چشمه‌سارهای زیبای چرام تو را می‌خواند

به گزارش بزنیم بیرون ،  استان کهگیلویه و بویراحمد مجموعه بی‌نظیر از زیبایی‌های تاریخی و طبیعی است که از دامنه‌های زاگرس و کوه دنا جلگه های حاصلخیز حاشیه خلیج فارس گسترده شده است، سرزمین چهار فصل سرزمین دریاچه‌های زیبا سرزمین آب و هوای روان، سرزمین  فرهنگ تاریخ و هنر و سرزمینی به قدمت هخامنشیان و ماقبل آن، هیچ کدام از این نام‌ها نمی تواند تمام زیبایی های این سرزمین را یکجا در خود بگنجاند.

 
شهرستان نوپای چرام از جمله شهرستان های این استان دارای آبشارها، چشمه‌سارهای فراوان و از جمله تنوع پوشش گیاهی درختانی همچون بلوط، چنار، انجیر، گردو و دیگر درختچه‌ها بوته‌زارها و علفزارهای زیادی است که چشم هر بیننده‌ای را می نوزاد.
 
در میان بی شمار آبشار زیبا و تماشایی استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد، آبشار طسوج چشم‌انداز دیگری دارد، وزش بادهای خنک بر این آبشار و روان شدن آب خروشان و طبیعت چشم نوازش، آبشار طسوج را در زمره مناطق گردشگر پذیر قرار داده است.
 
این آبشار در سردترین منطقه شهرستان چرام به فاصله 70 کیلومتری شهر دهدشت به طبیعت دل انگیز و آبشار تنگ المون طسوج در دامنه کوه ساورز قرار دارد.
 
این منطقه زیبا دارای باغات سیب، گردو و درختان کهنسالی است که زندگی کوچ نشینی ایلات و عشایر در این طبیعت، زیبایی آن را دوچندان نموده است، وجود باغستان‌های زیبا و درختان قد برافراشته همراه با آب گوارای آبشار که در کنار سایه‌سار دلنشین چنار و سکوهای نشیمن می‌گذرد دل هر ببننده‌ای را به خود معطوف می دارد.
 
آبشار طسوج بهار و تابستان این منطقه از شهرستان چرام را رونقی وصف ناشدنی بخشیده است در کنار این آبشار تخته سنگی عظیم با تابلو حکاکی شده از متن حاکم قاجار این ولایت حکایت از تاریخ و فرهنگ استان دارد.
 
"چشمه بلقیس" در 3 کیلومتری شهر چرام چشمه بلقیس باغی است کم‌نظیر که صدای پای آب و ساز دلنشین پرندگان گوناگون و جلوه‌گری درختان متعدد و همچنین جویبارهای زیبا و نقره‌فام هر گردشگری را به مهمانی سایه سار بنیوهای عطرآگین خود و سروهای قدبرافراشته‌اش فرا می‌خواند، حوض آن یادآور رویای بلقیس ملکه صبا در ایوان سلیمان پیامبر را در گوشمان زمزمه می کند.
 
این باغ زیبا مساحتی بالغ بر 4.5 هکتار از درختان زیادی از نوع تزئینی و میوه‌ای را دل خود جای داده است، جویبارهای طراحی شده در سایه سار درختان و سکوهای نشیمن آن از وی باغی بسیار زیبا و آئینه ای از شمال در جنوب خلق کرده و در اوایل حکومت پهلوی دوم توسط اسکندرخان و جان محمدخان چرامی طراحی و ایجاد گردیده است که یادآور باغهای زیبای دوره اسلامی است و سالانه در فصول مختلف گردشگران زیادی از نقاط مختلف کشور را به خود جذب می‌کند.
 
باغ چشمه بلقیس دشت حاصلخیز درختان سایه گستر بلند قامت و آب و هوای مطبوع همه در یک تابلو و اثر شگفت انگیز به نام چشمه بلقیس گرد آمده است، اینجا باغ ارم چرام است رویش انواع درختان میوه و درختان کوهی و تزئینی در کنار برکه و استخری که با هنرمندی معماران عاشقان و شیدایش ساخته شده است.
 
چشمه های فراوان پرآب همیشگی که در تمام فصول سال جریان دارند با معماری مهربان آب و آیینه به هم پیوسته و در استخر بزرگ باغ به انعکاس این تصویر در ذهن و قلب هر مسافری را می پردازند. اینجا چشمه بلقیس چرام میعادگاه سرسبز و خوش آب و هوایی و مطبوعی طبیعت بکر سرزمین چهار فصل است.
 
منطقه شرابگرو یکی دیگر از جازبه های پر گردشگر شهرستان چرام است، تفریح گاه شرابگرو در فاصله 35 کیلومتری مشرق چرام و 5 کیلومتری سرفاریاب مرکزی، تنگه ای زیبا با چشم اندازهای طبیعی و درختان پر پشت چنار و بلوط قرار دارد و اطراف آن بواسطه طبیعت بکر و باغستان‌های انگور و سیب منظره‌ای زیبا و بی بدیل را به نمایش گذاشته است.
 
