نشانه هایی که ثابت می کند از خودتان مراقبت نمی کنید

به گزارش بزنیم بیرون ، به نشانه های خاموشی می پردازیم که ثابت می کند آنچنان که باید از خودتان مراقبت نمی کنید

ذهن مه آلود

شاید تجربه ی آن را داشته اید که با وجود خواب کافی و مناسب شبانه، با احساس گیجی از خواب بیدار می شوید و وقتی از خانه بیرون می روید یکی از وسایل تان را جا می گذارید. فراموشکاری تان را به حساب بالا رفتن سن نگذارید. این حالت که اصطلاحا به آن ذهن مه آلود گفته می شود می تواند نشان دهنده ی مشکل جدی تری مثل عدم تعادل هورمونی باشد که منجر به مشکلات شناختی می شود. به ویژه در زنان، خطاهای ذهنی ممکن است از علائم اختلالات تیروئیدی باشد. در اینصورت یک آزمایش جامع خون دهید تا تمامی هورمون ها و نشانگرهای زیستی شما بررسی شود. علاوه بر این، یک آزمایش کامل تیروئید هم می تواند با بررسی هورمون ها و آنتی بادی تیروئید علت ریشه ای مه آلود بودن ذهن تان را شناسایی کند.

به علاوه، تعداد باکتری های روده هم در مردان و هم در زنان می تواند باعث پراکندگی افکار شود. این میکروبیوم ها با بهبود رژیم غذایی می توانند موجب شفافیت ذهنی و تمرکز شوند. با مصرف هر چه بیشتر غذاهای پروبیوتیک به تعادل میکروبیوم های روده های خود کمک کنید.

اضطراب شدید

اضطراب مداوم به سلامتی ما صدمه می زند. وقتی سطح کورتیزول یا همان هورمون استرس نامتعادل باشد یا ناگهان بالا برود، این مسأله می تواند موجب بدخلقی، اضطراب، افسردگی یا تضعیف عملکرد شناختی شود. تمامی این موارد منجر به کم شدن میل جنسی و خود باوری در فرد می شود. همچنین بالا بودن سطح کورتیزول می تواند موجب افزایش چربی و التهاب بدن شود، مسأله ای که منجر به کم شدن اعتماد به نفس، ناامیدی، کم شدن انرژی و تضعیف سلامت عمومی شود. بهبود رژیم غذایی یکی از قدم هایی است که می توانید برای کنترل سطح هورمون کورتیزول در بدن خود بردارید.

خواب آلودگی مداوم

علاوه بر رژیم غذایی سالم و ورزش، خواب مناسب شبانه هم از اجزای کلیدی سلامتی شما است. بنابراین اگر همیشه احساس خواب آلودگی می کنید یا هرگز یک خواب مناسب شبانه ندارید، به پزشک مراجعه کنید. ممکن است دچار وقفه ی تنفسی در خواب باشید که بر اثر آن مجرای تنفسی مسدود شده و چرخه ی خواب مختل می شود. این مسأله می تواند ناشی از فشار خون بالا، اضافه وزن یا بیماری قلبی باشد. علاوه بر این، خواب برای ساعت زیستی بدن ضروری است. با مراجعه به پزشک و انجام آزمایش می توانید به علت اختلالات خواب خود پی ببرید.

انقباض ناگهانی عضلات پا

از آنجایی که این روزها دیگر اغلب ما بیشتر اوقات روز را در حالت نشسته سپری می کنیم، انقباض ناگهانی یا گرفتگی عضلات پا مسأله ی عجیبی نیست. با این حال، گرفتگی های متعدد عضلات می تواند نشان دهنده ی کم بودن منیزیم بدن باشد. این مسأله با گذشت زمان می تواند مشکلات جدی ای برای سلامتی شما به وجود آورد. پایین بودن منیزیم خطر بروز آریتمی قلبی (غیر طبیعی بودن ضربان قلب) را در پی دارد که می تواند موجب ایست قلبی یا مرگ ناگهانی شود. بنابراین مواد غذایی حاوی منیزیم مثل بادام، دانه ی کدو حلوایی و موز را در رژیم غذایی خود بگنجانید. اگر نیاز به میزان بیشتری از این ماده داشته باشید، پزشک برای شما مکمل دارویی تجویز خواهد کرد.

سوزن سوزن شدن دست و پا

اگر دست ها و پاهایتان مداوم سوزن سوزن می شود، ممکن است کمبود ویتامین B12 داشته باشید. اگر این کمبود رفع نشود، منجر به کم خونی و در موارد شدید آن، باعث بیماری های عصبی خواهد شد. برای آنکه این ویتامین را به میزان کافی دریافت کنید، تخم مرغ و لبنیات مصرف کنید. افراد گیاهخوار هم می توانند از طریق مکمل های دارویی این ویتامین را دریافت کنند.

خشکی شدید پوست

اگر بخش هایی از پوست تان به شدت خشک، خارش دار و پوسته پوسته شده است، این مسأله می تواند نشان دهنده ی آن باشد که رژیم غذایی شما چربی کمی دارد و دچار کمبود اسیدهای چرب هستید. علاوه بر استفاده ی روزانه از کرم مرطوب کننده ی مناسب نوع پوست تان، با مصرف زیتون، گردو و دیگر مواد غذایی، چربی های مفید را هم به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

جوش

اگرچه ژنتیک و اختلالات هورمونی عمده دلایل بروز جوش هستند، اما دلایل متعدد دیگری هم برای این مسأله وجود دارد. یکی از این دلایل اضطراب است. مصرف بیش از اندازه ی مواد قندی و مواد غذایی نشاسته دار، دیگر عوامل بروز جوش هستند که منجر به بالا رفتن قند خون و التهاب بدن می شوند.

احساس خستگی همیشگی در بعد از ظهرها

اگر همیشه بعد از ظهرها احساس خستگی می کنید، احتمالا غذایی که برای ناهار می خورید مناسب نیست و باعث می شود تا بسیار قبل تر از زمان شام، انرژی خود را از دست بدهید. با مصرف غذاهای کربوهیدرات دار مثل پیتزا، ساندویچ یا دیگر غذاهای نانی، قند خون دچار افزایشی ناگهانی می شود اما بعد از چند ساعت کاهش پیدا می کند. افت قند خون یا اصطلاحا هیپوگلیسیمی، باعث خواب آلودگی و احساس خستگی می شود. بنابراین کمبود انرژی خود را با مررف مواد قندی یا کافئین دار رفع نکنید و در عوض، در زمان ناهار غذاهایی بخورید که حاوی پروتئین، چربی و سبزیجات فیب دار باشند تا تعادل قند خون حفظ شود

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.