همه دیدنی های شهر آب انبارهای فارس

به گزارش بزنیم بیرون ، این شهرستان به جهت مجاورت با حوزه خلیج¬فارس به عنوان مکانی جهت گردشگران خارجی و ایرانیان مقیم کشورهای حاشیه خلیج¬فارس درآمده است. از امکانات این شهرستان فرودگاه بین¬المللی آن است.

 
صنایع دستی بومی این شهرستان نیز در خور اهمیت و سوغات محلی و مشهور لار، حلوای مسقطی لاری است.
 
به دلیل نوع آب و هوای آن که گرم و خشک است، نخلستان¬های فراوان از یک سو و آب انبارها از سوی دیگر به جلوه شهرستان افزوده است.
 
این شهرستان با پنج واحد اقامتی پذیرای میهمانان و گردشگران است.
 
*****آثار تاریخی مذهبی طبیعی: 
 
بازار قیصریه لار-باغ نشاط-امام زاده شاه زندو-قلعه کریشکی-آتشکده آذرفرنبغ-چهار طاقی محلچه-کاروانسرای بنارویه-آب انبار معتمدی-برکه کل-منزل محمودی-آبشار رحمت آباد-چشمه و امام زاده زاهد رستم-کاروانسرای خواجه ابوالحسن جویم-بقعه مادر نادر  شاه-قلعه اژدها پیکر-    
 
          
*****جاذبه های گردشگری شهرستان لارستان 
 
*منزل محمودی
این بنادرمحله پیرغیب شهرقدیم لار قراررگفته ومتعلق به دوره زندیه میباشند.اتاقهادورتادورحیاط قرارگرفته اند.وجودسه سردابه وبادگیرگوشه شمال غربی بنا، هشتی ورودی وهمچنین نقاشی های موجودبرروی تیرهای چوبی وفرم معماری بناازخصوصیات بارزاثرمی باشد.این اثردرتاریخ10/3/82به شماره 8678درفهرست آثارملی به ثبت رسیده است وتحت حفاظت سازمان میراث فرهنگی وگردشگری استان فارس قرارداردوهرگونه دخل وتصرف یاتخریب درآن پیگردقانونی دارد.
 
*کاروانسرای شترخانه
کاروانسرای چهارایوانه شترخانه درمجاورت کاروانسرای خواجه ابوالحسن درمرکزشهرجویم واقع شده است ومتعلق به دوره زندیه است.ازایوان جنوبی این کاروانسراجهت تخلیه بارواستراحت چهارپایان(اشتر)استفاده می شده است.این اثردرتاریخ19/5/84به شماره12699درفهرست آثارملی به ثبت رسیده است وتحت حفاظت سازمان میراث فرهنگی وگردشگری استان فارس قراردارد،هرگونه دخل،تصرف ویاتخریب درآن پیگردقانونی دارد.
 
*کاروانسرای غرب اوز(سیفا)
کاروانسرای سیفاازبناهای به جامانده ازدوران زندیه می باشدکه توسط شخصی خیربه نام عبدالغفورسیفاساخته شده است.مصالح به کاررفته درساخت بنا،سنگ وملاط ساروج وگچ بوده است.این اثردرتاریخ19/5/84به شماره12720درفهرست آثارملی به ثبت رسیده است وتحت حفاظت سازمان میراث فرهنگی وگردشگری استان فارس قراردارد.هرگونه دخل،تصرف یاتخریب درآن پیگردقانونی دارد.
 
*تل قلعه زیردژهود
قلعه زیردژحدود200پیش ساخته شده است قلعه دارای دوقسمت به نامهای شاه نشین ورعیت نشین بوده است شاه نشین باسنگ وگچ ورعیت نشین باسنگ وگل ساخته شده است.قلعه روبروی تپه است وزیرقلعه دشت زیردژاست.این ا ثردرتاریخ 25/12/79به شماره3420درفهرست آثارملی به ثبت رسیده است وتحت حفاظ سازمان میراث فرهنگی وگردشگری استان فارس قراردارد.هرگونه دخل،تصرف ویاتخریب درآن پیگردقانونی دارد.
 
