نیم نگاهی به جاذبه های گردشگری کرج

دهکده ورزشی چهارباغ:

دهکده ورزشی چهارباغ یکی از جاذبه های گردشگری کرج است که دارای امکانات ورزشی مختلف نظیر زمین گلف- مسیر دوچرخه سواری- استخر و سونا- بازی فوتبال دستی و دارت- مانژ- زمین تنیس- والیبال و بسکتبال- مسیر سوارکاری-بیلیارد و اسکونر است.

خدمات رفاهی آن شامل رستوران- بوفه- سوئیت- سالن جشن- سالن کنفرانس و مجتمع مسکونی است.

محیط زیبا و سرسبز با آلاچیق

آدرس: بعداز عوارضی کرج- قزوین- پل کردان- چهارباغ- به طرف دهکده ورزشی چهارباغ

نمایشگاه صنایع دستی کرج در کاروانسرای شاه عباسی کرج:

نمایشگاه صنایع دستی در کاروانسرای شاه عباسی کرج تقریبا هرساله در این شهرستان برگزار می شود و به تدریج جزء یکی از جاذبه های گردشگری کرج درآمده است.

بسیاری از چشم اندازهای بنای تاریخی کاروانسرای شاه عباسی که پیش از این یا در حال تعمیر بود و یا مثل آب نمای میان حیاط کاروانسرا ، مدتها می شد که از آن استفاده ای نمی شد، ظاهری مناسب و زیبا یافته است
ماکت زیبای نمای کلی کاروانسرای شاه عباسی کاروانسرا که به تعبیری از آن به عنوان قلب 400 ساله کرج یاد می شود ، در زیرگذر طاق کاروانسرا قرار داده شده، توجه و حس زیباشناسانه بسیاری از دیدارکنندگان را بر می انگیزد.
فواره آب نما در میان حوضچه میانی حیاط کاروانسرا، طراواتی بهاری و فضایی دلنشین در میان صنایع دستی به نمایش گذاشته شده، ایجاد کرده است. سراجی، منبت، معرق، انواع ساز از جمله چنگ، نقاشی ایرانی و گلیم از جمله آثار به نمایش در آمده در این نمایشگاه به شمار می روند.
و مثل همیشه تابلوهای تجسمی هنر ابداعی هنرمند کرجی با عنوان "کارادل" اثر "حبیب الله دلشکیب" که با تردستی فراوان فرهنگ و آیین قدیم تاریخ ایران را خلق کرده زینت بخش نمایشگاه صنایع دستی است. این تابلوها تنها هنر ابداعی هنرمندان کرجی به شمار نمی رود، چه اینکه زیورآلاتی مرکب از دو هنر منبت و معرق با هنرمندی ظریفی توسط " لیلا اصلی" خلق شده که طرفداران زیادی در نمایشگاه صنایع دستی دارد.
لیلا اصلی، سازنده این زیورآلات  می گوید: چون آثار منبت و معرق بسیار گران است این زیورآلات را طراحی کردم تا هنر ایرانی با قیمتی مناسب وارد خانه ها شود و مردم بیش از پیش با این هنر آشنا شوند.
مجسمه هایی با لباسهای تاریخی، ملی، محلی و سنتی که ترکیبی از فرهنگ و هنر را در معرض دید عموم قرار داده از دیگر جاذبه های نمایشگاه صنایع دستی کرج به شمار می رود.


موزه عجایب هفتگانه نصر جاده کرج – چالوس:

 آدرس موزه نصر:کرج - کیلومتر 14 جاده کرج،چالوس-جنب رستوران پامچال

باغ لاله گچسر:

جشنواره لاله ها (جشنواره گلهای لاله) یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری کرج به شمار می رود که هرساله در اردیبهشت ماه ( حدودا ششم تا 18اردیبهشت) در کیلومتر 53 جاده کرج - چالوس- روستای گرماب بخش آسارا (نزدیک گچسر) در باغ لاله این روستا برگزار می شود و صدها هزار گردشگر را به سوی خود جذب می کند.

