کازرون و زیبایی های یک شهر باستانی

به گزارش بزنیم بیرون ، کازرون دومین شهر توریستی فارس و یکی از شهرهای تاریخی کشور به شمار می رود که در خود بناهای تاریخی بسیاری جای داده است.

طبیعت سرسبز کازرون آنقدر چشم نواز بوده که به عنوان «شهرسبز» لقب گرفته که این نکته در لغت نامه دهخدا و در معنی شهرسبز نیز آمده است و تصریح شده که در ایام بهار حتی نوعی خزه بر روی پوششهای سنگی شهرستان رویش دارد.

شهرستان کازرون با بیش از ۳۰۰ اثر تاریخی ثبت شده ظرفیت عظیمی برای گردشگران رقم زده که می توانند در سفر به این شهرستان، دورانهای مختلف تاریخی را مشاهده کنند.

گردشگران با حضور در شهرستان کازرون انگار در تاریخ قدم خواهند زد. شهر تاریخی بیشاپور،  غار شاپور، دریاچه پریشان، نرگس زارهای مختلف فقط گوشه ای از زیبایی های شهرستان کازرون است که گردشگران نوروزی را فرا می خواند.

غار شاهپور

 غار شاهپور در فاصله ۲۰کیلومتری شرق کازرون و در استان فارس واقع شده است. این غار در فاصله ای نزدیک از شهر تاریخی بیشاپور و نقوش برجسته تنگ چوگان قرار گرفته است.

در دهانهٔ این غار مجسمهٔ شاپور قرار گرفته‌ و به همین دلیل این غار به نام شاپور معروف شده‌است. مجسمه شاپور با وجود گذشت ۱۷۰۰ سال کماکان پابرجاست و تنها مجسمه باقی‌مانده از دوران باستان است که حدود هفت متر ارتفاع دارد و حاصل تراشیده شدن ستون سنگی موجود در غار است.

وزن تقریبی مجسمه۳۰  تن است و  از شاهكارهای هنر ساسانی محسوب می شود.

شهر بیشاپور

یشاپور یکی از شهرهای باستانی ایران در ۲۵ کیلومتری غرب کازرون در استان فارس قرار دارد که در زمان ساسانیان ساخته شده است.

بیشاپور با ۲۰۰ هکتار وسعت از شهرهای مهم دوران خود محسوب میشده و اهمیت ارتباطی داشته است. این شهر از قدیمی ترین شهرهایی بوده که تاریخچه ساخت آن به صورت مکتوب در سنگ نوشته ای موجود است.

شهر بیشاپور مرکز ایالت و کوره اردشیر خوره بوده و تا قرن هفتم هجری آباد و مسکونی محسوب می شده اما پس از آن ویران شده که البته گنجینه ای از آثار ارزشمند ساسانی مانند معبد آناهیتا به شمار می رود.

شهر بیشابور با روش مهندسی یوناینان که توسط هیپوداموس ابداع شده بود در زمینی مستطیل به گونه‌ای طراحی شد که چهار دروازه و دو خیابان آن، یکدیگر را قطع می‌کردند . یکی از خیابانها در جهت شمال به جنوب و دیگری شرق به غرب است و هر کدام در انتها به یکی از دروازه‌های شهر منتهی می‌شده‌اند. دروازه غربی، ورودی اصلی شهر بوده‌است.

نقش پریشو

ویژگیهای منحصر به فرد نقش برجسته های کازرون وجود سه نقش برجسته است که در آن تصاویری مربوط به زن در ایران باستان حجاری شده، موردی که تقریبا در آثار تاریخی ایران به ندرت مشاهده می شود.

این سه نقش که در سه نقطه متفاوت از شهرستان کازرون قرار دارند نقش قندیل، نقش بهرام و نقش پریشو هستند.

نقش برجسته پریشو از جمله نقوش برجسته تاریخی است که چندین سال قبل توسط عمادالدین شیخ الحکمایی از پژوهشگران کازرونی کشف و پس از آن پرونده ثبت این اثر در فهرست آثار ملی دنبال شد. این نقش برجسته متعلق به دوره ساسانی بوده و از معدود نقوش برجسته ای است که تصویری از یک زن در آن نقش بسته است.

این نقش در فاصله ۲۵ متری از ساحل شمال غربی تالاب پریشان و در ارتفاع حدودا هشت متری از سطح زمین بر روی یک صخره نقش بسته است. در نزدیکی این نقش برجسته آثار یک قلعه تاریخی نیز بر فراز تپه ای دیده می شود که تمامی این موارد حاکی از اهمیت تاریخی این منطقه بوده و لزوم حفاظت از آن را بیش از پیش نمایان می کند.

براساس مطالعات ابتدایی که توسط پژوهشگران تاریخی بر روی نقش صورت گرفته مشخص شده این نقش، تصویر یک زن بوده که حجاری آن مربوط به اواخر دوره ساسانی و یا اوایل دوره اسلامی است

کتیبه باستانی کردیر

کتیبه باستانی کردیر که در مجاورت روستای سرمشهد در ۸۰ کیلومتری کازرون و در ارتفاع ۳۰ متری از سطح زمین قرار دارد در دوران ساسانیان و از زبان کردیر، یکی از برجسته ترین موبدان این دوره تاریخی و در زمان پادشاهی بهرام دوم نوشته شده است.

این کتیبه دارای ۵۸ سطر بوده و در دو بخش که یکی از این بخشها شامل فهرستی است علاوه بر اطلاعاتی که در خصوص کردیر می دهد، نام برخی از مناطق ایران را در دوران ساسانیان در خود جای داده که به لحاظ معرفی برخی حدود مرزی و جغرافیایی در این دوره از تاریخ ایران باستان نیز حائز اهمیت است.

کتیبه مذکور با ۱۱ متر مربع وسعت، بزرگترین کتیبه خط پهلوی دنیا به شمار می رود. این اثر از سال ۱۳۱۸ و در ردیف ۳۳۶ فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دریاچه پریشان

دریاچه فامور(پریشان) یکی از زیباترین و بزرگترین دریاچه های آب شیرین ایران و خاورمیانه است که در بخش جره و بالاده شهرستان کازرون قرار گرفته است. این دریاچه به نامهای مور، پریشان و فامور نیز شناخته شده‌است.

تالاب پریشان اگرچه این روزها کم آبی را سپری می کند، اما آنقدر جذابیت برای گردشگران دارد که بخواهند دمی را در کنار آن سپری کنند. دریاچه ای که با افسانه ها و داستانهای مختلفی پیوند خورده و می تواند پذیرای گردشگران بسیاری باشد.

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.