*آب انبارملامحمداوز
ازآب انبارهای بزرگ لارستان است که به وسیله(ملامحمد)ازسرسلسله خاندان کرامتی درسال1154ه.ق دردوران افشاریه ساخته شده است مصالح بکاررفته درساخت آب انبارسنگ،ملاط ساروج وگچ می باشد.
 
این اثردرتاریخ30/3/77به شماره2038درفهرست آثارملی به ثبت رسیده است وتحت حفاظت سازمان میراث فرهنگی وگردشگری استان فارس قراردارد و هرگونه دخل،تصرف ویاتخریب در آن پیگرد قانونی دارد.
 
*آتشکده آذرفرنبغ کاریان
این آتشکده یکی ازسه آتشکده بزرگ ایران دردوره ساسانیان ومخصوص روحانون بوده است .بسیاری ازپادشاهان ساسانی ازجمله اردشیربابکان،فیروزوانوشیروان باپای پیاده به زیارت این آتشکده  آمده اند. مصالح به کاررفته درساخت بناسنگ وگچ می باشد. این اثردرتاریخ25/12/79به شماره3417درفهرست آثارملی به ثبت رسیده است وتحت حفاظت سازمان میراث فرهنگی وگردشگری استان فارس قراردارد.هرگونه دخل،تصرف ویاتخریب درآن پیگردقانونی دارد.
 
*قلعه گلی کاریان
این قلعه متعلق به دوران ساسانی است ودارای برج وباروهای بسیارمرتفع ومستحکم،اتاق های سنگی بسیار،تالارهای متعدد،وچندین چاه وحمام واستخرویک دروازه ورودی بزرگ است.
 
این اثردرتاریخ25/12/79به شماره 3432درفهرست آثارملی به ثبت رسیده است وتحت حفاظت سازمان میراث فرهنگی وگردشگری قراردارد.هرگونه دخل وتصرف یاتخریب درآن پیگرد قانونی دارد.
 
*کاروانسرای خواجه ابوالحسن
این کاروانسرادراوخردوره زندیه مطابق باجمادی الاول1200ه.ق به همت خیرالحاجان محمدباقروحاجی عباس فرزندان مرحوم خواجه ابوالحسن بن زیدلاری احداث گردیده است.این کاروانسراازچهارگنبدخانه حجیم و24حجره تشکیل شده وسبک معماری آن بسیار زیباودل انگیزاست.این اثردرتاریخ19/5/84به شماره12705درفهرست آثارملی به ثبت رسیده است وتحت حفاظت سازمان میراث فرهنگی وگردشگری فارس قراردارد.هرگونه دخل وتصرف یاتخریب درآن پیگردقانونی دارد.
 
*هفت آب انبارگراش
شامل هفت آب انباراست که دراندازه های مختلف درامتدادیکدیگر قرارگرفته اند.این هفت آب انبار درمسیررودخانه های فصلی بزئودرمحله ناساگ واقع شده است ومتعلق به دوره اسلامی است.این بنادرتاریخ6/10/55به شماره1327درفهرست آثارملی به ثبت رسیده است.وتحت حفاظت سازمان میراث فرهنگی وگردشگری استان فارس قرارداردوهرگونه دخل وتصرف یاتخریب درآن پیگرد قانونی دارد.
 
*برکه کل
آب انبارکل درمحله مصلاواقع شده است ودرسال1290ه.ق به همت حاج اسدا...دهباشی وبه معماری حسن شیرازی ساخته شده است.این بنادرتاریخ25/12/79به شماره3292درفهرست آثارملی به ثبت رسیده است.وتحت حفاظت سازمان میراث فرهنگی وگردشگری استان فارس قرارداردوهرگونه دخل،وتصرف ویاتخریب درآن پیگردقانونی دارد.
 
*کاروانسرای رضاقلی خان جویم(قدمت قاجاریه)
این کاروانسرادرسال1339ه.ق به سرمایه رضاقلی خان بیدشهری احداث گردیده ا ست.کتیبه سردرب ورودی مزین به پنج بیت شعرباذکرنام بانی،معمار،وتاریخ ساخت می باشد.این اثردرتاریخ19/5/84به شماره12714درفهرست آثارملی به ثبت رسیده است وتحت حفاظت سازمان میراث فرهنگی وگردشگری استان فارس قرارداردوهرگونه دخل وتصرف ویاتخریب درآن پیگردقانونی دارد.
 
