چشمه‌های جوشانی که اقتصاد قزوین را متحول می‌کند

امروزه با آشکار شدن خواص درمانی آب های جوشان و گرم و چشمه های آب سرد معدنی، بسیاری از مردم و پزشکان برای تسکین دردها و از بین بردن بیماری های مختلف، استفاده از آبگرم یا نوشیدن آب آن را تجویز می کنند، به همین دلیل بسیاری از افراد حاضرند با هزینه کردن زیاد، فاصله های صدها کیلومتری از خانه و کاشانه خود را تا این چشمه های جوشان طی کرده و از آب آن استفاده کنند.

حضور سالیانه میلیون ها گردشگر از استان های مختلف کشور برای استفاده از خواص درمانی یا تفریح در چشمه های آبگرم سرعین اردبیل نمونه ای از استقبال مردم از این چشمه هاست که با ایجاد زیرساخت های لازم همچون راه مناسب، هتل و مجموعه های رفاهی و سیاحتی زمینه تامین امکانات رفاهی و گردشگری در این مناطق فراهم شده و سود سرشاری را نصیب مردم و فعالان اقتصادی منطقه کرده است.

در استان قزوین هم وجود چشمه های معدنی آبگرم یا به تعبیری طلای سفید با خواص درمانی موثر در بیشترین مناطق استان، فرصتی بسیار مناسب برای توسعه گردشگری به شمار می رود که دو نمونه شاخص از چشمه های آبگرم طبیعی در یله گنبد و آب گرم وجود دارد. این ظرفیت موجب شده تا این مراکز در ردیف مناطق نمونه گردشگری استان قزوین محسوب شوند و اگر برنامه ریزی مدونی در استفاده درست و منطقی از این ظرفیت صورت گیرد می توان امیدوار بود نمونه مشابهی از آنچه در سرعین اتفاق افتاده در بخشی از استان قزوین(آوج و آبگرم) نیز شکل بگیرد.

آبگرم

چشمه بلاغی، آب ترش، ونگین، آب لرزان، کش آباد، هفت چشمه زوارک، هفت چشمه آوج، کس عمقین و اسمبرد از دیگر چشمه های آب معدنی استان هستند ولی بیشتر آنها هنوز از زیرساخت مناسب و راه قابل دسترسی برخوردار نیستند به همین دلیل شاید بسیاری از شهروندان که نیاز درمانی دارند، از وجود چنین چشمه های شفابخشی که تعدادی نیز در درمان سنگ کلیه موثرند، بی اطلاع باشند.

در حال حاضر گردشگران و مسافران شهر آبگرم را به خاطر نبود امکانات اقامتی، رفاهی و استخر مناسب تقریبا بدون توقف و استفاده از خواص درمانی آب گرم موجود در آن، ترک می کنند. به این ترتیب شهری که به برکت چشمه آبگرمش می تواند تحولی اقتصادی را تجربه کند مردمش در محرومیت به سر می برند.

 البته مدتی است که پیگیری مسئولان استان و استقبال از سرمایه گذاران این امید را در میان مردم زنده کرده که امیدوار باشند تا در سالهای آینده از یک مجموعه بزرگ تفریحی و رفاهی مناسب برخوردار شوند و برای جوانان منطقه نیز شغلی برای ماندن در این منطقه ایجاد شود.

پروژه آبگرم می تواند به سرعینی دیگر در قزوین تبدیل شود

استاندار قزوین در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به توانمندی منطقه آبگرم برای جذب گردشگر گفت: این منطقه می تواند با جذب گردشگر علاقه مند به آب درمانی به سرعینی دیگر در کشور تبدیل شود.

مرتضی روزبه در این باره گفت: شهر آوج نسبت به سرعین اردبیل درنقطه مناسبتری واقع شده و مردم دسترسی بهتری به آن دارند، لذا با ایجاد زیر ساخت های لازم از جمله هتل و مجتمع های آب درمانی این منطقه قابلیت تبدیل شدن به یکی از قطب های گردشگری کشور را دارد.

وی با اشاره به قرار گرفتن قزوین در بین استان های برتر در حوزه اقتصاد مقاومتی اظهارداشت: سرمایه گذاری به منظور ایجاد زیر ساخت های گردشگری در آبگرم مصداقی از تحقق اقتصاد مقاومتی است که ضمن ایجاد فرصت های شغلی به رونق اقتصادی استان هم کمک می کند.

