مسجد جامع ابرکوه؛ مسجدی با دو قبله

مسجد جامع ابرکوه که مسجدی با دو قبله نیز خوانده می شود از دیدنی های شهرستان ابرکوه در سفر به این منطقه کهن از کشور به شمار می آید.

مساجد از صدر اسلام تاکنون علاوه بر نقش اصلی خود مرکز و پایگاهی برای فعالیت های مختلف اجتماعی بوده اند.

در این میان مسجدهای جامع با تکیه بر تأکیدی که بزرگان دین بر آنها داشته اند، جایگاهی ویژه دارند و این مساجد تاریخی مورد توجه علاقمندان بی شماری هستند و به جرأت می توان گفت که یکی از اصلی ترین بناهای تاریخی که مورد بازدید ایرانگردان و جهانگردان قرار می گیرد، مساجد جامع شهرهای مختلف است.

مسجد جامع ابرکوه نیز از این قاعده مستثنی نیست و می توان گفت که به واسطه خصوصیات خاص خود از جمله دو محرابه بودن و محراب زیبای گچیری خود، مورد توجه بسیاری از مسافران عبوری از این شهر به ویژه در ایام نوروز است.

برای کسانی که تاکنون به شهر تاریخی ابرکوه سر نزده اند یا در زمان حضور در ابرکوه، فرصت چندانی برای دیدار از آثار تاریخی این شهر کهن پیدا نکرده اند به طور اختصار این مسجد را معرفی می کنیم که البته به قول معروف "شنیدن کی بود مانند دیدن".

میدان مرکزی شهر ابرکوه که میدان امام حسین(ع) خوانده می شود به طرز باشکوهی نمایی از این مسجد را به تصویر کشیده است.

ساخت مسجد جامع به قرن چهارم می رسد

در آغاز ورود به این مسجد متوجه می شوید که ساخت آن به قرون چهارم هجری و شاید زودتر از آن بر می گردد.

در دوره ایلخانی به شکل کنونی درآمده و در دوره های تیموری و صفویه نیز چیزی بر آن افزوده شده و سرانجام آثار دوره های مختلف از پیش از اسلام تا قرون ۱۳ و ۱۴ هجری در آن قابل مشاهده است.

این مسجد دارای دو شبستان در پس ایوان شمالی و ایوان جنوبی و سردابه ای به ابعاد۱۰در۱۰ در میان صحن خود است.

محراب با شکوه مسجد جامع نظرها را به سوی خود جلب می کند

در مسجد جامع ابرکوه محراب نفیس گچبری ایوان شرقی که یکی از پنچ محراب این مسجد است، یادگار این دوره است و تاریخ ساخت این محراب سال 738 هجری و عرض آن 24/4 متر است.

انواع نقوش اسلیمی و گیاهی به همراه کتیبه هایی با خطوط نسخ و کوفی به شیوه گچبری برهشته در آن کار شده است. از چهار محراب دیگر این مسجد، سه محراب از جنس سنگ مرمر و آهک و دیگری از جنس کاشی ساده است.

محراب اصلی سنگی این مسجد که دارای دو ستون تزئینی زیبا بوده و از جنس مرمر است اکنون در میان تالار مرکزی گنجینه اسلامی موزه ملی ایران، نماینده نمایش فضای معنوی مساجد ایرانی به گردشگران داخلی و خارجی است.

خصوصیات خاص محراب های مسجد جامع

از ویژگیهای مهم این بنا، دو محراب آن است، محراب بزرگ یا اولیه مسجد همانند بناهای مغولی ساخته شده است و با جهت قطب مغناطیسی شمال 47 درجه اختلاف دارد و به منظور اصلاح محراب اولیه، محراب دومی ساخته شده است که این محراب به قدری قبله سابق این مسجد را اصلاح می کند.

مسجد جامع ابرکوه با مجموعه ای غنی از انواع هنرهای تزئینی معماری به شماره 197 درتاریخ نهم مردادماه سال 1312 در فهرست آثار ملی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بسیار سفر باید....

بنا به یک ضرب المثل قدیمی، باید برای کسب تجربه سفرهای بسیار کرد و در این سفرها دیدنی ها را دید و گفتنی ها را شنید.

می توان با برنامه ریزی دقیق تر در طی سفر، بیشترین بهره برداری را از جذابیت های شهرهای مختلف به ارمغان برد و حسرت روزهایی را نبرد که پرشتاب از شهری گذر کرده ایم و حداقل عکسی به یادگار از دیدنی های آن به سوغات نبرده ایم.

--------------
عکس و گزارش: رحیم میرعظیم

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.

برچسب ها
مسجد ابرکوه یزد تاریخی مسجد ابرکوه مسجد یزد مسجد تاریخی ابرکوه مسجد مسجد یزد ابرکوه تاریخی یزد مسجد یزد ابرکوه یزد تاریخی تاریخی مسجد تاریخی ابرکوه تاریخی یزد مسجد ابرکوه یزد مسجد ابرکوه تاریخی مسجد یزد ابرکوه مسجد یزد تاریخی مسجد تاریخی ابرکوه مسجد تاریخی یزد ابرکوه مسجد یزد ابرکوه مسجد تاریخی ابرکوه یزد تاریخی ابرکوه یزد مسجد ابرکوه تاریخی مسجد ابرکوه تاریخی یزد یزد مسجد ابرکوه یزد مسجد تاریخی یزد ابرکوه مسجد یزد ابرکوه تاریخی یزد تاریخی مسجد یزد تاریخی ابرکوه تاریخی مسجد ابرکوه تاریخی مسجد یزد تاریخی ابرکوه مسجد تاریخی ابرکوه یزد تاریخی یزد مسجد تاریخی یزد ابرکوه مسجد ابرکوه یزد تاریخی مسجد یزد تاریخی ابرکوه مسجد تاریخی ابرکوه یزد مسجد یزد ابرکوه تاریخی مسجد یزد تاریخی ابرکوه مسجد ابرکوه تاریخی یزد ابرکوه مسجد یزد تاریخی ابرکوه مسجد تاریخی یزد ابرکوه یزد تاریخی مسجد ابرکوه یزد مسجد تاریخی یزد مسجد ابرکوه تاریخی یزد ابرکوه مسجد تاریخی یزد تاریخی مسجد ابرکوه یزد تاریخی ابرکوه مسجد تاریخی مسجد ابرکوه یزد تاریخی ابرکوه مسجد یزد تاریخی یزد مسجد ابرکوه تاریخی ابرکوه یزد مسجد تاریخی یزد ابرکوه مسجد