لذت آرامش در آبادی های کرمانشاه

به گزارش بزنیم بیرون ، کرمانشاه از جمله استان های کشور است که با داشتن آب و هوای مطلوب، وجود ۴ هزار اثر تاریخی که قدمت برخی از آنها به چندین هزار سال می رسد، جاذبه های طبیعی فراوان و صنایع دستی و سوغاتی های متنوع هر ساله پذیرای هزاران گردشگر از سراسر کشور است.

وجود آثاری همچون طاق بستان، بیستون، معبد آناهیتا، غار قوری قلعه و هزاران اثر تاریخی دیگر، مشتاقان بسیاری از سراسر کشور را به ویژه در ایام نوروز به کرمانشاه می کشاند.

در کنار این آثار تاریخی، وجود روستاهایی با آثار طبیعی فراوان از جمله آبشارها و چشمه ها، معماری های زیبا و استثنایی و وجود اماکن مذهبی در این آبادی ها موجب شده که کرمانشاه یکی از استان های پربازدید کشور در طول سال باشد.

قطعا حضور در این روستاها خاطرات خوبی را برای مسافران و گردشگران نوروزی رقم زده و موجب خواهد شد تا آنها با خاطره ای شیرین استان کرمانشاه را ترک کنند.

روستای فش شهرستان کنگاور با سابقه کهن تاریخی

روستای «فش» از توابع بخش مرکزی شهرستان کنگاور، در ۱۰۰ کیلومتری غرب کرمانشاه قرار گرفته و با داشتن آب و هوایی معتدل و مطبوع در فصل بهار، مکانی دیدنی برای بازدید گردشگران و مسافران نوروزی است.قدمت گورستان قدیمی و بنای زیارتگاه امامزاده سید جمال‌ الدین بن جعفر صادق (ع)، در این روستا نشان دهنده پیشینه تاریخی آن است.

یکی از مهم‌ ترین جاذبه‌ های طبیعی روستا، سراب زیبا و باشکوه فش است که در نزدیکی روستا قرار دارد و اطراف آن را درختان بلند جنگلی و گل‌ ها و گیاهان خودرو فرا گرفته است. روستای فش، از اطراف به وسیله کوه‌ های بلند و مرتفع احاطه شده است. سطح این کوه‌ ها که از درختان و درختچه‌ های کوتاه پوشیده شده، در فصول بهار و تابستان از سرسبزی و طراوت سرشار می‌ شود. انواع گیاهان دارویی مانند گل گاوزبان، گل ختمی، شیرین بیان، آویشن و گون نیز در دامنه این کوه‌ ها یافت می‌شود. قلمرو حیات‌ وحش روستا زیستگاه انواع گونه‌ های جانوری مانند شغال، گرگ، روباه، خرگوش و کبک است که از دیگر جاذبه های طبیعی این روستا محسوب می‌ شوند.

ساختن ساز تنبور در روستای فش نیز از قدمت دیرینه‌ ای برخوردار است. در این روستا به نحو چشمگیری کارگاه‌ های ساخت انواع مختلف آلات موسیقی از قبیل تنبور، تار و سه تار دیده می‌ شود. در اکثر خانه‌ های روستایی در گوشه‌ ای از فضای خانه کارگاه کوچکی جهت ساخت تنبور، سه تار و تار دیده می‌ شود.

وجود مرقد شریف امام زاده سید جمال الدین بن جعفر صادق (ع) و آثار تاریخی و باستانی از جمله تپه آبادی خرابه در ۳۰۰ متری جنوب غرب روستای فش و ده‌ ها جاذبه و اثر دیگر از مصادیق مکانت خاص فش محسوب می‌ شود.

