چمدان چرخ‌دار یا کوله‌پشتی؟

به گزارش بزنیم بیرون ، مقصد همیشه عاملی تعیین کننده در انتخاب چمدان یا کوله پشتی سفر بوده، چرا که شرایط و تعداد نقاطی که قرار است بین آن‌ها جابه‌جا شوید این انتخاب را ساده‌تر می‌کند. بنابراین نمی‌توان حکم قطعی برای همه صادر کرد، مثل ماجراجوهایی که روزهای زیادی از سال را در سفر می‌گذرانند و هر بار با انتشار عکسی از وسایل خود پیش از انباشته کردن آن‌ها در یک کوله پشتی، از طریق شبکه‌های اجتماعی ناخودآگاه دیگران را وسوسه می‌کنند تا از این الگو بدون مطالعه و آگاهی در سفر پیروی کنند، نسخه‌ای که شاید برای همه نتوان یکسان پیچید.

بهترین راهنمایی برای انتخاب این ابزار ضروری آن است که بدانید برای چه به سفر می روید یا سفر شما از چه نوعی است. مثلا اگر کسب و کار، انگیزه‌ی این جابه جایی مکانی باشد و یا فقط قرار است در یک یا دو شهر توقف داشته باشید، استفاده از چمدان چرخ دار پیشنهاد می‌شود، چرا که لباس‌ها را بی آنکه چروک شوند براحتی می‌توان بسته بندی کرد.

چمدان‌ها معمولا در برابر ضربه‌ها مقاوم ترند و ضد آب هستند و از وسایل بهتر نگهداری می‌کنند، آن ها معمولا قفل دارند که به نسبت کوله پشتی امن‌تر است. بنابراین اگر وسلیه حساسی را در سفر همراه دارید و جابه جایی زیادی هم ندارید سراغ چمدان از نوع چرخ‌دار بروید که آسان هم جابه جا شود.

سازمان‌دهی و دسترسی به وسایل در چمدان راحت‌تر از کوله‌پشتی است، اما معایبی هم وجود دارد؛ مثل تردد سخت با آن در وسایل نقلیه عمومی یا اماکنی که پله دارند. انعطاف‌پذیر نبودنشان که حتما باید جای مشخصی به عنوان بار داشته باشند.

نوع زیپ چمدان‌ها معمولا نقطه ضعف این ابزار سفر شناخته شده که اگر بی‌کیفیت باشد، دردسر بزرگی را درست می‌کند.     
 
اما کوله‌پشتی‌ها که با گسترش سبک‌های مختلفی از سفر طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند و برندهای جهانی سعی در خلق انوع جدید آن‌ها با توانایی‌های بیشتر هستند، مزیت‌هایی به نسب چمدان‌ها حال از نوع چرخ‌دار و یا بی‌چرخ دارند که مهمترین آن جابه جایی آسان و انعطاف پذیریشان است.

کوله‌پشتی را در هر جایی می‌توان جا داد، چون مثل چمدان شکل سخت و ثابتی ندارد. همین ویژگی باعث شده وسایل زیادی را هرچند نامنظم و بدون سازماندهی در آن قرار داد که البته دسترسی سخت به آن‌ها از امتیازهای منفی این ابزار سفر معرفی شده است.

 حجم کوله پشتی‌ها متفاوت است که بسته به روزهای سفر می‌توان نوع مناسب آن را انتخاب و برای آن هزینه کرد. هنگام خرید کوله پشتی سفر بهتر است به جنس مقاوم و ضد آب بودن آن توجه کرد، هرچند که بیشتر کوله‌های سفر یک لایه نایلونی ضد آب دارند.

نقطه ضعف کوله پشتی‌ها ایمن نبودن آن‌ها به نسبت چمدان است، هرچند که برخی از کارشناسان و حرفه‌ای سفر معتقدند؛ وقتی کوله پشتی همیشه همراه مسافر است دیگر نباید نگران قفل نبودن آن بود. کوله پشتی این مزیت را دارد که دو دست آزاد باشد و این به عکاسی هنگام راه رفتن خیلی کمک می‌کند و آزادی عمل بیشتری به مسافر می دهد.
    
هنگام بستن وسایل در کوله‌پشتی باید توجه کرد که چیدمان وسایل شکلی باشد که بیشتر وزن روی ران‌ها احساس شود، بنابراین قبل از خرید مطمئن شوید که بندهای کوله قابل تنظیم و راحت است.