*مسجد جامع جویم
این مسجددرسال1097ه.ق(دوره صفویه)به سرمایه حاج صفی قلی جویمی تجدیدبناگردید.دارای محراب،منبر،وکتیبه سنگی است.21طاق بزرگ و12طاق کوچک و16طاقچه ازمختصات مسجدبه شمارمیرود.این اثردرتاریخ30/3/77وبه شماره2035درفهرست آثارملی به ثبت رسیده است.وتحت حفاظت سازمان میراث فرهنگی وگردشگری استان فارس قراردارد،هرگونه دخل،وتصرف یاتخریب درآن پیگردقانونی دارد.
 
*تل قلعه عبد القادری فیشور
قلعه عبد القادری واقع درفیشورکه ساخت آن به اواخردوره زندیه مربوط میشود. درقلعه یک چاه به عمق12مترویک آب انباربوده است.قلعه برای حفظ وحراست ازفیشوروجادههای اطراف ساخته شده است ساکنین قلعه ازحکام محلی بودند.این اثردرتاریخ 25/12/79وبه شماره3416درفهرست آثارملی به ثبت رسیده است.وتحت حفاظت سازمان میراث فرهنگی وگردشگری استان فارس قرارداردهرگونه دخل،تصرف،ویاتخریب درآن پیگردقانونی دارد.
 
*آب انبارسیدجعفری:
 پلان بنا مدوراست ومصالح به کاررفته درآن ازسنگ وساروج،وگچ واندودکاه وگل میباشد. آب انبارسیدجعفری2و1 درتاریخ 6/10/1355وبه شماره1326درفهرست آثارملی به ثبت رسیده است،وتحت حفاظت سازمان میراث فرهنگی وگردشگری استان فارس قراردارد،هرگونه دخل وتصرف،ویاتخریب درآن پیگردقانونی دارد.
 
*مسجدجامع اوز
این بناازنوع مساجدباشبستان ستونداروازبناهای دوران افشاریه است تاریخ ساخت آن سال1191ه.ق است.درمحراب مسجدعبارت لااله الاالله محمد رسول الله با خط بسیار خوش گچبری شده است. این اثر در تاریخ 25/12/79 به شماره 3393 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.و تحت حفاظت سازمان میراث فرهنگی وگردشگری فارس قرار دارد و هر گونه دخل و تصرف در آن پیگرد قانونی دارد.
 
*برکه سلفی اوز
آب انبار سلفی در محله محمودی اوز لارستان است. طبق کتیبه،بنا متعلق به سال 771 ه.ق یعنی عهد تیموریان می باشد. مصالح به کار رفته در بنا سنگ،ساروج وگچ می باشد. پلان بنا مدور و سقف مخروطی دارد.  
 
این اثر در تاریخ 4/4/77 به شماره 2029 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و تحت حفاظت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری فارس قرار دارد و هر گونه دخل و تصرف یا تخریب در آن پیگرد قانونی دارد. 
 
*سد گمپو بیرم
دگلی گمپو در شمال بیرم در کوه بل قرار دارد و متعلق به دوره ساسانی است. این سد با دوازده مترارتفاع وبا مصالح سنگ و ساروج بنا شده است. در هر چهار متر از ارتفاع سد،دریچه خروجی آب قرار دارد.
 
این اثر در تاریخ9/1/78به شماره 2288 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و تحت حفاظت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری فارس قرار داده و هر گونه دخل و تصرف یا تخریب در آن پیگرد قانونی دارد. 
 
*کاروانسرای بنارویه 
بنا متعلق به دوره صفویه است و در مرکز شهر بنارویه قرار دارد. مصالح بنا سنگ ساروج و گچ می باشد. پلان دایره ای است و حیاط در وسط می با شد. این اثر در تاریخ 23/11/80به شماره4708 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و تحت حفاظت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری فارس قرار دارد و هر گونه دخل و تصرف و یا تخریب در آن پیگرد قانونی دارد.
 
