لبخند به گردشگری مذهبی هشت بهشت

به گزارش بزنیم بیرون ، اماکن مذهبی در مناطق مختلف کشور از گذشته دور به‌عنوان مقصد سفر انتخاب می‌شود و حضور گردشگران کشورهای اسلامی برای سفر به استان‌های خراسان رضوی، قم و فارس نیز درزمانی که گردشگری در ادبیات رایج کشور رونقی نداشت، مشاهده می‌شود.

گردشگری مذهبی درواقع قرابت بسیار زیادی با گردشگری فرهنگی دارد و این نوع گردشگری موردتوجه برخی از کشورهای مسلمان به‌ویژه کشور مالزی قرارگرفته است که با طراحی و تبلیغات وسیع در خصوص نوع خاصی از گردشگری مذهبی تحت عنوان گردشگری حلال توانسته توجه گردشگران کشورهای اسلامی را به خودش جلب کند.

در دل شهرها و ییلاق‌های مازندران برج‌های آرامگاهی با سبک‌های معماری بدیع و شاخص، چشم‌نوازی می‌کنند که دیدنشان هم فال است و هم تماشا، اگرچه تخریب و فراموشی تهدیدشان می‌کند.

برای زیارت این امامزادگان شریف کافی است گشتی حتی در شهر ساری بزنیم جایی که مقبره امامزاده‌ای عظیم الشان به نام امامزاده عباس واقع‌شده است، کمتر کسی است که در ساری زندگی کند و به امامزاده عباس نرفته باشد، امامزاده‌ای که مآمن درماندگان و نیازمندان است و حکایت‌های بی‌شماری از گرفتن حاجت توسط متوسلین نقل‌شده است، معماری شگرف به‌کاررفته در این بنای مطهر، امامزاده عباس ساری را از دیگر امامزادگان متمایز کرده است و همواره زائران داخلی و خارجی زیادی به زیارتش مشرف می‌شوند.

 امامزاده عباس ساری در حاشیه شمالی ورودی شهر ساری واقع‌شده و ازنظر شیوه معماری، گنبد هرمی شکل و صندوق چوبی نفیس یکی از بناهای معروف استان مازندران است که تاریخ ساخت آن به سال ۸۹۷ هجری قمری می‌رسد و سه امامزاده به نامهای عباس، محمد و حسین در آن مدفون هستند.

قدیمی‌ترین مقبره اسلامی در مازندران

به‌جرات می‌توان گفت این بنا قدیمی‌ترین مقبره اسلامی شناخته‌شده در غرب مازندران است، در حال حاضر آنچه از تزئینات وابسته به معماری بنا باقی‌مانده محدود می‌شود به قطاری از مقرنس‌های سینه کفتری که دورتادور بنا و در قسمت تحتانی گنبد دیده می‌شود و سه پنجره چوبی البته به قدمت بنا با فن گره چینی و کتیبه‌های منبت‌کاری شده در دو ضلع غربی و جنوبی غربی خودنمایی می‌کند.

امامزاده

د ر کاوش‌های باستان‌شناسی پیرامون مقبره که منجر به کشف قطعاتی از انواع کاشی‌های لعاب‌دار و قسمت‌هایی از تزئینات گچ‌بری مربوط به ساختمان شد، سبک و سیاق به‌کاررفته در این آثار، زمان ساخت این بقعه را تأکید می‌کند.

در کاوش‌های باستان‌شناسی پیرامون مقبره که منجر به کشف قطعاتی از انواع کاشی‌های لعاب‌دار و قسمت‌هایی از تزئینات گچ‌بری مربوط به ساختمان شد، سبک و سیاق به‌کاررفته در این آثار، زمان ساخت این بقعه را تأکید می‌کند

هم‌اکنون ورودی بنا را نمازخانه‌ای تشکیل می‌دهد که به‌صورت گنبد خانه‌ای ناهمگون، به دست افراد محلی با مصالح سنگ و آجر ساخته‌شده است، قسمتی از جرزهای این نمازخانه متعلق به بنایی قدیمی‌تر است و هم‌زمان با ساخت بقعه اصلی احداث‌شده که ظاهراً حدود دو قرن پیش‌بر اثر زلزله‌ای ویرانگر که در منطقه به وقوع پیوست، تخریب و بنای فعلی توسط اهالی آن محل به‌جای آن احداث‌شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: گردشگری مذهبی نوعی از گردشگری است که از گذشته‌های دور در کشور رایج بوده است.

مهدی ایزدی با اعلام اینکه در سراسر استان مازندران مرقد امامزادگان زیادی وجود دارد که مقصد زائران بی‌شماری از سراسر کشور است، تصریح کرد: وجود چنین اماکن مقدس و سالها ارادت مردم بومی این استان به ائمه اطهار موجب بروز و حضور آداب‌ورسوم و شیوه‌های خاص عزاداری در  سراسر این استان شده است.

ایزدی به برخی از فرصت‌های گردشگری مذهبی در استان مازندران و ظرفیت‌هایی که قابلیت تبدیل‌شدن به جاذبه و مقصد سفر شدن را دارد، اشاره کرد و گفت: یکی از این امامزادگان مهم در مازندران امامزاده عبدالله آمل است و این زیارتگاه در ۱۲ کیلومتری جنوب غربی آمل در جاده هراز قرار دارد و این از نوادگان امام موسی کاظم (ع) از مشهورترین امامزادگان استان مازندران به شمار می‌آید.