روزبه از آوج به عنوان شهرستانی با سرمایه های طبیعی ارزشمند یاد کرد و گفت: اگر نسبت به این سرمایه ها بی توجه باشیم و در استفاده مناسب از آنها غفلت کنیم خطا کرده ایم.

روزبه 2.jpg

استاندار قزوین گفت: نباید اجازه دهیم زمین های شهرستان آوج مورد تاخت و تاز زمین بازان و دلالان قرار گیرد در غیر این صورت در ایجاد زیرساخت ها و ارایه خدمات به شهروندان و گردشگران در این منطقه دچار مشکل خواهیم شد.

روزبه بیان کرد: منطقه آوج و آبگرم در استان قزوین از نظر گردشگری بسیار حایز اهمیت است و با درک این موضوع، عزم مدیریت استان بر حمایت و ایجاد بسترهای لازم به منظور حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی در این شهرستان است.

استاندار با قدردانی از سرمایه گذاری فعالان بخش خصوصی در شهرستان آوج و همچنین دستگاه ها و نهادهای همراه در این خصوص از جمله اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شهرداری آبگرم و سایر دستگاه های خدمات رسان استان اظهارداشت: آوج و آبگرم از ظرفیت های مناسبی برای سرمایه گذاری برخوردارند که با حمایت جدی باید زمینه اجرای طرح های گردشگری را فراهم کنیم.

وی با اشاره به آغاز اجرای ساخت مجتمع اقامتی، تجاری و آب درمانی الماس غرب و ترمال هتل ۴ ستاره عرشیا در آبگرم، نقش این پروژه ها را پس از بهره برداری در جذب گردشگر و رونق این شهر بسیار مهم دانست و گفت: نباید به بهانه هر مشکلی روند احداث این پروژه ها حتی برای یک روز نیز متوقف شود بلکه موانع باید در حین کار و اجرای عملیات ساخت مرتفع شود.

آبگرم

استاندار قزوین تاکید کرد: اجرای این پروژه ها باید بر اساس یک برنامه زمان بندی دقیق پیش برود تا در موعد مقرر شاهد بهره برداری از آن باشیم.

مجموعه آبگرم اقتصاد منطقه را متحول می کند

منوچهر حبیبی معاون عمرانی استانداری قزوین هم در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: مجموعه بزرگ اقامتی، درمانی و تفریحی آبگرم که در حال اجراست در صورت تکمیل شدن نقش بسیار مهمی در توسعه گردشگری و تحول اقتصاد شهر آبگرم و استان خواهد داشت و این مکان را به یک منطقه گردشگری تبدیل خواهد کرد.

حبیبی گفت: در منطقه یله گنبد هم با مطالعه سازمان انرژی های نو و دانشگاه شاهرود مطالعات مقدماتی برای سنجش وضعیت آب های گرم طبیعی منطقه آغاز شده که مشکل جاده دسترسی و انتقال آب به بالا دست درحال بررسی است که پس از انتخاب سرمایه گذار کار عملیاتی خواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین در خصوص برنامه مدیریت ارشد استان برای استفاده از ظرفیت آبگرم های یله گنبد و آبگرم آوج گفت: گردش گری یکی از محورهای چهارگانه توسعه استان قزوین محسوب می شود که استفاده از ظرفیت آبگرم ها می تواند به تقویت این بخش و در مجموع توسعه استان کمک کند.

منوچهر حبیبی از آبگرم های قزوین به عنوان ظرفیتی ارزشمند برای رشد گردشگری در استان یاد کرد و افزود: عزم مدیریت ارشد استان فعال کردن این پتانسیل ها و جذب سرمایه گذاری برای اجرای طرح های رونق گردشگری است.

حبیبی

وی با بیان اینکه ستادی برای فعال کردن آبگرم های یله گنبد، آبگرم آوج و جذب سرمایه گذار برای آنها تشکیل شده اظهارداشت: در حال رایزنی و برنامه ریزی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در این دو مکان هستیم.