باغ گلها کرج:

باغ گلها در سال 1384 توسط سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری کرج در عرصه ای به وسعت 30 هزار متر مربع بنا شد و در آن بیش از 300 گونه گیاهی از جمله کروپسیس- میخک- ساکولنت- یاس هلندی-ارغوان-پیچ اناری و ... به نمایش گذاشته شده است که بخشهای مختلفی دارد:

1- محوطه پرچین های تو در تو (لابیرنت)

2- کلکسیون رز

3- آمفی تئاتر رو باز

4- قفس پرندگان

5- آلاچیق-رستوران-کافی شاپ

6- آبشار

فروش گل و گیاه از دیگر قسمتهای این باغ به شمار می رود.

آدرس: کرج - میدان امام حسین- مجتمع تفریحی شهید چمران- باغ گلها

رودخانه کرج و سد امیر کبیر:

رودخانه کرج از کوههای سر به فلک کشیده رشته کوه‌های البرز در شمال کشور ایران سرچشمه گرفته و در انتها به دریاچه نمک واقع در نزدیکی شهر قم وارد می‌شود. این رودخانه قبلا تمامی باغات شهر کرج و منطقه ییلاقی سرحد آباد و شهر شهریار و ساوجبلاغ را آبیاری می‌کرد ولی در چند سال اخیر به دلیل رشد بی‌رویه در کلان شهر تهران میزان عمده آب این رودخانه برای مصرف شرب به تهران منتقل می‌شود.
سد امیر کبیر (سد کرج) که در مقیاس جهانی یکی از بزرگترین سدهاست اولین سدچند منظوره ایرانمحسوب می گردد . سد امیر کبیر در شمال شهر کرج و در 25 کیلومتری محور کرج به چالوس واقع شده و دریاچه این سد که به و سیله رودخانه پرآب کرج تغذیه می‌گردد یکی از مهمترین مرکز طبیعی پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان و نمونه نادر خال قرمز است که امکانات مطلوبی را جهت ورزش مفرح و پر طرفدار ماهی‌گیری فراهم آورده است.

 آبهای خروشان رودخانه کرج با ترنمی دلنشین در پای سلسله کوههای پیر البرز و در پشت بلندای دیوارهای سد امیرکبیر، دریاچه ای باشکوه و خیره کننده پدید آورده که هر از گاهی قایقی  روی سطح درخشان و آبی رنگ آن سوار بر امواج ، می رقصد.

سد کرج موسوم به سد امیرکبیر در 25 کیلومتری محور کرج - چالوس در سال 1337 شمسی به عنوان اولین سد چند منظوره ایران ساخته شد و با جمع شدن آب رودخانه کرج در پشت این سد و ایجاد دریاچه ای زیبا، بهترین و زیباترین استراحتگاه و  منطقه توریستی کرج را شکل داد.
  
این سد و دریاچه آن ، کاربردهای فراوانی از تامین آب شرب شهر تهران و آب کشاورزی دشتهای جنوب کرج و مهار آبها و جلوگیری از خسارتهای ناشی از طوفان و سیلهای احتمالی رودخانه خروشان کرج تا استفاده های گردشگری و تفریحی و ورزشی و حتی تولید انرژی برقابی را داراست.
گفته می شود سد کرج برای کمک به شبکه سراسری برق به ویژه در ساعات اوج مصرف سالانه 150 هزار مگاوات ساعت انرژی "برق-آبی" تولید می کند.
 
اما به نظرمی رسد طبیعت زیبا و چشم انداز کم نظیر این سد به ویژه سطح درخشان دریاچه آن ، علاقمندان بیشتری را به سوی خود جذب کرده است.
 
دریاچه سد کرج پس از طی مسافتی نه چندان طولانی در محور کرج - چالوس به مسافران و گردشگرانی که با ماشین از این جاده عبور می کنند، رخ می نماید و این صحنه اغواکننده پس از چند دقیقه در پشت پرده های خاکستری رنگ صخره های نوک تیز و بزرگ، ناپدید شده و دوباره در پیش چشمان نمایان می شود.
 
دامنه های شیب دار سلسله جبال البرز در  آن سوی دریاچه کرج که تا آسمان بی کرانه اوج گرفته و تلالو اشعه های خورشید عالم تاب بر سطح آب دریاچه که همچون الماسی  ارزشمند در آغوش کوه کهنسال  البرز می درخشد، چشم اندازی خلق کرده که چشمها را مسحور خود می کند.
  
