لذت سفر به بام قزوین به میزبانی روستاهای نمونه گردشگری

به گزارش بزنیم بیرون ، گشتی که در قزوین زدیم و اسباب سفر را جمع کردیم و قصدمان رفتن شد، بدنیست سری هم به روستاهایش بزنیم و از هوای دل‌انگیز بهاری روستاهای قزوین نفسی چاق کنیم.

اگر بخواهیم از همه جاذبه‌های روستایی قزوین بگوییم باید روزهای بسیاری وقت گذاشت و صفحات بسیاری را پر کرد از دیدنی‌های طبیعی و گردشگری آن، برج‌های دوقلوی سمیرم در خرقان، باغ‌های زیتون و کوه‌های درهم‌تنیده طارم، بیابان بوئین‌زهرا، تالاب اله آباد، تاکستان‌های بی‌نظیر تاکستان، کوچه باغ‌های روستاهای آوج و آبگرم‌های طبیعی در اطراف استان و الموت و جاده منحصربه‌فردش با طبیعت جذابش همه و همه می‌تواند آن‌قدر جذاب باشد که مسافران را روزهای متمادی در استان قزوین پایبند کند و خاطراتی بسازد که شاید در هیچ استانی نتوان آن‌ها را تکرار کرد.

در فصل بهار اگر قزوین مقصد سفر باشد، می‌توان هم‌زمان ۴ فصل را تجربه کرد، در گرمای بیابان بوئین‌زهرا آفتاب گرفت و روی شن‌های داغش قدم گذاشت، در سرما و برف کوهین برف‌بازی کرد و در زرشک تله سیژ سواری کرد و در خنکای بهاری الموت راه رفت و نفس عمیق کشید و در دیگر نقاط استان پاییز را تجربه کرد.

هرچند زمان زیادی وقت لازم است تا از این‌همه جذابیت سخن گفت و نمی‌توان همه آنچه هست را ارائه کرد اما روستاهایی که می‌تواند پیشنهاد‌ها دل‌انگیزی برای سفر باشد، معرفی می‌شود.

البته می‌توان با سر زدن به تالاب اله آباد از دیدن پرندگان مهاجر لذت برد و تصاویر بی‌نظیری شکار کرد و در منطقه حفاظت‌شده باشگل، گونه‌های جانوری و گیاهی خاص استان را مشاهده کرد که هر کدامشان جذابیت خاص خود را دارد.

گرما رود

گرمارود روستایی که شاید برای گردشگران حرفه‌ای و پا رکاب نامی آشنا باشد، اما برای خیلی از مسافران روستایی ناشناخته است لذا برای آن دسته از مسافرانی که قصد دارند نوروز را در قزوین سپری کنند، گرمارود یکی از پیشنهادها برای بازدید است.

برای سفر به این روستا باید در مسیر جاده الموت رنگارنگ بهاری پای گذاشت که در انتهای جاده پرپیچ‌وخم الموت و در همسایگی دژ نام‌آشنای میمون دژ، روستای زرشک و گچلات و گردنه‌های اوانک به روستای گرمارود خواهیم رسید.
 

گرمارود از آن دست روستاهایی است که به دلیل بافت خاص کوهستانی منطقه به‌صورت پلکانی ساخته‌شده و یکی از روستاهای هدف گردشگری قزوین به‌حساب می‌آید.

برای آن‌هایی که قصد دارند از طبیعت کوهستانی مطبوع الموت بهره ببرند و در کنار رودخانه و آبشار ساعت‌ها به صدای جریان آب گوش دهند، گرمارود پیشنهاد می‌شود.

این روستا که بر اساس نتایج کاوش‌های باستان‌شناسی بیش از۱۰ هزار سال قدمت دارد همچنان بافت قدیمی خود را در بیشتر نقاط روستا حفظ کرده و صخره‌های معروف به دوقلوهایی که قندی یادگار سالیان متمادی قدمت این روستاست.

