مشمولان سربازی چطور می توانند از کشور خارج شوند؟

به گزارش بزنیم بیرون ، تا قبل از خدمت سربازی همیشه آرزوی خروج از کشور با من همراه بود؛ سال های اول دانشگاه من هم مثل خیلی از مشمولان دیگه فکر می کردم قراره از هفت خوان رستم رد بشم و گرفتن گذرنامه و خروج از کشور کاری غیر ممکن و یا بسیار دشوار هست؛ تا اینکه بالاخره یک بار دل رو به دریا زدم و رفتم سراغش ... از اون تاریخ به بعد من هشت بار قبل از خدمت سربازی از کشور خارج شدم و حتی یک بار در حین خدمت سربازی خروج از کشور داشتم (البته خروج از کشور حین خدمت با هزاران مکافات و دوندگی همراه بود؛ اما بالاخره کار نشد، انجام شد!)

در اینجا سعی می کنم خیلی ساده و روان مراحل خروج از کشور سربازان نظام وظیفه رو براتون توضیح بدم:

 

ا- گرفتن گذرنامه

قبل از هر چیز برای خروج از کشور نیاز به دریافت گذرنامه دارید، حتما سعی کنید قبل از رسیدن به سن مشمولیت به اداره گذرنامه مراجعه کنید و یک گذرنامه با اعتبار 5 ساله دریافت کنید. اینطوری در حین زمانی که مشمول هستید خیلی ساده و راحت می تونید بقیه مراحل خروج از کشور رو طی کنید. اما اگر الان مشمول خدمت سربازی هستید و هنوز گذرنامه نگرفتید اصلا نگران نباشید! بعد از طی یک سری کارهای اداری در نظام وظیفه می تونید حتی در این دوره هم گذرنامه دریافت کنید.

توجه: اگر گذرنامه ندارید، حتما سعی کنید چند هفته قبل از تاریخ خروج از کشورتون برای مراحل اداری نظام وظیفه و اداره گذرنامه اقدام کنید. هر چقدر تاریخ سفرتون نزدیک تر باشه، دلهزه و استرس بیشتر و موانع بیشتری پیش روی شما قرار می گیره. البته خود من گذرنامه نداشتم و از مراحل ثبت مجوز خروج از کشور تا چاپ و دریافت گذرنامه تنها 6 روزه تونستم گذرنامه ام رو بگیرم اما 6 روز تمام داشتم دوندگی می کردم؛ در حالت عادی شما حداقل به دو هفته زمان نیاز دارید.

 

2 –مراجعه به دانشگاه / حوزه علمیه / محل تحصیل و دریافت گواهی اشتغال به تحصیل

شما از زمانی که مشمول خدمت سربازی می شید در شرایطی می تونید از کشور خارج بشید که دارای یک معافیت موقت باشید. اکثر جوون ها از معافیت تحصیلی در دانشگاه و یا حوزه های علمیه و استفاده می کنند بنابر این باید به نظام وظیفه بفهمونید که دانشجو / دانش آموز / طلبه هستید و در حال تحصیل!

یک نامه از دانشگاه و یا محل تحصیل خطاب به نظام وظیفه می گیرید که توی اون نامه مشخصات شما به صورت کامل، سال ورود به دانشگاه، ترمی که الان تحصیل می کنید، رشته تحصیلی، شماره معافیت و  ... به صورت کامل و دقیق ذکر شده باشه. معمولا دانشگاه ها و مراکز علمی یک فرمت مشخص برای نامه های نظام وظیفه دارند اما اگر چنین چیزی نداشتند سعی کنید این نامه رو با جزئیات کامل از دانشگاه دریافت کنید که بعدا هی مجبور نشید بین نظام وظیفه و دانشگاه دوندگی کنید. هرچقدر این نامه کامل تر، دقیق تر، با مشخصات جزئی تر و البته با مهر برجسته دانشگاه همراه باشه کارتون توی نظام وظیفه راحت تر هست.

