پاییز؛ بازار کتاب را سرد کرد

به گزارش بزنیم بیرون ، لیست پرفروش‌های بازار کتاب تهران با گذشت سه هفته از آغاز پاییز همچنان فرقی با بهار و تابستان نکرده و کتاب‌های پرمخاطب گذشته بیشترین درخواست را داشته‌اند. با این همه «یکی مثل همه» از فیلیپ راث، «ناگازاکی» نوشته‌‌ی اریک فی و «روزی مثل امروز» پیتر اشتام رنگ و بوی تازگی را در لیست پرفروش‌های سومین هفته‌ی مهرماه پخش کردند. البته با آغاز سال تحصیلی جدید تا حدود زیادی بیشترین فروش کتابفروشی‌ها به کتاب‌های دانشگاهی یا کمک آموزشی محدود شده است ولی کتابفروشی‌ها چشم به راهند تا هرچه زودتر داستان‌ها و شعرهای چاپ پاییزی بیشتری را روی پیشخوان پیشخوان ببنند تا مراجعان را برای خرید کتاب غیردرسی هم قلقلک دهند و شب‌‌های بلند و بارانی پاییز فقط به فرمول و نظریه تمام نشود.

 «وهم جدایی» که نویسنده‌اش سایمون وَن‌بوی، جایزه‌ی بین‌المللی داستان کوتاه فرانک‌اُکانر را هم به خود اختصاص داده است و «اول عاشقی»‌ از یودیت هرمان دیگر کتاب‌های تازه وارد به لیست پرفروش‌ها‌ در سومین هفته‌ی مهرماه هستند. البته کتاب‌هایی مثل «دختری در قطار»، «فرار از اردوگاه 14» و «برو دیده‌بانی بگمار» هم برای چندمین هفته‌ی متوالی به عنوان کتاب پرفروش معرفی شدند. رمان‌های «موزه‌ی معصومیت» اورهان پاموک، «باغ همسایه» خوسه دونوسو که بعد از شش سال توقیف فرصت انتشار پیدا کرده نیز دیگر کتاب‌های نسبتا جدیدی هستند که این هفته هم مورد توجه کتابخوان‌ها قرار گرفتند و در لیست کتاب‌های پرفروش‌های سومین هفته‌ی مهرماه دیده می‌شوند. علاوه بر این‌ها دو کتاب «مردم در  سیاست در ایران» و «تاریخ اندیشه‌ی اقتصادی» آثاری با حال و هوای علوم انسانی هستند که مورد استقبال خوانندگان قرار گرفته‌اند. «بی‌شعوری»، «جزء از کل» نوشته‌ی استیو تولز، «پیرمرد صدساله‌ای که از پنجره بیرون پرید و ناپدید شد» از یوناس یوناسن و «سوکورو تازاکی بی‌رنگ و سال‌های زیارتش» هاروکی موراکامی هم کتاب‌های تقریبا همیشگی در لیست پرفروش‌ها هستند. کتاب «سید ضیاء، عامل کودتا» نوشته‌ی صدرالدین الهی که ناگفته‌هایی از کودتای سوم اسفند را عنوان می‌کند، هم جایگاه کتاب‌های تاریخی را در لیست پرفروش‌ها حفظ کرده و از کتاب‌های پرکتر مصدقمخاطب این هفته بوده‌اند.

ناشرانی چون مروارید، هیرمند، افق و چشمه بیشترین آثار را در فهرست این‌ هفته‌ی پرفروش‌‌ترین کتاب‌های کتابفروشی‌های تهران داشته‌اند.

این گزارش، آثار پرفروش‌ برخی کتابفروشی‌های معروف تهران از 18 مهرماه تا 23 مهرماه را بررسی کرده است.

کتابفروشی نشر چشمه: دو رمان خارجی «سوکورو تازاکی بی‌رنگ و سال‌های زیارتش» هاروکی موراکامی و «فرار از اردوگاه 14» بلین هاردن با ترجمه‌ی مسعود یوسف حصیرچین، در رتبه‌های ابتدایی لیست پرفروش‌های این فروشگاه ایستاده‌اند و «‌هی‌هی جبلی قم قم» که برگزیده‌ای از داستان‌های رضا دانشور است در پشت سر آن‌ها قرار دارد. داستانی از مهدی ‌افروز‌منش درباره مشکلات مردم تهران در یکی از محله‌های جنوب شهر، تحت عنوان «تاول» هم این هفته مورد توجه ویژه‌ی مراجعان کتابفروشی چشمه قرار گرفته و در لیست پرفروش‌ها دیده می‌شود. همچنین اثر معروف خاویر کرمنت در مورد خطرناک‌ترین بیماری اجتماعی قرن، یعنی «بی‌شعوری»، دیگر کتاب پرفروش چشمه معرفی شد.

