نگاهی به مهم ترین کوه ها و قله های کردستان

به گزارش بزنیم بیرون ،  یخچال‌های قلل مرتفع، چشمه سارهای فراوان، پوشش مناسب جنگلی و مرتعی دامنه‌های مناطق كوهستانی، به ویژه مناطق نزدیك شهرها (آبیدر ، اربابا و شاهو ) در جنوب استان عمدتاً در روزهای تعطیل ، پذیرای گروه زیادی از ساكنین منا طق شهری و مسافران استان هستند.

مهم‌ترین كوه‌های استان كه بیش از 2800 متر ارتفاع دارند، عبارتند از:

1.كـوه كوچسـار

2 .كـوه  شیـخ معروف

3.كـوه  پنـجه علی

4.كـوه  چهـار چشمه

5 .كـوه كانـی چرمه

6 .كـوه حلـقه میر

7.كـوه سـناسره

8 .كـوه میـانه

9.كـوه مسجد میـرزا

10.كـوه ملاكـاوو

11.كـوه  حسین بك

12.كـوه پیـازه

13. كـوه تخت

14. كـوه هو عـالی داغ

15. كـوه چهل چشمه

16. كـوه هـواربـرزه

17. كـوه چرخ لان

18. كـوه سراج الدین

 
 
از نظر زمین شناسى، كردستان را مى‏توان به سه ناحیه مشخص تقسیم كرد. این سه ناحیه تقریبا به موازات یكدیگر و در مجموع به موازات روند راندگى زاگرس امتداد یافته و به صورت زیر تقسیم بندى شده است:
 
1ـ ناهمواریهاى ناحیه شرقى و جنوب شرقى
 
تمامى منطقه قروه، بیجار و تكاب را در برگرفته و حد غربى آن را مى‏توان محور كرمانشاه ـ سنندج ـ دیواندره و دشت اوباتو دانست.
 
2ـ ناحیه مركزى و شمالى
 
این ناحیه در حقیقت ادامه جنوبى كوه‏هاى غربى است. حد جنوبى این ناحیه تقریبا تا محور سنندج ـ مریوان ادامه مى‏یابد و در شمال به كوه‏هاى آذربایجان غربى متصل مى‏شود.
 
3ـ كوههاى ناحیه جنوبى و جنوب غربى
 
در كل منطقه جنوب مریوان به موازات سلسله كوه‏هاى اصلى زاگرس ومحور كامیاران ـ مریوان تشكیل شده و به كوه‏هاى بیستون در كرمانشاه متصل مى‏شود. این ناحیه را مى‏توان زاگرس شمالى نامید.
 
مهمترین ارتفاعات كردستان
 
1ـ در بخش مركزى سنندج دو رشته كوه كه جهت امتداد آن از شمال غربى به جنوب شرقى است وجود دارد این دو رشته از كوه معروف و مرتفع چهل چشمه كه بعداز كوه شاهو مرتفع‏ترین كوه كردستان است منشعب مى‏گردد و بطور مستقیم در شمال غربى سنندج پیش رفته و به دو شعبه تقسیم مى‏شود:
 
الف) یكى تقریبا از 25 كیلومترى غرب سنندج گذشته و شعبات فرعى آن تا جنوب غربى سنندج ادامه پیدا مى‏كند و به رودخانه ژاوه منتهى مى‏گردد.
 
گردنه آرین پست‏ترین نقطه این شعبه است و مهمترین شعبات آن آبیدر واقع در جنوب غربى شهر سنندج مى‏باشد كه ارتفاع آن از سطح دریا به 2538 متر مى‏رسد.
 
ب) شعبه دوم از شرق سنندج و رودخانه قشلاق و جنوب قروه و شمال سنقر و اسدآباد همدان گذشته و به كوه الوند متصل مى‏گردد و پست‏ترین نقطه آن گردنه صلوات آباد است.
 
2ـ كوههاى شمالى بیجار كه بیشتر خاكى است و از شمال غربى به جنوب شرقى كشیده شده و خط الرأس آن شهرستان فوق و بخش‏هاى تكاب و ماه نشان مى‏باشد.
 
قله كوه‏هاى امامزاده ایوب انصار و زرنیخ و شاه نشین از بلندترین قلل این رشته محسوب مى‏شود.
 
3ـ كوه‏هاى جنوبى بیجار كه خط الرأس آنها حد طبیعى بین شهرستان بیجار و قروه مى‏باشد كه بلندترین قله آن به ارتفاع 2642 متر با نام قله زیره مى‏باشد.
 
4ـ كوه‏هاى مركزى بیجار كه تقریبا موازى با كوه‏هاى شمالى كشیده شده است از نزدیكى شهر بیجار و دهستان پیر تاج گذشته و به كوه‏هاى خرقان متصل مى‏گردد. بلندترین قلل آن عبارتند از: سرقیصه، نقاره كوب، پنجه على، تماشا، حمزه عرب و چنگ الماس.
 
5ـ ارتفاعات ملقرنى در كنار شهر سقز كه بلندترین نقطه آن از سطح دریا به 1400 متر مى‏رسد.
 
6ـ كوه چهل چشمه و ارتفاعات آن از مهمترین ارتفاعات شهرستان مریوان است.
 
7ـ كوه هزار مرگه از كوه چهل چشمه منشعب مى‏گردد و ارتفاع آن از سطح دریا به 2707 متر مى‏رسد.
 
این كوه به سه رشته اصلى و مهم تقسیم مى‏شود.
 
الف) كوه معروف به سلسله لشت شهیدان كه در جنوب مریوان و شمال دره شیلر كشده شده و بلندترین قله آن به ارتفاع 2491 متر مى‏رسد.
 
ب) شعبه شمال غربى كه تقریبا موازى با رشته اول و آن هم در شمال دره شیلر كشیده شده است.
 
ج) شعبه جنوب شرقى كه بین اراضى مریوان و دیواندره كشیده شده است.
 
دشت‏هاى استان كردستان
 
كردستان منطقه‏اى كوهستانى است از این جهت دشتهاى آن بسیار محدود به نظر مى‏رسد. تنها در مناطقى از قروه، كامیاران، مریوان، دیواندره و گروس بیجار دشتهاى وسیع وجود دارند.
 
همچنین دشتهاى كم وسعتى بر بستر رودخانه‏هاى قزل اوزن، گاو رودسیروان، قشلاق، گردلان و چند رودخانه دیگر وجود دارند. تنها در مسیر گاورود دشت نسبتا وسیعى به وجود آمده كه از نظر كشاورزى داراى اهمیت است.
 
به طور كلى دشت‏هاى شمالى استان كردستان نسبتا وسیع و حاصلخیزتر هستند. جلگه‏هاى جنوبى كم وسعت بوده ولى آب و هواى مناسبترى دارند و با استفاده صحیح از آب مى‏توان این جلگه‏ها را به قطعات بسیار حاصلخیز كشاورزى تبدیل كرد.
Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.