 

3 –مراجعه به نظام وظیفه برای ثبت درخواست خروج از کشور

توی این مرحله باید به نظام وظیفه استان خودتون مراجعه کنید. سعی کنید در هنگام حضور در نظام وظیفه اصل مدارک (شناسنامه، کارت ملی، چند قطعه عکس، نامه دانشگاه) به همراه یکی دو تا کپی از اون ها رو به همراه داشته باشید. یک پوشه رنگی تهیه کنید (یا از بیرون نظام وظیفه و یا از خود فروشگاه داخل نظام وظیفه) نوبت بگیرید و منتظر باشید که صداتون کنند.

توجه: خیلی مهم هست که برای حضور در نظام وظیفه همیشه در اول وقت کاری خودتون رو اونجا برسونید، هم کارتون سریع تر راه می افته و هم با اخلاق بهتر کادر اونجا روبرو خواهید بود.

(خیلی از برخورد ها در ادارات به این صورت سلیقه ای خواهد بود، با یک برخورد سلیقه ای ممکنه شما چندین ساعت و یا چند روز مجبور به دوندگی بشید بنابر این سعی کنید مودب و موقر رفتار کنید و صد البته که صبر بالایی داشته باشید)

 

4 –مراجعه به بانک برای دریافت وثیقه خروج از کشور

بعد از پر کردن فرم های مربوطه و فرم تعهد نامه بازگشت و یکسری کارهای اداری داخل نظام وظیفه شما رو به بانک معرفی می کنند که برای خروج از کشور وثیقه بگذارید.

در همونجا از شما سوال می کنند که می خواین وثیقه تون توی بانک قوامین باشه و یا بانک دیگه ای؟ اگر می خواین پول نقد به عنوان وثیقه بگذارید بهترین گزینه همون بانک قوامین هست.

قبل از اینکه هر کاری رو انجام بدید یه حساب توی بانک قوامین باز کنید و در لحظه افتتاح حساب حتما به کاربر بگید که می خواین حساب رو برای وثیقه خروج از کشور افتتاح کنید. اینطوری کارتون خیلی سریع تر و راحت تر انجام می شه حتما از صفحه اول دفترچه حسابتون یک کپی تهیه کنید و همراهتون داشته باشید که به اپراتور مربوطه ارایه بدید.

به این ترتیب اون لحظه ای که می خوان نامه معرفی به بانک رو بهتون بدن نامه رو به اسم بانک قوامین بر اساس کپی دفترچه حساب شما می زنند، شما پول وثیفه رو توی حسابتون می ریزید، می رید به شعبه بانک قوامین مستقر در نظام وظیفه و همونجا حساب شما رو مسدود می کنند، یه نامه بهتون می دن که این حساب مسدود شده و بر می گردید پیش اپراتور مربوطه تا بقیه کارها رو براتون انجام بده.

 

من چی کار کردم؟

من وثیقه ام رو از بانک ملی دریافت کردم ، یک شعبه خلوت نزدیک نظام وظیفه پیدا کردم که تقریبا هیچ مشتری نداشت. نامه رو برای اون شعبه بانک ملی گرفتم، خیلی سریع و راحت رفتم بانک، پول رو گذاشتم به حسابم، فرم ها مربوطه برای مسدود شدن حساب و ارایه وثیقه نامه رو گرفتم و بعد از هزینه هایی صدور وثیقه، اون رو به نظام وظیفه و پیش اپراتور مربوطه بردم تا بقیه کارها رو انجام بده.

چرا این کار رو کردم؟

چون هم توی مدتی که نیستم به پولم سود تعلق بگیره و هم اینکه از شر شلوغی راحت بشم و کارم سریع تر انجام بشه.

