هم تفریح کنید هم تاریخ گردی

به گزارش بزنیم بیرون ، منطقه کرمانشاه،)‌ امله قیوت(  یا )امله قوت (Amalah ghut) یک برج طبیعی بر فراز کوه انارک در سمت جنوبی شهر گیلانغرب است.

تاریخ‌دانان و باستان‌شناسان در محل این برج آثاری از ساروج و گچ و همچنین آثاری از زندگی انسانهای گذشته در اطراف آن به دست آورده‌اند که البته به دلیل عدم انجام کاوش‌ها و مطالعات باستان‌شناسی مناسب، این اثر تاریخی تاحدودی همچنان ناشناخته باقی مانده است.

با این وجود برخی از کارشناسان حوزه تاریخ و باستان‌شناسی معتقدند که این اثر تاریخی مربوط به زمان ساسانیان است که در زمان حمله اعراب به ایران خراب شده است، چون اعراب از طرف گیلانغرب و شهر حلوان (سرپل‌ذهاب) به ایران حمله ور شده‌اند که در آن زمان گیلانغرب دشتی حاصلخیز و وسیع بوده است.

منطقه  امله قوت به‌گونه‌ای است که بر تمام دشت ویژنان، دشت گیلانغرب، قصرشیرین و بر منطقه گردشگری )ناودار و قروتک( تا اتفاعات مشرف بر ایوان غرب مسلط است و به همین دلیل جای مناسبی برای دیدبانی گذشته‌گان بوده ‌است.

با این وجود انتظار می‌رود با انجام کاوش‌های دقیق باستان‌شناسی بتوان اطلاعات بیشتری از این منطقه ارزشمند تاریخی در شهرستان گیلانغرب به دست آورد.

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.