت فرش ساخته شده است و به این دلیل ساخت این بنا در آن مقطع زمانی قابل توجه است که فرش از گذشته به عنوان یکی از محصولات هنری و صنعتی قم مطرح بوده است، البته این تنها بنای موجود در ایران با همین کاربری نیست و از نمونه‌های مشابه این بنا می توان به تیمچه امین‌الدوله در كاشان و تیمچه حاجب الدوله تهران اشاره كرد.

این تیمچه بزرگترین سقف ضربی ایران است که با گذشت 133 سال از ساخت آن هنوز هم به عنوان یکی از مراکز مهم خرید و فروش فرش در قم محسوب می شود و هنوز هم تعداد زیادی از غرفه های این بازار فعال است.

در صورتی که دروازه بازار های جهانی به سوی فرش ایرانی دوباره باز شود و استقبال بیشتری از این صنعت تاریخی که بافته دست هنرمندان این آب و خاک است به عمل آید مطمئنا می توان سهم درآمد صادرات غیر نفتی را از محل فروش فرش بالا برد و به سوی اقتصاد غیر نفتی که مورد تاکید بزرگان و دلسوزان نظام است گام مهمی برداشت.

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.