 

می تونیم غیر از پول سند خونه، ماشین و ... رو وثیقه بزاریم؟

اگر می خواین وثیقه تون رو از بانک قوامین بگیرید حتما باید پول نقد وثیقه بزارید. اما در غیر این صورت اول باید برید با روسای بانک صحبت کنید و یا یک آشنا توی یک بانک پیدا کنید، این مرحله هیچ ربطی به نظام وظیفه نداره و به خود شما و بانک مربوط می شه. بانک ها معمولا برای صدور وثایق پول نقد مطالبه می کنند، اما ممکنه یک شعبه ای از یک بانکی هم پیدا بشه که در قبال سند خونه، ماشین و یا هر چیز دیگری برای شما وثیقه صادر کنه. چیزی که نظام وظیفه با اون طرف هست خود وثیقه نامه است و هیچ کاری نداره که شما چه چیزی گرو گذاشتید و چی کار کردید که این وثیقه رو گرفتید. خود من با نمونه های مختلفی روبرو بودم که مشمولان سند خونه و .... رو در بانک به عنوان وثیقه گذاشته بودند و وثیقه نامه به مبلغ لازم برای خروج از کشور رو از بانک دریافت کرده بودند.

توجه: حتما در زمان ارایه نامه نظام وظیفه به بانک اسم بانک، نام شعبه و شماره شعبه رو به صورت کامل همراه داشته باشید که دچار دوندگی اضافی نشید.

نکته دوم : توی وثیقه نامه بانک باید به صورت مشخص درج شده باشه که پیرو نامه شماره  تاریخ X  سازمان نظام وظیفه برای وثیقه خروج از کشور مبلغ Xریال از طرف آقای X  در این شعبه به عنوان وثیقه نگهداری شده و در صورتی که تا تاریخ X  نسبت به تعیین تکلیف اون اقدام نشه به شماره حساب X  به نام نظام وظیفه واریز می شه.

نکته سوم: قبل از اینکه از بانک های بیرونی وثیقه بانکی بگیرید حتما سعی کنید یکی دو تا نمونه رو از بقیه مراجعه کنندگانی که اونجا اومدن بگیرید و به صورت کامل مطالعه کنید تا همون موارد توی وثیقه نامه شما هم ذکر بشه. خیلی از مشمولان به خاطر همین مشکل چندین بار بین بانک و نظام وظیفه رفت و آمد می کنند و وقت زیادی از اون ها تلف می شه.

 

من چی کار کردم؟

همونطور که گفتم به یکی از شعبه های نزدیک نظام وظیفه رفتم و اون ها فرمت لازم برای ارایه به نظام وظیفه رو داشتن، بنابر این توی این مرحله با هیچ مشکلی روبرو نشدم.

 

چقدر باید وثیقه بزاریم؟

مبلغ وثیقه برای خروج از کشور سربازان و نوع تعرفه های مربوط به خروج از کشور در سال های مختلف و بر اساس شرایط شما و انواع خروج از کشور متفاوت هست؛ بهترین منبع برای پیدا کردن میزان مبلغ وثیقه خود سایت نظام وظیفه است اما با این وجود در اینجا برخی از تعرفه ها مربوط به سال 1396 رو براتون آوردم:

خروج از کشور برای سفرهای تفریحی: 150 میلیون ریال

خروج از كشور به منظور  سفرهای علمی : 80 میلیون ریال

سفرهای زیارتی مشمولان سربازی به مکه و عراق: 30 میلیون ریال

سفرهای مطالعاتی: 80 میلیون ریال

خروج از کشور مشمولان وظیفه برای سفرهای ورزشی: ارایه تضمین لازم به مبلغ 150 میلیون ریال توسط‌ سازمان ‌تربیت ‌بدنی

خروج از كشور مشمولان برای درمان و مداوای بیماری: 150 میلیون ریال وثیقه

خروج از كشور مشمولان نظام وظیفه برای ادامه تحصیل : 150 میلیون ریال

 

مرحله نهایی : ارایه مجوز خروج از کشور

در مرحله نهایی وثیقه رو به نظام وظیفه می برید و بعد از ثبت اون توسط اپراتور مربوطه مجوز خروج از کشور برای شما صادر می شه.

این مجوز به صورت سیستمی در سیستم نیروی انتظامی و پلیس گذرنامه صادر می شه و هیچ برگه ای مبنی بر اجازه خروج از کشور به شما نمی دن.

