چطوری چادر مسافرتی مون رو گرم نگه داریم؟

به گزارش بزنیم بیرون ، یه چادر گرم به آدم احساس امنیت و آرامش میده و خواب خوبی رو فراهم می کنه به شرطی که این ۷ تا نکته رو با هم به خاطر بسپاریم:
 

1_ کیسه خواب گرم! 
اولین نکته برای داشتن خواب راحت و آروم توی چادر اینه که از کیسه خوابی با جنس خوب استفاده کنید که سرما رو به درون خودش راه نمیده. 
2_از زیر انداز استفاده کنید. 
زیر انداز علاوه بر اینکه سطح زیرمون رو نرم می کنه و باعث میشه تیغ و سنگ راحتی مون رو به هم نزنه، عایق خوبی برای جلوگیری از انتقال سرمای زمین به بدن ماست. 
3_ از پتوهای گرم کننده ی اورژانسی استفاده کنید. 
پتوهای اورژانسی اصطلاحی از لایه ی نازکی از آلومینیوم تشکیل و به هیچ وجه سرما رو به داخل چادر راه نمیدن. این پتو ها رو میتونید روی خودتون بکشید و همچنین روی دیواره ها یا سقف چادرتون وصل کنید. 
4_ با کلاه بخوابید. 
یه کلاه بافتنی گرم و نرم میتونه سرتون رو در طول شب گرم نگه داره و احساس راحتی بهتون بده. 
5_ جوراب خشک به پا کنید. 
درسته که خوابیدن بدون جوراب خیلی راحت تره، اما انگار وقتی پاهای آدم گرم هست، کل بدن هم احساس گرمی می کنه. چس یک جفت جورابی که خیس نیست به پاتون کنید، ترجیحا ضخیم و پشمی! 
6_ یه سنگ داغ توی چادر بذارید. 
این یه راهکار خوبه برای اینکه گرمای آتشتون رو به داخل چادر بیارید. یه تکه سنگ داخل آتش بگذارید و صبر کنید تا یکی دو ساعت توی آتش بمونه. بعد از آتش درش بیارید و چند دقیقه صبر کنید تا کمی دمایش پایین بیاد. وقتی به حالتی رسید که پارچه رو نسوزونه، یه حوله یا یه تکه پارچه رو دورش بپیچید. این سنگ رو یا توی کیسه خواب کنار پاهاتون، یا وسط چادر و نزدیک به همه ی افراد بگذارید. 
7_ یادتون باشه، رطوبت = سرما! 
سعی کنید هوای داخل چادر رو تهویه کنید تا دچار رطوبت نشه. یه نکته ی مهم دیگه اینه که از عرق کردن جلوگیری کنید. هر موقع از شب که بیدار شدید و فهمیدید که بدنتون عرق کرده، کمی از لایه های پوششی تون کم کنید. 
اینها بعضی از نکات مهم برای گرم نگه داشتن چادر موقع سرما بود. اگه شما هم ایده های خوبی برای این مشکل دارید، اونها رو با ما در میون بگذارید.


چطوری برای چادر مسافرتیمون بخاری درست کنیم؟
 
برای این کار اول باید با طرز کار شومینه آشنا بشیم. در بسیاری از خانه های ایرانی و خارجی وسیله ای گرمازا به نام شومینه وجود دارد و سالهای سال با این وسیله خانه ها کلبه ها و دیگر محلهای اقامتی را گرم کرده ولی تا بحال در هیج خبری دیده نشده که اعلام گاز گرفتگی توسط این وسیله شده باشد.آیا تا به حال به این مطلب توجه کرده اید که اساس کار یک شومینه چگونه است و زمانی که روشن می شود خطری برای اهالی آن منزل و یا کلبه و ویلا بوجود نمی آورد؟ سئوال دوم اینکه آیا در تابستان شومینه را روشن کرده اید؟ آیا می دانید اگر در تابستان شومینه را روشن و استفاده کنید چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا با طرز کار بخاری های گاز سوز آشنا هستید؟ آیا می دانید که در خانه مسکونی هم امکان گاز گرفتگی وجود دارد؟ اگر بدانید که یک بخاری گاز سوز و یا یک شومینه بر اساس چه اصل فیزیکی کار می کند هیچگاه نه در منزل و نه در چادر مسافرتی دچار گاز گرفتگی و ورود گاز مونواکسید کربن نخواهید شد.
 