بنای آجری مرقد امامزاده سید جمال الدین از بیرون به صورت چهار ضلعی و از داخل مدور است. ارتفاع بنا از کف تا پاکار قوس ۸۵/۱ متر است. گنبد بنا نیز مدور و با آجر ساخته شده است. در ورودی بقعه در ضلع شمالی است و به ایوان و کفش کن باز می‌شود. در داخل کفش کن و صحن حیاط امامزاده، دو سنگ قبر وجود دارد؛ تاریخ یکی از آنها ۱۲۱۱ ه. ق و دیگری ۱۲۴۲ ه. ق است. در داخل بنا ضریح چوبی ساده‌ای قرار دارد و در زیر آن سنگ قبری دیده می‌شود. بر روی این سنگ قبر خطوط کوفی به چشم می‌خورد که به علت ساییدگی خوانا نیست.

بلندترین آبشار ایران در روستای پیران سرپلذهاب

روستای پیران، یکی از روستاهای هدف گردشگری از توابع بخش مرکزی شهرستان سرپل ذهاب ،است. این روستا از شمال وشرق به کوه بان زرده،از جنوب به کوه پلتوی کری محدود میشود.این روستاازسطح دریا۹۲۰ مترارتفاع داردوآب وهوای آن معتدل و گرم است.رودخانه پر آب و زیبای الوند در جنوب این روستا جریان دارد.

شهرستان سرپل ذهاب که در محدوده جغرافیایی استان کرمانشاه قرارگرفته قدمت طولانی دارد. نزدیکی روستای پیران به این شهر پیوستگی قدمت و پیشینه تاریخی آن را نشان می دهد. مردم روستای پیران به زبان کردی به لهجه کردی کلهری سخن می گویند.

طبق سر شماری سال ۱۳۸۵ جمعیت روستا ۷۰۰ نفر بوده است. درآمد مردم روستا از طریق فعالیت های زراعی، دامداری و باغداری تامین می شود. مهمترین فراورده های دامی روستا شامل گوشت، پشم گوسفند و انواع لبنیات و روغن حیوانی است.

روستای کوهپایه ای پیران بافت مسکونی متمرکز دارد. عبور نهرآب از میان کوچه های قدیمی همراه با درختان قدیمی چنار، تبریزی وگردو که روستا را در بر گرفته، جلوه ای زیبا به روستا بخشیده است.جنگل های  انبوه و متراکم  درختان بلند و زیبای چنار و تبریزی و گردو و انجیر چشم اندازهای بسیار  زیبا و مساعد جهت گذراندن اوقات فراغت فراهم کرده است. آبشار بلند پیران و چشمه های جوشان در کنار درختان کهنسال و گیاهان خودرو در اطراف آنها جز مناظر بدیع روستا به شمار می رود.

از انواع موسیقی مقامی رایج روستای پیران می توان به همنوازی ساز و دهل اشاره کرد. در جشن های عروسی نیز استفاده از انواع سازهای ضربی و اجرای ترانه ها و آوازهای محلی رواج دارد. در بیشتر مناطق کردنشین از جمله روستای پیران از لباس های محلی کردی با طرح و رنگهای متنوع استفاده می شود.

ازعمده ترین غذاهای گردشگرپسند این روستا می توان به بامیه و تماته، بامیه بادمجان اشاره کرد. از مهمترین صنایع دستی این روستا انواع گلیم با طرح های کردی را نام برد.

سوغاتی عمده این روستا شامل انجیر، گوجه سبز و سایر محصولات تولیده شده در روستا است، روستای پیران از طریق شهرهای قصرشیرین، سرپل ذهاب، دالاهو و و گیلان غرب از استان کرمانشاه قابل دسترسی است.

چشم اندازهای کوهستانی بی نظیر در روستای حریر

یکی دیگر از روستاهای هدف گردشگری استان کرمانشاه روستای حریر است. این روستا از شمال به دهستان کوزران، از شرق به دهستان حومه شمالی، از جنوب شرقی به دهستان حومه و از غرب و جنوب غربی به شهرستان سرپل ذهاب محدود می شود.