اما عاملی که باعث شده برخی از گردشگران پر سفر پس از سال‌ها سراغ چمدان‌های سبک چرخ‌دار بروند، علاوه بر هزینه‌ی گران کوله‌پشتی‌ها، وزن سنگین آن‌ها است که در طولانی مدت با آسیب جسمی همراه بوده.

صنعت خدمات سفر که هر بار با ابدعات تازه‌ای روبرو است، کوله‌پشتی‌های مبدل به چمدان چرخ‌دار از زمانی که روانه بازار شده‌اند سعی کرده‌اند برخی از معایب چمدان‌ها و کوله‌پشتی‌ها را پوشش دهد و تکلیف مسافران را روشن‌تر کند. هرچند که ابزاری سنگین‌تر از کوله پشتی خلق شده است.

تا امروز مقاله‌های زیادی درباره تفاوت چمدان و کوله‌پشتی نوشته شده که به سادگی مشخص می‌کند متناسب با "نوع سفر و مقصد" و "سلیقه شخصی" به چه انتخابی باید برسید، اما این بین هستند افرادی که معادله‌های موجود را برهم زده‌اند و روی تجربه به انتخاب‌های متفاوتی رسیده‌اند.

رضا، یک ایرانی مقیم آمریکا است که روزهای زیادی از سال را در سفر می‌گذراند، ابزار محبوب او در سفر، یک چمدان سبک چرخ‌دار است که برای آن چرخ‌های اضافی هم تهیه کرده تا دیگر نگران مستهلک یا خراب شدنشان نباشد. او با این چمدان کوچک کیلومترها راه را پیاده طی کرده و می‌گوید: با این که تنها یکی از دستانم هنگام حمل چمدان آزاد است، اما به نسبتِ زمانی که با کوله پشتی سفر می‌کردم، سرعت حرکتم بیشتر است.

رضا معتقد است؛ کوله‌ها به خاطر حجم زیاد و سنگینی که تحمیل می‌کنند از سرعت حرکت کم می‌کنند، اما بیشتر مردم متوجه این قضیه نمی‌شوند، چون تصور می‌کنند، مزایای کوله‌پشتی بیشتر است.

جرمی نیز یک دائم السفر است که از هر دو وسیله در سفرهای کوتاه و بلند استفاده کرده و تجربیاتش در تایید حرف‌های رضا است. او می‌گوید: هنگام سفر باید به ویژگی‌های شهری که انتخاب کرده‌اید دقت کنید. مثلا من تجربه‌های متفاوتی در سفر هند، بانوک و امریکای جنوبی داشتم، شاید سفر کردن با کوله پشتی هنگام تردد، بویژه در اماکن عمومی ساده‌تر به نظر بیاید، اما مزاحم بزرگی برای دیگران است و حرکت را دشوار می‌کند، برای همین خیلی خوب است هنگام سفر شرایط خودتان مقصد، حجم وسایل و نوع سفر را همزمان درنظر بگیرید تا انتخاب مناسب‌تری داشته باشید. به هر حال من وسیله‌ای را انتخاب می‌کنم که چرخ داشته باشد.

 اما الکساندرا دختری از هلند که از ۲۰ سالگی تقریبا هر روز در سفر بوده و اوقات کمی را در خانه سپری کرده، پس از تجربه‌های زیاد به یک انتخاب کوچک رسیده، یک کوله‌پشتی فوق‌العاده سبک که سعی کرده هر بار با کم کردن تعداد و حجم وسایل مورد نیازش، رکوردش را بین سبک‌روها بشکند. الکساندرا به خاطر نوع سفرهایش سالها است که با چمدان‌های چرخ‌دار و کوله پشتی‌های سنگین خداحافظی کرده و سراغ یک کوله پشتی فوق‌العاده سبک رفته است.

این میان افرادی هم هستند که خانوادگی و بدون وسلیه نقلیه شخصی، سفر می‌کنند و سلیقه و انگیزه‌هایشان با ماجراجوها و کوله‌گردها تا حدی متفاوت است، پیشنهاد خبرگان سفر به آن‌ها این است که هر شخص وسیله خود را حمل کند، حال می‌خواهد چمدان چرخ‌دار باشد، یا یک کوله‌پشتی و یا ترکیبی از هر دو. این روش از حجیم و سنگین شدن وسیل‌ ها، کم و جابه جایی آن‌ها را بویژه در امکان عمومی آسان‌تر می‌کند. 

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.