 
توضیح فیزیکی1
طرز کار شومینه و بخاری گاز سوز یکی است و هردو از یک اصل پیروی می کنند و آنهم استفاده از اصل حرکت گاز گرم به سمت بالاست یعنی همیشه گرما در قسمت بالای محیط قرار می گیرد و به همین دلیل وقتی انسان در روی زمین می خوابد و گرمای حاصل از سوختن بخاری در بالا قرار می گیرد احساس می شود که بخاری توان گرم کردن منزل را ندارد لذا اقدام به پوشاندن درز و ورودی هوا نموده و با کمبود اکسیژن روبرو شده و با درست نبودن دریچه های خروج دود بر طبق شکل سوم دود از اطراف شعله به داخل نفوذ نموده و یا از طریق دودکش راهی یافته و به داخل وارد می شود. به همین دلیل نباید تمام درزهای ورود هوا را به خانه و یا در هر محل دیگر پوشاند تا هم اکسیژن کافی برای سوخت و ساز بخاری فراهم شود و هم دود به راحتی از محیط خارج شود حال چه کنیم تا علاوه بر اینکه خانه گرم شده دچار گاز گرفتگی نشویم؟
 
 
توضیح فیزیکی2
بهترین روش برای اینکه دچار گاز گرفتکی نشوید بسیار ساده است. در طول روز به دلیل باز و بسته شدن درهای منزل ، حرکت ساکنین در منزل و نیز تحرکات دیگر شما ندانسته کاری می کنید که هوای داخل منزل در حال حرکت بوده و هوای ترکیب شده گرم و سرد را در محل زندگی ایجاد می نمایید ولی در هنگام شب دیگر در خانه هیچگونه حرکتی وجود نداشته و گرما در بالای اتاق و یا کل منزل ساکن شده و هوای سرد ورودی از درزهای پنجره و یا دیگر نقاط در قسمت پایین قرار میگیرد و لذا این دلیل سرد شدن محل مسکونی می گردد پس اگر شما در هنگام شب پنکه و یا وسیله ای که بتواند باعث ایجاد تحرک در خانه شود را فراهم کنید منزل شما گرم و اکسیژن کافی و خوابی خوش و آرام وبدون خطر خواهید داشت.
 
 
استفاده استاندارد از شومینه: متاسفانه به دلیل استفاده از شومینه به روش نادرست اغلب کسانی که در منزل خود اقدام به ساخت و راه اندازی این وسیله گرمازا می نمایند پس از مدتی فقط به عنوان دکور از آن استفاده کرده و به دلیل بهره کافی نبردن از گرمای آن از استفاده بعنوان یک وسیله تولید گرما پرهیز می نمایند. استاندارد استفاده بهینه از شومینه مانند شکل 4 بدین صورت است که به جای تعبیه دریچه خروج دود در محل دودکش از یک لوله فلزی قطور استفاده کرده و هنگامی که آتش در آن روشن است این لوله فلزی 80 درصد حرارت در آن را به خود جذب نموده و با قرار دادن یک فن تولید باد جریان هوای سرد از یک سمت وارد و از سمت دیگر به همراه گرمای جذب شده خارج می شود و به این ترتیب هوایی بسیار مطبوع در منزل فراهم و از اتلاف انرژی هم جلوگیری می گردد. در بعضی موارد این سیستم دمیدن هوای سرد بصورت کانال کشی از تمام نقاط منزل انجام و هوای گرم هم به تمام نقاط منتقل می شود و اگر کسی ذوق و حوصله نیز داشته باشد می تواند برای تولید آب گرم نیز استفاده نماید. 
 
 
در داخل چادر اجاق روشن کنید

بر اساس مطالبی که در بالا ذکر شد می توانید با استفاده از قانون شومینه و بخاری گازی در داخل چادر مسافرتی خود اجاق و یا پیک نیکی روشن کنبد و از گرمای آن بدون خطر استفاده نمایید. ( توجه داشنه باشید چادر شما باید به قدری بزرگ باشد که در هنگام خواب باعث واژگونی نشده و آتش سوزی به راه نیفتد ) کار بسیار ساده است در وحله اول شما باید مخزنی مانند شکل در اندازه ای که روی اجاق و یا پیک نیکی شما قرار بگیرد بسازید و یک لایه داخلی متحرک که برای اندازه ارتفاع اجاق شما قابل تغییر و کوتاه و بلند کردن مخزن مناسب باشد در داخل آن ایجاد نموده و با پیچ های بقل محکم شود. حدود 8 الی 10 سانتی متر پایین تر از صفحه لوله اب زانویی با قطر نمره 5 تعبیه نمایید.
 
ارتفاع لوله خروجی دود را بر اساس ارتفاع چادر خود می توانید با قطعات کوچکتر که از طریق رزوه به هم پیچ می شوند بریده و در هنگام استفاده براحتی به هم وصل نمایید.
 
انتهای لوله خروجی را حتما به شکل H ساخته و آن را هم می توانید به انتهای لوله خروجی با داشتن رزوه وصل نموده و از چادر خود به خارج هدایت نمایید.
 
انتهای لوله حتما باید به ستونهای چادر مهار شده و با لایه های چادر تماس نداشته باشد. در زمان استفاده حتما دریچه ای و یا از پنجره های چادر اجازه ورود هوا دهید تا دچار کمبود اکسیژن نشوید.گرم شدن لوله خروج دود نشانه درست کار کردن وسیله است.
 
مشکل استفاده از کپسولهای پیک نیکی تمام شدن سریع آن است ولی برای شرایط خاص مناسب خواهد بود.
 
