چطور می تونیم دور دنیا رو ارزون بگردیم؟

به گزارش بزنیم بیرون ،  مطالبی که قبلا راجع به ویزا گفتیم رو با کمی پرس و جو و گشتن توی اینترنت به راحتی میشه بدست آورد .حالا به چند تا نکته کلیدی خیلی مهم اشاره میکنیم که حاصل تجربیات شخصی مون هست و شاید خیلی از کسانی سفرهای زیادی رو هم انجام دادند تا حالا بهش برخورد نکردند و یا اگر برخورد هم کردند متوجه دلیلش نشدند. ما چند باری با این مسایل برخورد داشتیم و افراد زیادی رو هم میشناسیم که به خاطر همین مسایل جزعی که جایی هم بهش اشاره نمیشه، یا نتوانستند ویزا بگیرند و یا در مرز و فرودگاه دیپورت شدند.

از اونجایی که داشتن ویزای یک کشور  ضامن حتمی ورود به اون کشور نیست،و مامور کنترل ورودی اون کشور براحتی میتونه مانع ورود تون بشه مخصوصا برای ملیتهایی که اعتبار پاسپورت خوبی ندارند از جمله ملیت عزیز خودمون ،پس این نکته ها خیلی میتوننددرصد گرفتن ویزا رو افزایش و یا احتمال دیپورت شدن رو به حداقل برسونه.
۱_ اینکه توی اقدام کردن برای گرفتن ویزا اگر دعوتنامه از شخصی که مقیم کشور مقصد تون هست ندارید و یا سفارت ازتون دعوتنامه نخواسته حتما یک رزرو هتل داشته باشید حتی اگر توی مدارک ازتون نخواسته باشند.رزرو هتل برای گرفتن ویزا  یک نکته مهم به شمار میاد تا نشون بده شما کجا مستقر هستید.البته بیشتر سفارتها جزو مدارک مورد نیاز درخواست رزرو هتل رو میکنند.
 ۲_ در ورود به هر کشوری حتما رزرو هتل همراهتون باشه حتی اگر نخواهید برید هتل. توی ورودی خیلی  از کشورها محل اقامت مسافران حداقل برای شب اول چک میشه. اگر شخصی رو میشناسید و یا قراره برین  پیشش هم بهتره آدرس و شماره تماس همراهتون باشه  تا موقع عبور از  گیت فرودگاه و یا مرز  به خاطر همین مسئله کوچیک مانع ورودتون به اون کشور نشن.رزرو هتل براحتی و بدون هیچ هزینه ای در سایت های مختلف از جمله booking.com  امکان پذیره
۳_ برای پرواز به جاهایی مثل اروپا که با یک ویزای شینگن میشه به بقیه اروپا هم سفرکرد،ترجیحا بلیط پرواز از ایران به کشوری باشه که ویزا رو ازش گرفتیم.مخصوصا کشورهایی مثل المان،فرانسه و اونهایی که شرایط اقتصادی بهتری دارند گاها سخت گیری میکنند و اگر ویزا مثلا از لهستان صادر شده باشه ممکنه اجازه ورود ندن. 
۴_ کسانی که قصد سفر با پرواز به چند کشور رو دارند (غیر از اروپا)ومی خوان از کشوری وارد و از کشور دیگه ای با پرواز برگردن ایران،بهتره بلیط پرواز بلند مدت بگیرند،مثلا،شش ماهه و یا یکساله،(بر اساس زمانبندیشون)و بلیط رفت و  برگشت رو طبق مدت زمان ویزایی که دارند از کشور اول بگیرند.در خیلی از فرودگاهها هنگام ورود بلیط برگشت رو هم ممکنه چک کنند و نشون دادن ویزای کشور بعدی و یا گفتن اینکه قصد داریم از کشور دیگه ای برگردین مامور  فرودگاه رو قانع نکنه و مانع ورودتون بشن.بعد از گذشتن از گیت میشه با مراجعه به دفتر هواپیمایی ،زمان و مکان رو با پرداخت ۴۰_۵۰ دلار تغییر داد.پرداخت این مبلغ بهتر از ریسک کردن و دیپورت شدن هست. 
چند موردی که بهش اشاره کردیم ممکنه در همه موارد اتفاق نیفته و خیلیها بدون رعایت این موارد به مشکلی هم بر نخورده باشند،اما کسانی هم هستند که سر همین موارد جزعی دیپورت شدند.
_توجه داشته باشیم که بهترین جایی که میتونیم برای ویزای کشوری اقدام کنیم ،از داخل کشور ه خودمون هست و برای خیلی از کشورها که براحتی از ایران میشه ویزا گرفت بیرون از کشورمان یا ویزا نمیدند و یا اینقدر مدت زمان طولانی باید منظر موند که ارزش معطلی زیاد رو نداره.برای اونهایی که سفارت توی کشورمون ندارند که چاره ای نیست و باید بیرون از کشورمون براش اقدام کرد.

