چرا هتل‌های مشهد هر سال خالی‌تر می‌شوند؟

به گزارش بزنیم بیرون ، در واقع در بازار رقابت، بهترین هتل‌های دنیا برای جذب مشتری سعی دارند از استانداردهایی که برای آنان تعریف شده همواره جلوتر باشند و اصلا استانداردسازی خدمات برای این هتل‌ها معنایی ندارد؛ از سوی دیگر هر ساله بر تعداد هتل‌های سطح شهر مشهد افزوده می‌شود در حالی که میزان اشغال هتل‌ها سال به سال کاهش می‌یابد تا اینکه در نوروز امسال درصد اشغال هتل‌های مشهد به کمتر از 60 درصد و به رقمی حدود 57 درصد رسید.

 

در این‌باره مسئولان معتقدند که هتل‌های مشهد با محدودیت‌هایی مواجه‌اند و حتی از برگزاری یک تئاتر ساده محرومند در حالی که در مشهد قیمت هتل‌ها بسیار کمتر از سایر هتل‌های کشور است.

 

فرخ دیبا اصفهانی، کارشناس ارتباط با مشتریان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه خراسان، اظهار کرد: بیشترین اشتباهی که برخی خدمات‌دهندگان حوزه هتلداری دچار می‌شوند به دریافت درک نادرست از مفهوم "سرویس خوب" از یک هتل برمی‌گردد، خیلی از مسافران خیلی به دنبال هتل شیک و خاص با شرایط ظاهری فوق‌العاده و لوسترهای زیبا نیستند و بیش از همه احترامی که خدمات‌دهندگان به سلیقه مشتری می‌دهند مورد اهمیت است و موجب ماندگاری زائر می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: امسال من به یکی از هتل‌های پنج ستاره مشهد رفتم؛ قیمت سوئیت بین‌الملل این هتل بیش از 3 میلیون تومان است و در این بخش سرویس خوبی را دریافت کردم؛ در واقع گران‌تر از تمام دنیا برای این هتل پول دادم اما در مورد اینکه آیا بهترین سرویس را دریافت کردم باید صراحتا بگویم، نه! در حالی که قیمت یک سوئیت خوب در دنیا بین 400 تا 700 دلار است و اگر پنج ستاره نام گرفته، پنج ستاره واقعی است.

 

دیبا اصفهانی خاطرنشان کرد: مشتریان معمولا به دنبال احساس و پرستیژ خوب هستند، وقتی هتلدار سلیقه و خواسته مشتری را همواره تامین کند و رضایت تک تک مشتریان مدنظرش باشد موفق خواهد بود. خوشامدگویی آقای هارونی در بدو ورود به یکی از هتل‌های اصفهان، پیام تبریک تولدی که هرساله یکی از هتل‌های آبادان برای من ارسال می‌کند، با وجود قدیمی بودن این هتل‌ها بسیار ارزشمندتر از ظاهر شیک در یک هتل است.

 

محمد قانعی، رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار گردشگری ایسنا- منطقه خراسان نیز در این باره اظهار کرد: حدود 90 درصد هتل‌های مشهد استانداردسازی شدند و تنها استاندارسازی 10 درصد هتل‌ها در دست اقدام است. همچنین هتل‌های مشهد نسبت به هتل‌های کشور جدیدتر هستند و میانگین عمر آنها 6 سال است در حالی که میانگین سنی هتل‌های کشور 25 سال است زیرا خیلی از هتل‌های شهرهای دیگر قبل از انقلاب ساخته شدند در صورتی که ساخت هتل‌های مشهد طی چند سال اخیر بسیار افزایش یافته است.

 

وی عنوان کرد: از نظر قیمت نیز میانگین نرخ هتل‌های مشهد از نرخ کشوری 20 درصد کمتر است، هتل‌های پنج ستاره در کشورهای دیگر به قیمتی معادل 300 دلار داده می‌شود در حالی که در مشهد این قیمت کمتر است. در مقایسه با هتل‌های کشور نیز به طور قطع می‌توان گفت قیمت هتل‌های مشهد از هتل‌های کشور ارزان‌تر است.

 

قانعی درباره میزان استاندارد بودن هتل‌های مشهد عنوان کرد: ما نمی‌توانیم استانداردهای بین‌المللی را در هتل‌ها داشته باشیم زیرا در بحث استاندارد باید قوانین را با اعتقادات خودمان بومی‌سازی کنیم، زیرا دانسینگ و کاباره در هتل‌های ما نباید وجود داشته باشد و تفاوت هتل‌های مشهد با هتل‌های دنیا از نظر استاندارد در این موارد است.

 

رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی با بیان اینکه از هتل‌های مشهد بازرسی‌های فصلی صورت می‌گیرد، یادآور شد: همچنین قبل از نوروز 95 گزارش‌هایی را به هتل‌ها ارسال کردیم و آنان ملزم شدند تا مشکلات خود را برطرف کنند. در ایام نوروز هر هتل حداقل دو بار مورد بازدید قرار گرفت.

 

وی با بیان اینکه در بازرسی‌ها وضعیت بهداشتی، نرخ‌گذاری، کیفیت غذا و آموزش پرسنل مورد بررسی قرار می‌گیرند، افزود: در کنار بازرسی‌های نوروز بازدیدهای سرزده و ناگهانی نیز صورت می‌گیرد و ما بررسی نامحسوسی از هتل‌ها داریم، برای رسیدگی به شکایات مردمی سامانه‌ای نیز تعریف شده که مردم می‌توانند شکایت خود را به ما اعلام کنند. برای رسیدگی به شکایات، زائران می‌توانند با شماره 32213334 تماس بگیرند و به منظور جلوگیری از اتلاف وقت مسافران و زائران بازرسان ما در زمان کمتر از 15 دقیقه در محل حاضر می‌شوند.

 

وی گفت: هتل‌های پنج ستاره ما از نظر امکانات مانند هتل‌های پنج ستاره در سایر کشورها هستند، در بحث تجهیزات نیز هیچ تفاوتی با سایر کشورها نداریم و در یک چارت، نوع خدمات و سطح امکانات هتل پنج ستاره تعریف شده است و امکان عدم رعایت استاندارد وجود ندارد، اما ممکن است برخی از هتل‌ها امکاناتی به غیر از تجهیزاتی که در چارت هتل‌ها تعریف شده ارائه دهند.

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.