چادر مسافرتی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

به گزارش بزنیم بیرون ، معمولا کسانی که با چادر مسافرتی به سفرهای طبیعت گردی می روند به دنبال گذران زمانی در مکانهای بکر و دست نخورده بوده و همین دلیل علت تحمل زندگی چند روزه را برای آنها آسان نموده و با پذیرش اوضاع از محیط و زیباییهای آن لذت می برند.

ولی با تمام اوصاف می توان در یک مسافرت با چادر مسافرتی شرایطی را فراهم نمود تا ضمن داشتن اوقات لذت بخش از امکانات رفاهی و امنیتی مناسبی نیز استفاده کرد. مسلما در یک مسافرت با امکانات مناسب شرایط خوبی برای حظ کافی از طبیعت فراهم می گردد.
 
نکته مهم در سفرهای کمپینگی این است که علاوه بر دورنگری در تهیه لوازم مناسب و در نظر گرفتن زمان کافی برای استقرار و ماندن در محل داشتن یک چادر استاندارد از نظر امنیتی و رفاهی است. چادرهایی که معمولا در بازار عرضه می شود توان داشتن همه امکانات یکجا را نداشته و برای سفرهای چند روزه مناسب نیستند که مفصل در بخش انواع چادر مسافرتی توضیح داده شده است.
 
در این بخش طرحی ارائه شده تا برای افرادی که به سفرهای چند روزه طبیعت گردی علاقمند هستند بتوانند از یک چادر حرفه ای استفاده و یهره ببرند. واضح است که این چادر چادر سبکی نخواهد بود ولی کلیه استانداردهای لازم برای گرم کردن ، امن بدن در شرایط بارانی و تهویه کامل در آن رعایت شده و با استفاده از آن امکان سفر دو خانواده پنج نفری در نظر گرفته شده است.        

چادرهای مسافرتی تابع خصوصیاتی هستند که در ازای آن امنیت ، رفاه و آرامش را به ارمغان خواهند آورد. این خصوصیات به شکلی در یک چادر مسافرتی می بایست تعبیه شود که هم مفید بوده و هم در شرایط خاص تولید مشکل نکند.
بطور کلی خصوصیات ذکر شده برای یک سفر چند روزه با امکانات کافی در نظر گرفته می شود و برای استفاده های مقطعی و زودگذر روزانه نمی توان این موارد را جدی گرفت ولی اگر قرار باشد شب را در یک چادر مسافرتی گذراند داشتن استانداردهای زیر الزامی است و نباید به آن سطحی نگاه کرد و سهل انگاری نمود.

ارتفاع چادر مسافرتی:
ارتفاع یک چادر مسافرتی حداقل باید به حدی باشد تا یک نفر با قد معمولی بتواند در آن بایستد حال این اصل مهم باید در نظر گرفته شود که ارتفاع زیاد باعث بوجود آمدن فضای بیشتر نشود تا گرم کردن آن نیاز به امکانات گرمایشی قویتر باشد ضمن اینک چادر با ارتفاع مناسب در جابجایی افراد و ورود و خروج در هنگام شب از ایجاد مزاحمت برای ساکنین جلوگیری خواهد کرد.

پنجره چادر مسافرتی

وجود پنجره در یک چادر مسافرتی الزامی است در ورود و جریان هوا ، نور و دیدن فضای بیرون چادر ولی تعبیه پنجره در مکانی مناسب که در شرایطی مانند بارندگی که آب به داخل نفوذ نکند، افراد غیر نتوانند با برداشتن روکش داخل چادر را ببینند و جریان هوا را از پایین ترین بخش چادر به داخل هدایت کند از مهمترین فاکتورهای پنجره است که باید رعایت شود.

