نقطه اتصال دنیای باستان شرق و غرب در جنوب ایران

خلیج فارس خود بستری است كه رفت و آمد از دو سو را ساده كرده و امكان داد و ستد و مبادله كالا را فراهم كرده است و در جریان این مبادلات بازرگانی فرهنگ، اندیشه و جهان بینی پیرامون آن پراكنده شده و تمدن خاص خود را شكل داده است. 
 

پیوند دهنده ی دنیای باستان شرق و غرب در جنوب ایران


فرهنگی كه با خارج از این منطقه در تعامل مستقیم بوده و در مسیری از جاده، ابریشم و ادویه اندیشه خود را در بازارهای دور و نزدیك از چین و هند تا زنگبار و حبشه عرضه كرده و در برابر دگر اندیشه ها پناه داده است و استان هرمزگان از حدود هزاره سوم پیش از میلاد تا كنون در كنار آب های نیلگون خلیج فارس به سانِ پلی مستحكم پیوند دهنده ی دنیای باستان شرق و غرب چه از لحاظ فرهنگی و چه از لحاظ داد و ستد های تجاری آرمیده است. 
 

پیوند دهنده ی دنیای باستان شرق و غرب در جنوب ایران


شهری که از لحاظ تجاری تمدن بسیار قدیمی دارد شاید در نگاه اول ندانید که چه موزه دیدنی در دل این شهر نهفته است. موزه ای بی نظیر که فرهنگ مردم بومیان این منطقه را با همت سازمان میراث فرهنگی استان هرمزگان به مردمان آن شهر و مسافرانش نشان می دهد. 

موزه بزرگ مردم شناسی خلیج فارس در زمینی به مساحت تقریبی ۲۵ هزار متر مربع است. این موزه به دلیل قرار گرفتن در سایت تاریخی و ثبت شده بركه های باران ، پتانسیل های ارزشمندی برای ایجاد یك پارك موزه‌ای فعال در بندرعباس به وجود آورده است. 
 

پیوند دهنده ی دنیای باستان شرق و غرب در جنوب ایران


ساختمان موزه خلیج فارس نمونه ای نادر و گرانبها در معرفی معماری جنوب ایران است و بی تردید هماهنگی، صداقت، خلاقیت و توجه به ارزش های هنری، معماری و فرهنگی منطقه ای در موزه خلیج فارس متجلی شده است و این ساختمان سنگ محكی است برای نقد و بررسی معماری موجود در منطقه و مقایسه آن با گذشته نه چندان دور. 
 

پیوند دهنده ی دنیای باستان شرق و غرب در جنوب ایران  


موزه در ۳ طبقه با زیر بنای ۲ هزار و ۴۰۰ متر مربع كه طبقه همكف یا اول دارای فضای معماری عمومی، خدماتی، كتابخانه تخصصی و نمایشگاه است، طبقه دوم به بخش مردم شناسی تعلق دارد كه شامل گالری بازار سنتی ، آزادسازی قلعه هرمز ، صید و صیادی است. طبقه سوم موزه نیز با توجه به غنای فرهنگی، تاریخی استان هرمزگان شامل بخش های باستان شناسی است. 

گالری بازار سنتی 

گالری بازار سنتی نخستین گالری در این بخش از موزه است كه وضعیت بازار را به نمایش گذاشته است. 
 

پیوند دهنده ی دنیای باستان شرق و غرب در جنوب ایران


بازار در ایران با ویژگی های خود همیشه زبانزد جهانیان بوده و نام آن به همه زبان های جهان در آمده و چنان مشهور شده كه صحنه های بزرگ و چشمگیر در افسانه ها و داستان ها به خود اختصاص داده است تا جایی كه اگر مصنفی می خواسته ایران و ایرانی را در اثر خود توصیف كند نام بازار ایران بر آن می نهاده است. 

آنچه مسلم است نقش بازار در انتقال فرهنگ است و مكانی است مهم برای انجام پژوهش های اجتماعی و فرهنگی و همچنین مردم شناختی یك بازار سنتی گویای نوع معیشت منطقه و شهر از قبیل كشاورزی، دامداری، صنعت و آداب و رسوم منطقه نیز نوع پوشاك و تغذیه و تمامی مسائلی است كه مردم با آن سرو كار دارند. 
 

پیوند دهنده ی دنیای باستان شرق و غرب در جنوب ایران


گالری بازار سنتی دارای ۱۱ مجسمه از جنس موم است كه مردم بومی در حال اجرای كارهای مختلف نشان می دهد. شما با رفتن به این شهر و بازدید از این موزه می توانید دیگر جاهای دیدنی آن ر از نزدیک ببینید . 

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.