*قلعه همایون دژ گراش 
قلعه همایون دژ گراش در مورخه 2/8/1383 به ثبت آثار ملی رسیده است . اثر در بلند ترین نقطه کوه مشرف به شهر گراش بر روی تل کلات  ساخته شده است. این قلعه نظامی، یکی از قلاع مهم منطقه بوده که ساخت آن مربوط به دوره های مختلف تاریخی بوده است ودر سال 1309 هجری شمسی در درگیری خان گراش باقشون دولتی ، تخریب شده است . مساالح به کار رفته در این قلعه شامل : سنگ، ملاط گچ،ملاط ساروج وکاشی است . قسمت پایین این قلعه که فضای وسیعسی را شامی می شود، باحصار کوتاه ،جهت سنگر گیری ودفع مهاجمان ، محصور بوده است ودر این قسمت نیز مخروبه های تعدادی آب انبار به چشم میخورد .
 
*باغ نشاط
این عمارت درضلع شمالی پل شاه عباسی بنا شده که قدمت آن با استناد ازاسناد بدست آمده به عهد افشاریه باز میگردد مساحت باغ در حدود 80*180متر مربع ا ست عمارت اصلی در سه طبقه بنا گردیده که شامل زیرزمین طبقه همکف وطبقه اول میباشد که متاسفانه عوامل فرسایش ووقوع زلزله های متعدد در منطقه  خسارتهای جبران ناپذیری برآن وارد ساخته به طوریکه از طبقه اول این بنا جز چند طاق چیزی باقی نمانده ا ست اما، خوشبختانه  طبقه همکف و زیرزمین ازا ین آسیب بلایا صدمه کمتری دیده اند.طبقه زیرزمین دارای سه اطاق میباشد که اتاق مرکزی درست زیر ایوان اصلی بنا قرار دارد که از بالا بوسیله یک منفذ هشت گوش روشن می شود در وسط اتاق مرکزی زیر زمین حوضچه ای از سنگ مرم هشت گوش بنا گردیده است.سقف این اتاق نیز با کار بندیهای چشمگیر آراسته شده است آثار وجود بادگیری هم دیده می شود که وظیفه تهویه  و کوران هوا را در طبقات مختلف به خصوص زیرزمین را داشته است هوای هدایت شده از طریق با دگیر با عبور از ساقهء بادگیر وعبور از منافذ پیش بینی شده  کار تهویه ساختمان را عهده به داشته است .از داخل حیاط  به وسیله  چند پله در دو طرف به ایوان اصلی  وبا شکوه وبنا می رسیم که مهم ترین و شاخص ترین قسمت بنا را تشکیل می دهد و انواع گچ بری در طرحها ونقوش هندی وگل وگیاه پرندگان ومنقرکاری در بدنه سقف ایوان مشاهده می شود ایوان به وسیله دالانهاِ ی به اتاقهای مجاور مربوط  می شود  که از تماس مستقیم با اشعه آفتاب در ضلع غربی در امان می ماند در طبقه اول جز چند دهنه طاق چیز دیگری باقی نما نده است .گنبد این بیضوی شکل ودر دو پوسته بنا گردیده است دو حوض هشت ضلعی نیز یکی درمقابل ایوان اصلی  ودیگری در ورودی باغ مشاهده می شود در گوشه شمالی باغ نشاط حمامی نیز بنا شده که احتمالا تاریخ ساخت آن همزمان با بنا و عمارت اصلی میباشد و دارای سه فضا شامل سر بینه، میان در و گرم خانه می باشد محوطه باغ پوشیده از درختان تناور کنار نخل وانارو... می باشد که طراوت وشادابی باغ را صد چندان نموده است در گوشه دیگر باغ مقبره یکی از حاکمان نظا می بنام سرهنگ دوم محمد تقی خان عرب شیبانی منطقه لار در سالهای نه چندان دور دیده می شود.بقایای ناچیزی از برج وباروهای باغ نیز هنوز پابر جاست.
 
*حمام باغ نشاط
در ضلع شمالی باغ نشاط  بنای حمام قصر که احتمالا همزمان با آن بنا ساخته شده است قرار دارد.حمام از چهار قسمت رخت کن دو اتاق که هردو دارای یک گنبد کوچک هستند ویکی از آنها روی ستون های پیچیده قرار دارد وبه باغ باز میشود .نقاشی های روی دیوار آن با ظرافت خاصی طراحی شده است.
 
