پارچه‌بافی، هنری که مردان‌نمکی زوایای مختلف آن را بیان می‌کنند

به گزارش بزنیم بیرون ، نادیا علیجانی گفت: بیشتر مطالعات انجام گرفته در خصوص تکنیک‌های بافت پارچه و انواع پارچه‌های بافته شده در دوران هخامنشی بر روی مرد نمکی شماره 4 بوده است. به همین جهت زیر نظر مهندس عالی متخصصانی از اتریش به زنجان آمده و مطالعات در زمینه پوشش و الگوی کارگران هخامنشی انجام گرفت.

وی افزود: باید تاکید کرد نتایج مطالعات در باستان‌شناسی بر اساس احتمالات بوده و با یافتن متناوب این آثار نتایجی بر اساس احتمالات اعلام می‌شود، لذا باستان‌شناسان مشتاق یافتن آثار مختلفی هستند.

این باستان‌شناس خاطرنشان کرد: براساس مطالعات انجام گرفته بر روی مرد نمکی شماره چهار می‌توان گفت پوشش ملموس دوره هخامنشی جامع بالاپوشی یک تکه بوده و این موضوع نشان دهنده اقتصادی بودن نساجی در ان دوره است. پارچه‌ها در کارگاه بافته شده و مقدار مشخصی از پشم ریسیده می‌شد.

وی اظهار کرد: روش بافت پارچه و دوخت لباس در آن دوران به گونه‌ای بوده که دور ریز نداشته و این نشان‌دهنده مقرون به صرفه‌گی بافت این گونه لباس‌ها بوده است و برای تزیین نوار قرمز رنگی اطراف لباس دور دوزی می‌شد. همچنین دوخت شلوار نیز در این دوران یک تکه بوده و دوخت در قسمت بیرونی پا قرار می‌گیرد در واقع این نوع شلوار فاق نداشته و دوخت آن یک تکه بوده است.

این راهنمای گردشگر تصریح کرد: جنس این نوع پارچه پشمی بوده و با تکنیک تار و پود بافته شده است روفوهای متعدد این پارچه نشان می‌دهد که این صنعت ارزان نبوده و لذا حفظ و نگهداری پارچه اهمیت داشته است. تمام روفوهای انجام گرفته بر روی بالاپوش خصوصا آستین این مرد نمکی شانزده ساله بوده است.

وی عنوان کرد: رنگ پارچه نشان می‌دهد که لباس از پشم بومی منطقه بوده و رنگ آمیزی نداشته است و به جز ریسمان قرمزی که در اطراف آن دوخته می‌شد لباس‌ها خود رنگ بوده‌اند.

این راهنمای گردشگر با اعلام اینکه مطالعات باستان‌شناسی در حوزه‌های مختلف میراث‌فرهنگی در استان زنجان در کنار مطالعات معدن نمک چهرآباد انجام می‌شود، تصریح کرد: معدن نمک چهرآباد در دنیا بسیار منحصر به فرد است و می‌توان شباهت‌هایی بین آن و معادن بزرگ دنیا همچون معدن دون‌برگ اتریش یافت به همین جهت مطالعات بر روی آن بسیار مهم بوده و پروسه‌ای طولانی یافته است.

نادیا علیجانی به صورت تخصصی به مطالعات در زمینه سنگ می‌پردازد و دوره تخصصی مطالعات وی دوره فراپارینه سنگی که پیشینه‌ای 17 هزار ساله دارد است. بررسی‌های وی در زمینه گذار از دوره پارینه سنگی جدید به نوسنگی است و با توجه به اینکه بررسی سنگ در مطالعات باستان‌شناسی در زنجان ضعیف است می‌توان وی را جزو اولین کسانی دانست که به مطالعه سنگ در زنجان می‌پردازد. وی همچنین زیر نظر اساتید خود در زمینه پارچه و انواع آن و تکنیک‌های بافت پارچه در مطالعات مردان نمکی فعالیت می‌کند.

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.