پارک بانوان ایستگاه نهایی ورزش زنان کرج

به گزارش بزنیم بیرون ، ضرورت ایجاد پارکهای بانوان بر هیچکس پوشیده نیست و حضور در چنین پارکهایی احساس نیاز به چنین فضاهایی را بیش از پیش برای بانوان روشن ساخته و مضرات نبود چنین مکانهایی را بیش از گذشته نمایان می سازد.

به حتم زنان در کشور ما محدودیتهایی را دارند که برخی از این محدودیتها ناشی از اعتقادات یا هنجارهای پذیرفته شده در بین شهروندان یک جامعه است و این امر در شهرهای مختلف متفاوت است به نحوی که حضور بانوان در پارکهای عمومی در شهرهای بزرگ تا حدی عادی تر جلوه می کند اما این بدان معنا نیست که باید فرهنگ حضور بانوان را در پارکهای عمومی ایجاد کرد بلکه ایجاد پارکها و فضاهای اختصاصی بانوان بی شک بهترین گزینه پیشنهادی است.

تمایل به جدا بودن خانمها از آقایان در مکانهای عمومی در مواردی که افراد تنها یا با جمعی از دوستان خود در مکانهای عمومی از جمله مکانهای تفریحی، فرهنگی و مکانهایی چون مترو حضور می یابند مختص جوامع اسلامی یا کشور ما نیست بلکه در تحقیقی که در یکی از کشورهای خارجی شده بود اکثر زنان به اختصاص واگنهایی مختص خانمها در مترو تمایل داشتند.

موارد ذکر شده از جمله امنیت، آرامش، آزادی در پوشش، آزادی در انجام ورزشهای متنوع در طبیعت و استفاده از امکانات و تجهیزات خاص بانوان باعث شده این روزها احساس نیاز به فضاهای اختصاصی بانوان دوچندان شود اما آیا تعداد فضاها و پارکهای بانوان برای جمعیت زیاد استفاده کننده از چنین فضاهایی کافی است.

کرج تنها یک پارک بانوان دارد

کرج با جمعیت بیش از دو میلیون نفری که حدود نیمی از این جمعیت را بانوان تشکیل می دهند تنها دارای یک پارک اختصاصی بانوان است.

گرچه این پارک به نوبه خود دارای امکانات و تجهیزات و فضایی بسیار مطلوب است و دارایامکانات زمین والیبال، بسکتبال، فوتبال، پیست اسکیت، تنیس روی میز، فوتبال دستی، شطرنج، پیست دوچرخه سواری، رینگ پیاده روی، زمین گلف و وسایل ورزشی تندرستی استاما آیا پارکی با مساحت 60 هزار متر مربع پاسخگوی نیاز این جمعیت بانوان است.

حتی اگر وسعت این پارک پاسخگو باشد آیا همه بانوان البرزی یا حتی کرجی می توانند به راحتی به این پارک دسترسی داشته باشند یا مسئولان و نیروهای خدماتی این پارک می توانند پاسخگوی مراجعان زیاد باشند. حتی صرف نظر از مساحت و گنجایش پارک و با در نظر نگرفتن بعد مسافت در صورتیکه بانوان به این پارک مراجعه کنند آیا شلوغی پارک خود معضل جدیدی را به وجود نمی آورد.

ایجاد خدمات فرهنگی نیاز ضروری پارکهای بانوان

 پارک بانوان کرج در منطقه ای خوش آب و هوا قرار گرفته و این نکته ای مثبت برای این پارک تلقی می شود اما ایجاد امکانات بیشتر در این پارک برای استفاده هرچه بیشتر بانوان از جمله نیازهای این مکان است به نحوی که دست اندرکاران پارک علاوه بر امکاناتی همچون وسایل بازی، زمینهای بازی و پیست دوچرخه و ... باید در صدد ارائه خدماتی بیشتر برآیند.

بانوانی که به هر دلیل برای استفاده از امکانات بازی و ورزش یا استفاده از فضای مطلوب به این پارک مراجعه می کنند بی شک در صورت ایجاد و ارائه خدمات بیشتر و بهتر استقبال بی نظیری می کنند و می توان از چنین پتانسیلی برای ارائه برخی اطلاعات ضروری و فرهنگ سازی و رفع بسیاری از نیازها و حتی مشکلات بانوان اقدام کرد.

این خدمات می تواند شامل برگزاری کلاسهای ویژه بانوان، از اطلاعات مختص زیبایی گرفته تا بخشهای آموزش سفره آرایی، خانه داری، آشپزی، روابط با همسر و فرزند، استفاده از مربیان مجرب ورزش برای هدفمند کردن و ارائه اطلاعات مورد نیاز به بانوان در زمینه ورزشهای تخصصی و روشهای صحیح ورزش کردن و برگزاری ورزشهای همگانی در ساعاتی مشخص و حتی کلاسهای مشاوره باشد تا علاوه بر دسترسی به فضایی خوب در شرایطی آزاد، امکان دسترسی به خدمات مورد نیاز را داشته باشند.