روستای حریر در محدوده کوهستانی غرب استان کرمانشاه استقرار یافته است. آب و هوای این روستا در بهار و تابستان معتدل و در زمستان سرد است و رودخانه ای حریر از وسط این روستا می گذرد. قدمت روستای حریر به دوران حکومت نادرشاه می رسد، بنای امام زاده سیدرضابیگ نشانگر قدمت طولانی این روستا است.

مردم حریر به زبان کردی و با لهجه گورانی سخن می گویند. مردم این روستا مسلمان و اکثرا پیرو اهل حق می باشند و بخشی نیز پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.

روستای کوهستانی حریر در شیبی ملایم استقرار یافته و بافتی متمرکز دارد. خانه های روستاییان غالبا دو طبقه است و حالت پلکانی آن چشم انداز زیبایی به روستا بخشیده است. روستای حریر به دلیل برخورداری از موقعیت طبیعی و اقلیمی مطلوب، مناظر و جلوه‌های منحصر به فردی دارد، مراتع حاصلخیز و سرسبز روستا، بخصوص با چشم اندازهای کوهستانی در فصول بهار، تابستان، پاییز زیبایی های شگفت انگیز و جلوه های جذابی پدید می آورد.

یکی از چشم اندازهای بسیار زیبای روستا، مناظر اطراف سراب حریر است که از درختان بلند، گیاهان و گلهای وحشی پوشیده شده است. روستای زیبای حریر مشرف به کوهستانی است که دامنه آن را گیاهان و درختچه های کوتاه و زمین های زراعی و مرتعی پوشانیده و مناظر زیبایی را به وجود آورده است.

در بالادست روستای حریر چشمه ای با آب زلال می جوشد. در روستا درخت کهنسال و تنومندی وجود دارد که برای روستاییان بسیار مقدس و قابل احترام است و به گفته افراد سالخورده روستا قدمت این درخت به ۱۵۰ سال پیش برمی‌گردد. در داخل و اطراف روستا انواع درختان بلوط، کیکم، بادام و چهار درخت به نام (چهار ملکه) در داخل محدوده سیدرضابیگ وجود دارد.

گرزان، چوتوپ، خومان شارکی، قاواتان، گردکان بازی، قل قلان و قمچان از بازیهای محلی مردمان این روستای استان کرمانشاه است.

روستای هجیج با معماری استثنایی میزبان همیشگی مسافران

"هجیج" روستایی با معماری استثنایی، هر ساله مقصد بسیاری از مسافران داخلی و خارجی است. روستایی هجیج، روستایی با معماری استثنایی، هر ساله مقصد بسیاری از مسافران داخلی و خارجی است.

این روستا، یکی از روستاهای پلکانی است با کوه‌های سنگی و چشمه‌های خروشان و مسیر پرپیچ و خم که چشم هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند.

در این روستا، به علت کمبود زمین، پشت بام هر منزلی حیاط منزل پشتی محسوب می‌شود. خانه‌های این روستا ساخته شده از سنگ به صورت خشکه چین و پلکانی است.

در ایام بهار، این روستا چهره ای بهشتی به خود می گیرد و مناظری بکر و خاطره انگیز را در ذهن هر بیننده ای متبادر می کند.

خودکفایی و استقلال در تولید محصولات مورد نیاز، دیگر ویژگی مردماین روستای تاریخی و کهن است. مردمان هجیج تمام پوشاک خود را در اینروستا تولید می کنند و مشکلیبرای تامین پوشاک خود ندارند.

گیوه بافی، که نوعی پاپوش در مناطق کردنشین است، یکی دیگر از صنایعدستی مردم این روستا محسوب می شود که علاوه بررفع نیاز خود مردم روستا از خرید هر نوع کفشی، باعث اشتغالزایی در این روستا هم شده است، که این خود، محصول حسن انتخاب و ذوق این مردم سخت کوش است.