کتابفروشی رود: داستان‌های خارجی تازه انتشار نشر هیرمند یعنی «وهم جدایی» و «ناگازاکی» در جایگاه ابتدایی لیست پرفروش‌های کتابفروشی رود ایستاده‌اند و سرگذشت شین این گنون که در مخوف‌ترین اردوگاه کار اجباری در کره‌ی شمالی یعنی اردوگاه 14 به دنیا آمد و تنها انسانی‌ست که توانسته از آن‌جا بگریزد، تحت عنوان «دختری در قطار» با ترجمه‌ی مسعود یوسف حصیرچین  رده‌ی بعدی لیست فروش را به خود اختصاص داده است. دومین رمان هارپر لی که بعد از 50 سال منتشر شده، یعنی «برو دیده‌بانی بگمار» با ترجمه‌ی محمد عباس‌آبادی هم دیگر اثر مورد توجه برای مراجعان این فروشگاه در این هفته بود.  همچنین دو رمان چاپ پاییزی نشر افق با نام‌های «اول عاشقی» نوشته‌ی یودیت هرمان و «روزی مثل امروز» پیتر اشتام نیز از جمله کتاب‌های داستانی مورد علاقه مشتری‌های این کتابفروشی در هفته‌ی سوم مهرماه معرفی شدند.

کتابفروشی نشر ثالث: اثر نادژدا ماندلشتام، همسر شاعر سرشناس روس، «اسیپ ماندلشتام» درباره‌ی زندگی روشنفکران روسیه در دوره‌ی زمامداری استالین با نام «امید علیه امید» در جایگاه ابتدایی لیست پرفروش‌های کتابفروشی ثالث ایستاده و رمان انگلیسی «یکی مثل همه»‌ی فیلیپ راث با ترجمه‌ی پیمان خاکسار رده دوم لیست فروش را به خود اختصاص داده است. همچنین دو اثر داستانی ایرانی «نوشته‌های پراکنده‌ی صادق هدایت»و «چقدر خوبیم ما» از ابراهیم رها در این کتابفروشی‌ جزو پنچ کتاب اول مورد استقبال واقع شده قرار دارند. علاوه بر این‌ها نکات تاریخی صدرالدین الهی درباره‌ی چگونگی وقوع کودتای سوم اسفند که تحت عنوان «سید ضیاء عامل کودتا» روی پیشخوان کتابفروشی‌ها قرار گرفته است هم دیگر کتاب محبوب در این فروشگاه معرفی شد.

کتابفروشی نشر مرکز: تازه‌ترین داستان‌های ترجمه شده از خوسه دونوسو با نام «باغ همسایه» در جایگاه ابتدایی لیست پرفروش‌های کتابفروشی نشر مرکز ایستاده است. البته فروش «مردم در  سیاست در ایران» یرواند آبراهامیان با ترجمه‌ی بهرنگ رجبی و «تاریخ اندیشه‌ی سیاسی» به قلم پیتر گروئن وگن و جانّی واگّی هم درخور توجه بوده و این هفته جایگاه این دو کتاب علوم انسانی در لیست فهرست پرفروش‌ها رتبه‌های خوبی دارند. همچنین مجموعه‌ی 10 داستان کوتاه «رنگ‌های گرم، فراموشی، روح، همسایه، خارق‌العاده، یک تکه ابر واقعی، زندگی مطابق خواسته‌ تو پیش می‌رود، دوقلو‌ها، علفزارهای آسمان، و عشق آقای جنود» از امیرحسین خورشیدفر یعنی «زندگی مطابق خواسته‌ی تو پیش نمی‌رود» هم از دیگر کتاب‌های محبوب این فروشگاه بود که در روزهای میانی مهر مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. «آرگونومی برای مبتدیان» که به تشریح این دانش ارتباطی میان صنعت و انسان برای علاقه‌مندان تازه‌کار می‌پردازد نیر در انتهای فهرست پرفروش‌های این فروشگاه ایستاد.

شهرکتاب بهشتی (بخارست): داستان‌های «فرار از اردوگاه 14» و «برو دیده‌بانی بگمار» اینجا هم در لیست پرفروش‌ها دیده می‌شوند. در کنار آن‌ها کتاب طنز «چقدر خوبیم ما» دیگر نام تکراری در میان کتاب‌های پرفروش است و در رتبه‌ی سوم کتاب‌های پرمخاطب شهرکتاب بخارست ایستاده است. البته آثار فلسفی «درآمدی بر فلسفه و ادبیات» نوشته‌ی اوله مارتین اسکیلاس و «مسائل اساسی پدیدار شناسی» هم جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های این شهرکتاب در هفته‌ی سوم مهرماه هستند.

شهرکتاب نیاوران (کامرانیه): دو رمان قدیمی‌تر «جزء از کل» استیو تولز و «سوکورو تازاکی بی‌رنگ و سال‌های زیارتش» موراکامی با ترجمه‌ی امیرمهدی حقیقت این هفته‌ هم جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های این فروشگاه بوده‌اند. البته داستان‌های دیگری مثل «موزه‌ی معصومیت» از اورهان پاموک و «پیرمرد صدساله‌ای که از پنجره بیرون پرید و ناپدید شد» نویسنده‌ی سوئدی یوناس یوناسن نیز دوباره رتبه‌‌ی خوبی در لیست کتاب‌های پرفروش‌ها‌ی شهرکتاب کامرانیه داشته‌اند. پرفروشترین کتاب سال 2015 در جهان که تنها چند ماه پس از انتشار رکورد فروش افسانهای کتاب هری پاتر را شکست، تحت عنوان «دختری در قطار» با ترجمه‌ی محبوبه موسوی نیز این هفته رتبه‌ی خوبی در میزان استقبال این کتابفروشی داشته و جزو پنج کتاب پرمخاطب معرفی می‌شود.  علاوه بر این‌ها سه‌گانه‌ی «بی‌شعوری» نیز هنوز اینجا هم خواهان دارد.

