کتابی بالینی برای آن‌ها که به موسیقی عشق می‌ورزند

" Music: An Appreciation" نام کتابی است به نویسندگی پروفسور راجر کیمی ین که توسط انتشارات مک گروهیل (Mc Graw Hill) منتشر شده است. در ایران این کتاب با نام "درک و دریافت موسیقی" به همراه یک لوح فشرده و ترجمه حسین یاسینی به بازار کتاب عرضه شده است.روش ارائه مطالب در این کتاب به صورتی است که طیف وسیعی از خوانندگان عام و تخصصی را پوشش می‌دهد. یازده بخش کلی کتاب، از مفاهیم ساده و مبانی تا شناخت انواع موسیقی غربی و غیرغربی را تشریح می‌کند.

 بخش اول که خود به یازده قسمت تقسیم شده، در 104 صفحه به توضیح مبانی موسیقی می‌پردازد. مواردی از قبیل: آشنایی با صوت، شناخت کلی سازها، ریتم، ملودی، انواع گام و بافت موسیقایی و توضیحات مختصر و مفیدی در رابطه با فرم‌ها و سبک‌های موسیقی که با تمرکز روی موسیقی کلاسیک غربی تنظیم شده است. همچنین در این بخش 8 طرح شنیداری برای درک و تفهیم بهتر مطالب ارائه شده، در دسترس خواننده قرار گرفته است.

بخش دوم به توضیح موسیقی قرون وسطایی از 450 میلادی و پیدایش آوازهای گرگوریایی تا موسیقی اواسط قرن چهاردهم و هنر نو در فرانسه می‌پردازد. موسیقی دوره رنسانس (از 1450 تا 1600 میلادی) و انواع مذهبی و غیرمذهبی آن مواردی است که بخش دوم را پوشش می‌دهد.

اما در بخش چهارم موسیقی دوره باروک معرفی می‌شود. بازه زمانی بین سال‌های 1600 تا 1750 میلادی، تحول در موسیقی کلاسیک اروپا و ظهور آهنگسازان بزرگی چون کلودیو مونته‌وردی، آرکانجلو کورلی و یوهان سباستین باخ. در این فصل همچنین، چندین فرم مانند فوگ و اوراتوریو توضیح داده می‌شود.

بخش پنجم کتاب به دوره کلاسیک و سال‌های 1750 تا 1820 اختصاص پیدا کرده است. فرم‌های سونات، منوئه، تریو و ... و آثار آهنگسازان چون موتسارت، بتهوون و هایدن مورد بررسی قرار می‌گیرند. 9 طرح شنیداری نیز برای این فصل در نظر گرفته شده است.

بخش ششم، موسیقی دوره رمانتیک (1820 تا 1900) را به تفصیل بررسی کرده و آثار هنرمندان اروپایی از شوبرت، شومان، لیست و مندلسون تا برلیوز، برامس و واگنر را به همراه 9 طرح شنیداری به مخاطب عرضه می‌کند. بخش هفتم موسیقی در سده بیستم از 1900 تا 1950 میلادی را به انضمام 11 طرح شنیداری معرفی می‌کند. تحول در موسیقی این سده و ظهور مکاتب نو مانند امپرسیونیسم و نئوکلاسیک، بررسی آثار آهنگسازان بزرگ این عصر چون: کلود دبوسی، ایگور استراوینسکی، آرنولد شونبرگ و آرون کوپلند و ...، توضیحاتی مرتبط در رابطه با مکاتب ادبی و نقاشی و تاثیر آن‌ها بر موسیقی هم دوره خود همچون، تاثیر نقاشان امپرسیونیستی یا اشعار استفان مالارمه و آرتور رمبو بر آثار کلود دبوسی یا تاثیر افرادی چون پیکاسو و تی. اس الیوت بر استراوینسکی از اهم مطالب این فصل است.

از ویژگی‌های جالب این فصل و فصل قبل قرار دادن چندین تصویر از آثار نقاشان رمانتیک و امپرسیونیسم مانند ویلیام ترنر، انوره دومیه، کلود مونه، واسیلی کاندینسکی و پابلو پیکاسو است که برای درک بهتر شباهت‌های آثار این هنرمندان با موسیقی‌دانان معاصر مفید است.

از بخش هشت به بعد مطالب کتاب از موسیقی کلاسیک غربی فاصله گرفته و به سایر انواع موسیقی می‌پردازد. جاز و سبک‌های مشتق شده از آن در فصل هشت مورد بررسی قرار می‌گیرند. توضیحاتی از تاریخچه جاز، سبک های زیرشاخه چون رگتایم و بلوز ارائه می‌شود. بخش نهم نیز به معرفی نمایش های موزیکال آمریکایی و معرفی لئونارد برنستاین بزرگترین آهنگساز آمریکایی می‌پردازد.

 بخش دهم به معرفی موسیقی راک، پیدایش آن در آمریکا و بریتانیا و ظهور بیتل‌ها می‌پردازد و نهایتا در بخش یازدهم که آخرین فصل کتاب نیز هست موسیقی‌های غیرغربی معرفی می‌شوند. موسیقی در سرزمین‌های جنوب آفریقا، موسیقی اصیل هندی و کوتوی ژاپنی، سازهای مورد استفاده، بافت و ریتم این سبک‌ها نیز تشریح می‌شود. همچنین هفت پیوست در انتهای کتاب وجود دارد که پیوست هفتم به معرفی برخی منابع، کتب و مقالات مرتبط می‌پردازد.

این کتاب در 983 صفحه و توسط نشر چشمه منتشر شده است.

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.