*بازار قیصریه لار
در گذشته های نه چندان دور لار یکی از  مراکز عمده بازرگانی وتجاری فارس محسوب می شده است ودر مسیر کاروان های تجارتی قرار داشته است. کالاهایی که از بنادر جنوبی کشور ترخیص می شده با عبور از آنجابه سایر مناطق فرستاده می شده است واز این رولار از رونق اقتصادی مناسبی برخوردار بوده ووجود بازار بر ای تسهیل این امر ضروری بوده است.
 
بازار قیصریه لار یکی از بناهای مهم تا ریخی فارس است که از لحاظ معماری وسبک کار اهمیت فراوانی راحائز می باشد ومعروف است که کریم خان بازار قیصریه را الگوی ساخت بازار وکیل شیراز قرار داده است.با این تفاوت که بازاروکیل شیراز از آجر و باراز لار همه از سنگ است این بنا که درضلع شمالی میدان شهر قرار دارد شامل چهار باراز متقاطع به یک اندازه است که هر کدام 24دهانه دکان دارد.دکان ها هر کدام ایوانی در جلوداشته و3متر عرض دهانه آن می باشدچهار سوق بازار هشت ضلعی ودارای یک طاق گنبدی به ارتفاع 18متر وبه ابعاد*5/13 5/13متر است.کتیبه ای به خط نستعلیق به طور برجسته بر روی سنگ نقش گردیده که حاکی از تعمیر بازار در سال 1015ه.ق (408)سال پیش است. بر روی طاق ضربی از تحمل زلزله سال 39هنوز پابر جامانده وآسیب جدی متحمل نگردیده است.حفظ وبقای این بنای ارزشمند توجه بیشتر بازاریان را می طلبد.  
                     
*غار بنوو
دهستان عمادده از توابع بخش بیرم در 90کیلومتری جنوب غربی لارستان واقع شده و یکی از جاذبه های گردشگری این منطقه بنام غار بنوو را در خود جای داده است . پس ازعبور از عمادده و گذشتن  از برکه های شیخه و حاجی جعفر وطی مسافت 8کیلومتری مسیر ماشین رو مسیر پیاده رو آغاز می شود بعد ازگذر از دو تپه مرتفع به دشت مندو (ماندنی) می رسیم  دشتی خرم و سرسبز که پوشیده از درختان کنار، انجیر کوهی  وبوته های گلها وگیاهان بهاری می باشد در این دشت برکه ای نیز وجود دارد که پس از توقفی کوتاه درکنار آن مسیر خود را به طرف کوه گاوبست ادامه می دهیم درطول راه با گذرگاههای صعب العبور وفرازو نشیبهای متعددی مواجه می شویم که مناظر طبیعی بسیار  زیبایی را دربرابر چشمان ما تصویرمی کند.وجود درختان وگیاهانی که از گوشه وکنار کوه از دل سنگها روییده اند که زیباییهای مسیر را مضاعف نموده است و اشتیاق ما رابه ادامه راه بیشتر میکند پس از حدود 5/1ساعت پیاده روی به غار نزدیک می شویم شکافی بزگ وعمیق دردل کوه با دیوارسنگ چینی که دهانه غار را محصور کرده بر دورآن خود نمایی می کند در داخل غار29 حوضچه وجود دارد که در دو ردیف 7تایی و12تایی قرار گرفته اند حوضچه ها به هم وصل بوده وقطرات آب تنها صدایی است که در غار شنیده می شود و همراهان خسته وتشنه ما را می طلبد آب حوضچه ها شیرین وخنک وگوارا است خستگی ما را برطرف می کند تعدادی از حوضچه ها قدیمی بوده ومصالح مورد استفاده در آن از سنگ وساروج است .وتعدادی دیگر اخیرا ساخته شده وسیمانی می باشد بوته های پرسیاوشان بدنه غاروحواشی  حوضچه ها را آراسته وهوای خنک ومرطوب در درون غار در حال جریان است کف غار ناهموار بوده و شیب آن به سمت دهانه غار می باشد وجود آثاری از اتاقهای مخروبه در انتهای غار دخمه ها  وتونل هایی که در بدنه غار حفر شده و اثاری از خط تصویری در گوشه وکنار ابهامات ما را در باره گذشته این غار می افزاید .
 
