همه چیزهایی که باید درباره کوچ سرفینگ بدانید

به گزارش وب سایت گردشگری بزنیم بیرون ، ساز و کار این شبکه به این صورت است که پس از  ایجاد حساب کاربری رایگان، می‌توان پیش از سفر به شهر یا کشوری دیگر با کاربران آن شهر یا کشور تماس داشت و در صورت توافق دوجانبه از امکاناتی که طرف مقابل می‌تواند تدارک ببیند، بهره‌مند شد.

 
امکانات کاربر مقابل بر یکی از ۳ گونه زیر است:
خدمات کامل (گزینه Yes یا Definitely): که شامل تدارک جا برای خواب و راهنمای گردش در شهر می‌شود.
گردش (گزینه Coffee or Drink): که شامل راهنمای گردش در شهر می‌شود اما فراهم نمودن جا برای خواب را ندارد.
سفر در حال حاضر (گزینه Traveling at the moment) که هیچ الزامی را برای کاربر در بر نمی‌گیرد.
البته در هنگام ایجاد حساب کاربری، هر کاربری باید خدماتی را نیز که می‌تواند به دیگر کاربران ارایه دهد را مشخص نماید.
کاوچ سرفینگ که معنی کلمه به کلمه اش کاناپه گردی است یک شبکه اجتماعی است که بین مسافران و مردم محلی ارتباط برقرار میکند و از بیشتر از ۲۳۰ کشور دنیا عضو دارد که تعداد اعضای آن از یک و نیم میلیون نفر گذشته است. ارتباطی که باعث دوستی و تبادل فرهنگ‌ها و تجربه هاو قسمت کردن مهمان نوازی و آسان شدن مسافرت کردن در دنیا می‌شود.
 
سیستم اصلی این شبکه بر "Hosting" و " Surfing" می چرخد، Surfing به معنای اقامت یک مسافر در منزل یک شخص بومی به عنوان مهمان و به طور رایگان است، یعنی هر وقت کسی از شهری دیگر یا از یه کشور دیگر به شهر شما آمد با شما از طریق اینترنت تماس خواهد گرفت که آیا امکان آن هست چند روز را مهمان شما باشد یا نه، Hosting به معنی میزبانی و مربوط به آن فرد بومی است که به مسافر اقامت می‌دهد، رایگان بودن این سیستم به این معنا نیست که میزبان باید برای مسافر پول خرج کند، و میزبان هم حق ندارد برای فراهم کردن مهم اقامت از مسافر پول بگیرد، و مسافر هم حق ندارد خرجی به گردن میزبان بگذارد و نباید از سیستم سو استفاده نماید، اگر میزبان خواست برای مسافر کمی خرج کند و مثلاً به غذا مهمان نماید، صرفا از روی مهمان نوازی است نه از روی دایره وظایفی که از طریق عضو شدن در سایت قبول کرده‌است.
میزبانان با میزبانیشان این امکان را دارند که بدون ترک کردن محل زندگیشون صرفاً با Host کردن مسافران یا Surfer هایی که با نژاد ها، مذهب‌ها و سنت‌های مختلف از همه جا دنیا می‌آیند و چند روز زندگی کردن با آن‌ها علاوه بر اینکه با فرهنگشان، با تجربه‌های شخصیشان و با آدم‌های جدید زیادی آشنا می‌شوند و با زنده نگه داشتن سیستم مسافرت کردن را با از بین بردن هزینه محل اقامت برای خودشان هم بسیار ساده و ارزان می‌کنند. مسافران که در این شبکه به آنها Surfer گفته میشود علاوه بر کم شدن هزینه اقامت از هزینه سفرشان این امکان را دارند که چند روزی را با میزبانشان از یک فرهنگ دیگری زندگی کنند و با عمق فرهنگ و زندگی و سنّت‌های کشور میزبان آشنا شوند و از اطلاعاتشان استفاده کنند، یعنی به معنای واقعی کلمه به جایی که مسافرت می‌کنند، با سایر فرهنگها آشنا شوند.
علاوه با این در هر شهری اعضا دورهمی هایی با عنوان CouchSurfing Gathering برای دور هم جمع شدن اعضای محلی و Surfer‌ها ترتیب می دهند که هم برای آشنایی بیشتر اعضای محلی با همه و همچنین برای گسترش روحیه کوچ سرفینگ است.
 شاید این موضوع کمی نگران کننده به نظر برسد چون فردی که به عنوان سفیر وارد این سایت می‌شود در واقع اعلام آمادگی می‌کند که میزبان دیگر سفیران باشد یا آنها را در خانه خود بپذیرد. اما از سال ۲۰۰۴ تا اوت ۲۰۱۱ که بیش از ۳ میلیون و ۴۰۰ دیدار و میزبانی انجام شده اتفاقی رخ نداده است.
 
در قبول مهمان یا میزبان باید به رفرنسها و فیدبکهایی که مهمانان و میزبانان قبلی به آن فرد داده اند توجه کرد تا با آگاهی واطلاعات بیشتری اقدام شود.
 
گفتنی است زبان پارسی به عنوان زبان رایج بیش از ۱۱ هزار نفر شناخته شده است. این آمارها نشان می‌دهد تعداد کاربرانی که از ایران به عنوان سفیر عضو این سایت شده‌اند حدود ۷ هزار نفر و ایران چهل و نهمین کشور در Couch Surfing است.
Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.