نظرآباد، سرزمین کهن خشت

به گزارش بزنیم بیرون ، شهرستان نظرآباد که در منتهی الیه جنوب غربی استان البرز قرار گرفته و از شمال به شهرستان طالقان و رشته کوه های البرز ، از غرب به استان قزوین و از جنوب و شرق به شهرستان کرج محدود می شود. تپه های نظرآباد ، این شهرستان را در شمار قدیمی ترین نقاط استان البرز قرار می دهد. پژوهش ها و بررسی های باستان شناختی نشانگر قدمت حضور انسان در این شهرستان در 9 هزار سال قبل است.

محوطه باستانی ازبکی از مهمترین محوطه های باستانی این شهرستان ، نخستین خشت دست ساز بشر را به ما نمایانده است. دانستن این نکته که قدیمی ترین خشت جهان در یکی از تپه های اقماری این شهرستان به دست آمده و هم اکنون نیز در سازمان ملل نگهداری می شود علاوه بر ایجاد حس غرور در هر ایرانی ، بیانگر تاریخ ارزشمند شهرستان نظرآباد است. بر اساس بررسی های علمی و باستان شناختی کارشناسان میراث فرهنگی ، این شهرستان دارای 47 اثر تاریخی و فرهنگی است که 34 اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. شهرستان نظرآباد اگر چه در تقسیمات کشوری جدید محسوب می شود اما میراث دار فرهنگی کهن و تاریخی دیرپاست. ویژگی های باستانی و وقایع شاخص تاریخی این شهرستان عبارتند از :

1.                    وجود محوطه باستانی ازبکی در این شهرستان در برگیرنده 9 هزار سال بقایای فرهنگی پیش از تاریخ و اوایل دوران تاریخی است.

2.                    ظهور خاندان علمی نجم آبادی از روستای نجم آباد

3.                    سکونت عضد الملک رئیس ایل قاجار در روستاهای منطقه نظرآباد

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.