ایجاد این دریاچه موجب پدید آمدن آب و هوایی فرح بخش و مطلوب و منطقه ای گردشگری بسیار جذاب، شده و از این روست که در ایام نوروز و تعطیلات رسمی کشور این منطقه مملو از گردشگرانی می شود که می خواهند دمی را در کنار فضای آرام و فرح انگیز دریاچه و طبیعت سرسبز اطراف آن بیاسایند.

غار یخ‌مراد:

غار یخ‌مراد واقع در کیلومتر 60 محور کرج به چالوس در روستای کهنه‌ده یکی از دیدنی‌های منطقه کرج است که از نظر زمین‌شناسی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند تفرجگاهی مناسب جهت سیاحان، کوهنوردان و خانواده‌ها باشد.

ارتفاعات و پیست بین المللی اسکی دیزین:

از معروف‌ترین و مشهورترین ارتفاعات ایران و جهان است که در شمال کرج واقع گردیده است. این ارتفاعات که در زمستان و بهار پوشیده از برف است مهمترین پیست اسکی کشور و منطقه خاورمیانه را در خود جای داده و همه ساله پذیرای تعداد زیادی از توریست‌های داخلی و خارجی جهت ورزش مفرح اسکی است.

همچنین پیست اسکی روی چمن در فصل تابستان طرفداران زیادی را به سمت دیزین جلب می‌نماید. در تابستان نیز ارتفاعات پوشیده از انواع گل‌های وحشی و گیاهان دارویی و همچنین دارای هوای خنک است. لازم به ذکر است که یکی از مهمترین و مجهزترین امکانات رفاهی و تفریحی شامل هتل و رستوران و تله کابین و تله اسکی در این ارتفاعات وجود دارد .

جاده کوهستانی کرج به چالوس:

جاده کوهستانی و پر پیچ و خم چالوس یکی از نادر ترین جاده‌های کوهستانی در جهان است . نمونه آن در جهان جاده ای است در کشور اروپایی سوییس که در میان کوه‌های آلپ قرار گرفته و  مسافت آن نصف طول جاده کرج به چالوس است‌.
از دیدنی‌های این جاده می‌توان طبیعت مختلف آن‌را نام برد که در یک زمان دارای طبیعت خشک، برفی و سرسبز با ابرهای فرو رفته در دل کوه‌های البرز است. از دیگر دیدنی‌های آن قرار گرفتن صخره‌های عظیم بر بالای سر جاده و تونل بزرگ و طویل کندوان را نام برد.
 

پاراگلایدر:

پاراگلایدر یکی از جاذبه های گردشگری کرج است. بعد از تهران ، شهر کرج اکنون به لحاظ شمار پرنده ها و فعالیت در این رشته مقام دوم در کشور را دارد.

باغ سیب مهرشهر:

باغ سیب مهرشهر یکی از جاذبه های گردشگری  سرسبز و وسیع کلانشهر کرج به شمار می رود که به مثابه  ریه تنفسی برای این شهرستان عمل می کنند
باغ سیب مهرشهر کرج با حدود 400 هکتار وسعت در نزدیکی کاخ مروارید شمس
سابق در جنوب غربی این شهر واقع است واکنون توسط بنیاد مستضعفان اداره می شود.
این باغ که قدمت آن به دوران رژیم سابق بازمی گردد، دارای درختانی کهنسال و چشم اندازی زیبا است .

 باغ  سیب مهرشهر به رغم داشتن مالکان حقیقی و حقوقی جز سرمایه های طبیعی شهر کرج محسوب می شود.

باغ سیب مهرشهر در کنار باغ جهانشهر کرج تنها سرمایه های زیست محیطی کرج هستند.

درخت تاریخی روستای همه جا کرج :

با قدمتی چند صد ساله و قطر 10 متر، قابلیت ثبت در آثار طبیعی کشور را داراست.

