کتاب وضعیت آخر

به گزارش بزنیم بیرون ،تامس آ هریس نویسنده در این کتاب روان و شخصیت هر فرد را به سه قسمت تقسیم می کند: کودک، بالغ و والد.

کودک و والد به صورت نوارهای ضبط شده در مغز ما از تجربیات واقعی، شامل رویدادهای خارجی (یعنی وقایع گذشته) و رویدادهای داخلی (یعنی احساسهای ما)، حفظ شده اند و عمده‌ترین آنها رویدادهایی هستند که طی پنج ساله‌ی اول زندگی اتفاق افتاده اند. جنبه‌ی سومی نیز در هر فرد وجود دارد که از دو جنبه‌ی دیگر متفاوت است و بالغ نام دارد. از طریق بالغ است که انسان کوچک کم‌کم می تواند فرق بین زندگی را آنگونه که به او یاد داده و نشان داده بودند(یعنی والد) و آنگونه که خودش احساس کرده است(یعنی کودک) و بالاخره آنگونه که خودش کشف و استنباط کرده است(یعنی بالغ) متوجه شود.

والد یعنی مفهوم یاد داده شده‌ی زندگی، کودک یعنی مفهوم احساس شده زندگی و بالغ یعنی مفهوم فکر شده زندگی.

این روانشناس زبده اعتقاد دارد که هر فرد می تواند با درک درست از این مفاهیم، دریابد که هر رفتاری در وی از کدام یک از این سه بخش ناشی می شود و با این شناخت، رفتار خودش را تحلیل و در صورت لزوم آنرا اصلاح کند.

وی در این کتاب با مثالهای ساده و شگفت انگیزی رفتارهای معمول انسانها را تحلیل می کند و فرد را به سوی رفتاری آگاهانه و سالم سوق می دهد.

این کتاب حاصل جستجوییست در جهت یافتن جواب برای مردمی که همیشه سوال می کنند و می خواهند واقعا بدانند که مغز و فکر آدمی چگونه کار می کند و چرا فلان کار را می کنیم و بهمان کار را نمی کنیم.

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.