 در این تنگه درختان و گل‌های خودرو و نهر خروشان که از ذوب شدن برف‌های ارتفاعات کوه پهن سرچشمه می‌گیرد، نه تنها طبیعت رنگارنگ آن را در بهار بلکه پیراهن طلایی درختان پاییزی و بالاپوش برف سفید را در زمستان همراه با میوه زارهای تابستانی اش چشم هر رهگذر و گردشگری را خیره می نماید، وسعت پارک و زیرساختهای بوجود آمده در سالهای اخیر باعث شده گردشگران زیادی را به خود جذب نماید. در تنگه شراب گرو پارک جنگلی طبیعی شکل گرفته است که انسان را به خواب سبز درختان می برد. اینجا بهار و تابستان، زمین، قدمگاه زائران زیبایی است و چشمه ها با زبانی زلال آیینه انعکاس جمال حق‌اند.
 
امامزاده‌ها سجاده زیارتند و محراب عبادت، از دیگر مکان های مذهبی و گردشگری شهرستان چرام وجود امامزاده گانی است که نوای دلسوختگان راه نیایش را به عرش اعلا می رساند، امامزاده علی سادات(ع) تفرجگاه چشم‌ها و دلهاست، این امامزاده باغ ذکر و باغچه تسبیح است و دست تا ضریح آسمان به پرواز در می آید. این امامزاده جلیل القدر در فاصله 70 کیلومتری از شهر تاریخی چرام در روستای زیبا و مینیاتوری سادات واقع شده است و از آثار شاخص و با ارزش استان در دوره صفویه است که در دو طبقه بنا گردیده و دارای گنبدخانه، ایوان شاه نشین و رواق‌هایی زیبا است که هر کدام گنجینه‌ای از هنر و معماری دوره اسلامی به یادگار دارند.
 
زیباترین و دلنشین تر فضای آن تزئینات گچ‌بری شده در گنبدخانه بوده که مجموعه ای از قطاربندی‌ها، کاربندی ها و رسمی بندی‌ها در طرح‌های اسلیمی و هندسی است، این بنا آیینه هنر و سبک معماری دوره صفویه است که وجود زائرسرا  پارکینگ آب و هوای دلپذیر و معماری بومی روستا در سایه درختان گردو باعث شده گردشگران زیادی در این مکان بیتوته نموده و از این موهبتهای الهی بهره ببرند.
 
امامزاده محمود از دیگر اماکن مذهبی و گردشگری یکی از بناهای مهم استان در دوره سلجوقی که در شمال شرقی و به فاصله 14 کیلومتری از شهرستان چرام قرار دارد، این بنا در سرتنگ پیرزال در روستایی به نام امامزاده محمود بنا گردیده و دارای گنبدی پلکانی به سبک شوش دانیال بوده که فضای داخلی آن با گچ‌بری‌ها و مقرنس‌های لانه زنبوری مزین است. در جلوی گنبدخانه شبستانی کوچک وجود دارد که در دوره معاصر تغییراتی در آن انجام شده است.
 
"شاه حمزه" از دیگر امامزاده‌گان پر گردشگر به فاصله 35 کیلومتری از شهر چرام و 5 کیلومتری سرفاریاب قرار دارد، بنایی است تاریخی که  دارای شبستان و گنبدخانه است، این بنا در تنگه بسیار زیبای شاه حمزه و در کنار جاده ارتباطی دهدشت - یاسوج قرار دارد، چشمه زلال رودخانه پرآب و عظمت و چشم اندازهای تنگه از قدیم الایام باعث شده گردشگران زیادی را به خود جذب کند.
 
"امامزاده بی‌بی رشیده" در فاصله 3 کیلومتری از مرکز شهرستان چرام، گنبد دوارش که چشمه‌ساری را در آغوش گرفته دلهای شیفتگان اهل بیت(ع) را به خود می خواند، در روایت است که بی بی عالیه خواهر گرانقدر امام هشتم شیعیان در مسیر چشمه زعفران به این مکان پناه آورده است.
 
این مکان که دارای جاذبه سیاحتی و گردشگری فوق العاده است، در همه فصول سال انبوهی انبوهی جمعیت در خود دارد و این نشان از مقام و مرتبت معنوی این بانوی بزرگوار نزد آحاد مردم بوده است.
 
"امامزاده یحیی(ع)، بقعه متبرکه این امامزاده در روستای شیخ هابیل در شمال شرقی دهدشت در منطقه سرفاریاب از توابع چرام و دقیقا در 70 کیلومتری چرام قرار گرفته است. حضور زائران متعدد در فصل‌های مختلف سال نشان از احترام نسبت به این امامزاده واجب التعظیم همانند سایر امامزادگان در سطح کشور و استان را می رساند. اماامزاده سید جلال الدین در فاصله 2.5 کیلومتری شمال غرب سرفاریاب مرکزی و 100 متری ضلع شمال غرب روستای تیرآبگون قرار دارد، بنای امامزاده دارای پلانی چندضلعی است که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند.
Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.