یکی از جاذبه‌های قابل توجه این روستا وجود امامزاده "سیدعبیدالله" فرزند امام موسی کاظم (ع) است که اهالی منطقه از آن به نام "کوسه هجیج" یاد می کنند و بسیار مورد احترام آن‌هاست.

یکی دیگر از جاذبه های روستای هجیج، وجود چشمه "بل" است. آب این چشمه، جزو آبهای معدنی محسوب می شود و براساس نظر متخصصان،آب این چشمه، یکی از بهترین آبهای دنیا محسوب می شود.مردم روستای هجیج به زبان کردی و لهجه هورامی سخن می‌گویند، مسلمان و پیرو مذهباهل تسنن هستند.

کشک، شیر، دوغ، روغن حیوانی و کره از مهم‌ترین فرآورده‌های لبنی روستا هجیج است، نگهداری و پرورش انواع طیور در این روستا امری متداول است.

ثبت یک خاطره زیبا در کنار آبشار روستای ورمقان

ورمقان یکی از روستاهای زیبا و خوش آب و هوای استان کرمانشاه است که خود را برای بهار و پذیرایی از مسافران نوروزی آماده می کند.

این روستا در دامنه های سلسله کوه های مرتفع بدر، در ۳۵ کیلومتری شمال شهر سنقر در دهستان باوله واقع شده و آب وهوای آن در بهار و تابستان معتدل و مطبوع است.

کوهستان بدر در بهار دامنه های آن پر از مراتع سبز و گیاهان خودرویی می شود که تابلوهای طبیعی و شگفت انگیزی را پیش چشمانتان به نمایش می گذارد.

علاوه بر دامنه های سرسبز و زیبا، چشمه های بسیار زلال و گوارایی در اطراف روستا وجود دارد که هم آب آشامیدنی و کشاورزی مردم روستا را تأمین کرده و هم زیبایی منطقه را دوچندان می کند.

اگر نوروز را برای سفر به این روستا انتخاب کنید، جذابیت های یک بهار افسونگر که دامنه های سرسبز و چشم اندازهای کوهستانی، آهنگ آرامش بخش چشمه ها و جوی ها و نغمه پرندگان از مهم ترین نشانه های آن است را تجربه می کنید و از آن لذت می برید.

اما اگر سفرتان را عقب بیندازید تا تابستان از راه برسد، آن وقت مناظر و چشم اندازهای بسیار زیبا و کم نظیر دیگری همچون جنگل ها و باغ های انبوه و سرسبز به روی شما آغوش می گشاید، باغ ها و جنگل هایی که زیباترین و پرجاذبه ترین مناطق طبیعی روستا به شمار می رود و با میوه هایی نظیر انگور، گردو، زردآلو، آلو و آلبالو و همچنین بلوط و بادام کوهی دورتا دور روستا را احاطه کرده و منظری رنگارنگ را به وجود آورده است.

بافت مسکونی روستا نیز که در سراشیبی ملایم دامنه کوه قرار گرفته، با آن سقف های مسطح و دیوارهای خشتی و گلی همرنگ طبیعت، منظره خوشایند و دلچسبی را به وجود آورده است.

البته در سال های اخیر معماری ساختمان های این روستا نیز همانند بسیاری از روستاهای کشور تغییر یافته و ساختمان های سفید و آجری بزرگ و چند طبقه از روی ویرانه های خانه های قدیمی کاهگلی سربرآورده است، به طوری که دیگر کمتر می توان همسویی و همرنگی طبیعت و بافت مسکونی را یکجا در روستا مشاهده کرد، اما با این حال تماشای روستایی با منظری تنیده از نماهای شهری و بافتی روستایی، آن هم در دامنه کوهی سرسبز که به دریایی از باغ و جنگل کشیده می شود، خالی از لطف نیست.

