کویر ابوزیدآباد، منطقه اسرارآمیز منطقه مرکزی کشور

به گزارش بزنیم بیرون ، بسیاری از مردم دنیا شیفته منظره های بکر کویر هستند و در سال های اخیر بیابان گردی و کویر نوردی به یکی از ظرفیت های ممتاز گردشگری در ایران چهار فصل تبدیل شده است و علاقه مندان داخلی و بین المللی فراوانی را به سمت خود کشیده است.

یکی از این مکان ها کویر ابوزید آباد از توابع شهرستان آران و بیدگل در شمالی ترین نقطه استان اصفهان است که به گفته کویرنوردان ویژگی های اسرار آمیزی در مقایسه با سایر کویرهای ایران دارد.
کویر ابوزیدآباد را می توان از آن جا اسرار آمیز برشمرد که در دل این کویر ناگهان به کوهستانی بر می خوریم که منطقه ای بکر با حیات وحش و گونه های گیاهی منحصر به فرد است؛ در آن منطقه ای وجود دارد که عمق آب به سطح زمین کمتر از نیم متر است، آن هم آبی شیرین و گوارا که نخلستانی را نیز در خود جای داده است.
در حاشیه این کویر هم تپه های شنی ادامه دار وجود دارد که به ریگ جنی معروف است و می توان آن را مشابه ریگ جن معروف در کشور برشمرد که مقیاسی کمتر از آن را داراست.
 
**پناهگاه حیات وحش یخاب
این پناهگاه حیات وحش در شمال شرقی شهر ابوزیدآباد واقع است و یکی از جاذبه های منحصر به فرد کویر ابوزید آباد به شمار می رود.
پوشش گیاهی بسیار مناسب، منابع آبی فراوان، ارتفاعات هزار و 800 متری و وجود چشم اندازهای بسیار زیبا و منحصر به فرد از جمله ویژگی های پناهگاه حیات وحش یخاب است که این ویژگی ها سبب شده است که این منطقه زیستگاه گونه های جانوری همچون کل و بز، قوچ و میش، جبیر، گرگ، کفتار، گربه شنی، کاراکال و خرگوش باشد.
این منطقه همچنین زیستگاه پرندگانی همچون عقاب طلایی، سارگپه، بالابان، دلیجه، هوبره، کبک، تیهو، باقرقره و دودوک و خزندگانی همچون افعی شاخدار ایرانی، مار جعفری، تیر مار، شتر مار شیرازی، مار قیطانی، بزمجه، جکوی دم پهن کایزرلینگ، آگامای استپی و آگامای سروزغی دم سیاه است.
نام منطقه برگرفته از نام چشمه یخاب در دل ارتفاعات یخاب است که در تابستان های گرم هم آبی خنک از آن می جوشد.
منطقهٔ شکار ممنوع یخاب علاوه بر ارتفاعات یخاب، کوه های لطیف و ملک صدرا را در خود جای داده است و در اطراف آن مناطق دشتی، بیابانی، کویری و تپه های وسیعی را می توان دید که به گفته کویرنوردان شاخص کشور تنها منطقه ای در کشور است که می توان تلفیق کویر و کوهستان را در یکجا مشاهده کرد.
 
**سیازگه پهنه ای گسترده در دامن ریگزار 
سیازگه پهنه ای گسترده در دامن ریگزارهای شمال ابوزیدآباد است که در محاصره تپه های شنی و بکر و زیبا قرار دارد و در تلاقی با ناهمواری ریگزار صحنه ای بسیار جذاب می نمایاند.
تپه های شنی جلوه زیبایی به این پهنه طبیعت داده وآسمان صاف و پرستاره شب که دامنی انبوه از ستارگان را در برابر چشم تماشاگران آسمان می گستراند، از قابلیت های منحصر به فرد این منطقه است.
سیازگه تا شهر ابوزیدآباد کمتر از 10 کیلومتر فاصله دارد و این مساله یکی از نکات مثبت در زمینه رونق گردشگری سیازگه است.
 
