مغان، غاری برای گردشگران ماجراجو

به گزارش بزنیم بیرون ،  بیش از 220 غار در خراسان رضوی وجود دارد و مغان یکی از طولانی‌ترین این غارهاست؛ غار قباد، مزدوران، بزنگان، سلیمان و... از دیگر غارهای استان به شمار می‌روند.

جنس آهکی ستون‎‌ها و برکه منظره‌ای شگفت‌انگیز از زیبایی‌های این غار را در ذهن بازدیدکنندگان ثبت می‌کند؛ این غار هیجان‌انگیز برای گردشگران ماجراجو، بسیار خاطره‌انگیز است زیرا قسمتی از غار را نمی‌توان ایستاده وعمودی طی کرد و باید به صورت سینه‌خیز رفت؛ همچنین درون چاه‌ها خفاش‌هایی به چشم می‌خورد. طول غار مغان 420 متر است و دارای دو طبقه است. این غار سال 1324 توسط یک گروه کوهنوردی به نام "نیرو و راستی" متشکل از 70 کوهنورد کشف شد.


از سقف این غار ستون‌های استالاکتیت (Stalactite) و استالاگمیت (Stalagmite) که از جنس آهکی هستند آویزان است و منظره بسیار جالبی را به وجود آورده‌اند. درون غار آثار استالاگمیت و استالاکتیت و چندین حلقه چاه وجود دارد. همچنین در این غار پرتگاهی به عرض 35 سانتیمتر وجود دارد. در درون غار چشمه آبی وجود دارد که علاوه بر زلالی و گوارایی آن، بسیار سرد است.

رفتن به غار مغان بدون راهنما امکان پذیر نیست همراه داشتن چراغ قوه برای گردشگران ضروری است؛ برای دستبابی به غار باید از میدان حافظ مشهد و شهرک سیدی رفت. روستای مغان در 35 کیلومتری مشهد در نزدیکی روستای اردمه، بالندر و خانرود قرار گرفته است.

در همین زمینه حسین زارع صفت، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در گفت وگو با ایسنا- منطقه خراسان، اظهار کرد: با هماهنگی‎هایی که با دهیاران صورت گرفته است مقرر شد تا شوراهای روستا و دهیاران یک پایگاه اطلاع‌رسانی در روستای مغان مستقر کنند.

وی خاطرنشان کرد: توصیه ما به تورهایی که برای بازدید این غار می‌روند این است که حتما با راهنمای گردشگری به این غار بروند کسانی که به صورت فردی برای بازدید می روند نیز قبل از ورود به غار اطلاعات لازم را دریافت کنند.

سید سعید هاشمی‌نژاد، نماینده ایران در اتحادیه جهانی غارشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار گردشگری ایسنا- منطقه خراسان، اظهار کرد: معضل ما در ارتباط با غارهای استان، گردشگران ناآگاه است؛ متاسفانه اقدامات حفاظتی در قبال غار مغان انجام نشده است. بخش خصوصی می‌تواند متولی توریستی کردن غار مغان شود به شرط اینکه با نظارت کارگروه غارشناسی استان انجام شود.

وی با اشاره به اینکه درباره توریستی شدن غار مغان دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد خاطرنشان کرد: تصمیم توریستی کردن غار مغان مانند شمشیر دو لبه است؛ زیرا اگر دچار اشتباه شویم غار تخریب می‌شود.

مسئول کارگروه غارنوردی استان ادامه داد: من یکی از سرسخت‌ترین مخالفان توریستی شدن غار مغان بودم؛ اما اکنون معتقدم این غار می‌تواند تحت نظارت کارگروه غارشناسی استان توریستی شود. اما باید متولیان امور حفاظتی برای غار تعیین شود که البته دهیاران و مردم روستای مغان می‌توانند بهترین حافظان باشند.

وی درباره خفاش‌های غارهای خراسان رضوی تصریح کرد: ما همیشه درباره فضاهای تاریک داستان‌سازی کردیم. متاسفانه به دلیل اینکه یک گونه خفاش در آمریکای جنوبی از اسب‌‎ها خون می‌‎گرفته است ما نیز درباره خفاش‌ها داستان‌سازی کردیم درحالی که تحقیقات جدید پژوهشگران درباره خفا‌ش‌ها، مزایای این جانوران برای محیط زیست را اثبات می‌کند.

هاشمی‌نژاد افزود: در طی 80 سال بازدیدی که گردشگران از غار مغان کردند سنگ‌های آهکی غار دچار آسیب شده است، همچنین برکه زیبا درون غار تبدیل به لجن‌زار شده است؛ در پاکسازی که هرساله ابتدای مهرماه از غارها انجام می‌دهیم بیش‌ از حدود 80 کیلو زباله از غار مغان خارج کردیم؛ حدود 60 مشعل‌ که گردشگران برای روشنایی بردند را جمع‌آوری کردیم؛ حتی در لابه‌لای سنگ‌های غار، آشغال قرار گرفته بود همه این عوامل سبب شده بود تا مخالف توریستی شدن غار باشم.
 

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.