کردستان مقصدی ناشناخته برای گردشگران

به گزارش بزنیم بیرون ، وجود 227 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق ، برخی از شهرهای کردستان را به مراکز اقتصادی و خرید تبدیل کرده است، بانه و مریوان که هم مرز با کشور عراق هستند علاوه بر داشتن بازارچه های مزری که سالانه گردشگران فراوانی را به خود جذب می کند از اکوتوریسم زیبایی نیز برخوردار هستند و گردشگران می توانند استفاده دو جانبه تفریحی تجاری از این مناطق ببرند.

دریاچه زریبار در مریوان و پوشش جنگلی و طبیعت بکر این شهرستان در کنار بازارچه های مرزی جذایتی به این نقطه مرزی داده است که خیل عظیمی از گردشگران داخلی و خارجی را به خود جذب می کند.

از شهرستان بانه نیز به عنوان جایگزین قشم و کیش نام می برند و در روزهای تعطیل سال حجم زیادی گردشگر روانه این شهرستان می شود، بانه به داشتن پاساژهای بزرگ و مراکز خرید فراوان مشهور است و در کنار آن نباید از جنگل ها و طبیعت بکر آن غافل بود.

منطقه زیبای اورامان در شهرستان سروآباد و کامیاران، بناهای تاریخی و باغ های مشهور و بازار آصف سنندج، چشمه باباگرگر قروه، امامزاده ها و قلعه های تاریخی بیجار، غار کرفتو در دیواندره، قلعه باستانی زیویه در سقز، روستای تاریخی پالنگان در کامیاران از دیگر مناطق گردشگری کردستان محسوب می شوند.

باوجود گردشگر پذیربودن استان کردستان اما برخی ضعف ها مانع از توسعه این صنعت شده و در صورت رفع این موانع این صنعت می تواند به محور اصلی توسعه کردستان تبدیل شود، موانعی که زیربنای اصلی صنعت گردشگری محسوب می شوند و اکنون به دلیل ضعف این زیرساخت ها صنعت گردشگری استان با مشکلاتی روبرو است.

نبود راه های مناسب را می توان یکی از موانع اصلی توسعه گردشگری قلمداد کرد، حتی یک کیلومتر آزاد راه در کردستان وجود ندارد و جاده شهرستان های مرزی یک بانده و پرپیچ و خم است و تردد برای گردشگران در این جاده ها سخت شده است.

نبود مراکز اقامتی مود نیاز گردشگران در شهرستان های بانه و مریوان از دیگر نیازهای برای توسعه این صنعت در استان است بطوریکه در برخی از مواقع سال به دلیل حجم بالای گردشگران، مراکز اقامتی جوابگوی این حجم از گردشگران نیست.

شبکه حمل و نقل یکی از بخش های زیربنایی در روند توسعه به شمار می رود و علاوه بر شبکه راه ها، شبکه هوایی و ریلی نیز در جذب توریست و تقویت این صنعت موثر است که متاسفانه در استان کردستان شبکه ریلی اصلا وجود ندارد و در حوزه حمل و نقل هوایی نیز تنها فرودگاه سنندج فعالیت داد که پروازهای این فرودگاه نیز تنها به تهران و به صورت محدود انجام می شود.

کلنگ احداث فرودگاه سقز نیز از چند سال گذشته به زمین زده شده است اما به دلیل نبود اعتبار روند احداث آن متوقف شده است.

با وجود ضعف در زیرساخت ها اما به دلیل وجود جاذبه های فراوان، کردستان گردشگران را به سوی خود می کشاند و این نشان دهنده ظرفیت بالای این استان در جذب گردشگر است و با سرمایه گذاری در این حوزه می توان زیرساخت های صنعت گردشگری را تقویت کرد و زمینه حضور گردشگران بیشتری را در استان فراهم نمود.

کردستان به دلیل همجواری با کشور عراق نیز می تواند قطب پذیرش توریسم درمانی در منطقه شود و باتوجه به اینکه شهروندان عراقی از طریق مرزهای استان کردستان برای امورات درمانی به دیگر استان های کشور مراجعه می کنند با تقویت زیرساخت های حوزه سلامت می توان این نوع از گردشگران را نیز جذب نمود و برای استان درآمد کسب کرد.

شناساندن استان کردستان و معرفی جاذبه های طبیعی و تاریخی این استان نیز می تواند به جذب هرچه بیشتر گردشگران داخلی و خارجی کمک کند.

برگزاری جشنواره های متعدد فرهنگی، هنری و ورزشی به صورت ملی و بین المللی در استان کردستان می تواند معرف بسیار خوبی برای شناساندن این استان به مردم دنیا باشد.

مهمان نوازی و خونگرمی مردم کردستان نیز یکی از مزیت های بسیار خوب در حوزه گردشگری محسوب می شود، مردمان این استان برخورد بسیار خوبی با گردشگران دارند و این مساله مهم گردشگران را به حضور چندباره در استان ترغیب کرده است.

سرما و بارندگی در روزهای عید نوروز امسال در شهر مریوان اگرچه برای گردشگران اوقات ناخوشایندی را در بر داشت اما مردم مریوان با مهمان نوازی، تمام مسافران و گردشگران را در منازل خود اسکان دادند و این یک مزیت و پتانسیل بزرگ برای تقویت و توسعه صنعت گردشگری در کردستان است.

در صورت ایجاد، تقویت و توسعه زیرساخت های مربوط به حوزه گردشگری، استان کردستان می تواند از طریق این صنعت برخی از مسایل و مشکلات خود از جمله بیکاری و کاهش درآمد سرانه را جبران کند، آمار 28.1درصد بیکاری و پایین بودن درآمد سرانه مردم به طوری که نصف میانگین درآمد سرانه کشور است، کردستان را در ردیف استان های کمتر برخوردار و دارای بحران بیکاری و مشکلات اقتصادی قرار داده است.

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.