 انواع استفاده از چادر مسافرتی
بسیاری از مسافران که از اقص نقاط ایران دیدن می کنند سالهاست که در صندوق خود یک چادر مسافرتی به همراه داشته و مشخص و روشن نیست بر اساس چه اصولی اقدام به خرید آن نموده اند. خرید هر کالایی تابع یک سری استانداردهای مهم است و رعایت قوانین و اصول استاندارد ضامن سلامت و جان انسانهاست. بیشتر مواقع مسافرت های طولانی و خسته کننده نیاز به استراحت شبانه و گذراندن شب و ادامه مسیر در روز بعد دارد ولی خوابیدن در طول مسیر در فصل گرم با فصل سرد متفاوت است و گرم بودن و یا از باران در امان بودن لازمه یک استراحت کامل و خوب در شب خواهد بود.
گرم کردن یک محیط بسته و یا تنفس در آن اگر تابع اصول درستی نباشد خطر آفرین بوده و ضایعات جبران ناپذیری را بوجود می آورد و توجه به موارد ایمنی ضامن سلامت و شادی یک سفر خواهد بود.
استفاده با روش گفته شده از چادر مسافرتی می بایست در فصل مناسب و یا در منطقه ای صورت گیرد که نیاز به گرم کردن محیط نبوده و احیانا دچار مشکلاتی از همین دست نگردد.
گروهی دیگر از مسافران بطور ذاتی به سفرهای کمپینگی می روند و استفاده از چادر مسافرتی بر اساس اصول را می دانند. این گروه باید چند نوع چادر در منزل خود داشته باشند و در سفرهای خود بنابر منطقه مورد سفر از نوع متناسب آن با فصل و مکان بهره می گیرند و یا حداقل از چادرهای چند کاره استفاده کرده و شرایط را در نظر می گیرند.
 
اطلاعاتی در مرد نحوه خرید چادر مسافرتی
برای خرید چادر نکات مهمی است که باید به آن توجه کامل داشته باشید.
در گذشته در ایران تنها چادر موجود در بازار چادر خیمه ای با جنس برزنت بود. چادر مزبور علاوه بر اینکه سقفی با شیب تند داشت در زمان بارش آب باران را به سرعت به سمت زمین هدایت می کرد و فرصت نفوذ آب را به داخل نمی داد. علاوه بر اینکه جنس برزنت از تبادل هوا از بیرون به داخل را مختل نکرده و کسانی که در داخل چادر در حال استراحت بودند دچار کمبود اکسیژن نمی شدند و علاوه بر آن دارای یک سقف بلند بود که شخص براحتی در آن می توانست بایستد.
امروزه نوع پارچه مورد استفاده در دوخت چادر با مواد پلاستیکی ترکیب شده و به هیچ عنوان تبادل اکسیژن از بیرون به داخل انجام نشده و خطر آفرین نیز می باشد. و در چنین شرایطی داشتن تهویه سقفی از لازمه های یک چادر مسافرتی استاندارد است که باید هنگام خرید به وجود آن اطمینان داشته باشید.
 
تذکر : تهویه از پنجره که در وسط چادر قرار دارد اصلا امکان پذیر نیست و همیشه هوای گرم و بازدم چون گرم هستند به سمت بالای چادر رفته و از سقف باید خارج شوند.
 
توجه به نوع دوخت چادر هم از اهمیت بالایی برخوردار بوده بطوری که آب باران در آن نفوذ نکند و نحوه هدایت باران و سرازیر شدن آب به سطح زمین مهم است. هرچه آب باران سریعتر به زمین برسد برای حفاظت مهمتر خواهد بود. روش پوشاندن پنجره ها در زمان بارش نیز باید کنترل شود و اگر طرح خوبی برای جلوگیری از ورود باران نداشته باشد دردسر ساز خواهد شد.
در هنگام خرید به کفی آن دقت کنید معمولا کف با مواد صدمه زنی چون سنگ و خاشک در ارتباط بوده و اگر مفاومت خوبی نداشته باشد و صدمه دیده و یا پاره شود ورود حشرات کف رو به داخل امکان پذیر شده و آسایش شما را سلب می نماید.
زیپها گاها از جنس خوبی مصرف نمی شود و زیپهای قوی و دارای استحکام می بایست استفاده شده باشد تا به مرور زمان خراب نشود.  
Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.