شهرکتاب ساعی: مقالات فلسفى مهم در خصوص عشق  با نام «درباره‌ی عشق» که توسط نشر نی منتشر شده در فهرست پرفروش‌های این فروشگاه در هفته گذشته حضوری پررنگ داشته است. در کنار این کتاب‌ که در رتبه‌‌‌ی اول فهرست پرفروش‌‌ها قرار گرفته‌، چهار اثر داستانی «برو دیده‌بانی بگمار»‌، «اتفاق و دو داستان دیگر»، «مدار راس‌السرطان» هنری میلر با ترجمه‌ی سهیل سمی و «به دلقک‌ها نگاه کن» از ولادیمیر ناباکوف باز هم رتبه خوبی در لیست پرفروش‌های این کتابفروشی را به خود اختصاص داده‌‌اند. همچنین جلد سوم از سری کتاب‌های اقتصاد به زبان خودمان با نام «سرمایه‌داری به منزله نظام» در رده‌ی بعدی این فهرست قرار گرفته‌ است.

شهر کتاب مرکزی: آثار غیرداستانی «جستارهایی در باب عشق» از آلن دوباتن و «مردم در سیاست ایران» یرواند آبراهامیان هنوز هم جدیدترین کتاب‌های پرفروش‌ در  شهرکتاب مرکزی هستند. «سرما نخوردی کوتی کوتی» فرهاد حسن‌زاده از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز کتاب‌ کودک و  نوجوان لیست پرفروش‌های این فروشگاه معرفی شد. علاوه بر این‌ها، «چهار میثاق (کتاب خرد سرخ‌پوستان تولتک)» هم این هفته مورد استقبال کتابخوانان قرار گرفته و در جایگاه آخر لیست پرفروش‌های این کتابفروشی ایستاده. مطابق معمول از «بی‌شعوری» هم استقبال خوبی صورت گرفته است.

پرفروش‌ترین کتاب‌های سومین هفته‌ی مهرماه

 
ردیف عنوان کتاب نویسنده/ مترجم ناشر قیمت (تومان) درباره‌ی کتاب
1 یکی مثل همه فیلیپ راث/ پیمان خاکسار چشمه 6500 رمانی با روساختی ساده که در آن نویسنده، روند زندگی و زوال تدریجی و مرگ قهرمان بی‌نام داستان را بیان می‌کند.
2 ناگازاکی اریک فی/ محمد گودرزی هیرمند 7000 داستانی تکان دهنده برمبنای رخداد واقعی بمباران اتمی شهر ناگازاکی ژاپن
3 روزی مثل امروز پیتر اشتام/ مریم مویدپور افق 12000 داستان درباره زندگی یک معلم میان سال به نام آندره آس است که شخصیتی تنها و سرخورده دارد.
4 اول عاشقی یودیت هرمان/ محمود حسینی‌زاد افق 9500 یودیت هرمان با استفاده از تصاویر گیج کننده، شروع و ادامه روند عاشق شدن را در این رمان روایت می‌کند.
5 وهم جدایی سایمون وَن‌بوی/ عرفان مجیب هیرمند 11500 داستانی از ادبیات 2014 آمریکا
6 برو دیده‌بانی بگمار هارپر لی/ محمد عباس‌آبادی افراز 17500 وقایع این رمان که مضمونی ضدنژادپرستی دارد بیست سال پس از وقایع «کشتن مرغ مقلد» رخ می‌دهد و تعدادی از همان شخصیت‌ها در آن حضور دارند
7 فرار از اردوگاه 14 بِلِین هاردن/ مسعود یوسف حصیرچین چشمه 16000

این کتاب سرگذشت شین این گنون است که در مخوف‌ترین اردوگاه کار اجباری در کره‌ی شمالی یعنی اردوگاه 14 به دنیا آمد و تنها انسانی‌ست که توانسته از آن‌جا بگریزد.

8 دختری در قطار پائولا هاوکینز/ محبوبه موسوی میلکان 19000 پرفروش‎ترین کتاب سال 2015 در جهان که تنها چند ماه پس از انتشار رکورد فروش افسانه‎ای کتاب هری پاتر را شکست.
9 باغ همسایه خوسه دونسو/ عبدالله کوثری آگه 20000 این کتاب یکی از آثار مهم آمریکای لاتین است و «پرنده‌ی وقیح شب» - اثر دیگر این نویسنده - هم‌ردیف کارهای کارلوس فوئنتس است.
10 مردم در  سیاست در ایران یرواند آبراهامیان/ بهرنگ رجبی چشمه 14000 پنج پژوهش موردی درباره‌ی ارتباط مردم با سیاست در ایران
Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.