زندگی در کوهستان و دشت های حاصلخیز آن، باعث شده روستاییان ورمقان که به زبان کردی و لهجه کلهری سخن می گویند، بیشتر به زراعت و دامداری مشغول باشند و برخی نیز از راه تولید صنایع دستی که مواد اولیه آن را خودشان به دست می آورند و به فروش می رسانند، روزگار را سپری می کنند.

مردمان این روستا آداب و رسوم جالبی هم دارند؛ رسومی مانند شال درکی یا شال اندازی که مخصوص شب عید است.

شب عید که فرا می رسد جوانان روستا ابتدا بر بام خانه هایشان آتش روشن کرده و سپس بالای پشت بام منازل همسایه ها رفته و دستمال یا شال خود را از منافذی که در سقف خانه ها و پنجره ها وجود دارد، به داخل اتاق آویزان می کنند و با ذکر اشعاری از صاحب خانه عیدی می خواهند. صاحب خانه نیز در شال آنها گردو، بادام، شیرینی، نخودچی، کشمش و تنقلات می ریزد.

در این روستا موسیقی جایگاه ویژه ای دارد و در مراسم عروسی و عزاداری از انواع آلات موسیقی همچون سرنا و دهل استفاده می شود. ضمن این که اجرای موسیقی «گورانی چر» هم یکی از انواع متداول موسیقی در این روستاست.

صنایع دستی و هنری روستا هم شامل قالی، گلیم، جاجیم و سجاده، سوغاتی های خوبی است. در ایام نوروز مردم روستا در حالی که لباس های محلی با طرح ها و رنگ های شاد و متنوع بر تن دارند با غذای رایج و مخصوص خود یعنی «گنونه» یا آش ترخینه سفت که ترکیبی از بلغور گندم، آب گوجه فرنگی تازه، دوغ ترش، ادویه جات و... است، از شما پذیرایی می کنند.

ورود به این روستا از شهرهای سنقر و کامیاران در استان کرمانشاه و قروه در استان کردستان امکان پذیر است.

روستای گلین بهشتی در گیلان غرب

گلین، منطقه ای وسیع متشکل از چند روستای کوچک شامل'انجاورو، نجار، چمن و سرباغ  با حدود دو هزار و ۸۰۰ نفر جمعیت در مسیر جاده گیلانغرب - سرپل ذهاب، همجوار دشت زیبا با شالیزارهای پهناور دیره واقع شده است.

گلین گردشگاهی است بکر و فرح انگیز، دره ای پوشیده از درختـان گـوناگون با اناری معروف و رودی همیشه خروشان که کیلومترها زیبایی و لطافت را به گردشگران و مهمانان خود هدیه می کند.

منطقه گلین از توابع شهرستان گیلانغرب و در بخش دشت دیره قرار دارد و یکی از مناطق زیبای این شهرستان است که از نظر جاذبه های گردشگری بخصوص در فصل های بهار و تابستان بواسطه طبیعت سرسبزش، همواره پذیرایی مسافران و گردشگران زیادی از مناطق مختلف استان کرمانشاه و سایر استان های کشور است.

محورهای گردشگری، جاذبه های کوهستانی، پوشش گیاهی و طبیعی مصنوع (باغات)، ارتفاعات زیبا و مسیر کوهنوردی از جمله ویژگی های بارز و منحصر بفرد منطقه نمونه گردشگری سراب گلین است.

انجاورود گلین روستایی بسیار زیبا، دیدنی و گردشگر پذیر این منطقه از توابع بخش مرکزی گیلانغرب در استان کرمانشاه است که در فاصله ۳۳ کیلومتری گیلانغرب و در ۲۱۵ کیلومتری کرمانشاه قرار دگرفته است، مردم روستاهای گلین به زبان کردی کلهری حرف می‌زنند و به ایل کلهر وابسته هستند، برنج، انار، گردو و گندم از مهمترین محصولات کشاورزی منطقه گلین است.