برای آن دست از مسافرانی که به شنا، قایقرانی و ماهیگیری علاقه دارند، بازهم گرمارود زیبا را پیشنهاد می‌کنیم و برای آن دسته از مسافرانی که هوای شعر و شاعری به سرشان زده گرمارود گزینه خوبی است از آن جهت که این منطقه زادگاه شاعر بزرگ معاصر موسوی گرمارودی نیز هست و می‌تواند الهام‌بخش خوبی برای مسافران خوش‌قریحه باشد.

اندج

روستای اندج، روستایی در ۸۰ کیلومتری قزوین در حصار کوه‌های  سر به فلک کشیده ستو، دره تارو، دیمیان، دره چاکان و قلعه چای قرار گرفته و زیبایی‌های منحصربه‌فردش زبانزد همه آن‌هایی است که از این روستا دیدن کرده‌اند.

کوه‌های بلند، صخره‌های شگفت‌آور، دره‌های زیبا، طراوت و آرامش رودخانه اندج، چهره زیبایی از طبیعت بکر روستا صحنه نمایش جاذبه‌های طبیعی روستاست که همواره پذیرای گردشگران بسیاری از تمام نقاط ایران بوده است.

اندج که روزگاری ییلاق و مراتع حشم داران و رمه گردانان نواحی الموت و قزوین به‌حساب می‌آمده در حدود دو قرن پیش و با سکونت گزیدن ییلاق‌نشینان تبدیل به روستای کنونی اندج شده است.

برای آن دسته از مسافرانی که به دنبال مکانی آرام و به دور از هیاهو برای گذراندن ایامی از سفر هستند، پیشنهاد ما روستای اندج است.

در دره اندج رود آثار یک آبادی به نام «فرندج» یا «پرند دژ» دیده می‌شود و در حوالی آن بر بالای کوه بقایای دژ ویرانی وجود دارد، که با سنگ و گچ ساخته شده که به گفته اهالی قدمت بسیاری دارد.

از دیگر جاذبه‌های گردشگری اندج می‌توان به منطقه خرسه گلو اشاره کرد که به دلیل احاطه شدن توسط صخره‌های بلند و وجود شکاف‌ها و غارهای فراوان در دل این صخره‌ها پتانسیل فوق‌العاده‌ای برای مطالعات زمین‌شناسی و البته صخره‌های عظیم و شگفت‌انگیز وجود دارد که می‌تواند مقصد جذابی برای مسافران باشد.

دسترسی به روستای اندج از طریق جاده قزوین، الموت و از شهر معلم کلایه صورت می‌گیرد و در آینده نزدیک بعد از افتتاح جاده قزوین، تنکابن مسیر کوتاه‌تر و ایمن‌تر می‌شود.

گازرخان

جاذبه‌های گردشگری محل استقرار روستای گازرخان دره باریکی درمیان رشته‌کوه البرز از سه جهت به‌وسیله کوه‌ها محصورشده است.

این روستا، که در پایین قلعه مشهور الموت قرارگرفته بدون تردید پیوندی نزدیک با قلعه الموت و تاریخ پرتنش آن دارد و تصویر آرام‌بخش باغ‌های فراوان روستا و نیز شکوه و بلندی ارتفاعات اطراف آن به‌خصوص در فصل‌های مساعد سال، هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند.

از دیگر جاذبه‌های طبیعی روستا می‌توان به تنه درخت چنار کهن‌سالی اشاره کرد که در میدان اصلی روستا قرار دارد.

در روستای تاریخی گازرخان آثار تاریخی متعددی از گذشتگان برجای‌مانده که ازجمله آن‌ها می‌توان به مقبره امامزاده محمود در ابتدای دامنه جنوبی روستا، مقبره امامزاده هیجده تن، مسجد قدیمی روستا، میدان قتلگاه در بافت قدیمی روستا و قبرستان قدیمی روستا اشاره کرد.

همچنین در این روستا بناهای تاریخی ارزشمندی که بیانگر حفظ هویت قدیمی روستاست وجود دارد که خانه‌های منصوری، رشید نایبی، سمیعی، زین‌العابدین، خانه صفری و امامزاده حنیفه ازجمله آن‌هاست.

یله گنبد

روستای یله گنبد به دلیل دارا بودن چشمه آب گرم، در میان سایر روستاهاى استان قزوین از اعتبار بیشترى برخوردار است.