 
 
انواع اتراق و وسیله گرمایشی

گرم کردن چادر مسافرتی در دو شرایط است و هر یک نیازمند به وسیله خاص خود می باشد.
الف: گاهی گردشگر در طی مسیر خود مجبور به خوابیدن در راه شده و با استفاده از چادر مسافرتی شب را به صبح می رساند و دوباره ادامه مسیر می دهد که در این شرایط نیازمند امکانات زیادی نبوده و شاید مجبور به استفاده از انواع بخاری های حرارتی شود.
توجه به اصل ورود و خروج هوا در چادر از مهمترین و اصلی ترین فاکتورهای سلامت در چادر است و به عقیده و نظر این کانون بهترین نوع چادر، چادرهای خیمه ای است و باید حتما تهویه سقفی نیز داشته باشد.
 
ب: گروه دوم کسانی هستند که برای چند روز به سفرهای طبیعت گردی رفته و از چادر برای استراحت شبانه استفاده می کنند و روشن است که این گروه نیازمند امکانات بیشتر و سیستم گرمایش بهتری بوده و باید با خود وسایل گرمازای مناسبی ببرند که در بخش بعدی پیشنهاد نوعی از بخاریهای بی خطر صحرایی را نوضیح خواهیم داد.
 
 
 
پیشنهادی ساده برای چادر مسافرتی

همانطور که در بالا ذکر شد بهترین چادر، چادر خیمه ای است و طبق شکل زیر هر چادر خیمه ای دارای میله افقی و دو ستون عمودی است و از طریق طناب هایی به اطراف مهار می گردد. سقف مثلثی چادرهای خیمه ای هدایت کننده هوای نامناسب به سمت سقف است و اگر به روش شکل زیر با استفاده از لوله های گالوانیزه و سه راهی ستون و میله چادر خود را بسازید هم می توانید به عنوان دودکش و یا تهویه از سقف استفاده شود. برای زمانی که به عنوان دودکش استفاده می گردد دو راه باقی مانده را با بوشن کور کنید و حتما در نظر داشته باشید بخش فوقانی چادر شما باید دولایه و ترجیحا با پارچه نسوز از داخل دوخته شود.
 
در حالت عادی این مسیرهای باز راه خروج بازدم ناشی از تنفس ساکنین چادر را به بیرون هدایت خواهد کرد و در هنگام بیدار شدن دچار سر درد نخواهید شد البته باید از پایین ترین قسمت چادر راه ورود هوا را باز بگذارید.
 
 
 
 
ساخت بخاری برای چادر مسافرتی
 
برای گرم کردن یک چادر مسافرتی اولین اصل رعایت اصول ایمنی است و به دلیل کوچک بودن محیط و نیز عایق بودن دیواره چادر مسافرتی و نیود تبادل فضا خطرناکترین نوع گرم کردن استفاده از آتش است و مسلما اگر در محیط طبیعی باشیم نبود برق امکان بهره گیری از بخاری برقی را نیز نخواهیم داشت.
نوجه کامل داشته باشید هیچ بخاری که با عمل اکسیداسیون ( آتش ) تولید گرما نماید بدون تولید مواد زائد خطرناک وجود ندارد و هر تبلیغی در این خصوص کذب محض است. بنابر این باید کاری کنیم آتش در بیرون چادر باشد و گرمای آن به داخل چادر مسافرتی برسد.
هدایت گرمای حاصل از سوختن آتش به داخل چادر مسافرتی امن ترین و بهترین روش برای داشتن محیطی گرم و ایمن است. بنابر این برای ایجاد چنین شرایطی به روش زیر عمل می نماییم.
 
 
ساخت اجاق زمینی: در مرحله اول یک اجاق زمینی بسازید. برای ساخت اجاق زمینی با رعایت فاصله استاندارد با چادر خود و نه زیاد دور چاله ای به قطر 30 الی 50 سانتی متر و به عمق 50 الی 70 سانتی متر حفر کنید و مانند شکل زیر لوله ای به قطر 6 الی 10 سانتی متر از دیواره تا 15 سانتی متر مانده به کف حفره قرار دهید تا آتشی که روشن خواهید کرد امکان دریافت اکسیژن را در درون حفره داشته باشد.
 
این اجاق زمینی محسنات بیشماری دارد از جمله اینکه از حرارت حاصله کمال استفاده را می توان نمود و در صورت وزش باد از خطر پرتاب تراشه های آتش در امان بوده و براحتی می توانید از آن برای پخت و پز استفاده نمایید. مسئله مهمتر اینکه برای گرم کردن یک یا چند چادر بسیار مناسب خواهد بود که در بخشهای بعدی توضیح داده خواهد شد.
 
 
لوله حرارتی
مرحله دوم ساخت لوله ای مانند شکلی که در سمت راست آمده و حتما باید از جنس لوله گاز و با جوش بهم متصل و ساخته شود. این لوله حتما باید مورد تست نشطی قرار گرفته و از نظر استاندارد جوش داده شده به اطمینان برسید.
 
اندازه و قطر لوله بنابر حجم چادر می تواند کم یا زیاد شود و به همان نسبت نیز اندازه اجاق زمینی نیز به طور متناسب کوچک و یزرگ خواهد شد.
 
با توضیحات بعدی که ارائه می شود می توانید در بعضی از اندازه ها تغییراتی اعمال کرده و نظرات خود را بسته به شرایط تعمیم دهید.
Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.