پیاده‌روی در پاییز غزالی + عکس

این شهرک که زیر نظر سازمان صداوسیما قرار دارد، متشکل از چند بخش گوناگون است که سال ۵۸ توسط زنده‌یاد علی حاتمی ساخته شده است و از آن روز تاکنون میزبان سریال‌های زیادی چون «سربداران»، «شیخ مفید»، «امام علی(ع)»، «مریم مقدس»، «جهان پهلوان تختی»، «کارآگاه علوی»، «کیف انگلیسی»، «ولایت‌ عشق»، «شب دهم»، «مدار صفر درجه»، «مردان آنجلس»، «تبریز در مه»، «کلاه پهلوی»، «سرزمین کهن»، «معمای شاه» و آثار تاریخی دیگر بوده است.

قسمت اصلی شهرک سینمایی یعنی همان خیابان لاله‌زار توسط زنده‌یاد علی حاتمی احداث شد و با گذشت زمان بخش‌های دیگری هر کدام به بهانه ساخت یک سریال در دل این مجموعه قرار گرفتند؛ لوکیشن شهر کوفه یادگار سریال «امام علی (ع)»، شهر سامان یادگار سریال «کلاه پهلوی» و اورشلیم یادگار سریال «حضرت مریم» است و لوکیشن‌های جدید میدان ژاله، خیابان انقلاب، میدان منیریه و خانه دکتر وزیری نیز قرار است بزودی در اختیار بازدیدکنندگان قرار بگیرد.

خبرنگار ایسنا ضمن بازدید از شهرک سینمایی «غزالی» با مدیر شهرک‌های سینمایی که با تغییر رییس صداوسیما، به مدت بیش از یک ماه است سرپرستی این مجموعه را بر عهده گرفته است، به گفت‌وگو پرداخت. 

فیض‌آبادی در این گفت‌وگو اظهار کرد که «در دوره مدیریت جدید سازمان صداوسیما بخش گردشگری شهرک سینمایی غزالی نیز به خود سازمان سپرده شده و دیگر در اختیار پیمانکار نیست چراکه ،با بررسی مشکلاتی که پیش از این شهرک سینمایی با آنها مواجه بود، به این نتیجه رسیدیم که بهتر است خودمان به بخش گردشگری شهرک رسیدگی کنیم که خوشبختانه در این مدت هم میزان بازدیدها از شهرک سینمایی افزایش پیدا کرده است«.

او با اشاره به تغییراتی که اخیراً در بخش گردشگری شهرک سینمایی ایجاد شده است، گفت: تاکنون فقط بازدید محیطی از شهرک وجود داشت، اما به تازگی تفریحات محتوایی نیز برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است؛ در همین راستا تصمیم‌ گرفتیم تا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های شهرک سینمایی، سنت‌های قدیمی ایرانی همچون خیمه‌شب‌بازی، پرده‌خوانی، سیاه‌بازی، روحوضی و شاهنامه‌خوانی را برای بازدیدکنندگان اجرا کنیم. برای برگزاری این سنت‌های قدیمی هم با گروه‌های مختلف و پیشسکوتان این عرصه همکاری دوجانبه خواهیم داشت؛ چرا باید عزیزی مثل اسدالله یکتا در خیابان سیگار بفروشد؟ چرا نباید در شهرک سینمایی که در واقع خانه اصلی اوست به کار مورد علاقه‌اش بپردازد؟

مدیر شهرک‌های سینمایی «غزالی» همچنین از تاسیس یک موزه در شهرک سینمایی خبر داد؛ در این موزه از اشیاء و لباس‌ها و عروسک‌های قدیمی سریال‌ها استفاده شود.

به طور کلی در شهرک سینمایی غزالی انبارهایی برای نگه‌داری لباس‌ها و وسایل و عروسک‌های سریال‌هاو مجموعه‌های تلویزیونی قدیمی وجود دارد که با تعرفه‌های مشخص در اختیار پروژه‌های جدید قرار می‌گیرند؛ به گفته مدیر شهرک سینمایی «در گنجینه لوازم صحنه شهرک‌های سینمایی بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ قلم وسیله وجود دارد که در ۱۰ انبار نگه‌داری می‌شوند. این گنجینه متشکل از یادگاری‌های سریال‌های قدیمی است و همه این اقلام دارای یک کد سازمانی و دارای شناسنامه هستند که برای اینکه بتوان آنها را در اختیار پروژه‌های گوناگون قرار داد، تعرفه‌هایی برای آنها در نظر گرفته شده است. هر چقدر زمان بیشتر باشد، قیمت تعرفه‌ها هم کاهش می‌یابد تا استفاده از آنها برای پروژه‌ها هم مقرون به صرفه باشد.»

انباردار بخش لوازم صحنه شهرک‌های سینمایی گفت: بخش اعظم اجناس انبار به دوران قاجار، پهلوی اول و دوم اختصاص دارد که با آغاز کار سریال «معمای شاه» به احتمال زیاد می‌توانیم وسایل دهه ۵۰ را نیز در اختیار پروژه‌ها قرار دهیم. جنس‌های این انبارهای به سه درجه کیفیت تقسیم‌بندی می‌شوند. جنس‌های درجه یک که اصلاً جنبه موزه‌ای دارند و در اختیار پروژه‌ها قرار نمی‌گیرند. جنس‌های درجه دوم طرح از روی اصل است و جنس‌های درجه سوم که دکور هستند در اختیار افرادی که عمدتاً نقش سیاهی‌لشکر را به عهده دارند، قرار می‌گیرند. جنس‌های انبار در ۱۷ گروه مختلف قرار گرفته است تا انتحاب را برای طراحان صحنه آسان‌تر کند.

مجموعه لباس هم که در آن عروسک‌های قدیمی مجموعه‌های تلویزیونی مثل «بستنی‌ها» و «شهرموش‌ها» وجود دارند، شامل هزاران دست لباس می‌شود که یادگار سریال‌های تاریخی مثل «امام علی‌ (ع)»، «مختارنامه»، «تنهاترین سردار»، «سربداران»، «گرگ‌ها» و «هزاردستان» هستند.

‌به گفته مدیر شهرک‌های سینمایی هم‌اکنون پروژه‌های «ماه‌ تی‌تی» به کارگردانی داوود میرباقری، «سرزمین کهن» به کارگردانی کمال تبریزی، «شهرکی‌ها»، «شکرستان» و «سرگشته» در شهرک‌ سینمایی مشغول به کار هستند. پروژه «معمای شاه» نیز آخرین روزهای کاری خود را پشت سر می‌گذارد و عوامل سریال «شهرزاد» هم قرار است تا اواخر امسال در شهرک حضور پیدا کنند.

او در پاسخ به این پرسش که چه زمانی بازدیدکنندگان می‌توانند از لوکیشن‌های سریال «معمای شاه» مثل «خانه دکتر وزیری»، «میدان منیریه» و «میدان ژاله» بازدید کنند، یادآور شد: لوکیشن‌های «معمای شاه» را هنوز از پروژه تحویل نگرفته‌ایم ولی به احتمال زیاد از بهمن‌ ماه در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد. به احتمال زیاد، برای نوروز ۹۶ هم بازدیدکنندگان می‌توانند از لوکیشن «خیابان انقلاب» که برای پروژه «سرزمین کهن» است نیز بازدید کنند.

 

 

گزارش: فاطمه خلیلی - ایسنا

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.