»یله گنبد» یكى از دهات دهستان «قاقازان» در بخش «ضیاءآباد» شهرستان قزوین است.

چشمه یله گنبد در ۱۵ كیلومترى شمال این ده قرار دارد و راه دسترسى به آن سخت و كوهستانى است. این چشمه در كف دره‌ای كه از آن رودخانه كوچكى عبور می‌کند و به رودخانه شاهرود می‌ریزد، از دل زمین بیرون می‌آید و آب چشمه معدنى یله گنبد از دسته آب‌های معدنى بیكربنات كلسیم آهن و گازدار خیلى گرم است که استحمام در این آب به دلیل وجود گازکربنیک و گرماى آن، تسکین‌دهنده و ضد درد است.

گفته می‌شود این آب در درمان بیماری‌های عصبى، مفصلى و رماتیسم مؤثر است و آشامیدن آن در كار دستگاه گوارش، كبد و مجارى صفرا و بیماری‌های معده‌ای و روده‌ای و نیز بیمارى تغذیه‌ای مؤثر بوده و سالیان زیادى است كه مردم بومى از خواص این آب گرم براى درمان بیماری‌های مختلفی چون بیماری‌های مفصلى و پوستى استفاده می‌کنند.

آب گرم یله گنبد از امكانات رفاهى و اقامتى بی‌بهره است و با توجه به این مسئله، اداره كل میراث فرهنگى و گردشگرى قزوین قصد دارد با اجراى طرح مطالعاتى بر روى این روستا و آب گرم معروف آن، بر شهرت جاذبه‌های گردشگرى آن افزوده و شرایط را براى ورود گردشگران به‌ویژه «توریسم درمانی» به این روستا مهیا کند.
 

حصار «طارم»

آثار تاریخی به‌جامانده در روستای حصار و اطراف آن بیانگر قدمت طولانی این روستاست. مردم روستای حصار معتقدند قدمت این روستا به حدود ۵۰۰ سال پیش می‌رسد، ولی این روستا از قدمت طولانی‌تری برخوردار است.

درآمد اکثر مردم این روستا از طریق فعالیت‌های زراعی، دامداری و باغداری تأمین می‌شود؛ بخشی از افراد به قالی‌بافی با طرح علی‌آبادی اشتغال دارند نکته جالب‌توجه درباره خانه‌های این روستا، تزیینات خارجی آن‌ به‌صورت ساده و همرنگ طبیعت اطراف خود است.

مصالح به‌کاررفته در بناهای قدیمی شامل گل، سنگ، خشت و چوب است ولی در ساخت خانه‌های جدید از مصالحی مانند آجر، گچ، سیمان، آهن استفاده‌شده است.

وجود باغ‌های سرسبز و همچنین درختزارهای حاشیه رودخانه درگاه که از جنوب روستا می‌گذرد، به‌ویژه در فصول بهار و تابستان جلوه ویژه‌ای به روستا می‌دهد.

روستای حصار به دلیل برخورداری از جاذبه‌های طبیعی فراوان دارای ویژگی‌های ممتاز گردشگری است و جریان دائمی چشمه در مرکز این روستا موجب سرسبزی و رویش درختان فراوان در داخل روستا شده است.

همچنین در حواشی رودخانه‌های جاری در اطراف روستا باغ‌های وسیعی پدید آمده و محل مناسبی برای رویش انواع گیاهان دارویی مانند گاوزبان، خاکشیر، ختمی و انواع گل‌های وحشی متنوع و رنگارنگ ایجادشده است.

سایر جاذبه‌های طبیعی روستای حصار عبارت‌اند از کوه‌های بلند و پرشکوه اطراف روستا که به‌ویژه در فصل بهار چشم‌اندازهای زیبایی دارند.

آتان

ﺭﻭﺳﺘﺎﯼ آتان با حدود ۲۰۰ خانوار جمعیت ﺩﺭ ﻧﺰﺩﯾﮑﯽ ﺷﻬﺮ ﻗﺰﻭﯾﻦ ﺩﺭ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺍﻟﻤﻮﺕ در دامنه کوه هودگان قرار دارد.