هزینه ها
بعد از بحث مفصل ویزا دومین عنوانی که بهش میپردازیم  موضوع هزینه هاست  که زیاد ازمون در موردش سوال پرسیده میشه والبته  مسئله مهمی هم به شمار میاد.صحبت کردن در مورد هزینه ها کار راحتی نیست چون بستگی به خیلی چیزها و شرایط متغیر هست.
موقعیت سفر،مکان،زمان،وسیله نقلیه مورد استفاده،از همه مهمتر تیپ شخصیتی آدمها و خیلی موارد دیگه میتونه هزینه های سفر رو تحت شعاع قرار بده.مثالش رو این طور میشه زد که هزینه زندگی توی ایران چقدره.جوابش اینه که برای چه کسی،توی کدوم شهر ،با چه مرتبه از سطح اجتماعی و خیلی موارد دیگه. اگر به طور کلی بگیم عمده هزینه سفر مربوط میشه به 
۱_ تامین لوازم و وسایل مورد نیاز سفر
۲_هزینه حمل و نقل
۳_ هزینه ویزا
۴_هزینه خوراک و مواد غذایی
۵_هزینه اقامت واسکان
۶_ هزینه بازدید از اماکن دیدنی و تفریحی
۷_ هزینه های جانبی و شرایط خاص و پیش بینی نشده 
که تمام این هزینه کاملا با توجه به اشخاص و خیلی چیزهامیتونه تغییر کنه.در حالت کلی سفرهایی که ما انجام میدیم نه اینکه هزینه بر نباشه ،اما خیلی پر هزینه نیست. منهای هزینه های روزانه غذا و اسکان بقیه موارد رو هر کسی میتونه بنا به شرایط و مسیری که انتخاب میکنه هزینش رو بر آورد کنه.مثلا اگر مقصدتون پرواز داره هزینه پرواز رو از آژانس مسافرتی و یا لوازم رو از فروشگاههای تامین لوازم میشه پرس و جو کرد و یا هزینه ویزا رو سفارت مربوطه.عمده هزینه روزانه ما  هزینه خورد و خوراک هست که ما معمولا مواد غذایی اولیه از فروشگاهها تهیه میکنیم و خودمون غذا میپزیم.هزینه مواد اولیه نه اینکه متفاوت نباشه اما در حالت کلی خیلی گرون در نمیاد و حتی در کشورهای گرون قیمت هم  میشه تقریبا با نفری حدود ۱۰_۱۵ دلار مواد اولیه تهیه کرد به شرطی که خودمون اهل پخت و پز باشیم و مدام نخواهیم بریم رستوران. عمده هزینه در طول سفربحث هزینه اقامت هست که میتونه بیشترین بودجه سفر رو به خودش اختصاص بده که ما به خاطر نوع سفرمون که با دوچرخه هست عمدتا در طول راه در چادرمون اقامت میکنیم و در شهرها هم عمدتا سعی میکنیم تا جایی که امکانش باشه  از سایت هایی که برای مسافرها هست اقامت رایگان در اعضای این سایتها مثل کوچ سرفینگ و یا وارم شاورز داشته باشیم و در صورت اجبار از اقامتگاه های ارزان استفاده کنیم.
میتونیم بگیم اگر شخصی ولخرج نباشه و توانایی پخت و پز و اقامت در چادر و داشته باشه میتونه با هزینه ای معادل اون چیزی که در محل زندگیش هزینه میکنه توی سفر هم اموراتش رو بگذرونه.باز هم تاکید میکنیم که بسته به خیلی از شرایط این هزینه ها میتونه تغییر کنه و سایر هزینه ها رو باید اضافه کرد به اقامت و تامین غذا.
Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.