 این درخت تاریخی، کهنسال، قطور و قدیمی در ارتفاعات این روستا در میان اهالی به نام درخت "آقادار" مشهور شده است.
درختی به همین نام در روستای ولایت رود که یکی دیگر از روستاهای بخش آسارا کرج به شمار می رود، وجود دارد
این درخت تاریخی، کهنسال، تنومند، زیبا و پرابهت که حتی به نظر می رسد هزاران سال قدمت داشته باشد از نوع درخت "اورس" در ضلع شمالی روستای "همه جا" واقع شده است
این درخت که همچنان سرسبز است می تواند به عنوان نماد گردشگری طبیعی و تاریخی این روستا مطرح شده و در فهرست آثار طبیعی کشور نیز به ثبت برسد
پیش از این دو درخت کهن تاریخی در کنار یکدیگر در این روستا وجود داشتند که یکی از آنها در آتش سوخت و درخت "آقادار" نیز از وسط شکاف برداشته که نیاز به حفاظت کارشناسان منابع طبیعی دارد.این درخت استراحتگاه دامداران منطقه است و آنان به دلیل کهنسالی درخت و احترامی که مردم این منطقه برای طبیعت قائلند هیچ آسیبی به این درخت نمی رسانند و به آن دست نمی زنند.
اورس گونه‌ای سرو است که در مناطق کوهستانی می‌رویدو بیشتر در رشته کوه‌های البرز یافت می‌شود، این درخت از جمله درختان حفاظت شده به شمار می‌آید که قطع آن ممنوع است.
روستای همه جا بخش آسارا کرج در کیلومتر 50 جاده کرج - چالوس واقع شده است.

 

 

 

 

پارکهای کرج

 

پارک ایران زمین:

 فاز دوم پارک ایران زمین با مساحت دو هکتار، دارای 750 متر مربع زمین بازی، کتابخانه ، نمازخانه، سرویس بهداشتی، زمین بازی کودکان و فضای سبز در میدان اسبی در  منطقه یک کرج در اسفند سال 88 به بهره برداری رسید.

پارک پرندگان چهارباغ کرج:

پارک پرندگان چهارباغ کرج بزرگترین نمایشگاه پرندگان زینتی و کمیاب در خاورمیانه با دو هزار گونه پرنده نادر از 65 کشور جهان است. نمایشگاه پرندگان چهارباغ با مساحتی بالغ بر 10 هزار متر مربع (در طبقات) دارای سالنهای سرپوشیده - برکه و جزایر متعدد به عنوان یک مرکز علمی- آموزشی و تفریحی به منظور نگهداری از گونه های نادر و روبه انقراض طراحی و ساخته شده است.

کتابخانه مجهز پرنده شناسی و بزرگترین کلکسیون کبوتران و ماکیان زینتی جهان از جمله بخشهای این پارک است.

آدرس: کرج - اتوبان کرج - خروجی کردان - شهر چهار باغ- نبش گلستان پنجم

پارک امیرکبیر:

پارک امیرکبیر واقع در ابتدای مسیر جاده کرج - چالوس به وسعت پنج هزار متر مربع در سال ١٣٧٠ به بهره برداری رسیده است.

پارک چمران کرج:

پارک چمران کرج به وسعت 37 هکتار بزرگترین و زیباترین پارک حاشیه رودخانه با درختهای سرسبز و انبوه خود منظره جنگلهای باشکوه را در ذهن تداعی می کند. این پارک دارای محوطه بازی ، باغ گلها و همچنین مجموعه سینما تئاتر ارشاد کرج است.

پارک علم و فناوری دانشگاه تهران شعبه پردیس کشاورزی و منابع طبیعی کرج

پارک علم و فناوری دانشگاه تهران شعبه پردیس کشاورزی و منابع طبیعی کرج در مهرماه سال ١٣٨٨ فعالیت خود را در ساختمان دو طبقه ای در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران آغاز کرده است.

  پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، یکی از معتبرترین و کارآمدترین مراکز علمی و پژوهشی است  که در راستای حمایت از کسب ‌و کارهای دانش‌محور، از طریق برقراری تعامل میان صنعت و دانشگاه دانش را به ثروت تبدیل می‌کند.

پارک علم و فناوری دانشگاه تهران شعبه پردیس کشاورزی و منابع طبیعی کرج به  آدرس کرج، میدان امام حسین، خیابان شهید خراسانی، در جنوبی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، ساختمان علم و فناوری واقع شده است

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.