در واقع زمانی می توان از ظرفیت این پارکها استفاده کرد که تمام خدمات مورد نیاز بانوان در این فضاها به خوبی ارائه شود.

همچنین جای برگزاری جشنواره های مختلف در این پارک خالی است به نحوی که جشنواره های آشپزی، مد و لباس، فروشگاه های حجاب برتر و لباسهای زنانه نیز می تواند بخشی از نیاز مراجعان به این پارکها را برطرف کند.

این در حالیست که تنها یکبار در اواخر سال گذشته برگزاری چنین جشنواره ای در این پارک ترتیب داده شد که بدون ذکر دلیل برگزاری آن به تعویق افتاد اما همچنان از برگزاری این جشنواره خبری نیست.

مسیر منتهی به پارک بانوان کرج نیازمند بازسازی

از جمله مواردی که در مورد پارک بانوان کرج آزاردهنده شده است و مسئولان باید به این امر توجه کنند مسیر دسترسی بد به پارک بانوان است.

کسانی که حتی برای یک بار به این پارک سری زده باشند حتما دیده اند که پیاده روی منتهی به این پارک به دلیل کنده کاری بسیار نامناسب است و این برای بانوانی که احتمالا با کالسکه به این پارک مراجعه می کنند یا برای معلولان مشکلاتی را ایجاد می کند و در عین حال چهره ای ناخوشایند را برای این پارک در قسمت بیرونی رقم زده است.

در این خصوص مادر یک کودک که کالسکه ای در دست داشت به خبرنگار مهر گفت: در عین حالیکه این پارک دارای مزیتهای زیادی است و من به عنوان مادری که کودکی شیرخوار دارد از همه لحاظ در این پارک احساس راحتی و آرامش می کنم اما در هنگام مراجعه به این پارک باید قید استفاده از کالسکه بچه را بزنم یا در صورت استفاده کودکم با توجه به پستی و بلندیهای موجود در پیاده رو دچار مشکل شود.

وی افزود: در عین حال هم اگر بخواهم خطر عبور از خیابان را به خود بقبولانم کم عرض بودن خیابان منتهی به پارک مانع این کار می شود این موضوع زمانی که یک ردیف ماشین جلوی پارک بانوان توقف کرده باشد محال است چون عرض این خیابان تنها به اندازه عبور دو ماشین از کنار هم است.

این شهروند افزود: این در حالیست که استانداری البرز و باشگاه میلاد نیز در این خیابان و تنها در فاصله چند صد متری از این پارک قرار دارد و حتی پیاده روی جلوی استانداری نیز به اندازه ای کم عرض است که عملا مانع عبور کالسکه یا ویلچر از این مکان می شود اما مسئولان ماه هاست که این مکان را با این وضعیت به حال خود رها کرده اند.

وی با ابراز تاسف نسبت به چنین مشکلی گفت: این مشکل به طور قطع برای معلولان دوچندان است چرا که من به عنوان مادری که نیاز به استفاده از کالسکه برای فرزندم دارم می توانم از امکانات دیگری هم استفاده کنم اما معلولی که تمام عمر باید از ویلچر استفاده کند در صورت رویارویی با چنین نامناسب سازی هایی باید قید عبور از این خیابان را بزند.

دو پارک بانوان در کرج در دست احداث است

رئیس سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری کرج در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: شهرداری کرج بنا دارد در هر محله پارکی را مختص به بانوان ایجاد کند اما با توجه به اینکه این سایتها باید دارای ویژگیهای خاصی از جمله عدم مشرفیت و مساحت قابل توجه باشد در دسترسی به چنین فضایی محدودیت جدی داریم.

عباس زارع افزود: در این خصوص تاکنون دو پروژه در دست راه اندازی است که یک سایت آن در فردیس شناسایی شده و سایت دیگر آن هم در مهرشهر در حال اجراست و تامین بودجه شده است.

وی ادامه داد: همچنین قرار است به میزان سه هکتار نیز به پارک بانوان جهان افزوده شود همچنین عملیات اجرایی باغ ریحان در پارک شهید چمران آغاز شده و با مجموعه ای از امکانات تا پایان سال به بهره برداری می رسد. این پارک در حال حاضر 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای این سایت بازارچه فرهنگی، فرهنگسرا، قرائت خانه و ... در نظر گرفته شده است.

زارع در خصوص افزایش امکانات به تنها پارک موجود بانوان در کرج اظهار داشت: پیشنهاداتی در خصوص افزایش سطح امکانات به پارک جهان ارائه شده که ایجاد کلوپ بانوان یکی از این طرح هاست همچنین ایجاد استخر، سونا، جکوزی، سالن بندنسازی، امکانات تفریحی بیشتر و تشکیل بازارچه مخصوص بانوان   از جمله این پیشنهادات است که باید تصویب شود.

رئیس سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری کرج همچنین در خصوص مشکلات موجود در پیاده رو منتهی به پارک جهان و مناسب سازی راه دسترسی به این پارک گفت: این کار وظیفه شهرداری است و امور مربوط به پارک صرفا به سازمان پارکها نمی شود.

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.