گذری بر دشتی از کمیاب ترین گل های جهان

به گزارش بزنيم بيرون ، هر نقطه از اين آب و خاک داستان و افسانه‌اي در خود نهفته دارد و نشاني بر داستان‌هاي قديمي پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها از دلاورمردي مردان اين سرزمين است به گونه‌اي که بسياري از نقاط بکر طبيعت نيز نام و نشاني از سرزمين تاريخي ايران بر دلِ دشت‌‌ها و پيشاني کوه‌ها دارد و يا قطره اشکي بر  چشمان گل‌هاي مخمور و زيباي کوهستان افکنده است.

تفرجگاه گلستان‌کوه منطقه‌اي سرسبز، منحصر به فرد و بسيارخوش آب و هوا و داراي شرايط ييلاقي مناسب در جنوب شهرستان خوانسار است که سرتاسر آن پوشيده از گونه‌هاي گزانگبين، پياز وحشي (موسير) و انواع گلهاي زيباي ديگر است.

اين منطقه درفصل بهارپر از گلهاي لاله اشک مژگان، انواع لاله‌هاي سرنگون، سرنگون ايراني، حنايي، لاله بيشه‌زار، لاله آتشي و لاله کوهي است.

اين گلهاي داراي خاصيت دارويي درميان بوته هاي گزانگبين وحتي بر روي صخره‌ها مي‌رويند و با زيبائي خود هر بيننده‌اي را مجذوب خود مي کند.

اما شهرت اين منطقه به لاله‌هاي واژگوني است که گويي در مرگ سياووش افسانه‌اي سر خود را با اندوه پايين افكنده و اشک مي‌ريزند.

گل اشكي كه از خون گلوي سياوش روييد

مطابق داستان فردوسي در شاهنامه مشهور است زماني که گرسيوز به ناحق گلوي سياوش را مي‌بريد اين گل از تراوش نخستين قطره خون وي بر زمين قتلگاه روييده است و از اين روست كه اين لاله‌هاي زيبا به گل اشک نيز شهرت دارند.

منطقه طبيعي گلستان‌کوه حدود ۱۰ کيلومتر مربع وسعت دارد و در فصل بهار مملو از گل‌هاي طبيعي ياد شده به ويژه لاله‌هاي مختلف به رنگ سرخ مايل به بنفس مي شود که از روز چهلم تا شصتم بعد از عيد يعني در ارديبهشت‌ماه شکفته مي‌شوند.

مشهور است که رنگ اين گلها در هنگام وزش باد پر رنگ و يا روشن‌تر مي‌شود.

اين گياه براي نخستين بار در سال ۱۵۷۶ ميلادي به وسيله جهانگردان اروپايي از ايران به اتريش برده شد.

شيوه پرورش لاله واژگون در باغ‌گل و گلخانه‌ها در سطح وسيعي در اروپا رواج دارد درحاليکه اين گل در فلات ايران به شکل طبيعي رشد مي‌کند.

خواص دارويي اين گياه در پياز گل آن است که در طي سنتي براي دردهاي رماتيسمي و مفصلي و پاک کننده کبد از آن نام برده شده است اما با توجه به اينکه اين گياه سمي است مصرف بيش از اندازه آن ممکن است باعث بروز مشکلاتي شود و بايد حتما زير نظر پزشک مصرف شود.

 ميهماني لاله‌ واژگون‌هاي خوانسار در ارديبهشت و خرداد

در اين ارتباط سيد حسن شفعتي فرماندار خوانسار در گفت‌و‌گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: هر ساله با توجه به مناسب بون آب و هوا از اوايل اريبهشت‌ماه تا حدود ۱۵ خرادماه گل‌هاي لاله واژگون در منطقه گلستان‌كوه باز مي‌شوند و به مدت يک ماه و نيم فضاي زيبايي براي گردشگران منطقه ايجاد مي‌کنند كه گردشگران زيادي را از سرتاسر ايران به اين منطقه مي‌كشاند.

وي افزود: در اين منطقه هم‌زمان با رويش گل‌هاي واژگون گياهان دارويي و شقايق نيز رشد مي‌کند و پس از اتمام رويش گل‌هاي واژگون گل موسير باز مي‌شود.

فرماندار خوانسار با اشاره به ايجاد مجموعه گردشگري گلستان کوه در خوانسار ابراز داشت: فاز اول اين مجموعه شامل پاركينگ، سرويس‌هاي بهداشتي، نمازخانه، سكوهاي محل استقرار گردشگران و امكانات دسترسي مردم به امكانات اوليه يك منطقه گردشگري به اتمام رسيده است و اكنون در حال برنامه‌ريزي براي تكميل فازهاي بعدي و به دنبال سرمايه‌گذار بخش خصوصي هستيم.