وی بابیان اینکه در تمام طول سال زائران زیادی از سراسر ایران و حتی خارج از کشور برای زیارت به شهرستان آمل سفر می‌کنند، گفت: وجود سوئیت و زائرسراهای متعدد، بازار، بازارچه، گرمابه عمومی، نانوایی، کشتارگاه، پارکینگ، شهربازی موجب جذب زائرین شده است.

دلاور بزرگ نیا مدیرکل میراث فرهنگی مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر به امامزاده عباس در حاشیه شمالی و ورودی شرقی شهرستان ساری اشاره کرد و گفت: این امامزاده ازنظر شیوه معماری، گنبد هرمی شکل و صندوق چوبی نفیس یکی از بناهای مشهور استان مازندران است.

وی از ثبت برج آجری این امامزاده که متعلق به قرن نهم هجری قمری است در لیست آثار ملی خبر داد و افزود: در این امامزاده امکانات رفاهی مثل زائرسرای مجهز، سالن اجتماعات، پارکینگ، محوطه وسیع سرسبز برای استفاده از زائرین در جوار این آستانه مبارکه فراهم است.

بزرگ نیا همچنین به امامزاده ابوطالب و امامزاده عبد الحق در زیرآب سوادکوه و اشاره کرد و گفت: این امامزاده در زیرآب بالای تپه با گلدسته‌های بسیار زیبا و دیدنی و با امکاناتی همچون حسینیه، محوطه زیبا و محل اسکان و امامزاده عبد الحق که در مرکز شهر دیدنی و زیبای زیرآب شهرستان سوادکوه به فاصله ۱۰۰ متری راه‌آهن شمال قرار دارد و امامزاده عبد الحق زیرآب به همراه امامزاده عبدالله آمل و پهنه کلای ساری جزو بهترین جاذبه‌های زیارتی مازندران است.

امامزاده

 وی با اعلام اینکه بقعه امامزاده قاسم (ع) بابل در لیست آثار ملی هم به ثبت رسیده است، اظهار داشت: این امامزاده در محله آستانه و مرکز شهر بابل از بناهای قرن نهم با بنای هشت‌ضلعی واقع است و در محوطه آستانه امامزاده قاسم  یادمان شهدای گمنام قرارداد.

بزرگ نیا به آستانه امامزاده ابراهیم بابلسر، محمد نبی نوشهر، امامزاده قاسم بهشهر، قاسم ایزد شهر، امامزاده سید حسین تنکابن، امامزاده ابوصالح قائم‌شهر، امامزاده عبدالله، امامزاده یحیی، بقعه سید زین‌العابدین ساری، امامزاده فضل محمودآباد، امامزاده ابراهیم آمل، امامزاده سه تن چالوس، مقبره سلطان محمد طاهر و مقبره ملأ محمد شهرآشوب بابل، بقعه سید محمد کیا سلطان کجور، آقا شاه بانو زاهد چمستان نور، گنبد ناصر الحق، شمس طبرسی، میرحیدر آملی و امامزاده قاسم آمل، امامزاده پنج‌تن، عبدالله اطرب و امامزاده قاسم چهارسو نکا که در ایام عزاداری برنامه‌های متنوعی اجرا می‌کنند، اشاره کرد.

سقانفارها یادمان‌های تاریخی خاص منطقه مازندران

سقانفارها نیز به‌عنوان یادمان‌های تاریخی خاص منطقه مازندران است و این سقانفارها در کنار تکایا و حسینیه‌ها با تاسی از فرم اصیل معماری در دوره قاجار در دوطبقه ساخته‌شده‌اند. کنده‌کاری روی چوب و نقاشی‌های الهام گرفته از اعتقادات مذهبی مردم منطقه است و سقانفار کیجا تکیه که در محله حمزه کلای غربی بابل‌کنار گورستان عمومی منطقه قرارگرفته از زیباترین و پرکارترین سقانفارهای منطقه به شمار می‌آید که در دوطبقه با چوب و سقف سفالی با نقاشی‌های با مضمون داستان‌های مذهبی، اساطیری، صحنه‌های متفاوت زندگی‌های روزمره و اعتقاد به‌روز رستاخیز ساخته‌شده است.

سقانفار هند وکلا از قدیمی‌ترین مکان‌های محلی خاص است و این سقانفار در روستای هند وکلا در شرق شهرستان آمل و در مسیر جادهٔ بابل به آمل قرار دارد که از ویژگی‌های خاص این سقانفار نسبت به سقانفارهای موجود در مازندران از تمام اشعار مرثیه دوازده بند محتشم کاشانی به‌صورت گزیده استفاده‌شده است.

تکیه مقریکلا، مسجد جامع و تکیه پیر علم، بی‌سر تکیه و مسجد چال بابل، مسجد آقا میر ابوطالب سادات شهرو مسجد آدینه جواهر ده  رامسر، مسجد جامع و امام حسن عسگری آمل، مسجد جامع ساری، مسجد آلاشت سوادکوه، تکیه کردکلای قائم‌شهراز دیگر بناهای مذهبی مازندران است که در نوروز میزبان مسافران بهاری است.

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.