سفربه غار بنوو و گذر از میان دشت کوه ودیدن مناظر طبیعی منطقه روزی بیاد ماندنی وخاطرهای خوش را در اذهان ما به جای گذاشت.                     
 
*کاروانسرای گلشن
عمارت کاروانسرای گلشن در لارستان متعلق به دوره صفویه می باشد که به شماره 1619مورخ26/4/75 به ثبت آثار ملی رسیده است . مصالح به کار رفته در بنا لاشه سنگ ،آجر، ساروج واندود کاهگلی می باشد.
 
*قلعه کریشکی:
تا نیم قرن اخیر، بسیاری از روستاهای استان فارس و کشور درون قلعه ها محصور بود. اما با گسترش روستاها اغلب این قلعه ها که اصطلاحا به قلعه دهکده معروف بوده به دلیل استفاده از مصالح سست خشتی در آن، از بین رفته و به ویرانه هایی تبدیل شده که اغلب در کنار روستاها فابل مشاهده است. قلعه کریشکی شهرستان لارستان نمونه شاخصی از این قلعه ها به شمار می رود با این تفاوت که به رغم گذشت بیش از یک سده از زماان ساخت آن، به دلیل مراقبت های مالک و اهالی روستای کریشکی کاملا سالم و پا بر جا باقی مانده است. پلان این بنا چهار ایوان با حیاط مرکزی است و از ویژگی های بنا کنگره های نیمه دایره ای بالای دیوارهاست. قلعه کریشکی پس از اهداء به اداره کل میراث فرهنگی استان فارس توسط حاج غلامعلی دلیر، مرمت و بازپیرایی و به موزه مردم شناسی تبدیل شد و هم اکنون در آن آثار و اشیاء قدیمی نگهداری می شود.
 
*موزه مردم شناسی باغ نشاط لارستان:
موزه مردم شناسی باغ نشاط لارستان، واقع در باغ نشاط لارستان است. در حمام موزه تندیس هایی با لباسهای سنتی قرار گرفته است و در بخشی دیگر از موزه، اشیاء تاریخی از لوازم زندگی مردم در تاریخ گذشته لارستان از جمله سفال، ابزارآلات کشاورزی، لوازم خانگی به نمایش گذاشته شده است.
 
*قلعه اژدهاپیکر
این قلعه که متعلق به دوران پیش از اسلام است، 700 متر درازا و 170 متر پهنا دارد و دارای سه بخش دیوار سنگی محاطی، قلعه بالایی و قلعه میانی میباشد. این قلعه بر روی سطح مرتفعی، در غرب شهر قدیم لار قرار گرفته است.
 
*  آرامگاه مادر نادر
این بنا در کنار قلعه اژدها پیکر قرار گرفته است و دارای اتاقی چهار گوش به همراه گنبد مخروطی شکل میباشد.
 
* قلعه کریشکی (موزه کریشکی)
این قلعه به دوران قاجاریه باز می گردد و در روستای کریشکی قرار دارد و با تلاش مرحوم حاج مسیح دلیر به موزه تبدیل شده است.
 
*  بازار قیصریه
این بازار در ضلع شمالی میدان شهر قدیم قرار دارد و به سدههای آغازین اسلام بازمیگردد و در دوره صفویه بازسازی شده است. بازار وکیل و قیصریه اصفهان براساس الگوی آن ساخته شدهاند. 
 
*  آتشکده آذرفَرَنبَغ
این بنا یکی از سه آتشکده بزرگ و معروف ایران باستان و متعلق به دوران ساسانیان است و مخصوص روحانیون و دانایان بوده است. این آتشکده در روستای کاریان و 153 کیلومتری لار جای دارد. 
 
*  باغ نشاط 
این بنا در ضلع شمالی خیابان ساحلی و در میان فضای سبز قرار گرفته و پس از صفویه مقر حکومتی لار بوده است و دارای گچبریهای زیبایی میباشد. 
 
*  حمام نشاط
در ضلع شمالی باغ نشاط، بنای حمام متعلق به دوره صفویه قرار گرفته که دربرگیرنده رختکن، گرمخانه و خزینه آب سرد و گرم است و نقوش گل و بلبل به صورت آهکبری بسیار زیبا خودنمایی میکنند. فضای رختکن به موزه مردمشناسی تبدیل شده است. 
 
