نگاهی به باغ های بانوان اصفهان

به گزارش بزنیم بیرون ، چنانکه می دانیم هویت فرهنگی مردم هر جامعه به نیازهای موجود و روش های پاسخ به آن نیازها در آن جامعه شکل می دهد و در صورت امکان غنا می بخشد. فرهنگ ایرانی– اسلامی مردم سرزمین ما، همواره بر عفاف و محفوظ بودن زنان جامعه از تعرض دیدگان نامحرمان تأکید فراوان داشته است. در عین حال زنان به عنوان نیمی از افراد جامعه شهری، نیازهائی دارند که بنا به دلایل شرعی و عرفی اجتماع،  قادر به پاسخگوئی آنها در محیط عمومی شهری نمی باشند. نیاز به تفریح و گردشگری و ایجاد مکان های مناسب برای گذران اوقات فراغت در کنار دیگر زنان به صورت آزاد و فارغ از دغدغه های پوششی، جرقه های فکری ایجاد مکان هائی خاص برای بانوان اصفهانی را در ذهن مسئولین شهری این شهر در ابتدای دهه هشتاد ایجاد نمود. هر چند باید اذعان داشت در شکل گیری نمونه های خارجی باغ های بانوان که در کشورهای غربی در سالیان قبل تر به وجود آمده اند، مباحث و تفکرات فمینیستی مؤثر بوده است و برخی از این تأثیرات به عنوان الگو به ما نیز منتقل شده است.

 
باغ بانوان
 
از لحاظ تعریف علمی باغ ها و پارک های بانوان، مکان هائی هستند در قالب فضای سبز شهری که با کاربری اوقات فراغت (تفریحی) به منظور استفاده اختصاصی بانوان احداث می شوند و با داشتن حصار طبیعی، مصنوعی و یا ترکیبی از هر دو، محیطی امن و محصور برای تعاملات اجتماعی و فعالیت های تفریحی فراهم می سازد. باغ های بانوان از جمله فضاهای نیمه عمومی محسوب شده، همچنین در شمار فضاهای بسته می باشند.
 
اهداف مورد نظر برای ایجاد این باغ ها را می توان شامل موارد زیر دانست:
 
۱- تأمین فضای تفریحی و ورزشی ویژه بانوان
 
۲– تقویت روحیه شادی و نشاط در بانوان
 
۳- تأمین آرامش نهاد مقدس خانواده
 
۴- حفظ سلامت جسمی و روحی زنان
 
۵– شادابی و تخلیه انرژی دختران جوان در محیطی امن همراه با آرامش
 
همچنین ضرورت های بهداشتی– پزشکی،  ضرورت های شهرسازی و طراحی محیط شهری، ضرورت های کارآفرینی برای زنان و ضرورت های اجتماعی و فرهنگی در شکل دهی و ایجاد چنین مکان هائی دخالت تام و مستقیم داشته اند.[۱]
 
باغ بانوان
 
باغ بانوان
 
شهرداری اصفهان به عنوان شهری پیشرو و پیش قدم در این زمینه در کشور ایران، اولین باغ اختصاصی بانوان خود را در سال ۱۳۸۱ با پیگیری مستمر برخی از زنان مسئول در شهرداری و استانداری اصفهان به بهره برداری رساند. در محل احداث این باغ در محله باغ زیار، باغ بزرگی قرار داشت که به منظور ایجاد باغ بانوان توسط شهرداری خریداری و تملیک شد و طراحی فضای درونی باغ به عهده یکی از شرکت های مشاور شهرداری قرار گرفت. امکانات کالبدی که در این باغ طراحی و به اجرا گذاشته شد، شامل کلاس آموزشی، سالن اجتماعات، زمین چند منظوره ورزشی، زمین بدمینتون، زمین اسکیت، چندین آلاچیق، تریا، زمین بازی کودکان و … می شد.
 
پس از آن در طی سالیان متوالی باغ های بانوان نوش (در محله خانه اصفهان)، طلوع (کنار اتوبان شهید آقابابائی در منطقه ۱۰ شهرداری)، صدف (بر روی تپه ای سبز مشرف به شهر اصفهان در قسمت فوقانی پایانه صفه)، ناژوان (در محوطه مصفای پارک جنگلی ناژوان و در جوار رودخانه زاینده رود) و آخرین آنها باغ بانوان فروغ  (واقع در منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان که در تاریخ اول آبان ماه ۱۳۹۲ رسما فعالیت خود را آغاز کرد) نیز ایجاد شده اند و به فعالیت مشغولند.
 
سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان به عنوان متولی این فضاها در شهر اصفهان همواره نهایت تلاش خود را در خدمت رسانی به بانوان اصفهان در این باغ ها به کار گرفته است و همین مسئله باعث استقبال فراوان شهروندان از آنها شده است. مسلما تا رسیدن به استانداردهای جهانی (از لحاظ کمی و کیفی) برای این باغ ها فاصله زیادی وجود دارد که امیدواریم روز به روز شاهد افزایش امکانات وگسترش هر چه بیشتر تعداد اینگونه فضاها در جهت جبران بخش کوچکی از زحمات زنان پر تلاش جامعه خود باشیم.
Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.