**قلعه کرشاهی یک بنای با ارزش تاریخی
این قلعه به عنوان بنای با ارزش تاریخی در دل کویر ابوزید آباد قرار دارد که از شاهکارهای معماری دوران مشروطه(قاجار) است و در قسمت شمال شهر ابوزیدآباد واقع در جنوب بند ریگ، و در نزدیکی ارتفاعات کوه یخاب قرار دارد. 
مساحت قلعه بیش از چهار هزار متر مربع است و گفته می ‌شود که شالوده آن در زمان قبل از اسلام ساخته شده است.
در مجاورت قلعه سکونتگاهی وجود دارد که به ده کرشاهی معروف است تا چند سال پیش هم ساکنانی داشت که از آب قنات موجود در این محل کشاورزی می کردند.
قلعه کرشاهی با خشت خام احداث شده ودارای پنج برج بزرگ دیده بانی است.
این قلعه دارای غرفه ‌ها و اتاقک های تو در تو بوده و دور تا دور آن را خندقی بزرگ با روش مهندسی زیبا بنا کرده اند تا از نفوذ دشمن به آن جلوگیری شود.
حیاط بزرگ میانی قلعه که در میان آن، انبار حوض بزرگی وجود دارد و اتاق‌ های شاه‌ نشین زمستانی و تابستانی، انبار، اصطبل‌های طویل و بزرگ و برج‌ های ستبر و بلند را جانمایی کرده با ترکیب و در هم‌گسیختگی فضاهای مختلف، طراحی منحصر به فرد این قلعه را به رخ می ‌کشاند.
 
**منطقه چاه عروس
زیباترین وبکرترین منطقه ابوزیدآباد مکانی است بنام چاه عروس که از فاصله 10 کیلومتری تا 45 کیلومتری ابوزیدآباد را در قسمت شمال در برگرفته و مجموع تپه های شنی بسیار زیبا حتی تا ارتفاع 100 متر آراسته شده است و به گفته صاحبنظران یکی از زیباترین و بکرترین مناطق کویری کشور محسوب می شود.
ارتفاع آب از سطح زمین در این منطقه به کمتر از نیم متر می رسد که به راحتی می توان با کندن گودالی با دست به آب شیرین و گوارا دسترسی پیدا کرد.
در حاشیه این منطقه نخلستان خرمایی را می بینیم که تعدادی کشاورز سخت کوش به پرورش خرمای دیمی مشغول شده اند.
اهالی منطقه می گویند علت نامگذاری این منطقه این است که در قدیم یک ایل بختیاری از این دیار در حال کوچ بوده که عروس زیبای این ایل به نکاح داماد ایل دیگر درمی آید وداماد ایل سوم که خواهان وصلت با عروس بوده به قصد درگیری با ایل دوم درآمده که بالاخره شرط می گذارند تا توسط دو داماد چاه آبی در مکان کویر حفر شود هر کدام دارای آب شیرین بودند عروس به عقد آن داماد درآید که پس از حفر چاه داماد دوم به آب شیرین دست می یابد ومراسم عروسی وبزم در کویر برپا می شود وبدین سان این منطقه بنام چاه عروس شهرت یافته است.
بیابان ‌ها و کویرهای ایران، از مهمترین منابع موجود در حوزه صنعت گردشگری است که با کمترین هزینه و سرمایه گذاری، از قابلیت بهره برداری بسیار زیادی برای بخش‌های تورگردانی کشور برخوردار است. 
تنوع منحصربه فرد کویر ابوزیدآباد، ساختار پوشش گیاهی، چشم اندازها و همچنین اثرات کم نظیرفرسایش بادی و آبی در آن یکی از بهترین فرصت‌های طبیعی و توریستی برای این منطقه پدید آورده است. در کنار پوشش گیاهی جذاب، حیات ویژه جانوری با توجه به تنوع آب و هوایی آن، گونه‌های مختلفی از پستانداران، پرندگان و خزندگان خاص این سرزمین که در خود جای داده است می تواند به عنوان یکی از هیجان انگیزترین و رویایی‌ترین اماکن دیدنی برای طبیعت‌ گردان به شمار ‌آید.
شهر ابوزیدآباد یکی از شهرهای توابع شهرستان آران و بیدگل است که در 30 کیلومتری شمال شرق این شهرستان واقع شده است.
مرکز شهرستان آران و بیدگل در شمالی ترین نقطه استان اصفهان، در فاصله شش کیلومتری شهرستان کاشان و 215 کیلومتری مرکز استان اصفهان قرار دارد.
Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.