*  کاروانسراهای نو و گلشن
این کاروانسراها در میدان اصلی شهر قدیم و روبروی بازار قیصریه قرار گرفتهاند. این بناها به دوره صفویه تعلق دارند و کاشیکاری و آجرکاری زیبای آنها دارای اهمیت بسیاری است.
 
*امامزاده میرعلی¬بن¬حسین (ع)
عمارت امامزاده در پایین دو قلعه اژدها پیکر و قدمگاه واقع شده و بنای فعلی آن نوساز است. ولی اصل بنا در حدود 700 سال پی ساخته شد، گنبد و دو گلدسته آن با کاشی¬کاری¬های زیبا معرق شده است.
 
*مقبره مادر نادر
مقبره مادر نادر مقبره¬ای معروف به قبر ننه نادر می¬باشد که دارای اطاقی چهارگوش به ابعاد 4/5 در 4/5 متر به همراه گنبد مخروطی شکل می¬باشد و در مجاور قلعه اژدها پیکر واقع شده است.
 
*بازار قیصریه
یکی از آثار مهم معماری، تجاری و تاریخی فارس محسوب می¬شود. زمان ساخت بازار احتمالا به اوایل قرن هشتم هجری می¬رسد. این بازار شامل یک چهارسوق هشت ضلعی با سقف گنبدی و در چهارسو، چهار بازار منشعب از آن است. ارتفاع سقف آن 18 متر می¬باشد. کتیبه¬ای به خط نستعلیق مربوط به همان زمان پیرامون چگونگی ساخت بازار در دهانه داخلی آن قرار داده شده است. بازار قیصریه شامل دو راسته بازار شرقی غربی و شمالی- جنوبی است که در هر کدام 24 دهانه حجره وجود دارد. 
باغ نشاط
باغ نشاط درکنار رودخانه خشک در مرکز شهر قدیم لار قرار دارد. عمارت باغ مربوط به دوره صفویه بوده و شامل بنای دو طبقه با زیرزمین است. در وسط شاه¬نشین عمارت، منفذی 8 ضلعی جهت نورگیری و تهویه هوای زیرزمین قرار دارد. زیرزمین این عمارت در سال¬های اخیر به عنوان زورخانه سنتی و این بنا در دوره¬های بعد از صفوی  به عنوان دارالحکومه مورد استفاده بوده است. درکنار عمارت، حمام با سقف هلالی و ستون¬های سنگی مارپیچ و آهک بری¬های زیبا واقع شده است. از دیگر آثار شهرستان الرستان می¬توان بنای پیرسرخ، مسجد جامع لار، پل و بند رودخانه خشک، آب انبارهای دهان شیر و آب انبارهای متعدد دیگر را نام برد.
 
لار: بازار قیصریه  
بخش بیرم: امام زاده شاه زندو 
روستای کریشکی 3 کیلومتری بیرم: قلعه کریشکی 
بخش جویم 150 کیلومتری لار: آتشکده آذر فرنبغ، کاروانسرای خواجه ابوالحسن، آبشار رحمت آباد 
بخش اوز: چهار طاقی محلچه 
بخش بنارویه: کاروانسرای بنارویه 
گراش: برکه کل 
لار بخش مرکزی: چشمه و امام زاده زاهد رستم 
شهر قدیم لار: بقعه مادر نادر شاه، قلعه اژدها پیکر، آب انبار معتمدی، باغ نشاط، منزل محمودی 
سوغات و صنایع دستی: سفال-خوس دوزی-حصیر بافی با  برگ نخل-گیوه دوزی-نی و نیاب پیچی-گلیم-جاجیم-گبه-معرق-مشبک-ملیله دوزی-  انواع نانهای محلی: تپ تپی-شلشلو-لیتک-جرادک-بالاتو-باتو_نی ننو-تفتان-بتنور-   
 انواع شیرینیهای محلی:چولو-قتلمه-دلبرو-زگرو-یغدر-حلوای مقرازی-حلوای ترک-خرما بزیز-
چنگالو-حلوای صمغ-حلوای مصقطی لاری.  
غذای شاخص:کباب کنجه لاری   
Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.