برای اطمینان بیشتر از اینکه مجوز شما روی سیستم ثبت شده باشه ( و به اصلاح نشسته باشه) ممکنه شما رو به اداره گذرنامه ارجاع بند که از طریق سیستم اداره گذرنامه چک کنید. با مراجعه به اداره گذرنامه می تونید از طریق روابط عمومی با ارایه کارت ملی، از ثبت شدن مجوز خروج از کشور خودتون مطمئن بشید؟

 

هنوز گذرنامه ندارید؟

توی این مرحله بعد از اینکه مجوز خروج از کشور شما ثبت شد، تازه می تونید گذرنامه خودتون رو دریافت کنید. بنابراین باید به اداره پلیس + 10 برید، مدارک مورد نیاز رو کامل کنید، هزینه صدور گذرنامه به اضافه عکس پرسنلی، کپی شناسنامه و کارت ملی، کپی نامه دانشگاه ، آدرس و کد پستی و سایر مدارک رو تحویل بدید و بعد از اون از طریق اداره گذرنامه پیگیری کنید تا گذرنامه شما (معمولا بعد از گذشت دو هفته کاری) به درب خونه شما پست بشه.

 

مشمولان خدمت سربازی برای چه مدتی می تونند از کشور خارج بشن؟

هر بار خروج از کشور مشمولان نظام وظیفه نباید بیش از 20 روز به طول بکشد و در هر بار خروج از کشور تنها مجاز هستید به یک کشور سفر کنید، در صورت سفر به کشور ثالث ممکن است برای خروج های بعدی با مشکل روبرو بشید.


قبل از خدمت سربازی چند بار می تونیم از کشور خارج بشیم؟

در هر ترم تحصیلی با ارایه نامه از دانشگاه اجازه یک بار خروج از کشور رو دارید؛ اما این موضوع کاملا سلیقه ای هست، گاهی اوقات قوانین هم عوض می شن و تعداد دفعات رو محدود و یا بیشتر می کنند که باید به صورت دقیق اون رو از اپراتور مربوطه سوال کنید، البته مثال نقض اون هم وجود داره (نمونه اش خود من!)


بعد از بازگشت به کشور چطور می تونیم وثیقه مون رو پس بگیریم؟

بعد از بازگشت به کشور مجددا باید به نظام وظیفه برید و به اون ها اعلام کنید که به کشور برگشتید. ممکنه بعضی ها فکر کنن مهر ورود به کشور در فرودگاه و یا مبادی ورودی ثبت شده و دیگه مشکلی نخواهد بود اما واقعیت اینه که مهر ورود به کشور در سیستم اداره گذرنامه ثبت شده و شما باید از ثبت اون در سیستم نظام وظیفه هم مطمئن بشید. اگر مدت زمان مشخصی از تاریخ ورود به کشور ما بگذره و شما خودتون رو به نظام وظیفه معرفی نکنید باید قید وثیقه و پولتون رو بزنید چون نظام وظیفه نامه می زنه به بانک و اون بانک هم موظف هست مبلغ وثیفه رو به حساب نظام وظیفه واریز کنه. در این شرایط رسیدن به پولتون تقریبا دیگه غیر ممکن خواهد بود.

بعد از اینکه به نظام وظیفه رفتید ، اون ها مجددا یه نامه به بانک می دن و اعلام می کنن که می تونه وثیقه رو آزاد کنه و در اختیار شما قرار بده.

 

تجربه: در همه مراحل کاری، هر اداره و سازمانی که برای خروج از کشور می رید اصل مدارک (شناسنامه، کارت ملی، کارت دانشجویی ، نامه اشتغال به تحصیل، وثیقه بانکی، نامه نظام وظیفه و ... به همراه چند کپی از اون ها، چند قطعه عکس پرسنلی و کلیه اطلاعات مورد نیاز مثل کد پستی، آدرس دقیق پستی و ... رو همراهتون داشته باشید. هر جایی که نامه ای، وثیقه ای و هر چیزی که به شما می دن یک کپی از اون بگیرید چون توی مرحله بعدی ممکنه کپی نامه های قبلی رو از شما بخوان و به دلیل اینکه همراهتون نیست دچار مشکل بشید. داشتن مدارک کامل و چند کپی از اون ها خیلی به کار من سرعت داده و در جاهایی که حتی فکرش رو نمی کردم، کار من رو جلو انداخته.