حبیبی نبود جاده دسترسی مناسب و امکانات زیرساختی اولیه همچون برق در آبگرم یله گنبد بخش کوهین را مشکل این چشمه معدنی دانست و نداشتن مجتمع های رفاهی و استخر را نیز از کمبودهای شهر آبگرم برشمرد و گفت: برای رفع این مشکلات با سرمایه گذار بخش خصوصی توافق کرده ایم و کار در مرحله اجرایی قرار گرفته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین خاطرنشان کرد: فعال کردن آبگرم ها در استان می تواند اقتصاد مناطق کم برخوردار استان را متحول سازد و معضل بیکاری را کاهش دهد که این کار را باید یکی از راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی دانست.

موانع سرمایه گذاری در آبگرم را برطرف می کنیم

معاون عمرانی استانداری قزوین در ادامه تصریح کرد: عزم مسئولان استان حل مشکلات سرمایه گذاری به ویژه در بخش گردشگری است و از متقاضیان مصمم و توانمند در این عرصه حمایت خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: سرمایه گذار منطقه آبگرم که در راه اندازی خانه بهروزی هم نشان داد تخصص و توان مالی لازم را برای کار دارد باید حمایت شود تا این کار بزرگ را به سرانجام برساند و به اشتغال و توسعه اقتصاد استان کمک کند.

قزوین

حبیبی یادآورشد: فرصت مجوزها تا پایان برنامه پنجم است لذا از سرمایه گذاران در بخش گردشگری استان به ویژه مجری طرح آبگرم انتظار داریم نسبت به دریافت سند و یا اجاره نامه برای تکمیل مدارک خود اقدام کند تا در آینده مشکلی در روند کار ایجاد نشود.

این مسئول در زمینه مشکل ایجاد شده در خصوص ۲۸ متر زمین موقوفی در طرح آبگرم اظهارداشت: با مکاتبه با اداره اوقاف و مستندسازی حتما موضوع را پیگیری و حل می کنیم و اجازه نمی دهیم مانعی در راه باشد که کار را متوقف کند.

وی با انتقاد از طولانی شدن برخی امور در دستگاه های اجرایی اضافه کرد: به هر حال یکی از مشکلات ما این است که فرآیند کارها در ادارات طولانی است لذا از سرمایه گذاران درخواست می کنیم حتما پیگیر کار خود باشند و ناامید نشوند و بدانند عزم ما در حمایت از سرمایه گذاری به ویژه در حوزه گردشگری و مناطق محروم جدی است.

حبیبی بیان کرد: موضوع گردشگری برای ما اهمیت دارد و اگر لازم باشد هر روز تشکیل جلسه می دهیم تا مشکلات را حل کنیم زیرا منطقی نیست سرمایه گذار دلسرد شده و از حضور در استان پشیمان شود.

در دو فاز طرح آبگرم ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه خواهد شد

سید امیر عباس چراغچی که یکی از مجریان و سرمایه گذاران این طرح بزرگ در استان است در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص پیشرفت فیزیکی طرح بزرگ مجتمع تفریحی و گردشگری آبگرم گفت: منطقه بزرگ گردشگری آبگرم در استان قزوین در زمینی به مساحت ۳۸۰ هکتار در دست احداث است که با تکمیل این مجموعه منطقه محروم آبگرم از محرومیت خارج شده و به قطب گردشگری تبدیل خواهد شد.

این سرمایه گذار بیان کرد: این مجموعه بزرگ در پنج فاز عملیاتی خواهد شد که ۱۰ هتل، یک مجموعه ورزشی، بازارچه، پارکینگ، دهکده سلامت، مجموعه ترمال هتل و شهر بازی هم در آن پیش بینی شده است.

قزوین

سه هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در آبگرم محقق می شود

چراغچی تصریح کرد:در فاز اول این طرح که در ۲۸ هکتار زمین اجرا می شود ساخت یک متل با ۱۳۰ ویلا، یک هتل دو ستاره، باغ های سنتی، شهربازی، بازارچه و رستوران پیش بینی شده که با ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار در دست ساخت است.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: کار مطالعاتی مرحله اول انجام شده و آماده واگذاری است که امیدواریم با همکاری مسئولان این مرحله در مدت دو سال ساخته شود.

فاز دوم با سه هتل بزرگ در آبگرم

چراغچی یادآورشد: در فاز دوم این طرح یک هتل پنج ستاره، یک هتل چهار ستاره و یک هتل سه ستاره، یک شهرک ورزشی، زمین های ورزشی استاندارد و منطقه آب درمانی پیش بینی شده که طراحی به گونه ای خواهد بود تا به عنوان محل استقرار تیم های ملی در رشته های مختلف هم قابل استفاده باشد.

