چطور باید از کفش های کوهنوردی مان نگهداری کنیم؟

 ابتدا بندهای کفش را کامل باز میکنیم و سپس کفی داخل کفش را خارج میکنیم. کفی کفش میزان بخار و رطوبت زیادی را بخود جذب میکند که ممکن است موجب از بین رفتن آن شود، این نکته بویژه در برنامه های چند روزه مورد توجه قرار میگیرد.

2 سطح روی کفش را با بُرس بسیار نرم و آب ولرم و صابون رقیق به آرامی شستشو میدهیم تا خاک و گل و لای روی آن کاملا پاک شود و سطح خارجی کفش مجددا قابلیت تنفس را داشته باشد.
3 در این مرحله باید به ضدآب کردن لایه بیرونی بپردازیم. برای این منظور در حالی که هنوز کفش دارای رطوبت است اسپری ضد آب کننده را روی آن میزنیم تا منافذ کفش مملو از این ماده شوند.
4بعد از مرحله اسپری کردن باید از کِرِم های مخصوصی که برای جلوگیری از تَرک خوردن سطح کفش ساخته شده اند استفاده کرد در غیر این صورت ممکن است سطح خارجی دچار ترک های غیر قابل برگشتی بشود. (توجه داشته باشید استفاده از موادی مثل پیه گوسفند و شتر نه تنها مفید نیست بلکه به علت غیر بهداشتی بودن موجب تجمع باکتری ها در سطح کفش و تجزیه سریع تر لایه بیرونی خواهد شد، ضمن آنکه در مورد کفش هایی که قابلیت تنفس دارند موجب بسته شدن منافذ و از بین رفتن این قابلیت میشود).
5 در این مرحله باید زمان کافی برای خشک شدن کفش اختصاص دهیم، اما توجه کنید که برای خشک شدن هرگز کفش را روی شوفاژ یا کنار اجاق و امثال آن قرار ندهید چون به مرور موجب ایجاد شکافهایی در سطح کف و سست شدن چسب مورد استفاده در کفش میشود.
6 در این مرحله و برای حفظ شکل ظاهری کفش ازقالبهای چوبی مخصوص کفش و یا پر کردن فضای داخلی کفش از روزنامه استفاده میکنیم و بندهای کفش را بنحوی میبندیم که گویی پاهای ما داخل کفش هاست، همچنین کفش ها را در اتومبیل یا در فضاهای مرطوب نگه داری نمیکنیم. بهترین مکان برای نگهداری کفش جعبه خود کفش است.
 با رعایت این نکات میتوانید سالها از کفش خود لذت ببرید.
Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.