آیا خروج از کشور سربازان حین خدمت سربازی امکان پذیر هست؟

روی کاغذ بله! حتی خود من در حین خدمت سربازی یک بار از کشور خارج شدم.


سربازان برای خارج رفتن چی کار باید بکنند؟

به طور کلی سربازان وظیفه حتی در حین خدمت سربازی می تونن تنها یک بار از کشور خارج بشن اما برای این کار واقعا باید هفت خوان رستم رو طی کنید و انقدر موانع پیش روی شما قرار می گیره که خیلی از افراد از این کار منصرف می شن؛ اما به دلیل اینکه من خیلی پیگیر بودم و البته شرایط مهیا بود، تقریبا بعد از دو هفته دوندگی تمام تونستم در زمان گذراندن خدمت سربازی به مدت دو هفته از کشور خارج بشم.

توجه داشته باشید که وقتی شما سرباز هستید دیگه مراحل کاری خروج از کشور شما باید توسط یگان خدمتی صورت بگیره و لازم نیست به سازمان نظام وظیفه مراجعه کنید.

قبل از هر چیز باید به میزان روزهای خروج از کشور از یگان مرخصی بگیرید، نکته بعدی اینکه باید درخواست رو از طریق نیروی  انسانی پیگیری کنید، موافقت حفاظت یگان رو جلب کنید، موافقت فرمانده های بالا دستی و فرمانده کل یگان رو جلب کنید و از مراحل متعدد اداری عبور کنید، تازه بعد از این مرحله حفاظت اطلاعات یگان شما باید نامه ای رو به بزنه که با خروج از کشور شما موافقت می شه، در هر یگان خدمتی که هستید این نامه رو از طریق نیروی انسانی کل ناجا پیگیری کنید، تازه توی این مرحله باید وثیقه تون رو ثبت کنید.

وثیقه شما بر اساس مدرک تحصیلی، یگان خدمتی و میزان خدمتی که انجام دادید تعیین می شه و از 7 –8 میلیون تا حدود 30 میلیون متغیر هست. تازه توی این مرحله باید همه اون مراحلی که توی نظام وظیفه برای خروج از کشور رو انجام می دادید رو اینبار از طریق منابع انسانی ناجا پیگیری کنید و وثیقه تون رو ثبت کنید.

توی مرحله بعدی دوباره باید به اداره گذرنامه برید و نامه های صادر شده مبنی بر مجوز خروج از کشور از نیروی انسانی ناجا و حفاظت یگان خدمتی تون رو اونجا ثبت کنید. سپس درخواست صدور مجوز خروج از کشور رو توی اداره گذرنامه بدید، مدارکتون رو اونجا تکمیل کنید و پاسپورتتون رو تحویل بدید، بعد از چند روز پیگیری مجوز شما صادر می شه و می تونید پاسپورتتون رو از نظام وظیفه تحویل بگیرید اما برای همه این مراحل اداری هم باید حدود یکی دو هفته از یگان مرخصی بگیرید تا بتونید یکی دو هفته از کشور خارج بشید. مخالفت ها، ممانعت ها، سنگ اندازی ها و موانع بیشمار حین مسیر برای سربازان وظیفه رو هم به این اضافه کنید.



توی این مطلب سعی کردم تجربه شخصی خودم رو مطرح کنم.

اگر هنوز هم سوال و یا تجربه ای در این زمینه دارید می تونید توی نظرات و تجربیات زیر همین مطلب بیان کنید تا دیگران هم بتونن از اون استفاده کنند.

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.