وی اضافه کرد: در فاز دوم ۳۷۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده و امیدواریم بتوانیم این کار بزرگ را در استان قزوین و منطقه محروم آبگرم که ظرفیت های بسیار خوبی برای جذب گردشگر دارد اجرایی کرده و به رونق اقتصادی منطقه کمک کنیم.

همراهی مسئولان استان قزوین خوب است اما باید تداوم یابد

چراغچی در خصوص همراهی مسئولان استان در اجرای این طرح بزرگ اظهارداشت: هدف ما در کنار سود اقتصادی کمک به اشتغال و رونق اقتصادی منطقه است و تاکنون همراهی مسئولان استان قزوین بسیار خوب بوده که امیدواریم این مساعدت تا پایان پروژه ادامه یابد تا بتوانیم در موعد مقرر این کار بزرگ را اجرا کنیم.

وی بیان کرد: با وجود همه مساعدت ها اخیرا در وضعیت زمین مجموعه مشکلاتی ایجاد شده و حدود ۳۰ متر زمین مشکل اوقافی دارد که می تواند در آینده مشکل ساز شود لذا امیدواریم در این زمینه نیز همراهی لازم صورت گیرد.

این سرمایه گذار در بخش گردشگری تصریح کرد: امروزه سرمایه گذاری در بخش گردشگری سختی های خود را دارد و کسانی که در این حوزه وارد می شوند علاقمند توسعه استان و کشور خود هستند و تلاش می کنند سرمایه های خود را در مسیر اشتغال به کار گیرند لذا انتظار دارند همکاری مسئولان دو چندان شود.

آبگرم

چراغچی یادآورشد: اگر این مجموعه که طراحی آن در تصویر بالا دیده می شود شکل بگیرد مطمئن باشید مشکل اشتغال جوانان منطقه آبگرم و شهرهای اطراف هم حل می شود و دیگر شاهد مهاجرت از این مناطق نخواهیم بود اما کار بسیار سخت و طولانی است و هزینه بسیار سنگینی می خواهد و اگر دستگاه های اجرایی همراهی لازم را نداشته باشند سرمایه گذار دلسرد شده و سرمایه خود را از طرح خارج خواهد کرد.

وی اضافه کرد: ما با هدف خدمتگذاری به مردم و ایجاد تحول اقتصادی در منطقه آبگرم وارد کار شده ایم و امیدواریم یک کار ماندگار را در این زمینه عملیاتی کنیم تا جوانان نیز با انگیزه بیشتری در زادگاه خود بمانند و به جامعه خدمت کنند.

سرمایه گذاری در آبگرم را به فال نیک می گیریم

به هر حال پس از سالها فرصت سوزی شرایط بسیار مناسبی برای استفاده از ظرفیت های طبیعی و خدادادی ارزشمند گردشگری در منطقه آبگرم استان قزوین فراهم شده تا گامی در مسیر تحول مناطق کم برخوردار و ایجاد اشتغال پایدار برداشته شود.

ویژگی و تفاوت آبگرم قزوین با سرعین اردبیل در موقعیت جغرافیایی استان و نزدیکی به پایتخت، ارتباط با شش استان مهم و قرار گرفتن در مسیر شمال و شمالغرب کشور و جاده ترانزیت است که این شاخص استثنایی می تواند جمعیت میلیونی گردشگر و نیازمندان آب درمانی را به سوی خود جذب کند.

سه هزار میلیارد تومان سرمایه/ سه هزار شغل

پیش بینی سه هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری با ایجاد مستقیم و غیرمستقیم سه هزار شغل رویداد کم نظیری است که می تواند اشتغال پایدار جوانان، رونق اقتصادی منطقه و کاهش آسیب های اجتماعی را در یکی از مناطق کم برخوردار استان محقق و رضایت عمومی را فراهم کند.  

ضمن تقدیر از همه مسئولانی که بستر لازم را برای حضور سرمایه گذاران در منطقه آبگرم برای اجرای طرح های بزرگ گردشگری فراهم کرده اند امید است با تداوم همکاری ها شاهد اجرای این طرح ارزشمند و حرکت در توسعه و رونق استان با مشارکت بخش خصوصی دلسوز و علاقمند باشیم.

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.