وي با بيان اينكه امكانات فراهم شده به گونه‌اي است كه به طبيعت منطقه خللي وارد نشود، بيان داشت: حفظ وضعيت طبيعي منطقه از نظر منابع و پتانسيل‌هاي و گونه هاي طبيعي مهم است چراكه اين منطقه به شكل كوهستاني و نه پارك است و بر اين اساس بايد برنامه كوه‌گشت براي آن تعريف شود.

بهترين راه حفاظت از گل‌هاي گلستان‌كوه فرهنگساري صحيح است

شفعتي با اشاره به اينكه بهترين راه براي حفاظت از گل‌هاي اين منطقه و جلوگيري از چيدن گل‌هاي اين منطقه فرهنگساري صحيح است، گفت: امروزه مردم به اهميت حفظ طبيعت آگاه‌تر شده‌ند و با توجه به حساسيت عامه مردم اين امر كمتر رخ مي‌دهد و اگر موردي نيز مشاهده شود نه از روي غرض ورزي بلكه ناآگاهانه است.

وي اضافه كرد: همچنين روزهاي پنج شنبه و جمعه دوست‌داران محيط زيست و مسئولان نيز بر امر حفاظت گل‌ها نظارت دارند و البته و بحث بازدارندگي و جريمه نيز براي خاطيان به منظور حفاظت از اين گل‌ها وجود دارد.

فرماندار خوانسار با اشاره به روش‌هاي جايگزيني گل‌هاي از دست رفته در اين منطقه گفت: تكثير  و رويش اين گل ها از دو طريق رخ مي‌دهد كه يكي از طريق بذري است كه از گياه بر زمين ريزش مي كند و ديگري از طريق تكثير پياز گل است.

وي افزود: لازم است براي محافظت و جلوگيري از ميان رفتن اين گل‌ها از چراي زودرس دام جلوگيري شود و همچنين با توجه به افزايش بيش از حد دام به نوعي  تعديل دام نسبت به مرتع رخ دهد.

شفعتي با بيان اينكه اخيرا برخي درختچه‌هاي اين منطقه دچار آفت شده است و با رايزني و مذاكره با مسئولان منابع طبيعي و محيط زيست طرحي براي آفت‌زدايي اين منطقه فراهم شده است، گفت: مسئولان استان پيگير اين مشكل هستند تا با تخصيص اعتبارهرچه سريع تر اين نوع آفت كه مناطق ديگري مانند فريدن را نيز درگير كرده از ميان برود.

وي با اشاره به اينكه در اين منطقه حيواناتي مانند كبك، قوچ و غيره وجود داشته كه اكنون از ميان رفته است، گفت: اين امر به دليل قطع زنجيره زيستي رخ داده است، اگر آنچه در اين منطقه باقي مانده است حفظ و زنجيره زيستي آن احيا شود رويش گل‌ها به شكل طبيعي اتفاق افتاده و به حالت طبيعي قبلي باز مي‌گردد.

فرماندار خوانسار ابراز داشت: مجموعه گلستان‌کوه در خوانسار يکي از سرمايه‌هاي مهم ملي است که جزو مرتع روستاييان هم‌جوار است و در ساليان برنامه‌اي براي حفاظت کامل آن وجود نداشته اما اکنون حفاظت از آن جزو برنامه‌هاي محيط‌زيست نيز قرار گرفته است.

گلستان‌كوه، تلفيق صنعت گردشگري با تحقيقات در زمينه گياهان دارويي

شهرستان خوانسار منطقه‌اي است کوهستاني در غرب استان اصفهان است که در دره‌اي خوش آب و هوا و در دامنه‌هاي رشته‌کوه زاگرس قرار گرفته و سالانه گردشگران زيادي را به خود جذب مي‌کند.

گلستان کوه در اين شهرستان خوش و آب و هوا علاوه بر اينکه يک جاذبه توريستي در بهار است يک منطقه تحقيقاتي در زمينه گياهان دارويي است.

مسير دسترسي به گلستان کوه براي گردشگران طبيعت

با توجه به اينکه دشت لاله‌هاي واژگون در دره باريکي در دامنه گلستان کوه خوانسار واقع است که راه‌هاي ارتباطي به اين شهر از خمين، گلپايگان، اصفهان و داران است.

از تهران، بعد از سه راه سلفچگان، به سمت خمين و گلپايگان ادامه مسير مي‌دهيد تا به خوانسار برسيد و از آنجا با طي مسيري  کيلومتري به روستاي دره بيد مي‌رسيد. از اينجا به بعد با توجه به علامت‌هاي لاله واژگون درطول مسير از صحت مسير انتخابي مي‌توانيد مطمئن شويد.

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.