رودخانه گلین از بین دو کوه می‌گذرد و تمام باغها و زمین های کشاورزی این ناحیه را آبیاری می‌کند، در این منطقه پرورش ماهی نیز توسعه زیادی پیدا کرده است، خانه‌ها در این منطقه با سنگ، گل و چوب به شکل پلکانی ساخته شده اند بطوریکه پشت بام خانه ایی، حیاط خانه همسایه است، آب ‌و هوایی معتدل و کوهستانی با طبیعتی سرسبز دارد.

سراب گلین، گوردخمه‌ دیره، باغها، طبیعت و کوهستان اطراف این روستا از دیگر جذابیت‌های روستای هدف گردشگری گلین بشمار می‌آیند، آب و هوای مطبوع و دل انگیز، حیات وحش بکر، وجود رودخانه خروشان و ارتفاعات و صخره های دیدنی از دیگر ویژگیهای قابل توجه این منطقه نمونه گردشگری در شهرستان گیلانغرب می باشد.

منطقه گلین دارای دره ای زیبا به طول حدود ۴۰ کیلومتر و عمق ۴۰۰ متر است، این منطقه از قسمتهای تاریخی و قدیمی گیلانغرب بشمار می آید، طبق روایات تاریخی زندگی در این بخش قدمتی برابر با آثار تاریخی و اساطیری بیژن و منیژه در شهرستان سرپل ذهاب دارد، براساس روایات تاریخی در زمان حکومت بیژن در این منطقه، مردم اطراف دره از هجوم جانوران درنده به حاکم شکایت می بردند.

گرگین برای پاکسازی این دره اعزام و موفق شد امنیت منطقه را تامین کند و از آن زمان زندگی در این منطقه جریان یافته اگر چه این منطقه زیبا و تاریخی به سبب نا آشنایی و عدم توجه همچنان مهجور و محروم مانده اما زیبایی هایش چشم هر بیننده ای را به حیرت وا می دارد و شرایط استثنایی دارد.

جدای از شگفتی های طبیعی در این منطقه آثار تاریخی متعددی نیز وجود دارد از جمله می توان به کتیبه فرهاد (یا فرهاد کن) در ۱۵۰ متری پل شاه، طاق روبروی روستای نجار که شامل چند پله، یک حوض و چند گودال برای ذخیره مواد غذایی است، قلعه گرگین با دیوارهای قدیمی، یک حوض و یک کتیبه در نزدیکی سر باغ گلین و قلعه انجاورود (عظیم) شامل دیوارهای متعدد که هیچ راه ورودی ندارد.

این منطقه زیبا با مردمانی ساده و مهمان نواز خود را برای پذیرایی از مهمانان و گردشگران نوروزی آماده می کند، کسانی که این منطقه را برای سفر و اقامتی کوتاه انتخاب می کنند مطمئن باشند خاطراتی خوش با خود همراه خواهند برد.

روستای شالان کرمانشاه بهشت غرب کشور

از اردیبهشت شمال و شیراز و اهواز زیاد شنیده اید، اما شاید بد نباشد این بار مقصد گشت و گذارتان را در جایی از غرب کشور جستجو کنید تا مطمئن شوید بهشت جایی در همین گوشه و کنار قرار دارد! طبیعت منحصر به فرد غرب ایران در بهار این فرصت را به شما می دهد تا منظره هایی را به چشم ببینید که تا به حال تنها در تابلوهای نقاشی دیده بودید. پیشنهاد ما برای این سفر روستای شالان کرمانشاه است که از توابع بخش کرندغرب شهرستان اسلام‏ آبادغرب به حساب می آید.

برای رسیدن به این روستا باید به ۲۳ کیلومتری شهر سرپل ذهاب، ۳۳ کیلومتری کرندغرب یا ۱۴۰ کیلومتری کرمانشاه سری بزنید تا به منطقه ای کوهستانی برسید که از شمال و شمال‌ شرقی به ارتفاعات دالاهو از جنوب شرقی به ارتفاعات بانه‏ریز و از جنوب به ارتفاعات زنگ علیان محدود می‏ شود.