روستای آتان یکی از زیباترین روستاهای منطقه الموت قزوین محسوب می‌شود که اسلوب و بافت خانه‌ها و دیواره‌های آن تحت پوشش منطقه حفاظت‌شده میراث فرهنگی قرارگرفته است.

بافت ساختمانی این روستا پلکانی و شبیه روستای ماسوله است بدین ترتیب که حیاط یک‌خانه سقف خانه پایینی است به همین دلیل روستا به «ماسوله قزوین» لقب گرفته و با توجه به کوهستانی بودن منطقه، ساخت خانه‌های پلکانی درگذشته باهدف بهره‌مندی بیشتر از تابش نور و گرمای خورشید بوده است.

این روستا ﺩﺍﺭﺍﯼ پنج ﻣﺤﻠﻪ ﺑﺎﻻ ﻣﺤﻠﻪ (ﺟﻮﺭ ﻣﺤﻠﻪ)، ﻣﯿﺎﻥ ﻣﺤﻠﻪ (ﻣﯿﻦ ﻣﺤﻠﻪ)، پایین‌محله (ﺟﯿﺮ ﻣﺤﻠﻪ)، ﺍﺭﺩﺍ ﭼﻮﻥ، عبدالله‌آباد است و اهالی آن با دامداری و کشاورزی امرارمعاش می‌کنند.

گیلاس، آلبالو، سیب و زردآلو از عمده میوه‌های تولیدی آتان محسوب می‌شود و این روستا از نظر تاریخی و هم از نظر طبیعی بسیار غنی بوده و در اطراف روستا باغ‌های میوه بسیاری وجود دارد و بهترین فصل برای بازدید از روستا، بهار و تابستان در زمانی است که درختان میوه سرسبز شده‌اند و جوی‌ها و آبشارهای زیادی در روستا جاری هستند.

البته زمستان روستا هم به دلیل سفیدی برف زیباست و خیلی از افراد آتان را نمونه مینیاتوری ابیانه کاشان می‌دانند و شاید طبیعت بکر آتان بتواند روح جستجوگر مسافران را اغنا کند و خاطره‌ای خوش از یک سفر لذت‌بخش را برای آن‌ها برجای بگذارد.

الو لک

اگر قصد سفر به کوهپایه داشته باشید که بتواند تا همیشه در ذهنتان باقی بماند، الو لک پیشنهاد می‌شود این روستا در ۱۳ کیلومتری شمال شهر قزوین واقع‌شده و اهالی آن به خونگرمی و پایبندی به سنت‌هایشان شهرت دارند.

از دیدنی‌های الو لک می‌توان به برج آجری کافر گنبد در شمال شرقی الو لک که قدمت آن به دوره ایلخانی بازمی‌گردد، قلعه سلطان اویس(ویس-قیس) تنها اطلاعاتی که از آن موجود است اشاره حمدالله مستوفی در سفرنامه‌اش و قدمت دوره سلجوقی آن اشاره کرد،

علاوه بر این در قسمت غربی روستا تنها آسیاب آبی زنده استان قرار دارد که ۴۰۰ سال قدمت دارد و می‌تواند نشان‌دهنده مهندسی بی‌نظیر گذشتگان ما در استان باشد.

شیش انداز غذای سنتی روستاست که شب‌های چهارشنبه‌سوری و شب سال نو پخته می‌شود و همواره همچون قیمه نثار قزوینی اهمیت ویژه‌ای برای اهالی روستا دارد.

باغستان‌های سنتی روستا که همچنان به روش سنتی اداره و آبیاری می‌شود و تاکستان‌های انگور و بادامستان‌های روستا نیز در هر فصلی برای خودش جذاب و دیدنی است و چشم‌انداز روستا و احاطه آن بر دره‌های اطراف بر زیبایی آن افزوده و اقامتگاه روستایی الو لک نیز می‌تواند تجربه یک اقامت لذت‌بخش را برای مسافران بر جای بگذارد.

زرشک

زرشک یکی از دیدنی‌ترین و خوش آب و هواترین روستاهای قزوین به‌حساب می‌آید و مردمانی خونگرم و بسیار زحمتکش دارد.

