ما ایرانی ها اوقات فراغتمون رو چطور می گذرونیم؟

مرکز آمار ایران جزییات کامل طرح گذران وقت در نقاط شهری ایران را منتشر کرد که براساس آن، جوانان بیشتر وقت خود را در ۲۴ ساعت روز به مراقبت های شخصی طی می کنند.

طرح آمارگیری گذران وقت با هدف ارائه اطلاعات مربوط به شناخت نوع و مدت زمان فعالیت های انجـام شـده توسـط افـراد جامعـه و بررسـی تغییرات شیوه ی زندگی افراد، نخستین بار برای یک دوره آماری یک ساله در فصول پاییز و زمستان سال 1387 و بهار و تابستان 1388 توسط دفتر جمعیت، نیروی کار و سرشماری تهیه، طراحی و اجرا شد.

از آنجا که این طرح بر اساس تجربیات سایر کشورها و استفاده از تعاریف و طبقه بندیهای بین المللی طراحی و اجرا شده است، می تواند بـرای ارائه آمارها و شاخص ها، در سطح ملی مورد استفاده قرار گیرد.

این امر امکان مقایسه با آمارهای بین المللی در زمینه الگوی گذران وقت را نیـز فراهم می سازد. دوره آماری بعدی این طرح در فصل های پاییز و زمستان سال 1393 و بهار و تابستان سال 1394 در نقاط شـهری کشـور اجـرا شـد. اطلاعات ارائه شده در این طرح به نتایج این طرح در بهار سال 1394 اختصاص دارد.

در این آمارگیری جمع آوری اطلاعات توسط خـانوار بـه روش خـود تکمیلـی انجـام شد. به این ترتیب که خانوار با توجه به توضیحات مأمور آمارگیر و راهنمای خانوار که در اختیار وی قرار می گرفت شرح فعالیت های خـود را در طول یک شبانه روز به تفکیک دورههای زمانی 15 دقیق های به طور دقیق و شخصاً در پرسشنامه ثبت کرده و در زمان مراجعه مأمور آمـارگیر تحویل وی می داد.

همچنین در این طرح حوزه های خانوارهای نمونه از چارچوب سرشـماری عمـومی نفـوس و مسـکن سـال 1390 انتخـاب و فهرست برداری مجدد قبل از زمان اجرای طرح در فصل پاییز 1393 انجام شده است. به منظور برآورد تغییرات متوسط زمان سپری شده توسـط افراد برای فعالیت های مختلف، از روش نمونه گیری چرخشی استفاده شده است.
ایرانی ها چکونه وقت می گذرانند

دو ساعت و ۵۲ دقیقه فعالیت شغلی

براساس این بررسی آماری فعالیت‌های وقت گذران جوانان بین 15 تا 24 ساله نشان می‌دهد بعد از گروه فعالیت نگهداری و مراقبت شخصی (13 ساعت و 13 دقیقه)، متوسط بیشترین زمان صرف شده در یك شبانه روز، به گروه فعالیت‌های آموزشی و فراگیری با 3 ساعت و 33 دقیقه و پس از آن استفاده از رسانه‌های جمعی با 2 ساعت و 8 دقیقه اختصاص داشته است.

همچنین ایرانیان به طور میانگین دو ساعت و 52 دقیقه در طول شبانه روز را به فعالیت‌های شغلی اختصاص می‌دهند.

این رقم در گروه مردان چهار ساعت و 58 دقیقه و در گروه زنان 46 دقیقه برآورد شده است اما نكته قابل توجه آنكه میزان زمان سپری شده با مدرك تحصیلی افراد رابطه مستقیم دارد به طوری كه در گروه‌های مختلف تحصیلی بالاترین زمان سپری شده برای كار به افراد دارای دكترای تخصصی با 4 ساعت و 11 دقیقه اختصاص دارد و كمترین زمان سپری شده برای فعالیت‌های شغلی در گروه سوادآموزان بوده است.

بنا بر این تحقیق میزان هرچه مدرك تحصیلی به مقاطع بالاتر مربوط شود، میزان ساعت‌های اشتغال هم افزایش می‌یابد. به طور كلی می‌توان گفت در گروه افراد تحصیلكرده تعداد بیكاران و زنانی كه فقط به خانه‌داری مشغول هستند به مراتب كمتر از گروه مقاطع تحصیلی پایین‌تر است.



روزانه ۱۶ دقیقه ورزش

بررسی الگوی گذران وقت افراد 15 ساله و بیشتر براساس نتایج فصل نشان می‌دهد كه بعد از فعالیت نگهداری و مراقبـت شخصـی، متوسط بیشترین زمان صرف شده در شبانه روز مربوط به گروه فعالیت خانه داری با 3 ساعت و 12 دقیقه و فعالیت های شغلی با 2 ساعت و 52 دقیقه و استفاده از رسانه‌های جمعی با 2 ساعت و 1 دقیقه و همچنین متوسط كمترین زمان صرف شده در شبانه روز مربوط به گروه فعالیت داوطلبانه و خیریه برابر با 2 دقیقه بوده است.

فعالیت‌های وقت گذران جوانان بین 15 تا 24 ساله نشان می‌دهد بعد از گروه فعالیت نگهداری و مراقبت شخصی (13 ساعت و 13 دقیقه)، متوسط بیشترین زمان صرف شده در یك شبانه روز، به گروه فعالیت‌های آموزشی و فراگیری با 3 ساعت و 33 دقیقه و پس از آن استفاده از رسانه‌های جمعی با 2 ساعت و 8 دقیقه اختصاص داشته است.

متوسط كمترین زمان صرف شده در یك شبانه روز توسط این گروه سنی نیز مربوط به گروه فعالیت‌های داوطلبانه و خیریه و برابر یك دقیقه بوده است.
علاوه بر این، آمار ها نشان می دهد ایرانی روزانه به طور متوسط تنها ۱۶ دقیقه ورزش می کنند، ۲ دقیقه فعالیت داوطلبانه و خیرخوانه می کنند و روزانه ۱۸ دقیقه تفریح می کنند.


الگوی فعالیت های گذران وقت در روزهای تعطیل و غیرتعطیل

بررسی شیوه فعالیت های گذران وقت افراد در روزهای تعطیل و غیرتعطیل نشان می دهد، افراد در روزهـای غیرتعطیـل در سـه گـروه"کـار و فعالیت های شغلی" به طور متوسط با 3 ساعت و 3 دقیقه " فعالیتهای آموزشی" با 56 دقیقه و "خانه داری" با 3 سـاعت و 13 دقیقـه، زمان بیشتری را نسبت به روزهای تعطیل اختصاص داده اند و در سایر گروه های فعالیت بجز فعالیت هـای داوطلبانه و خیریـه، متوسـط زمـان صرف شده افراد در روزهای تعطیل بیش از روزهای غیرتعطیل بوده است که بیشترین آن مربوط به "نگهداری و مراقبت شخصی"با 13 سـاعت و 57 دقیقه،"مشارکت اجتماعی یا ارتباطات اجتماعی به طور متوسط با 1 ساعت و 20 دقیقه و "استفاده از رسانه های جمعی" با 2 سـاعت و 14 دقیقه بوده است.
نتایج این بررسی نشان می دهد، به طور متوسط بیشترین زمان صرف شده در روزهای تعطیل و غیرتعطیل، مربوط به فعالیـت هـای خانـه داری بعد از گروه فعالیت نگهداری و مراقبت شخصی بوده است.
سلامت نیوز: ایرانی‌ها چگونه گذران وقت می‌کنند؟

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.