نگاهی به بهترین پارک های توریستی تبریز

به گزارش بزنیم بیرون ،

استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز به عنوان مرکز آن، به دلیل غنای طبیعی و زیبایی ذاتی خود، پارک های درون شهری و جنگلی فوق العاده زیبایی را در خود جای داده اند که نمی توان همه آن ها را در یک مطلب معرفی کرد.

به همین دلیل در این شماره از مطالب نوروزی مان، به سراغ زیباترین پارک های شهر تبریز خواهیم رفت و در شماره ای دیگر نیز به معرفی پارک های جنگلی فوق العاده جذابی که در سایر شهرستان ها واقع شده اند خواهیم پرداخت.

شاه گلی؛ شاهِ پارک های تبریز!

یکی از مهم ترین گردشگاه های شهر تبریز، منطقه زیبای ائل گلی است. این منطقه به شاه گلی نیز معروف بوده  و به معنای استخر شاه  ترجمه شده و در واقع در زبان ترکی گول به معنی استخر می باشد. آغاز ساخت بنای آبگیر ائل گلی مربوط به زمان پادشاهی آق قویونلو و گسترش آن به دوران صفویه نسبت داده اند.

در زمان قاجاریه خیابان هایی برای گذر مردم در اطراف استخر ساخته شد که در پیاده روهای آن درختان متعددی شامل بیدمجنون، درختان تبریزی و گل های اطلسی کاشتند. در زمان پهلوی، ائل گلی به یک گردشگاه عمومی زیر نظر شهرداری تبریز تبدیل گشت.

عمارت کلاه فرنگی تبریز به صورت هشت ضلعی بوده و در مرکز استخر ائل گلی قرار گرفته است. این بنا به کاخ ائل گلی معروف می باشد و اینک به شکل یک تالار پذیرایی کاربرد دارد. ساختمان خشتی عمارت کلاه فرنگی در سال ۱۳۴۶ توسط شهرداری تبریز تخریب گشت و به یک ساختمان زیبا و مقبول تبدیل شد.

تپه ای بلند و دارای جنگل و آبشارهای مصنوعی متعدد، منظره دل انگیزی را در بخش جنوبی دریاچه ائل گلی ایجاد نموده است. دریاچه در هنگام فصل زمستان نمایی جالب از یخ و آب را به رخ می کشد. در دریاچه امکان قایقرانی و در محوطه آن شهربازی و مسافرخانه های متعددی برای گردشگران فراهم شده است.

در منطقه گردشگری باغ ائل گلی تبریز، اولین اینترنت پارک کشور برای گردشگران از طریق سرویس اینترنت بی سیم فراهم شده است.هم چنین در مجموعه تفریحی ائل گلی اولین کیوسک اطلاع رسانی و گردشگری مبتنی بر وب در کشور ایجاد شد که اطلاعات متعددی شامل تاریخچه مجموعه، مراکز تجاری، مراکز تفریحی، بازارها، موزه ها، پارک ها و مراکز اقامتی را در اختیار گردشگران و مسافران قرار می گیرد.

Untitled design(2)

پارک ولیعصر؛ معماری منحصر به فرد

پارک ولیعصر تبریز یکی از پارکهای زیبای تبریز است که برگرفته  از معماری اصیل ایرانی بوده و آبروها و ۴۰ حوض  میان راهی که بر گرفته از معماری اصیل ایرانی است در کل معابر این پارک احداث شده است

در مرکز این پارک استخری عظیم احداث شده که منبع اصلی آبهای  در حال جریان آبروها و حوضهای آب این مجموعه میباشد
در دور تا دور این استخر نشیمنگاهها و آلاچیق های آجری  با سقفهای کروی مسی احداث شده که بر زیبایی این استخر افزوده است که اخیرا نیز احداث آبنمای هوشمند موزیکال در این استخر طراحی ومورد بهره برداری قرار گرفت .

Untitled design(2)

شمس تبریزی/ بزرگترین باغ-پارک شهری کشور

باغ شمس تبریزی، به عنوان بزرگترین باغ – پارک شهری کشور در فضایی به مساحت۱۰ هکتار در دل شهر تبریز و در کنار باغ پارک بانوان چایکنار ، ساخته شده است.

این پارک یکی از زیباترین پارکهای کشور محسوب میشود که استفاده از معماری سنتی و معماری ایرانی سرلوحه کار ساخت آن بوده است.

یکی از مهمترین کارهای انجام شده که نشان دهنده استفاده از معماری سنتی ایرانی دارد استفاده از حوضها و آبروهای سنتی با صدای شرشر آب و آلاچیقهای فراوان چوبی و بتنی ساخته شده در سرتاسر پارک میباشد که صفای پارک را چند برابر کرده است.

در فضای درونی پارک، مجسمه‌یِ شمس روی پایه‌ای‌کوتاه با چرخشی در اجزای آن نصب شده‌است. مجسمه‌یِ شمس سه‌متر و هشتاد‌سانتی‌متر بلندی دارد. مجسمه، طرح مردی در حالت رقص را نشان می‌دهد. ردا و روپوش بلند صوفیان سده‌های ششم و هفتم قمری از شانه‌یِ مجسمه آغاز و روی پایه‌یِ مجسمه گسترده شده است.

هر دو پای شمس از زمین کنده شده و در هواست. بنظر می‌رسد مجسمه‌ساز، تصویر خیالی صوفیان و رقصِ سماء آنها و شخصیتِ آسمان‌سوی شمس را در نظر داشته است. در مجسمه، شمس با دست راستش قسمت سینه‌پوش جامه ‌را می‌کشد و گویی جامه را پاره می‌کند تا قلبش را از پوشش حجاب جامه رها سازد.

این حالت گوشه‌یِ «جامه دران» در دستگاه‌هایِ بیات‌ترک، دشتی، افشاری و اصفهان در موسیقی سنتی ایران را هم تداعی می‌کند. دست چپ شمس به گرهِ‌‌گیسوان در کاکلِ سر چنگ زده است تا نشانی از شعر مولوی‌ باشد: رقصی چنین میانه‌یِ میدانم آرزوست.

طرح ایستاده‌یِ این مجسمه را هنرمند بزرگ آذربایجان، استاد داود مستوفی ساخته است.

Untitled design(2)

باغ گلستان؛ قدیمی ترین پارک شهر

باغ گلستان تبریز (به ترکی: گولوستان باغی) یا باغ فجر، یکی از بوستان‌های قدیمی و مشهور شهر تبریز است که مساحت آن به  ۵۲٬۰۰۰ متر مربع می رسد.

باغ گلستان در سال ۱۳۰۸ خورشیدی افتتاح شده‌ است و قدیمی‌ترین بوستان داخلی تبریز محسوب می‌گردد. این باغ در بخش غربی شهر تبریز در میان خیابان‌های منجم، ملل متحد، نادری و قونقاباشی قرار گرفته است و از قدیم به عنوان گردشگاه عمومی و باغ ملی شهر، مورد توجه مردم بوده که مردم پس از خرید از بازار، در این باغ استراحت می‌کردند. متأسفانه در سال ۱۳۷۴ دیوارهای تاریخی این باغ به دلایل نامعلومی برداشته شد و همین امر باعت شد زیبایی باغ تا حدودی از بین برود.

باغ گلستان علاوه بر فضای سبز، دارای شهربازی کوچکی نیز می‌باشد که در آن امکاناتی همچون چرخ و فلک، قایق‌سواری، ماشین‌سواری و … وجود دارد و مورد استقبال مردم به ویژه کودکان قرار می‌گیرد.

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.