«هنگام» در محاصره صیادان/ دلفین‌ها دیگر به گردشگران نمی‌خندند

 جزيره قشم زيبايي کم ندارد يکي از جاذبه‌هاي گردشگري آن که هر گردشگري را وسوسه مي‌کند تا در طول مدت اقامتش حتما سري هم به آنجا بزند، قطعا جزيره کوچک هنگام است که هنوز جاذبه‌هاي بکري براي ديدن دارد.

يکي از آن جاذبه‌ها هم ديدن دلفين‌هاي خنده‌رويي  است که وقتي گردشگران با قايق به سمت هنگام مي‌روند، از قايق آنها استقبال کرده و به سمت گردشگران مي‌آيند و آنها را از ديدنشان خوشحال مي‌کنند. معمولا ديدن شناي دلفين‌هاي هنگام هيجاني دارد که همه را از ديدن شان خوشحال مي‌کند اما اکنون مدتي است که دلفين‌ها با مردم هنگام و گردشگرانش قهر کرده‌اند آنها ديگر به قايق‌ها اعتمادي ندارند و کمتر خودشان را نشان مي‌دهند.

دلفين‌هاي خنده روي هنگام از وقتي صيادان غيرمجاز ماهي‌هاي ساردين تعدادشان زياد شد از اين جزيره رفتند به جايي که حتي ساکنان جزيره هم نمي‌دانستند کجاست. گردشگران وقتي با قايق پي آنها مي گشتند، دلفيني را نمي ديدند و فکر مي‌کردند که قايق رانان آنها را فريفته‌اند.

مرگ و مير دلفين‌ها در دام صيادان غيرمجاز

افشين عباس‌نژاد هنگامي، راهنماي جزيره هنگام دل پري از صيادان جزيره دارد صياداني که موجب اختلال در آرامش دلفين‌ها شده‌اند او به خبرنگار مهر گفت: بيش از ۲۰۰ فروند قايق صيادي با موتورهاي سنگين ٢٠٠ اسبي باعث شده‌اند که نه تنها صيد و صيادي ساكنين جزيره دچار مشکل شود بلکه گردشگران و مسافران هم که براي بازديد از دلفين‌ها آمده بودند هم ناراضي از سفرشان برگردند. به همين دليل اکنون ضربه محکمي به صنعت گردشگري جزيره وارد آمده است.

اين فعال گردشگري در جزيره هنگام گفت: ماهي ساردين عمده غذاي تمامي ماهي‌هاي خليج فارس هستند غذاي اصلي دلفين‌ها هم ساردين ماهي‌ها هستند وقتي غذايي نباشد پس ماندن در منطقه برايشان بي‌ارزش است و حتي به دام افتادن دلفين‌ها در تور اين صيادان مرگ و مير آنها را در پي خواهد داشت و نا امن بودن منطقه موجب فرار از محل مي‌شود.

وي ادامه داد: اگر تا كنون دلفين‌ها نوار ساحلي جزيره هنگام را براي زيستگاه خود انتخاب كرده‌اند دليلش امن بودن محل براي تغذيه آنها و عادي بودن خصلت و نزديک بودن روند زندگي و افكار آنها با ما انسان‌ها بوده که موجب شده دلفينا با وجود سر و صداي موتور قايق‌ها بازهم به انسان‌ها نزديک شوند و بازيگوشي و خودنمايي کنند. ضمن اينکه تنها جايي که مي‌توان در خليج فارس آزادانه نزديک به دلفين ها شد، همين جزيره هنگام است اما اکنون با وجود صيادان غير مجاز هم امنيت را از دلفين ها گرفته ايم هم غذاي آنها را و هم لذت ديدن شان را.

صيد غيرمجاز روزانه بيش از ۹۰۰ تن ماهي!

هنگامي درباره اقدامات مسئولان نيز پس از يک دوره بازديد از جزيره هنگام و بررسي اوضاع گفت: تاكنون هيچ مقام مسئول در استان هرمزگان و قشم نتوانسته اند كاري براي جلوگيري از اين  اقدام انجام دهند. نه اداره شيلات  نه محيط زيست و نه گردشگري. اکنون بيش از ٢٥٠ فروند شناور فعال هستند و بيش از ١٥٠٠ نفر به صورت مستقيم مشغول به كار هستند و روزانه بيش از ٩٠٠ تن ماهي از دريا توسط صيادان غيرمجاز صيد مي‌شود.

وي افزود: جاده‌ها، اراضي و هواي بعضي از نواحي به خصوص جاده جنوبي از روستاي مسن تا ٣ كيلومتري شهر قشم و پارك زيتون بوي فاسد شدن ساردين ماهي‌ها به مشام مي رسد. به ويژه اسكله كندالو كه محل آمد و رفت اهالي جزيره هنگام و گردشگران است، با تخليه تعداد كثيري از اين عوامل در صيد بوي بد گرفته و حتي دريا هم كثيف شده است.

دلفين‌هاي جزيره هنگام از نوع دلفين‌هاي بيني بطري هستند. در صورتي که روند بي‌توجهي به مسئولان گردشگري و محيط زيست به آب‌هاي جزيره هنگام ادامه داشته باشد در آينده‌اي نه چندان دور شاهد مهاجرت اين دلفين‌ها از اطراف جزيره هنگام خواهيم بود و يا شاهد مرگ دلفين‌هايي که به دليل به دام افتادن در تورهاي صيادان و يا برخورد آنها با پره‌هاي قايق‌هاي موتوري هر سال از تعدادشان کاسته مي شود به اين ترتيب يکي از مهمترين جاذبه هاي گردشگري کشورمان نيز از بين خواهد رفت.

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.