اینجا روستای دالاهور است که با جریان رودخانه پرآب الوند در جنوب آن سرسبزتر از روستاهای اطراف به نظر می رسد. با این حال طبیعت بخشی از جاذبه های این روستا است که در نگاه اول شما را جذب خواهد کرد. در دو طرف بستر رودخانه الوند تفرجگاه‏هایی به وجود آمده که در آنها می توانید انواع گیاهان دارویی، مرتعی و گل‏های وحشی رنگارنگ را ببینید و البته سری هم به زیستگاه پرندگان و جانوران آبزی بزنید. جنگل‏‌های انبوه و گسترده گردو، انار و انجیر کوهی اطراف روستا هم جایی است که حتما باید سری به آن بزنید.

اگر اهل کوهنوردی هم باشید، می توانید گشت و گذاری در ارتفاعات صخره ه‏ای دالاهو داشته باشید که بلندترین قله آن ۲۲۵۰ متر ارتفاع دارد. سراسر این ارتفاعات را جنگل‏‌های انبوه و مراتع سرسبز پوشانده و البته این ارتفاعات در اکثر مواقع سال پوشیده از برف است.

اما کمی که در روستا گشت و گذار کنید، می بینید که پیشینه تاریخی این روستا کم از جاذبه های طبیعی اش ندارد. وجود آثاری مثل زیارتگاه مسجد عبدالله بن عمر، بابا یادگار، مقبره ابودجانه، مقبره باباشیخ، مقبره شیخ بایزی و همچنین مقبره بابافقی شاهدانی هستند که قدمت و سابقه تاریخی این روستا را به شما نشان می دهند.

بد نیست بدانید که عمر خیلی از بناهای آرامگاهی این روستا به دوره صفویه می رسد که به دستور شاه عباس ساخته شده اند و البته خیلی از آنها در دوره قاجاریه مرمت شده‌‏اند.

چیزی که تماشای آن را نباید از دست بدهید، بافت مسکونی روستا است که به شکلی متراکم بر کوه پایه ها بنا شده است. سقف خانه‏ها مسطح است و با تیرهای چوبی و کاه‌گل پوشیده شده‏اند ایوان وجه اشتراک تمام این خانه هاست که با سنگ، آجر، گچ، چوب، خشت و گل ساخته شده اند.

در ۴ کیلومتری روستای شالان آبشار پیران و ویرانه‏های قصر یزدگرد قرار دارد که قدمت آن به دوران ساسانی می‏رسد. این ویرانه را باید در یکی از بلندترین ارتفاعات روستا ببینید که اطراف آن را حصاری با برج‏های نیم دایره‏ای شکل پوشانده است که در فاصله ۶ تا ۱۶ متری هم ساخته شده اند.

اما جاذبه های تاریخی روستا به همین جا ختم نمی شود. در ۹ کیلومتری روستا بنای سنگی مستطیل شکلی قرار دارد که به طاق‏گرا معروف است. این بنای سنگی فضای ایوان مانندی است که دیوارهای داخلی آن از لاشه‏ های سنگ و ملاط گچ ساخته شده و دیوارهای داخلی اش با اشکال هندسی پوشانده شده است.

اگر در گوشه و کنار روستا مردمی را دیدید که مشغول بازی با گرز هستند، تعجب نکنید. بازی گرزان یکی از بازی های معروف و رایج این منطقه است که مردم در اوقات فراغت شان به آن می پردازند. این بازی ۸ نفر بازیکن دارد که در مربعی که بر روی زمین ترسیم شده جا می‏‌گیرند.

در وسط این مربع چاله‏ای قرار دارد که چهار گرز در آن گذاشته شده. چهار نفر از بازیکنان در خط دفاع از گرزها حفاظت می‏کنند و چهار نفر که در خارج از مربع هستند برای تصرف گرزها به افراد داخل مربع حمله ور می شوند.

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.