برای رسیدن به زرشک مسیر زیادی نباید طی کرد و قزوین را که به سمت الو لک ترک کنی در جاده به‌راحتی می‌توانی مسیر حرکت را پیدا کنید.

 

زرشک برای آن‌هایی جذاب خواهد بود که اهل کوهنوردی و تله سیژ سواری هستند تا تجربه خوبی از یک سفر کوتاه را برای مسافران برجای بگذارد و از مهم‌ترین مکان‌های دیدنی این روستا می‌توان به تله کابین و تله ستیژ، مزرعه محمد زرشکی (مکان تفریحی کدخدای زرشک)، دو دریاچه معروف به بالین دریا و عندلین دریا (دریابک)، کوه کافر میدان، گدوک و دو امامزاده در جوار روستا اشاره کرد.

هر چند طبیعت زرشک را برخی دستخوش تغییرات کرده‌اند اما هنوز زرشک در بهار و زمستان هم زیبایی‌های خود را دارد.

زرگر

اگر به دنبال تفاوت باشیم و صرفاً طبیعت ما را به سفر نکشانده باشد، زرگر گزینه خوبی به نظر می‌رسد. شاید طبیعت زرگر آن‌چنان‌که باید شبیه به روستایی جذاب یا سرسبز و دل‌انگیز نباشد اما خصوصیات خاص زرگر را در هیچ روستای دیگری نمی‌توان یافت.

در یک سفر کوتاه از قزوین به سمت تهران نرسیده به آبیک تابلوی روستایی خودنمایی می‌کند، «به زرگر(رومانو)» خوش‌آمدید. زرگرها افراد منحصربه‌فردی هستند که شاید نمونه آن را فقط در هم‌زبانان آن‌ها بتوانید بیابید، مردمانی که شبیه به همه هستند و شبیه هیچ‌کسی هم نیستند. شاید این تضاد کمی عجیب به نظر برسد اما آن‌ها قد و قواره‌شان شبیه به اروپایی‌ها، آریایی‌های تنومند و وایکینگ های جنگجوست و زبانشان خاص‌ترین زبانی است که شاید کسی در عمرش شنیده باشد.

در برخورد اول زبانشان به نظر آذری می‌آید اما زبان رومانو یا رومانلویی آن‌ها در هیچ فرهنگ لغتی یافت نمی‌شود و فقط خودشان هستند که می‌دانند هر کلمه‌ای بر زبان می‌آوردند چه مفهومی را در بردارد.

همه حتی کودکان زرگر هم مسلط به این زبان هستند و برخلاف بسیاری زبان‌ها هنوز همه مردم پایبند اصول آن هستند و تأکیددارند که همه باید به این زبان صحبت کنند.

زرگر الگوی خوبی برای مسافرانی است که به زبان‌شناسی و ناشناخته‌ها علاقه دارند و می‌توانند با یک سفر یک‌روزه به‌قدر ده‌ها کتاب تاریخ از اهالی این روستا درس‌های تاریخی بیاموزند.

هرچند قزوین برای خیلی‌ها هنوز ناشناخته است اما شاید این نوشتار آغازی بر آَشتی مسافران با این استان زیبا باشد.

سفرهای روستایی در قزوین به دلیل تفاوت‌های بیشمار فرهنگ ساکنان استان، تجربیات بسیاری را برای مسافران به همراه خواهد داشت و از سوی دیگر هر مسافری می‌تواند با یک گشت کوتاه در روستاهای استان، زبان و فرهنگ‌های بی‌نظیری را مشاهده کند و اطلاعات بسیاری را از این استان رنگارنگ به دست آورد.

قزوین منطقه‌ای است که همواره در سفرنامه‌ها از آن یادشده و جاذبه‌هایش به تصویر کشیده شده و شاید نوروز ۹۵ بهانه خوبی باشد تا سفرنامه‌ای جدید از این استان بی‌نظیر به‌وسیله گردشگر و مسافری دیگر به رشته تحریر درآید.

استان قزوین می‌تواند مقصد گردشگران داخلی و خارجی باشد و با تمهیدات فراهم‌شده دیدنی‌های آن ساعات و روزهای خوشی را برای دوستداران جاذبه‌های باستانی و طبیعی حتی در روستاها نوید می‌دهد.

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.